handdator

Visa fullständig version : Hur mycket påverkar maten jag äter mitt testosteron?


Feelgood
2012-07-02, 18:37
Som rubriken lyder;


1) hur lite fett i kosten är dåligt för mitt testostron?

2) För mycket protein, påverkar det testostronet?

Dreas
2012-07-02, 19:59
Är du frisk? Om du är frisk, varför tror du att dina testonivåer är intressanta för dig?

Feelgood
2012-07-02, 20:29
Ja jag är frisk, men det är det att många pratar om att för lite fett är dåligt för testostronet. Men om man är frisk spelar det då inge roll?

cero
2012-07-02, 20:31
Glöm allt som "många" har sagt. Ät en normal kost.

Feelgood
2012-07-02, 20:33
Jag äter normalt , men jag undrar liksom om hur lite fett man kan äta innan hormonnivåerna rubbas (om det nu gör det)

King Grub
2012-07-02, 20:41
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160086&highlight=fettintag+testosteron

Feelgood
2012-07-02, 20:57
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160086&highlight=fettintag+testosteron

Tack! så av det jag läst och fattar , så påverkar fett intaget testostronet men väldigt lite? Så man skulle kunna ligga på 0,5g fett per dag under bulk och inte oroa sig att något kommer sänkas under bulk tiden`?

PeSi
2012-07-03, 15:41
Linol- och linolensyra är essentiella. Man kan inte inta 0,5 g fett per dag en längre tid utan att riskera sin hälsa. Och hamnar man där, är aktuell testosteronhalt rätt irrelevant.

Men du kanske använde en hyperbol för att sammanfatta.

Feelgood
2012-07-03, 15:53
Linol- och linolensyra är essentiella. Man kan inte inta 0,5 g fett per dag en längre tid utan att riskera sin hälsa. Och hamnar man där, är aktuell testosteronhalt rätt irrelevant.

Men du kanske använde en hyperbol för att sammanfatta.

Menar givetvist 0,5g fett /kg kroppsvikt så alltså cirka 35g fett per dag för en person vid vikten 70

PeSi
2012-07-03, 16:12
ok,

Det blir fortfarande en "bulk" med rätt lite fett. Personligen föredrar jag högre fettintag. Men du vet säkert bäst själv.

Feelgood
2012-07-03, 16:53
Jag klarar mig på den mat jag äter nu och den är inte speciellt fettrik så att säga, därför undra jag mest ifall hur lite fett man ska inte flr att något ska börja bli sämre :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Akada
2012-07-03, 16:53
Linol- och linolensyra är essentiella. Man kan inte inta 0,5 g fett per dag en längre tid utan att riskera sin hälsa. Och hamnar man där, är aktuell testosteronhalt rätt irrelevant.

Men du kanske använde en hyperbol för att sammanfatta.


Får man i sig rätt fetter och kompletterar med omega 3 är väl ett så lågt fettintag inte så farligt?

PeSi
2012-07-03, 21:16
Rekommendationen från Livsmedelsverket är att man får i sig minst 3 E% fleromättade fettsyror. Och minst 1 E% av dessa ska vara linolensyra. Användning av valfria oljor tillfredsställer i regel linolsyrabehovet ("omega 6"). Däremot är det lite svårare att få i sig tillräckligt med linolensyra ("omega 3"). Endast linfrön (linfröolja) innehåller mycket linolensyra.

Det finns många fler fettsyror men dessa är egentligen inte essentiella.

Varje gram fett innehåller ungefär 9 kcal. Det är bara att plocka fram miniräknaren och kolla var man hamnar. Zetas linfröolja kostar 30 kr/halvlitern på Willys. En matsked om dagen täcker minimibehovet av linolensyra för de flesta. Jag brukar blanda den i morgongröten.

Edit: om ni väljer linfrön, tänk på de ska vara krossade. Okrossade är "laxermedel".

exevision
2012-07-03, 21:59
Edit: om ni väljer linfrön, tänk på de ska vara krossade. Okrossade är "laxermedel".

Krossade ger upphov till cyanid. Så det bör man inte äta så mycket av.

PeSi
2012-07-11, 23:35
Helt rätt!

Om jag minns rätt, kan kroppen komma åt ca 85% av fettet i krossade linfrön. Och nästan ingenting om de är hela.

Hela 54% av fettet i linfrön är linolensyra. Detta är EXTREMT högt och gör att endast en liten mängd behövs för att täcka minimibehovet; exempelvis en matsked krossade frön per dag eller t.o.m. mindre. Personligen intar jag linfröolja istället. Zetas linfröolja kostar 60 kr/liter på Willys.

Om man istället vill öka fiberintaget, kan man även använda alternativ såsom phylliumfrön, veteklin, mm.

kettlebellGuden
2012-07-11, 23:43
Ja jag är frisk, men det är det att många pratar om att för lite fett är dåligt för testostronet. Men om man är frisk spelar det då inge roll?

Vad har det för betydelse om det "är dåligt för testot" ?

RassK
2012-07-12, 08:52
En kost betående av större del enkelomättat och mättat fett är korrelaterat med höga testosteronnivåer.
I motsats är en kost bestående av höga nivåer protein, fleromättat fett och kostfibrer korrelaterar med låga testosteronnivåer. Vad jag vet.