Visa fullständig version : 1 kg muskler = antal kcal?
De flesta på kollo vet förmodligen om att 1 kilo fett innehåller ca 7000 kcal, ett riktigt saftigt energilager med andra ord.
Men ett kilo muskler däremot, vad innehåller det egentligen?
Förutsatt att våra muskler är anatomiskt likvärdiga med andra djur är det väl egentligen bara, i runda slängar:
250 protein, kolesterol, små mängder vitaminer och mineraler.
Dvs 1000 kcal? Dvs, större delen vatten.
Någon som råkar sitta på en exakt näringsvärdesförteckning för 100g gluteus maximus? :)
Icke-fett sägs väga 1,1 kg/liter: 72 vikt% vatten (densitet = 0,998), 21 vikt% protein (densitet = 1,340) och 7 vikt% mineraler (densitet = 3,000)
Icke-fett avser naturligtvis inte bara muskler, men om man antar samma proteinandel så blir proteinkalorierna ~860 kcal/kg; mineralerna innehåller inga kalorier och vattnet kan förmodligen approximeras till 0. Din gissning på 1000 kcal/kg låter rätt ok.
De 7000 kcal som ofta används vid viktminskning avser inte bara fett utan också icke-fett. En generell formel som används för att approximera icke-fett andelen är 10,4/(10,4 + fettvikten i kg). Desto mera fett man har i kroppen, desto mera fett ingår i en viktminskning.
Närmare svar än detta har jag inte.
Edit: Ett problem i sammanhanget är glukogendepåerna i muskulaturen. Om dessa inkluderas får man självklart mycket högre siffror. Jag har helt enkelt antagit att all vätska är kalorilös och glukogendepåerna inte ingår i "själva" muskeln.
Vad ska du använda siffrorna till? :)
Nebuchadnezzar
2012-07-03, 16:34
Nån sa väl till honom att hans stjärt inte är energirik
Ca 700kcal enl Gudiol och Neumans bok. De har rimligen en vettig referens till påståendet någonstans.
Runt 800 har jag för mig.
Det är bra att veta till nästa gång någon påstår att muskelökningar kräver stora mängder inlagrad överskottsenergi.
King Grub
2012-07-04, 22:36
Det är bra att veta till nästa gång någon påstår att muskelökningar kräver stora mängder inlagrad överskottsenergi.
Hur mycket energi ett kilo muskelmassa innehåller är inte samma sak som hur mycket energi det kostar att syntetisera ett kilo muskelmassa.
http://books.google.se/books?id=y5z-JBxakGcC&pg=PA169&lpg=PA169&dq=%22energy+cost%22+%22protein+synthesis%22+adult&source=bl&ots=i-OySt13w2&sig=W07n1Rk3yMf-tNHhtDi_5o9b2kc&hl=sv&sa=X&ei=o7j0T6STB5CRswa3vem4BQ&ved=0CEMQ6AEwAQ#v=onepage&q=%22energy%20cost%22%20%22protein%20synthesis%22% 20adult&f=false
Så man kan säga att det krävs överskottsenergi, men att mängden av denna energi som lagras in är inte lika stor.
Ja alltså 8000 kcal för 10 kg muskler är ju knappast en stor mängd energi. Det är något man äter på 2 dagar om man är relativt aktiv. Men tiden det tar att bygga 10 kg muskler är för de flesta väldigt lång och kräver nog mycket mer överskottsenergi än just de 8000 som går till muskelvävnad (och då räknar jag inte in kostnaden för själva träningen).
(förutsatt att 800 kcal/kg var en vettig uppskattning).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.