handdator

Visa fullständig version : Salt, behövs det?


Christbait
2012-07-02, 16:12
Jag är inte överdrivet förtjust i salt. Med en normal diet på kött/fisk & grönt lämnas helt osaltad, finns det någon risk för brist och hur kan varningstecken se ut? SLV säger 5-6 gram om dagen, får man i sig den mängden genom att äta endast osaltade råvaror?

Eddie Vedder
2012-07-02, 16:17
Kurvan verkar kunna vara U-formad så ligg inte toklågt. Men kom ihåg att natriumintag inte måste betyda att du häller på massa extra bordssalt.

Abstract

Universal reduction in sodium intake has long been recommended, largely because of its proven ability to lower blood pressure for some. However, multiple randomized trials have also demonstrated that similar reductions in sodium increase plasma renin activity and aldosterone secretion, insulin resistance, sympathetic nerve activity, serum cholesterol and triglyceride levels. Thus, the health consequences of reducing sodium cannot be predicted by its impact on any single physiologic characteristic but will reflect the net of conflicting effects. Some 23 observational studies (>360,000 subjects and >26,000 end points) linking sodium intake to cardiovascular outcomes have yielded conflicting results. In subjects with average sodium intakes of less than 4.5 grams/day, most have found an inverse association of intake with outcome; in subjects with average intakes greater than 4.5 grams/day, most reported direct associations. Finally, in two, a "J-shaped" relation was detected. In addition, three randomized trials have found that heart failure subjects allocated to 1.8 g of sodium have significantly increased morbidity and mortality compared with those at 2.8 g. At the same time, a randomized study in retired Taiwanese men found that allocation to an average intake of 3.8 g improved survival compared with 5.3 g. Taken together, these data provide strong support for a "J-shaped" relation of sodium to cardiovascular outcomes. Sodium intakes above and below the range of 2.5 to 6.0 grams/day are associated with increased cardiovascular risk. This robust body of evidence does not support universal reduction of sodium intake.

Alderman MH, Cohen HW. Dietary sodium intake and cardiovascular mortality: controversy resolved? Curr Hypertens Rep. 2012 Jun;14(3):193-201.

stridis
2012-07-02, 16:19
Rekommendationerna är att friska svenskar skall åtminstone minska saltintaget till 6/7 gram salt per dag om du är kvinna respektive man.

Christbait
2012-07-02, 16:27
Kurvan verkar kunna vara U-formad så ligg inte toklågt. Men kom ihåg att natriumintag inte måste betyda att du häller på massa extra bordssalt.

Alrighty, tack för svaret! Får hålla lite koll på intaget så att det inte blir helt nollat, hade ingen aning om att för lite kunde vara så pass illa.

Christbait
2012-07-02, 16:33
Rekommendationerna är att friska svenskar skall åtminstone minska saltintaget till 6/7 gram salt per dag om du är kvinna respektive man.

Det är säkert vettigt. Med tanke på hur många stora, välsaltade pommes som serveras i landet per dygn (inte för att jag vet hur många det rör sig om) kan man ju undra hur många som kommer ner till under 7 gram i snitt.

Olaaa
2012-07-02, 17:54
Tänk även på att väldigt många kryddor och såser innehåller salt. Det är skapligt lätt att nå minimum mängd, kanske inte om man är vegan och äter allt utan kryddor/såser.

JakeShaft
2012-07-02, 21:25
Jag har blivit ombedd att inte mixtra särskilt mycket med mitt saltintag och därför i princip slutat med allt salt såsom bröd, färdiga såser, allehanda fabrikat, kryddblandningar. Bortsett 150-200 g tacokryddad nötfärs ca 1 g/vecka. Så länge man äter en del mejeriprodukter såsom ost och lite kött tror jag att man kommer upp i minimibehovet. Sedan blir det ibland en läsk, saltade pommes, en pizza eller något annat salt då och då. Längesedan jag gjorde en urinmätning men jag tror att jag ligger på hyfsat bra nivåer genom att undvika alla "saltbovar". Förmodligen väldigt få som behöver tänka på att få i sig salt möjligtvis en del veganer.

Endumen
2012-07-02, 22:34
FÖR GUDS SKULL JA! :D. Jag saltar på allt då jag svettas som en gris. Om jag inte gör det blir jag yr och svimfärdig. :D. Salta på!

Eddie Vedder
2012-07-03, 07:43
...möjligtvis en del veganer.

Inte salt men jod kanske. Jag ser ingen som helst anledning till att veganer skulle vara mer i riskzonen som grupp. Salt är ingen animalie. ;) Men med tanke på jod skulle jag, om jag vore vegan, salta mycket för egen hand med jodberikat salt och hålla nere på "dolt salt" istället.

JakeShaft
2012-07-03, 09:21
Inte salt men jod kanske. Jag ser ingen som helst anledning till att veganer skulle vara mer i riskzonen som grupp. Salt är ingen animalie. ;) Men med tanke på jod skulle jag, om jag vore vegan, salta mycket för egen hand med jodberikat salt och hålla nere på "dolt salt" istället.

Slutsatsen inget stekt bacon och ingen ost betyder saltbrist var nog inte särskilt genomtänkt. Dessutom menade jag förmodligen egentligen vegetarianer. Är väl en förutfattad mening från min sida att de bara äter livsmedel under kategorin "Grönsaker, rotfrukter och svamp" som överlag inte innehåller särskilt mycket salt men insåg nu att även om inte majs innehåller särskilt mycket natrium så gör cornflakes det.

Nåja, det är i alla fall kul att ha fel.

Morty
2012-07-03, 10:52
Inte salt men jod kanske. Jag ser ingen som helst anledning till att veganer skulle vara mer i riskzonen som grupp. Salt är ingen animalie. ;) Men med tanke på jod skulle jag, om jag vore vegan, salta mycket för egen hand med jodberikat salt och hålla nere på "dolt salt" istället.

Det är väl god praxis generellt, att akta sig för "dolt salt" och istället använda ett jodberikat bordssalt när nåt ska smaka salt.