handdator

Visa fullständig version : Sitter styrka bara i musklerna?


Amöban
2012-07-02, 13:16
Eller är det annat som också spelar in? Jag kan tänka mig att psyke spelar stor roll också, hur stark man är i huvudet och hur mycket man tror sig klara. (Nu tänker jag mest på styrketräning, inte konditionsträning.) Finns det andra faktorer som kan avgöra hur mycket vikt man orkar i en viss övning?

clavain
2012-07-02, 13:21
Sömn och vätskebalans verkar spela stor roll för min del när det gäller styrkeprestation. Tid på dygnet gör skillnad för min del också, lyfter generellt sett mer om jag kör eftermiddag kväll jämfört med morgon.

killenigrillen
2012-07-02, 13:23
Teknik, längd-tensionsförhållande i musklerna som är involverade, muskelfibertyp, hur långa/korta extremiteter man har, förhållande över/underkropp. Till en början.

Wormzie
2012-07-02, 13:39
Eller är det annat som också spelar in? Jag kan tänka mig att psyke spelar stor roll också, hur stark man är i huvudet och hur mycket man tror sig klara. (Nu tänker jag mest på styrketräning, inte konditionsträning.) Finns det andra faktorer som kan avgöra hur mycket vikt man orkar i en viss övning?

Tror absolut mycket sitter i huvudet. Sen så har det ju att göra med hur man tränar styrka också. För maximal styrkeökning så ska man ligga runt 1-5 reps och anpassningen som sker är väl inte enbart muskeltillväxt utan även motorisk anpassning och förbättrad muskelrekrytering. Rätta mig gärna om jag missförstått något :)

ZSxSXdF68XQ

Sniggel
2012-07-02, 13:43
Det är hjärnan som aktiverar musklerna via nerverna. Så det sitter i hjärnan och nerverna också.
Sen kan man räkna in biomekaniska hävarmar också.

ariak
2012-07-02, 13:44
Sömn och vätskebalans verkar spela stor roll för min del när det gäller styrkeprestation. Tid på dygnet gör skillnad för min del också, lyfter generellt sett mer om jag kör eftermiddag kväll jämfört med morgon.

+1 orkar mer på eftermiddagen

Strand93
2012-07-02, 18:17
CNS har en stor del i det hela

ceejay
2012-07-02, 18:58
Jag har alltid varit nyfiken på hur stor del cns har.
Just nu är jag på gymmet och lyfter mycket mindre än vad jag gjorde förra veckan. Såhär är det alltid när jag inte tränar på någar dagar och sysslar med andra saker ist.

muddler
2012-07-02, 19:41
Det sitter även i polisongerna! Jag har haft polisonger i 10 år nu och är rätt stark ;)

tntballe
2012-07-02, 19:44
Det sitter även i polisongerna! Jag har haft polisonger i 10 år nu och är rätt stark ;)

*cry*

muddler
2012-07-02, 20:04
*cry*

Seså! Det kommer en jul också!

Rikard Jansson
2012-07-02, 20:45
1% muskler
9% cns
90% mentalitet

exor
2012-07-02, 21:20
Psyket och vilja har mycket med saken att göra.

Nymphis
2012-07-02, 21:30
Håller med ovanstående. Mycket sitter i huvudet också. Sen om du inte ätit något kan det påverka styrkan och orken med på gymmet.

killenigrillen
2012-07-02, 22:24
Ni som säger att "mycket sitter i huvet", menar ni de där sista % eller menar ni bokstavligen (som herr cannonball skrev) att "mycket" sitter i huvet? Alltså en skillnad som mäts i 10-tals kilo i t.ex bänkpress osv?

Latissimus Dorsi
2012-07-02, 22:28
Ni som säger att "mycket sitter i huvet", menar ni de där sista % eller menar ni bokstavligen (som herr cannonball skrev) att "mycket" sitter i huvet? Alltså en skillnad som mäts i 10-tals kilo i t.ex bänkpress osv?

Absolut, om du har en riktigt bra dag på gymmet och känner dig oövervinnlig kan det verkligen göra under då man kör tunga vikter man inte riktigt är van vid. Mycket självförtroende, som jag tyvärr själv saknar.

