handdator

Visa fullständig version : hjälp med Schema!


björne92
2012-07-03, 10:11
Hej många säger att jag är för oerfaren för att göra schema så tänkte höra med er hur ni tycker att mitt schema ser ut, om det är dålgit får ni görna säga varför och tipsa om något bra schema som int eär helt för nybörjare.

Jag kör oftast runt 10-12 sett per muskelgrupp och jag periodiserar så ena månaden kör 4-6 reps and andra månaden kör jag 10-12 reps.


Dag 1:
rak hantelpress, lutande hantelpress, flyes uppåt och neråt, avslutar i bänkmaskinen

bicep curlstång, hantelcurl, hammercurl innåt , avlsutar med rakstång i cablecross maskinen.

tricepspushdowns, reversed pushdowns, tricepsövning med repet.

Lite snabb träning för trapsen.

Dag 2 :
Benpress, benspark för bak och främre lår, vader

Sittups och övning där jag ligger ner på bänk tar upp och ner benen, för höftböjarna och magen.

latsdrag(både brett och med smalt grepp), Low rows snett handtag, T-bar
row, ibland ryggresningar men haft lite ont i ryggen som hoppat över det ett tag.

Dag 3:

Rak bänkpress, Lutande bänkpress, Flyes rak frammåt, avslutar i bänkpressmaskin.

bicep curlstång, hammercurl, hammercurl innåt , avlsutar med rakstång i cablecross maskinen.

smal Bänkpress, Dips, skull chrushers, triceps rakstång i cablemaskinen

Avlsutar med lite traps.

Dag 4:
knäböj, marklyft, benpress, vader.

Sittups och höftböjarna igen.

latsdrag bara brett , Chins, Low rows snett handtag, T-bar
row, ibland ryggresningar.

Dribinho
2012-07-03, 10:48
Hej många säger att jag är för oerfaren för att göra schema så tänkte höra med er hur ni tycker att mitt schema ser ut, om det är dålgit får ni görna säga varför och tipsa om något bra schema som int eär helt för nybörjare.

Jag kör oftast runt 10-12 sett per muskelgrupp och jag periodiserar så ena månaden kör 4-6 reps and andra månaden kör jag 10-12 reps.


Dag 1:
rak hantelpress, lutande hantelpress, flyes uppåt och neråt, avslutar i bänkmaskinen

bicep curlstång, hantelcurl, hammercurl innåt , avlsutar med rakstång i cablecross maskinen.

tricepspushdowns, reversed pushdowns, tricepsövning med repet.

Lite snabb träning för trapsen.

Dag 2 :
Benpress, benspark för bak och främre lår, vader

Sittups och övning där jag ligger ner på bänk tar upp och ner benen, för höftböjarna och magen.

latsdrag(både brett och med smalt grepp), Low rows snett handtag, T-bar
row, ibland ryggresningar men haft lite ont i ryggen som hoppat över det ett tag.

Dag 3:

Rak bänkpress, Lutande bänkpress, Flyes rak frammåt, avslutar i bänkpressmaskin.

bicep curlstång, hammercurl, hammercurl innåt , avlsutar med rakstång i cablecross maskinen.

smal Bänkpress, Dips, skull chrushers, triceps rakstång i cablemaskinen

Avlsutar med lite traps.

Dag 4:
knäböj, marklyft, benpress, vader.

Sittups och höftböjarna igen.

latsdrag bara brett , Chins, Low rows snett handtag, T-bar
row, ibland ryggresningar.

Less is more när det gäller antal övningar, framförallt på nybörjarstadiet.
För många olika isolationsövningar framförallt. Det räcker med 1-2 övningar på triceps/biceps, kör de lite hårdare istället.
Sedan har du splittat lite konstigt tycker jag med tex rygg/chins dagen efter biceps.

Jag skulle börjat på ny kula med istället för att försöka reda upp den här soppan.

Förslag om du vill träna 4 ggr/vecka:

Underkropp lågreps (tex knäböj/frontböj, raka marklyft, vader)
Överkropp lågreps (tex bänkpress, smalbänk, chins, skivstångsrodd)
Vila
Underkropp högreps (tex benpress, utfall, lårcurl/benspark, vader)
Överkropp högreps (tex lutande hantelpress och flyes, militärpress, t-bar row, latsdrag, sidolyft axlar/baksida axlar + biceps/triceps)
Vila
Vila
Börja om igen

Smidigare med det upplägget så du får med både lågreps för styrka och högreps för extra volym/pump under samma vecka.
Då behöver du inte switcha om var och varannan månad.
Mage lägger du in sist i passet någon gång eller två varje vecka.

Frågor på det?

björne92
2012-07-03, 11:37
Less is more när det gäller antal övningar, framförallt på nybörjarstadiet.
För många olika isolationsövningar framförallt. Det räcker med 1-2 övningar på triceps/biceps, kör de lite hårdare istället.
Sedan har du splittat lite konstigt tycker jag med tex rygg/chins dagen efter biceps.

