handdator

Visa fullständig version : Gamla vanliga ont i handlederna problemet. Titta hit


rymdgrisen
2012-07-02, 16:28
Tjenare alla kolozzeum användare. Som dom flest av er säkert vet drabbas många nya inom gym och styrkelyftning av problem med handlederna, bland annat jag, efter att ha provat diverse antiinflammatoriska produkter utan vidare resultat ska jag nu prova att ta ett break på ett par veckor, tills jag känner att det har blivit märkbart bättre.

Det jag undrar särskilt äver är ifall jag kan göra något utöver att vila för att påskynda det hela litegran, givetvis tänkte jag smörja in mig regelbundet med antiinflammatorisk salva, men finns det något annat jag kan göra som bör vara till godo tro?

Jag tackar på förhand.
MVH

pezrulezhaakon
2012-07-02, 17:19
rymdgrisen

Du kan inte påskynda läktiden, bara förkorta den.

Sedan beror ju smärtan på en anledning. Kanske skulle kolla över valet av grepp i de olika övningarna du kör och justera utförandena.

Doctor Snuggles
2012-07-02, 17:54
Träning av hand och handledsextensorer.
Kontrastbad i iskallt och hett vatten för ökad blodgenomströmning.

rymdgrisen
2012-07-03, 16:08
rymdgrisen

Du kan inte påskynda läktiden, bara förkorta den.

Sedan beror ju smärtan på en anledning. Kanske skulle kolla över valet av grepp i de olika övningarna du kör och justera utförandena.

Tja! Angående det där med greppet. Vilken greppteknik bör jag använda mig av? Jag kan hålla med om att jag har märkt en märkbär skillnad när jag inte greppar stång/hantel hårt utan låter den ligga löst i handen.
Har framförallt problem med övningar som stångcurls och vanliga hantelcurls. Händer att jag börjar "krampa" i handlederna också under ett långt set med många reps då jag känner mig otroligt icke vältränad i underarmarna.

Träning av hand och handledsextensorer.
Kontrastbad i iskallt och hett vatten för ökad blodgenomströmning.

Tips på övningar som kan hjälpa mig?

Doctor Snuggles
2012-07-03, 16:32
Googla "wrist finger extensor exercises".
Öppna handen med gummiband runt fingrarna är en klassiker.
Reverse wrist curls. Går också att göra med andra handen som motstånd, alternativt lyfta något med raka fingrar (så att du slipper använda fingrarnas flexorer genom att greppa en hantel/stång).

När problemen har blivit bättre kan det vara bra att dessutom lägga in vanlig grepp och handledsträning, så att de är tillräckligt starka så du inte får problem.

Squamata
2012-07-03, 16:54
Fick förr ont i handlederna pga styrketräning..De som hjälpte mig var att börja träna underarmarna mycket, nu när de blivit starkare så verkar handlederna tåla mer! :)

pezrulezhaakon
2012-07-03, 18:08
rymdgrisen

Ja, att undvika att klämma för hårt är underförstått.

Men jag menar främst i vilka positioner handlederna är i de olika övningarna du gör och vad belastningen blir där. Det beror på greppbredden och valet av "vektyg".
Det är skillnad på att muskulärt hålla handleden i en position, jämfört med att låta den vara passiv eller att inte ha möjlighet att stabilisera den och "hänga" belastningen i den..

En hel massa olika övningar och verktyg kan ge dessa problem. Oftast handlar det om smalare grepp än axelbrett. Och i en del fall för breda grepp.

Några exmpel:
Smala pushdown med stång, smala scullcrushers med stång, upright row med rak stång. Smal tricepspress OH. Smala bänkpress med greppet innanför kroppen och lättringen på stången. Smala rodd med rak stång.
För brett grepp i chinsbar/latsdrag då ytterdelen inte är lite böjd neråt. För brett grepp i bänkpress. Mfl.

Sedan att inte använda underarmarna/handlederna progressivt i en övning för ett annat syfte än underarmsträning.

mathiasjohnson
2012-07-05, 20:42
Jag har också haft problem med handleder. Antingen beror det på tunga vikter vid bänkpress, dips, alternativt att jag använder dragremmar vid tunga lat pulldowns. Jag har köpt handledsband som hjälper extremt bra och stöttar bra. Köpte dem på ************* för typ 160 kr. Märket var Gasp.
http://www.google.se/imgres?hl=sv&sa=X&biw=1920&bih=963&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=z-1X-yMNKraQrM:&imgrefurl=http://danieltraining.blogg.se/2011/august/gasp-handledsskydd.html&docid=Zmh1LbwNq94FlM&imgurl=http://danieltraining.blogg.se/images/2011/handledsskydd_163591123.jpg&w=600&h=449&ei=-e31T5bXFY_XsgbFzNTOBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=184&vpy=152&dur=429&hovh=194&hovw=260&tx=170&ty=90&sig=115956039693676509721&page=1&tbnh=140&tbnw=187&start=0&ndsp=52&ved=1t:429,r:0,s:0,i:71