handdator

Visa fullständig version : Viktpåverkan av kolesterolmedicin?


Ivan Bogus
2012-07-02, 20:38
Hej forumet.

Jag har en något annorlunda fråga till er experter härinne.
Givetvis är det kanske mer en fråga för läkare men i detta fallet hyser jag väldigt stor tilltro till er kunskap inom just träning och dietmekanismer.

Jag har sedan födseln en sjukdom som heter Familjär hyperkolesterolomi.
För denna äter jag varje dag 2 olika mediciner, Lipitor och Ezetrol.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19970417000017&DocTypeID=7&UserTypeID=2
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20030404000010&DocTypeID=7

Ezetrol minskar kolesterolupptaget i magtarmkanalen och Lipitor minskar förhöjda blodfetter. Vanliga biverkningar är förhöjd blodsockernivå och förhöjt kreatinkinas i blodet.

Min läkare tycker att träning är bra förstås då jag håller mig någorlunda till "kolesterolbra" mat etc.

Min fråga är kort och gott om Ni tror att detta kan påverka min nuvarande deff och framtida byggning antingen positivt eller negativt och om det finns andra tips inom diet och kosttillskott som ska antingen undvikas eller främjas.

Läkaren säger alltså att jag kan köra mig blodig på gymmet men jag, som gammal perfektionist, skulle gärna vilja ta del av er input då det handlar om "byggandet".

Kan även tilläggas att jag inte kör LCHF. :naughty:

Tack på förhand.

IB

Rodeo
2012-07-03, 09:51
Hej.

Statiner minskar den egna produktioner av co-enzym q10. Q10 hjälper till som antioxidant och gör om använt E-vitamin till aktivt vilket kan hindra oxidation av LDL-kolesterol.

Om jag hade tagit statiner så hade jag tagit tillskott med Q10. Eller börjat äta hjärta som är en väldigt god källa.

Jag tycker nog att du bör kolla med din läkare först innan du börjar ta tillskott dock. De har liite större erfarenhet och kunskap än mig :)

Ivan Bogus
2012-07-03, 10:01
Tack Rodeo.

Ska kolla det där med Q10 nästa gång jag snackar med läkaren, låter väldigt intressant. Förmodligen blir det i pillerform även om hjärta låter absolut smaskens att äta. *spy*

:)

IB