Jag skulle börjat på ny kula med istället för att försöka reda upp den här soppan.

Förslag om du vill träna 4 ggr/vecka:

Underkropp lågreps (tex knäböj/frontböj, raka marklyft, vader)
Överkropp lågreps (tex bänkpress, smalbänk, chins, skivstångsrodd)
Vila
Underkropp högreps (tex benpress, utfall, lårcurl/benspark, vader)
Överkropp högreps (tex lutande hantelpress och flyes, militärpress, t-bar row, latsdrag, sidolyft axlar/baksida axlar + biceps/triceps)
Vila
Vila
Börja om igen

Smidigare med det upplägget så du får med både lågreps för styrka och högreps för extra volym/pump under samma vecka.
Då behöver du inte switcha om var och varannan månad.
Mage lägger du in sist i passet någon gång eller två varje vecka.

Frågor på det?

haha aa några frågar har jag :)

Är väll mest nybörjare teoretiskt sett men kör hyffsat höga vikter, har tränat ett tag, träna lite i gymnasiet, men nu ahr jag börjat köra seriöst sen i vintras november/december.

men iaf vad mena du med att jag splittat konstigt och är inte isolationsöcningarna bra?
Funkar det lika bra att köra högreps och lågreps samma vecka istället för att bara köra högreps en månad och tvärtom som jag gör nu, då hinner man ju aldrig vänja sig vid lågrepsen ? haha

Angående schemat, blir det inte lite då, bara biceps och triceps en gång i veckan och bara en övning på bröst första dagen.
Jag tänker att jag kör 4 ggr i veckan fast hårt då istället för att köra varje dag?

Tackar för svar! :)

ariak
2012-07-03, 11:54
Less is more när det gäller antal övningar, framförallt på nybörjarstadiet.
För många olika isolationsövningar framförallt. Det räcker med 1-2 övningar på triceps/biceps, kör de lite hårdare istället.
Sedan har du splittat lite konstigt tycker jag med tex rygg/chins dagen efter biceps.

Jag skulle börjat på ny kula med istället för att försöka reda upp den här soppan.

Förslag om du vill träna 4 ggr/vecka:

Underkropp lågreps (tex knäböj/frontböj, raka marklyft, vader)
Överkropp lågreps (tex bänkpress, smalbänk, chins, skivstångsrodd)
Vila
Underkropp högreps (tex benpress, utfall, lårcurl/benspark, vader)
Överkropp högreps (tex lutande hantelpress och flyes, militärpress, t-bar row, latsdrag, sidolyft axlar/baksida axlar + biceps/triceps)
Vila
Vila
Börja om igen

Smidigare med det upplägget så du får med både lågreps för styrka och högreps för extra volym/pump under samma vecka.
Då behöver du inte switcha om var och varannan månad.
Mage lägger du in sist i passet någon gång eller två varje vecka.

Frågor på det?


det passar inte riktigt att kalla ett schema med övningar som marklyft,knäböj för nybörjar schema eftersom de är avancerade.

Pretorian
2012-07-03, 11:58
Inget fel med marklyft och böj i ett "nybörjar"-schema. Någon gång måste (?) man ju lära sig dessa övningar.

Men jag tycker också det är väldigt många övningar. Själv gillar jag att köra få och fokusera på dessa.
Bänk
Sned bänk
Mark
Benpress

björne92
2012-07-03, 12:10
det passar inte riktigt att kalla ett schema med övningar som marklyft,knäböj för nybörjar schema eftersom de är avancerade.

Som sagt så har jag tränat ett tag och kört dessa övningar en tid så det är inge problem däremot är jag inte så kunnig teoretiskt sett, hur man lägger upp schema , om man ska köra till failure och liknande :)

björne92
2012-07-03, 12:12
Inget fel med marklyft och böj i ett "nybörjar"-schema. Någon gång måste (?) man ju lära sig dessa övningar.

Men jag tycker också det är väldigt många övningar. Själv gillar jag att köra få och fokusera på dessa.
Bänk
Sned bänk
Mark
Benpress

ne som sagt övningarna är inge problem tyckte bara de såg lite ut men jag vet inte ^^

vad kör du för schema då? jag tycker mest om bröst och biceps därför kör jag de rätt mycket men jag kanske kör för mycket och de kasnke är bättre att köra rygg och biceps samtidigt :)

björne92
2012-07-03, 12:15
Inget fel med marklyft och böj i ett "nybörjar"-schema. Någon gång måste (?) man ju lära sig dessa övningar.

