handdator

Visa fullständig version : Styrkevändning excentrisk fas?


JakeShaft
2012-07-02, 21:46
Om miljön dvs flaket, bumperplates, stänger och medtränande omkring tillåter att man släpper stången är det fördelaktigt? Eller är det bättre att även träna den excentriska delen av lyftet?

Tanken är främst explosivitet och skifta med marklyft från pass till pass. Inte tränat sedan februari och börjar om 1-2 månader på gissningsvis 40-50% av mina tidigare arbetsvikter (5RM), p.g.a. ryggproblem. I mitt fall bör inte återhämtning vara ett större problem på relativt lång tid.

Om man kör 2:or eller 3:or så vill man kunna vara så explosiv som möjligt. "Ska" man träna även den excentriska fasen?

Morty
2012-07-02, 21:57
Nej, frivändningar kan du inte köra negativa.Ta ner stången så smidigt du kan utan att släppa om du inte får släppa.

ceejay
2012-07-02, 21:59
Nej, det finns ingen excentrisk fas i något av de olympiska lyften eller komplementen så som power cleans.

häftig
2012-07-02, 21:59
Det låter plågsamt för handlederna

JakeShaft
2012-07-02, 22:10
Excentrisk fas kanske var dåligt uttryckt. Men då kan jag släppa kontrollerat som jag tänkte. Alltid värt att vara lite säkrare ifall det dyker upp någon som påpekar det ena eller andra. Gymet har ordentliga saker som är byggda för att klara det även om de knappt aldrig används på det viset.

Corpobal
2012-07-02, 22:15
Du kan dämpa stången i vecket mellan höft och lår för att sedan sänka den till golvet.

cero
2012-07-02, 22:34
Släppa skiten på marken måste väl vara att föredra? Börjar man bli stark i t ex styrkevändningar kan det inte vara särskilt bekvämt att försöka sänka stången och ta emot hela belastningen med lederna (förutsatt att man inte har berg till biceps).

Sen känns inte olympiska lyft som det bästa alternativet om man har haft ryggproblem. Ganska svåra övningar. Men om man känner att man har jävligt bra teknik så.

limenka
2012-07-02, 23:02
Släppa skiten på marken måste väl vara att föredra? Börjar man bli stark i t ex styrkevändningar kan det inte vara särskilt bekvämt att försöka sänka stången och ta emot hela belastningen med lederna (förutsatt att man inte har berg till biceps).

Sen känns inte olympiska lyft som det bästa alternativet om man har haft ryggproblem. Ganska svåra övningar. Men om man känner att man har jävligt bra teknik så.

Bikepsen gör inte så värst mycket i nedsläppet av en stång ;)

JakeShaft
2012-07-03, 04:25
Sen känns inte olympiska lyft som det bästa alternativet om man har haft ryggproblem. Ganska svåra övningar. Men om man känner att man har jävligt bra teknik så.

Jag tackar för din omtanke. Min teknik är förmodligen dålig men jag kommer se till att jag har god vägledning. Min plan kanske låter dum men jag tycker mig ha kontroll på läget.

cero
2012-07-03, 08:22
Bikepsen gör inte så värst mycket i nedsläppet av en stång ;)

Jag tänker att om man är jävligt stark i biceps kan man bromsa ned vikten som en excentrisk bicepscurl. Annars får man ju bara låta sången falla och ta emot den med utsträckta armar?

Rahf
2012-07-03, 08:31
Om vikten är lätt nog att du kan ta ner stången till höftvecket så bör det funka. Kör du hängvändningar så är det i princip ett måste. Motstånd bör inte användas för att bromsa vikten från axlar till höft.

z_bumbi
2012-07-03, 08:34
Det går oftast utmärkt att vända ner stången vid fri- eller -styrkevändningar och jag ser ärligt talat inte riktigt vad som skulle vara ett problem med att göra det om man primärt är ute efter den explosiva effekten.
Effekten på kroppen bör bli lite ökad styrkeutveckling men jag vet inte om jag skulle prioritera det över att köra något annat som tränar samma muskler.

JakeShaft
2012-07-03, 09:05
Det kommer handla om väldigt lätta vikter första veckorna kanske månaderna då är det smidigare att vända ner. Men jag ser det som ett onödigt ryckande i ryggen när det blir en ansträngning att fånga upp, men jag kan givetvis tänka fel. Har fått svar på min fråga då jag egentligen undrade om det fanns någon poäng i att fånga i hängläge eller inte då jag ser det som en onödig påfrestning åtminstone i början efter skada.