handdator

Visa fullständig version : Hur mycket / intensiv träning krävs för ökad glykogeninlagring?

Purren
2012-07-02, 21:26
Finns det några studier gjorda på människor för att avgöra hur mycket / lite träning som krävs för att öka glykogeninlagringen i musklerna?

I 4 Hour Body nämner författaren att det i studier endast krävdes 280 sekunder intensiv träning för att aktivera upptaget hos musklerna. Detta var dock hos råttor, vilket jag finner otillfredställande. Finns det några studier gjorda på människor?

Grurik
2012-07-03, 13:51
Jag har fått lära mig att man inte på något signifikant sätt kan öka sin glykogeninlagring.

Menar du glukos- eller glykogenupptag?

samsam
2012-07-03, 14:39
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=glut-4%20exercise
Sök själv.

Det är bekräftat att väldigt lite träning, som 30-60 armhävningar och benböj till exempel, ökar glut-4 i den aktiverade muskulaturen. Det räcker gott och väl för mig.
Självklart aktiverar ett fullständigt träningspass glykogeninlagringen i större grad, men det får du också bekräftat i boken.

Grurik
2012-07-03, 15:24
Ja, då talar vi glukosupptag vilket inte är samma som glykogeninlagring, även fast glukoset möjliggör glykogensyntes. Glykogensyntasets aktivitet snarare än GLUT4 rekrytering till cellmembran lär ge en bättre fingervisning, eller?

z_bumbi
2012-07-03, 15:28
Jag har fått lära mig att man inte på något signifikant sätt kan öka sin glykogeninlagring.?

Du har du fått lära dig fel. Förbrukar man glykogenet så kommer kroppen att försöka överkompensera lagren och får den då också glukos i tillräcklig mängd så gör den också det.

Grurik
2012-07-03, 15:38
Du har du fått lära dig fel. Förbrukar man glykogenet så kommer kroppen att försöka överkompensera lagren och får den då också glukos i tillräcklig mängd så gör den också det.

Tror jag förstod frågan fel. Tänkte mer på att öka lagringskapaciteten i depåerna så att säga.

Glykogensyntes och glykogennedbrytning kan ju fortgå samtidigt, och då antar jag frågan är hur man kan öka syntesen samtidigt som nedbrytningen sker, och om detta är inlagringen under träning så förstår jag.