Men jag tycker också det är väldigt många övningar. Själv gillar jag att köra få och fokusera på dessa.
Bänk
Sned bänk
Mark
Benpress

är det du på bilden btw, du verkar ju ruggigt deffad och stor ^^

Pretorian
2012-07-03, 12:38
är det du på bilden btw, du verkar ju ruggigt deffad och stor ^^

Ja, men jag är knappast stor... :-)

Pretorian
2012-07-03, 12:39
ne som sagt övningarna är inge problem tyckte bara de såg lite ut men jag vet inte ^^

Jag syftade på AriaKs inlägg om att man inte ska ha mark och böj om det är ett "nybörjar"-schema.

björne92
2012-07-03, 12:45
Jag syftade på AriaKs inlägg om att man inte ska ha mark och böj om det är ett "nybörjar"-schema.

bilden såg iaf jävligt bra ut! ;)
Aa jag förstod det :)
Hur ser ditt schema ut?

Pretorian
2012-07-03, 12:53
Ungefär som jag skrev:

Ben
Knäböj
Benpress
Lårcurl
Vader

Bröst
Bänk och sned bänk

Rygg
Mark
Chins

Mage är på alla pass.

björne92
2012-07-03, 13:34
Ungefär som jag skrev:

Ben
Knäböj
Benpress
Lårcurl
Vader

Bröst
Bänk och sned bänk

Rygg
Mark
Chins

Mage är på alla pass.

Kör du aldrig biceps och sånt ? ^^

Pretorian
2012-07-03, 13:38
Det blir biceps när jag kör Chins.

Glömde axelpress bakom nacke på Rygg-passet.

björne92
2012-07-03, 14:03
ops blev fel på dag två ahr jag axel övningar istället för rygg övningar såsom militärpress, hantlar åt sidorna , baksida axlar i maskin, och hantlar rak fram

björne92
2012-07-03, 14:07
Det blir biceps när jag kör Chins.

Glömde axelpress bakom nacke på Rygg-passet.

okej :)

Dribinho
2012-07-03, 14:33
haha aa några frågar har jag :)

Är väll mest nybörjare teoretiskt sett men kör hyffsat höga vikter, har tränat ett tag, träna lite i gymnasiet, men nu ahr jag börjat köra seriöst sen i vintras november/december.

men iaf vad mena du med att jag splittat konstigt och är inte isolationsöcningarna bra?
Funkar det lika bra att köra högreps och lågreps samma vecka istället för att bara köra högreps en månad och tvärtom som jag gör nu, då hinner man ju aldrig vänja sig vid lågrepsen ? haha

Angående schemat, blir det inte lite då, bara biceps och triceps en gång i veckan och bara en övning på bröst första dagen.
Jag tänker att jag kör 4 ggr i veckan fast hårt då istället för att köra varje dag?

Tackar för svar! :)

Det jag menade med konstig split var tex det faktum att du körde biceps dagen innan du kör chins/rygg. Både chins och ryggövningar tar ju mkt på biceps.
Sedan har du onödigt många olika isolationsövningar (inte nödvändigtvis någon dålig övning dock).

Lite träning blir det knappast. Alla muskler får sig en omgång 2ggr i veckan.
Biceps tex tränas ju både vid bicepsövningar och vid rygg/chins övningar.
Likaså med triceps som tränas både vid bänk/smalbänk/militärpress och renodlade tricepsövningar.
Sedan räknas inte mängden träning utifrån hur många olika övningar du kör.. snarare volymen och intensiteten.
Kör lite fler set på de stora övningarna bara.

Sen rekomenderade jag faktiskt inte vanliga marklyft som nån skrev utan raka marklyft men den övningen kan ju bytas mot tex lårcurl + ryggresningar om inte tekniken sitter än. Knäböj rekommenderade jag iom att han redan körde den övningen och den är allmänt kung.

björne92
2012-07-04, 01:19
Det jag menade med konstig split var tex det faktum att du körde biceps dagen innan du kör chins/rygg. Både chins och ryggövningar tar ju mkt på biceps.
Sedan har du onödigt många olika isolationsövningar (inte nödvändigtvis någon dålig övning dock).

Lite träning blir det knappast. Alla muskler får sig en omgång 2ggr i veckan.
Biceps tex tränas ju både vid bicepsövningar och vid rygg/chins övningar.
Likaså med triceps som tränas både vid bänk/smalbänk/militärpress och renodlade tricepsövningar.
Sedan räknas inte mängden träning utifrån hur många olika övningar du kör.. snarare volymen och intensiteten.
Kör lite fler set på de stora övningarna bara.

Sen rekomenderade jag faktiskt inte vanliga marklyft som nån skrev utan raka marklyft men den övningen kan ju bytas mot tex lårcurl + ryggresningar om inte tekniken sitter än. Knäböj rekommenderade jag iom att han redan körde den övningen och den är allmänt kung.

Okej så jag bör lägga ihop rygg med biceps och bröst med triceps?

Funkar det bra att köra båda hög reps och lågreps samma vecka?

Har du hittat på eget schema eller har du tagit något från nätet? :)