handdator

Visa fullständig version : Ont i axlarna, hjälp!


kalle1321
2012-07-02, 18:46
Kön: Man

Ålder: 17

Längd och vikt. 173, 68

Smärtbeskrivning: Det gör ont på utsida av axlarna och det känns som att smärtan är ganska djup. Det gör inte ont när jag trycker. Jag vet inte exakt hur smärtan uppkom men jag tror det var när jag körde hantellyft åt sidan aningen för tungt och lite ryckigt. Kände att det stack till lite när det hände.
Smärtan kommer när det sker en abduktion i axeln. T.ex när jag skjuter in en låda från sidan. Jag kan göra så att smärtan kommer när jag står vid en vägg och pressar armen mot väggen i några sekunder, när jag sluter pressa så sticker det till i axeln och smärtan sitter kvar i ca 2 sekunder. Jag märker inte att smärtan skulle vara sämre eller bättre efter träning. Har haft ont i kanske 1 månad och har tagit det väldigt lugnt med axelträningen. Dock har jag kört bänkpress som vanligt, kan det kanske har förvärrat saken?

För en månad sen så började jag köra lite intensivare och tror inte att axlarna hann återhämta sig tillräckligt. Själv så tror jag att det är en överansträngning i rotatorcuffen, men jag är ingen expert så jag är inte säker. Jag har under 3v gjort inåt och utåtrotationer med hantel då jag inte har haft tillgång till någon cablecross och har inte märkt någon märkbar skillnad.

Jag har inte heller tagit några tabletter/salvor mot smärtan.

Det är svårt att säga var smärtan sitter men runt det röda området är smärtan:
90093

kalle1321
2012-07-02, 22:30
bumpar nu innan jag lägger mig. Ingen som har nån aning om vad det kan vara och hur man ska göra för att det ska bli bättre?

kalle1321
2012-07-03, 11:01
Efter mycket petande kom jag fram till att smärtan sitter på det inringade området. Kanske blir lättare för någon att veta vad det skulle kunna vara.
90105

pezrulezhaakon
2012-07-03, 18:17
kalle1321

Om det gör ont där så kan det bero på en irritation/överbelastning av Supraspinatus muskeln/senan/fästet eller ledkapseln.
Det kan även röra sig om långa bicepssenan. (inte riktigt lika troligt)
Det är lite för långt bak för att vara helt säker på infraspinatus/teres minor problem, även att det inte heller är helt uteslutet.

kalle1321
2012-07-03, 18:40
kalle1321

Om det gör ont där så kan det bero på en irritation/överbelastning av Supraspinatus muskeln/senan/fästet eller ledkapseln.
Det kan även röra sig om långa bicepssenan. (inte riktigt lika troligt)
Det är lite för långt bak för att vara helt säker på infraspinatus/teres minor problem, även att det inte heller är helt uteslutet.

Tack för svar. Vad ska jag göra för att detta ska läka? Ska jag skippa all axelträning och pressar och bara vila och köra någon slags rehab?

pezrulezhaakon
2012-07-03, 19:17
kalle1321

Vila sålänge det inte förbättrar sig.
Fokusera på rörelse i första hand. Att du ska få tillbaka full rörlighet utan smärta. Lite tillsatsbelastning kan vara helt ok sålänge det inte förvärrar smärtan för stunden eller ökar smärtan efteråt.
En viss smärta är acceptabel så länge den håller sig, eller sakta minskar.
In/ut-rotationer, lyft åt sidan och uppåt. Gör både med inåtroterad, normal och utåtroterad överarm.

Så undvik all tung axelträning. Pressar speciellt. Vissa drag övningar kan funka.
Biceps/triceps kan också funka, men det märker du hur ont det gör.

kalle1321
2012-07-03, 19:54
kalle1321

Vila sålänge det inte förbättrar sig.
Fokusera på rörelse i första hand. Att du ska få tillbaka full rörlighet utan smärta. Lite tillsatsbelastning kan vara helt ok sålänge det inte förvärrar smärtan för stunden eller ökar smärtan efteråt.
En viss smärta är acceptabel så länge den håller sig, eller sakta minskar.
In/ut-rotationer, lyft åt sidan och uppåt. Gör både med inåtroterad, normal och utåtroterad överarm.

Så undvik all tung axelträning. Pressar speciellt. Vissa drag övningar kan funka.
Biceps/triceps kan också funka, men det märker du hur ont det gör.

Det var lite som jag inte förstod (den fetmarkerade texten) så om du har tid får du gärna förklara vad som menas.

Är det bättre att köra in/ut-rotationer med gummiband än hantel?

Återigen tack för svaren!

pezrulezhaakon
2012-07-03, 20:18
kalle1321

Tillsatsbelastning, alltså mer än vad din ensamma arm väger. Hantel eller gummiband som extra motstånd. Detta kan ökas successivt då du blir allt bättre.

Lyft åt sidan där du fortsätter upp över horisontalen. (över huvudet)
Om du står helt avslappnat med armarna utmed sidorna på kroppen så är det normalläge på överarmen. Inåtrotering därifrån gör att biceps pekar in mot sidan av kroppen. Utåtrotering från normalläget så pekar biceps ut från sidorna på kroppen.
I alla dessa överarmspositioner kan du göra lyft åt sidan, och fortsätta över horisontalläget. Dock är det inte möjligt att gå så mycket över horisontalen då överarmen är inåtroterad. Max är strax över horisontalen.

Gummiband är lättare att utföra på ett bra sätt jämfört med hantel. Hantelrotationer kan vara en progression.

kalle1321
2012-07-03, 20:27
Då förstår jag! Tack för hjälpen! :)