Sedan är det att man vägrar ge upp när det börjar ta emot väldigt viktigt, och inte bara släppa ner skiten och avbryta settet när de sista grisiga repitionerna suger musten ur en utan att lägga hårt mot hårt.

spoon
2012-07-02, 22:53
Ni som säger att "mycket sitter i huvet", menar ni de där sista % eller menar ni bokstavligen (som herr cannonball skrev) att "mycket" sitter i huvet? Alltså en skillnad som mäts i 10-tals kilo i t.ex bänkpress osv?

Hur stor del CNS spelar vet jag inte. Skulle vara kul att veta om nån sitter på informationen. Men man kan ju se på fredrik S som sitter inne med en grym fysik. Jag trodde att han lätt skulle vandra upp till 200kg marklyft för hans teknik är det inget fel på. Men det verkar ta lite längre tid att vänja kroppen vid att gå "all out" på 1RM

För egen del tror jag det handlar lite om att vara dum i huvudet. När jag maxar i marklyft på tävling så finns det inga spärrar. Det ser ut som fan och det knakar i hela kroppen. Men vikten ska upp.

Ett Orm
2012-07-02, 23:02
Fett och vätska kan också bidra till styrka iom ökad stabilitet och inre tryck. Kul va? :)

Wormzie
2012-07-02, 23:21
Ni som säger att "mycket sitter i huvet", menar ni de där sista % eller menar ni bokstavligen (som herr cannonball skrev) att "mycket" sitter i huvet? Alltså en skillnad som mäts i 10-tals kilo i t.ex bänkpress osv?

10kg är ju rätt mycket och det är ju inte snack om några 90% som rikard skriver.. men en tro på att man kommer klara ett maxlyft gentemot en tro att man antagligen kommer faila kan säkert ha en avgörande påverkan.

AdrianP
2012-07-02, 23:38
5 kg i ett maxlyft kanske psyket kan hjälpa till med.

Grisa benspark är nog VÄLDIGT mkt vilja

Rikard Jansson
2012-07-03, 08:45
Mentaliteten kan lätt göra att det skiljer 10% iaf, d.v.s. 20 kg +/- vid 200, beroende på om du har en dålig dag, är depp mot att känna sig arg men samtidigt som gud på jorden etc etc ^^

killenigrillen
2012-07-03, 12:30
Jo jag håller med. Det sjuka är att ibland är man (tycker man själv) i bra form och det känns som man kan flytta berg, så missar man en vikt man tog förra veckan när det kändes skit... :(

Endumen
2012-07-03, 13:24
Jag skulle också säga att huvuddelen ligger i psyket men även faktorer som sömn och mat spelar in. Men generellt kan jag säga att när jag är riktigt peppad och "mentalt inställd" på att träna så går det bättre... Inget vetenskapligt bevisat, men jag funkar så.

pwnyou
2012-07-03, 14:48
Man mår ju bra i huvudet för att man mår bra fysiskt, inte tvärt om.

Alltså, det där självförtroendet ni snackar om kommer ju för att du omedvetet känner att du är stark idag.

ARMSTARK
2012-07-03, 15:21
Om jag får tanken "Shit, det här klarar jag aldrig" så misslyckas jag nästan jämt. Precis som hjärnan ger signal till musklerna att "Okej, då behöver ni inte ta i maximalt".

Fetknoppen
2012-07-03, 15:39
Eller är det annat som också spelar in? Jag kan tänka mig att psyke spelar stor roll också, hur stark man är i huvudet och hur mycket man tror sig klara. (Nu tänker jag mest på styrketräning, inte konditionsträning.) Finns det andra faktorer som kan avgöra hur mycket vikt man orkar i en viss övning?

När man börjar träna gör man stora ökningar, större än vad som kan förklaras uteslutande med muskeltillväxt. Man vet idag att det beror på en kombination av muskeltillväxt, anpassningar i CNS och PNS. Det finns flertalet artiklar som avhandlar detta.

Sniggel
2012-07-03, 20:41
Om vi säger så här då. Det handlar om faktorer, vilja x cns (räknar in teknik här) x muskelstorlek (och fiberfördelning) x hävarm. 1,0 är högsta värdet och om alla faktorer är på 1,0 så tar man världsrekord nu och för all framtid :P

För att vara mer seriös så det jag vill få fram är att varje faktor påverkar. Man kan inte köra på enbart vilja och tro att det kan kompensera för att man inte har stor muskelstorlek eller trimmat nervsystem (+bra teknik). Iaf inte om man vill komma långt. Nu är det förstås så att man inte kan bestämma så mycket över t ex muskelstorleken (som jag får det att låta) mer än att man kan jobba med det ens gener tillåter.