handdator

Visa fullständig version : Vad händer vid "intensiv" start av träning?


Grurik
2012-07-02, 16:11
Tänkte börja styrketräna nu, har legat på is sedan september förra året med såväl styrke- som konditionsträning. Sprang sub 2:20 på Lidingöloppet så var i mycket god form då.

Vad händer mer ingående om jag nu drar igång och gymmar 3-5 ggr/vecka, där jag tröttar ut mig själv. Dvs, inte kör med 20kg i bänkpress för att vänja senor, leder, och muskler.

Tanken för mig är väl att köra mycket fria vikter för att bygga upp en generell styrka i hela kroppen, problemet jag har är dock att jag inte är så förtjust i träning med väldigt låga vikter för att vänja kroppen, tålamodet sviker så att säga.

Finns det något sätt att skynda på anpassningen så man kan börja träna på riktigt snabbare? Spelar det någon roll om man är van vid styrketräning några år tillbaka i tiden (innan löpningen drog igång ~2010)? Någon som haft uppehåll och dragit igång intensivt och klarat sig från skador? Gör jag mig själv en stor björntjänst om jag kör på så att jag tröttar ut mig själv i början?

Sverker
2012-07-02, 16:58
Träningsvärk !

Träna igenom kroppen några pass så ska du snabbt hitta tillbaka. Det som kommer att bromsa dig är träningsvärken:D.

Grurik
2012-07-02, 17:35
:D

Låter ju bra om så vore fallet, men varför alla tips om att ta det lugnt i ett par veckor/månader innan man börjar köra?

Fria vikter är väl åtminstone mer skonsamt än maskiner?

Då får ätandet och tränandet börja på riktigt imorgon då, hoppas du har rätt angående att det bara är träningsvärken som kommer hindra mig :naughty:

veni vidi vici
2012-07-02, 18:38
Låter ju bra om så vore fallet, men varför alla tips om att ta det lugnt i ett par veckor/månader innan man börjar köra?

Om man är ny inom styrketräning, vilket du inte verkar vara, är bra att ta det lite lugnt i början så att man lär sig arbeta igenom övningarna med rätt teknik; dels för att träffa tänkt muskelgrupp och dels för att undvika skador. Om du tar dig en titt på gymmet finns det mängder med muskulösa typer som använder helt fel teknik i vissa övningar - detta för att de aldrig lärde sig rätt från början.

Dessutom tror jag på att det är viktigt att få en rutin i vardagen, istället för att hetsköra direkt och riskera att tappa intresse/motivation (många feta personer tenderar att göra detta när de börjar banta, eller de som vill ha drömkroppen på 6 veckor med Aftonbladet Plus. När de har insett att det krävs mer träning än 6 veckor och en sketen produkt från TV-shop för att jaga cougars på beachen ger de upp). Men som sagt, har du pumpat förut och är taggad så kör hårt men lyssna på kroppen!

Grurik
2012-07-03, 14:38
Tack båda för svar.

Stämmer att jag tränat mycket tidigare, inte haft ett enda avbrott sedan jag var 15 (21 nu) gällande styrketräning, bara trappat ner lite till förmån för konditionsträning senare år. Därav ovanan att göra en comeback :D

Nu är i alla fall första gympasset avklarat och chinstången upphängd här hemma, så då var det väl bara tuta och köra då, om än liite försiktigt i alla fall.

Frantic
2012-07-03, 14:47
Jag hade en gång ett uppehåll på lite drygt 2 år och rivstartade med styrketräningen. Jag åt rejält med mat och blev mycket starkare väldigt fort. Tyvärr hängde inte mina leder och muskelfästen med utan jag ådrog mig en skada på mitt vänstra tricepsfäste som hindrade mig från i princip all överkroppsträning i nästan ytterligare 2 år. Skadan uppkom för ganska exakt 5 år sen och är fortfarande inte helt läkt än även om jag kan träna på hyfsat bra nu så länge jag tänker mig för när jag tränar triceps.

Ett varningens ord bara :) Med det sagt tycker jag inte att du ska öka allt för långsamt. Träna gärna hårt men gör det smart.

Ondskapelsen
2012-07-03, 18:17
Jag hade en gång ett uppehåll på lite drygt 2 år och rivstartade med styrketräningen. Jag åt rejält med mat och blev mycket starkare väldigt fort. Tyvärr hängde inte mina leder och muskelfästen med utan jag ådrog mig en skada på mitt vänstra tricepsfäste som hindrade mig från i princip all överkroppsträning i nästan ytterligare 2 år. Skadan uppkom för ganska exakt 5 år sen och är fortfarande inte helt läkt än även om jag kan träna på hyfsat bra nu så länge jag tänker mig för när jag tränar triceps.

Ett varningens ord bara :) Med det sagt tycker jag inte att du ska öka allt för långsamt. Träna gärna hårt men gör det smart.

Tycker detta är ett bra råd.
Huruvida det är vetenskapligt bevisat att detta är det bästa eller inte, det vet jag inte. Men för mig känns det sunt!

z_bumbi
2012-07-03, 18:29
Det är nästan värre om man är van vs att inte vara det. Är man van så blir man ganska så snabbt stark men kroppen i övrigt hänger kanske inte riktigt med. En nybörjare kan helt enkelt sällan rekrytera musklerna på samma sätt och därför blir belastningen också lägre.

Kör på vikter där tekniken är bra, öka i lugnt tempo och så tar det i alla fall inte så lång tid innan det blir jobbigt. Man behöver för den skull inte köra någon typ av mesträning men att hålla igen en del för att få ut de långsiktiga effekterna är smart.