handdator

Visa fullständig version : Axelpress utan tummar


iddqd
2012-07-03, 17:21
Eftersom Wendler med flera rekommenderar att man kör axelpress utan tummarna har jag börjat göra det på sista tiden. Har märkt att det känns betydligt bättre än med tummarna runt stången, men det känns lite osäkert. Folk säger alltid att man inte ska bänka utan tummar eftersom det uppstått en del olyckor när folk gör det, men rent spontant känns det som att det borde göra mer ont att få en stång i skallen än på bröstkorgen. Jag har däremot inte hört lika många avråda från att köra axelpress utan tummar, så jag kanske missar något.

Vad tycker kolo? Är jag en idiot som håller vikter över huvudet med tumlöst grepp?

Määng
2012-07-03, 17:25
Funderade själv på att starta en tråd om detta för någon dag sen men sen glömde jag bort det.

Det känns ju mycket bättre att köra tumlöst men samtidigt tror jag inte det överväger risken att få stången över nacken och bli invalid.

Lychgate
2012-07-03, 17:29
Det kallas suicide-grip av en anledning. Sålänge du utför övningen lungt och kontrollerat är det ingen större fara, jag kör själv det mesta med tumlös fattning.

luderlasse
2012-07-03, 18:01
Träffade en tjej som brutit ett spinalutskott pga tumlöst grepp, låter det som en bra grej?

Varför ska man inte ha tummarna runt stången föresten?

exor
2012-07-03, 18:16
Jag kör tumlöst i axelpress om jag kör smith, militärpress körs med vanligt grepp precis som bänkpress.

feyin
2012-07-03, 21:43
Mentzer sågade tumlöst grepp, iaf i bänkpress, just för att man kan tappa stången och då blir det ingen mer träning på ett tag antagligen.

Jag har alltid kört tumlöst och just därför känns det sjukt konstigt att inte göra det. En vanesak självklart men det är ju ascoolt att leva lite farligt genom att pressa utan 'tumskyddet'.

tumme
2012-07-03, 21:47
Hur fan lyckas man tappa stången med tumlöstgrepp? Är för mig helt oförståligt.

Kör vad som känns skönt.

Tungbänk och militärpress med fokus på axlar med tumlöst. Resten vanligt.

feyin
2012-07-03, 21:53
Slår man i ställningen i bänkpress t.ex är det nog lättare hänt än vad man tror.

pezrulezhaakon
2012-07-03, 22:53
Det finns fördelar med tumlöst grepp. Det minskar belastningen på tumbasleden. Ett ganska vanligt ställe för artros.

Men då bör man köra med helt dorsalböjda handleder och lägga stången mer i mitten av handflatan. Men det medför andra risker i handleden, så man får själv avgöra kompromissen.

Appel
2012-07-05, 21:13
Prövade det för första gången idag och får säga att det kändes väldigt skönt.
Ska testa det på bänkpressen nästa bröstpass men tror onte jag kommer våga det på några tyngre vikter...:smash:

elo_
2012-07-06, 06:59
kör tumlåst i militärpressar pga att jag tycker stången har bättre bana över huvudet. Har gjort 1x110 och 8x90 på det sättet utan att känna mig osäker över att tappa stången i huvudet. Det är iofs inte den enda övningen jag kör tumlöst, böjer tumlöst också, men det är ju en lite annan sak.

I övrigt skulle jag aldrig köra en vanlig bänk tumlöst för det känns helt cepe för mig och så vill jag ha den extra spänningen i övre ryggen och armarna genom att gripa stången så hårt som möjligt.

Appel
2012-07-08, 19:00
Tyckte det kändes skönt när jag reppade i bänken med tumlöst grepp.
Men så fort jag slängde på mer så kändes det säkrare att greppa den ordentligt.