handdator

Visa fullständig version : Blodådra i kyckling?


Ecaz
2012-07-03, 16:09
Hallå!

Har någon här fått "blodådror" i kycklingen? Det är förmodligen inte blodådror men for lack of a better word...

Hursomhelst, jag har en Stinas kyckling som är fryst och man ska bara kasta in den i ugnen på 200 grader i 50-60 minuter och sen så ska den vara klar.

Jag tog ut den efter 60 minuter och skar i den största biten, först såg det perfekt ut! Sen så skar jag lite djupare och kom lite närmare benet, då skar jag i någonting som såg ut som en blodådra och det började forsa ut en massa röd vätska. Jag kastade bort den biten.

Jag la sen in kycklingen igen i 20 minuter och samma sak hände med en annan bit. 80 minuter i 200 grader och fortfarande inte klar? Det låter skumt :/

Någon som har en aning om vad det är? Antar att det inte är så bra att äta det....

Zorban
2012-07-03, 18:54
Det är garanterat ingen fara, varför skulle det inte vara bra att äta?

Om du tycker det är otrevligt, köp en "bättre" kyckling som är vettigare skuren, eller färsk och skär bort det.

Rusk
2012-07-03, 20:27
Klart det kan finnas blodådror och annat äckligt i kycklingen, jag skär bort det på mer eller mindre varenda kycklingfilé jag har tinat upp.

abstract
2012-07-04, 09:29
Som ovan nämnt, ingen fara whatsoever. Jag tror det är lite billigare märken som kan ha detta, då de inte är lika bra "tömda" innan leverans? Kan smaka lite järn. Förstår att man blir lite skraj innan men lärt sig vad det är, man har ju uppfostrats lite under mantrat att röd kyckling är salmonella förpackat. Så när man då skär upp och upptäcker det här...

Feelgood
2012-07-04, 10:01
Tina upp fileerna lite innan tillagning så du kan lätt skära bort dessa äckliga bitar lätt, försvinner högst 5 g från köttet då man själv får göra det någon gång med dessa billigare kycklingbröst fileerna :)