handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med en hälsosam deff


guden2010
2012-07-03, 18:32
Vill nu gå ner några kilo rätt hälsosamt och få fram magrutorna som jag ätit bort.
Sist jag fixade fram dom gjorde jag det med en p hälsosam kost dvs jag åt enbart måltidersättare, vilket gjorde att jag förlorade mycket muskler också och mådde inte så bra alla dagar.

Så vad är det för nyttiga saker man kan äta
frukost ägg ?
Lunch ?
Mellanmål ?
Middag?
kvällsmat ?

Fishtank
2012-07-03, 18:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

vicarious
2012-07-03, 18:56
Ät sånt du tycker är gott, kan lova dig att deffen blir trevligare då och lättare att ta sig genom. Tänk på:

1. Uppnå kaloriunderskott
2. Styrketräna
3. Ät proteinrikt (minst 2g protein per kilogram kroppsvikt)

guden2010
2012-07-03, 19:14
Min fråga är vad ska jag äta, tydligen får man aldrig hjälp med det ?
Är det nån som kan säga vad jag ska äta och inte bara, ät proteiner osv, säg mat som innehåller bra med protein och inte är dåligt,

vicarious
2012-07-03, 19:14
Min fråga är vad ska jag äta, tydligen får man aldrig hjälp med det ?
Är det nån som kan säga vad jag ska äta och inte bara, ät proteiner osv, säg mat som innehåller bra med protein och inte är dåligt,

Varför ska någon annan säga åt dig vad du ska äta? Vill du inte bestämma det själv? Vill du ha ett kostschema får du väl anlita någon.

guden2010
2012-07-03, 19:41
Därför jag är dålig på det här med mat.
Jag ber er som kan om hjälp, nej ni behöver inte säga vad jag ska äta, ni kan säga vad som är bra och nyttigt så kan jag välja.
Det enda jag vet är typ ägg kvarg kyckling.

Ska väl inte vara så svårt för er som kan att skriva upp 5-10 saker som är nyttigt så kan jag välja där vad jag vill äta

Ivan Bogus
2012-07-03, 20:09
Om du kikar runt i detta underforum hittar du flera trådar nästan enbart med mat.
Till exempel "Vad har du ätit idag" etc.
Jag brukar få det mesta av min inspiration genom att kolla dessa trådar.

Prova.

IB

vicarious
2012-07-03, 20:10
Termen "nyttigt" är väldigt luddig och svår att definiera. Dessutom skulle jag vilja påstå att deffa och äta nyttigt är två helt skilda saker. Deffa innebär egentligen bara att man stoppar i sig färre kalorier än man gör av med och på så vis åstadkommer viktminskning.

Akada
2012-07-03, 20:12
Därför jag är dålig på det här med mat.
Jag ber er som kan om hjälp, nej ni behöver inte säga vad jag ska äta, ni kan säga vad som är bra och nyttigt så kan jag välja.
Det enda jag vet är typ ägg kvarg kyckling.

Ska väl inte vara så svårt för er som kan att skriva upp 5-10 saker som är nyttigt så kan jag välja där vad jag vill äta
Kanske för att du skiter i den hjälp du får? Kolla tråden som länkats i trådens första svar.

Läs igenom hela tråden så lovar jag att du får svar på många av dina frågor.

monteramita
2012-07-03, 23:53
Ät ägg och havregrynsgröt till frukost. Äggen kan du koka, steka eller göra äggröra på. Skippa gärna sylt el. dylikt på gröten. Ett bra tips är kanel och mjölk.

Kyckling som du nämnde är väldigt bra. Ät det ofta om du tycker om det. Även annat kött och fisk, fågel osv. är bra. Till detta bör du ha mycket sallad/grönsaker. Huruvida du ska äta kolhydrater i form av ris/pasta/potatis är en smaksak. Vissa föredrar att dra ner på kolhydraterna och andra äter dem även under deff. Ett tips kan vara att ta lite mindre av dem än vanligt men uteslut de inte helt. Framförallt om du tränar mycket så kan det vara bra att ha med en del kolhydrater i kosten.

Bröd kan du däremot skippa helt, om du klarar av det. Likaså feta såser eller sockerbaserade såser (BBQ-sås, ketchup osv.) krossade tomater funkar bra för att inte maten ska bli för torr om du t.ex. gör en kycklingpasta eller liknande.

Får du i dig för lite fett så innehållet avokado väldigt bra fetter och kan vara bra att äta isåfall. Gärna med lite örtsalt för att förbättra smaken.

Kvarg som du nämnde är väldigt bra under deff eftersom det innehåller mycket protein men lite energi. Ät det med kanel, olika bär eller hur du vill. Går att variera mycket. Passar bra som kvällsmål.

Lycka till!

Pretorian
2012-07-04, 07:10
Du kan äta väääldigt mycket men jag kan skriva saker som jag UNDVIKER vid deff (nja, året runt egentligen):
Färdig pizza (den jag gör själv är ok)
Snabbmat
Godis
Chips
Kakor
Mackor
Sockersötad dryck
Alkohol
För mycket av kaloritäta livsmedel som grädde, fet ost, nötter etc

Fishtank
2012-07-04, 10:01
Därför jag är dålig på det här med mat.
Jag ber er som kan om hjälp, nej ni behöver inte säga vad jag ska äta, ni kan säga vad som är bra och nyttigt så kan jag välja.
Det enda jag vet är typ ägg kvarg kyckling.

Ska väl inte vara så svårt för er som kan att skriva upp 5-10 saker som är nyttigt så kan jag välja där vad jag vill äta

Pröva matlagning och receptforumet eller kolla databaser.
Allt går egentligen att äta bara du fyller ditt proteinbehov.
Läs det jag länkade, ingen orkar skriva vad du ska äta då vi inte vet vad du tycker om eller vad du har för BMR.
Har du inte motivationen att titta på olika förpackningar vad näringsvärdet är har du nog inte motivationen att gå ner dina kilon heller.

Pretorian skriver att han inte äter mackor men för mig är mackor med ost och kött en basvara.
Så olika är allas utformning av sitt kostschema TS.

Pretorian
2012-07-04, 11:12
Pretorian skriver att han inte äter mackor men för mig är mackor med ost och kött en basvara.
Så olika är allas utformning av sitt kostschema TS.

:thumbup: