handdator

Visa fullständig version : tilllaga äggvitor


Sharkz
2012-07-03, 13:13
hej, jag har precis köpt in min första liter aggvita, min fråga är går den bra att steka som den är? går det bra att hälla på gröten? om inte annat några fler tips?

Endumen
2012-07-03, 13:15
Stek på :D. Hälla på gröten är nog inget som jag själv skulle göra. Då hade jag hellre druckit den rå. Men det går säkert!

Sharkz
2012-07-03, 13:19
Stek på :D. Hälla på gröten är nog inget som jag själv skulle göra. Då hade jag hellre druckit den rå. Men det går säkert!

ok, är det som vanligs ägg då eller behövs det en gula för att binda ihop det?

Endumen
2012-07-03, 13:25
ok, är det som vanligs ägg då eller behövs det en gula för att binda ihop det?

Det blir ju som att du steker ett vanligt ägg utan gulan.

Pretorian
2012-07-03, 13:26
Stek på bara men smaken är sådär tycker jag när jag ENDAST har äggvitor. Jag gillar att lägga till ETT helt ägg när jag gör mina omeletter tex.

Sharkz
2012-07-03, 13:29
Stek på bara men smaken är sådär tycker jag när jag ENDAST har äggvitor. Jag gillar att lägga till ETT helt ägg när jag gör mina omeletter tex.

ok, men hur är det med att he i äggvitan och låta den tillagas tillsammans med gröten? har hört att det ska funka

Pretorian
2012-07-03, 13:40
ok, men hur är det med att he i äggvitan och låta den tillagas tillsammans med gröten? har hört att det ska funka

Ja, det brukar folk göra tror jag (har själv aldrig provat). Men själv har jag hellre mjölk och bär i min gröt fast det var många månader sen som jag åt gröt. Testa det.

Tjuckot
2012-07-03, 13:44
Äggröra på bara äggvita fr. dunk är ingen höjdare alltså. Ägg i gröt har jag ingen koll på. Men jag har gjort proteinpannkakor med sådan äggvita, fungerar alla tiders. Håller sig jävligt bra också! Gjorde just slut på en dunk jag öppnade för en månad sedan ungefär. Inget fel på den.

Maine_Cat
2012-07-03, 13:59
Ja, det brukar folk göra tror jag (har själv aldrig provat). Men själv har jag hellre mjölk och bär i min gröt fast det var många månader sen som jag åt gröt. Testa det.

Funkar utmärkt gott ja det slinker ner inga bekymmer

kör följande 1dl gryn, 1dl blåbär en aning vatten micra 2min rör om i med två äggvitor micra 2 min till rör om ät *popcorn*

Gurkyngel
2012-07-03, 14:37
Ägg i gröt är väldigt gott. Men använd det inte istället för mjölk utan häll i under själva tillagningen.
Jag brukar göra scrambled äggvita och ha på hårdbröd. Tillsätter man någon trevlig krydda tycker jag att det blir gott fast stekt ägg inkl gula är givetvis godare.

vicarious
2012-07-03, 15:28
Jag misstänker att äggvita på dunk ändå inte smakar riktigt likadant som äggvita från ägg där man separerat gulan? Har svårt att se poängen med äggvita på dunk när det finns så många andra goda(re) proteinkällor :) T ex proteinpulver i gröten.

TomasB
2012-07-03, 15:40
Jag misstänker att äggvita på dunk ändå inte smakar riktigt likadant som äggvita från ägg där man separerat gulan? Har svårt att se poängen med äggvita på dunk när det finns så många andra goda(re) proteinkällor :) T ex proteinpulver i gröten.

Jag kan bara tala för mig själv, men under deff är det sjukt skönt att kunna variera sig.
Jag äter kvarg till förbannelse och att kunna göra en schysst omelett eller proteinpannkakor på lågt kcalinnehåll är super WIN och då är just äggvita från dunk sjukt smidigt. :)

vicarious
2012-07-03, 16:08
Jag kan bara tala för mig själv, men under deff är det sjukt skönt att kunna variera sig.
Jag äter kvarg till förbannelse och att kunna göra en schysst omelett eller proteinpannkakor på lågt kcalinnehåll är super WIN och då är just äggvita från dunk sjukt smidigt. :)

Ok. Måste helt klart testas :)

Pretorian
2012-07-04, 07:19
Japp, kan bara instämma, proteinpannkakor är väldigt gott (vi pratar deff-gott nu):
http://desmond.imageshack.us/Himg23/scaled.php?server=23&filename=photo20120505090021.jpg&res=landing

Men i mina omeletter lägger jag gärna till ETT helt ägg, både för färgen och konsistensens skull samt smaken:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-06-28%2007%2027%2038.jpg

TomasB
2012-07-04, 08:00
Jag gjorde dina deffpannkakor med banan till frukost i morse. Hade svenska jordgubbar och melon till. GRYMT gott!
Ska testa att dra i lite harvegryn eller nåt nästa gång.
;-)