handdator

Visa fullständig version : Antal sett per pass


björne92
2012-07-02, 12:08
hej skulle vilja veta vad som är optimalt antal sett per muskelgrupp varje pass?

Jag tränar varje muskelgrupp två gånger i veckan och jag periodiserar med låg och hög reps( 4-6 reps och 10-12 reps).

Anledningen till att jag undrar är för att jag tycker jag är på gymmet väldigt länge, är ofta där i närmare två timmar varje pass.

Så hur många sett är bra för de olika muskelgrupperna om man kör dem två ggr i veckan under hög och lågreps perioderna?

mikaelj
2012-07-02, 12:23
http://traningslara.se/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/ kanske är av intresse.

björne92
2012-07-02, 14:22
http://traningslara.se/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/ kanske är av intresse.

Ja jag har sett den innan, tack ändå. men ska man göra lika många sets när man kör period med hög reps som när man kör låg reps?

xxtermxx
2012-07-02, 16:10
12 set per muskelgrupp sägs vara de optimala.

add3
2012-07-02, 16:36
12 set per muskelgrupp sägs vara de optimala.

Ënligt vem?

Rusk
2012-07-02, 17:07
12 set per muskelgrupp sägs vara de optimala.

Ja, om du läser i en gammal BB blaska där det även står dynga som att 6-8 måltider om dagen är ett måste för att bygga muskler och för att hindra den ifrån att äta upp dom muskler man redan har*rolleyes*
Anders här på forumet har sagt det ganska många gånger och det är att 4-8 sets per muskel 2 gånger i veckan är det man verkar få ut mest av, om man ska kolla till forskningen.
Sen beror det ju även på hur man har byggt upp sitt upplägg och hur hårt man tar ut sig själv i varje set.
Kör man en 3 split där bröst/axlar/tri tränas tillsammans så behöver inte axlar och triceps lika mycket specifik träning om man startar passet med bröst och diverse bröstpressar då dom tränas till en viss grad i dessa.
Samma med rygg och biceps.

add3
2012-07-02, 22:58
ja, om du läser i en gammal bb blaska där det även står dynga som att 6-8 måltider om dagen är ett måste för att bygga muskler och för att hindra den ifrån att äta upp dom muskler man redan har*rolleyes*
anders här på forumet har sagt det ganska många gånger och det är att 4-8 sets per muskel 2 gånger i veckan är det man verkar få ut mest av, om man ska kolla till forskningen.
Sen beror det ju även på hur man har byggt upp sitt upplägg och hur hårt man tar ut sig själv i varje set.
Kör man en 3 split där bröst/axlar/tri tränas tillsammans så behöver inte axlar och triceps lika mycket specifik träning om man startar passet med bröst och diverse bröstpressar då dom tränas till en viss grad i dessa.
Samma med rygg och biceps.

+1

björne92
2012-07-03, 00:57
Ja, om du läser i en gammal BB blaska där det även står dynga som att 6-8 måltider om dagen är ett måste för att bygga muskler och för att hindra den ifrån att äta upp dom muskler man redan har*rolleyes*
Anders här på forumet har sagt det ganska många gånger och det är att 4-8 sets per muskel 2 gånger i veckan är det man verkar få ut mest av, om man ska kolla till forskningen.
Sen beror det ju även på hur man har byggt upp sitt upplägg och hur hårt man tar ut sig själv i varje set.
Kör man en 3 split där bröst/axlar/tri tränas tillsammans så behöver inte axlar och triceps lika mycket specifik träning om man startar passet med bröst och diverse bröstpressar då dom tränas till en viss grad i dessa.
Samma med rygg och biceps.
Okej så du tycker jag kan sänka mina reps? skulle spara lite tid på det.
men gäller 4-8 för både hög och låg reps? :)

Pretorian
2012-07-03, 07:04
Rusk: Du säger bra grejer (håller med dig i många av dina inlägg). Just det där med:
Kör man en 3 split där bröst/axlar/tri tränas tillsammans så behöver inte axlar och triceps lika mycket specifik träning om man startar passet med bröst...
är spot-on.

z_bumbi
2012-07-03, 07:11
Det går sällan att bryta ut en faktor som t ex antal set ur resten och sätta en fast siffra på den. Tar man inte med frekvens, intensitet, antal reps från failure, repsantal etc så säger det helt enkelt inte så mycket. Det går t ex utan problem att köra 30 set per muskelgrupp precis som två kan vara för mycket om man tittar på ett enskilt pass.

Det man gör är att kolla på så många faktorer som man orkar ta med och sedan ser man vad som händer, majoriteten av de som tränar tjänar däremot inte så mycket på att ligga nära gränsen för vad de tål och då är det smart att hålla sig lite försiktigare.

björne92
2012-07-03, 08:58
Det går sällan att bryta ut en faktor som t ex antal set ur resten och sätta en fast siffra på den. Tar man inte med frekvens, intensitet, antal reps från failure, repsantal etc så säger det helt enkelt inte så mycket. Det går t ex utan problem att köra 30 set per muskelgrupp precis som två kan vara för mycket om man tittar på ett enskilt pass.

Det man gör är att kolla på så många faktorer som man orkar ta med och sedan ser man vad som händer, majoriteten av de som tränar tjänar däremot inte så mycket på att ligga nära gränsen för vad de tål och då är det smart att hålla sig lite försiktigare.

okej jag brukar ha lite mer en 1 minut vila vid hypertrofi och 3 min styrka, sen brukar jag ligga rätt nära failure efter varje set, 1 reps ifrån, ibland kör jag till failure.
jag kör triceps bröst och biceps tillsammans och rygg, ben axlar tillsammans.

vad tror du då? :)

björne92
2012-07-03, 12:52
hur tycker ni de här ser ut?

Hypertrophy (Muscle Mass)

Type of program suggested: Some type of training split tailored to your schedule
Intensity level: Moderate (60- 80% of 1RM)
Repetitions: 6- 12
Total sets per muscle group: Large Muscle Groups- 4- 8
Small Muscle Groups- 1- 3
Number of exercises per muscle group: 1- 4
Rest between sets: 60- 120 seconds

Absolute Strength

Type of program suggested: Some type of training split tailored to your client's schedule
Intensity level: High (80- 100+% of 1RM)
Repetitions: 1- 5
Total sets per muscle group: Large Muscle Groups- 5- 10
Small Muscle Groups- 2- 4
Number of exercises per muscle group: 1- 2
Rest between sets: 120- 240 seconds

Röda Björnen
2012-07-03, 16:40
hur tycker ni de här ser ut?

Hypertrophy (Muscle Mass)

Type of program suggested: Some type of training split tailored to your schedule
Intensity level: Moderate (60- 80% of 1RM)
Repetitions: 6- 12
Total sets per muscle group: Large Muscle Groups- 4- 8
Small Muscle Groups- 1- 3
Number of exercises per muscle group: 1- 4
Rest between sets: 60- 120 seconds

Absolute Strength

Type of program suggested: Some type of training split tailored to your client's schedule
Intensity level: High (80- 100+% of 1RM)
Repetitions: 1- 5
Total sets per muscle group: Large Muscle Groups- 5- 10
Small Muscle Groups- 2- 4
Number of exercises per muscle group: 1- 2
Rest between sets: 120- 240 seconds

Tycker rätt mycket är fel i dessa.

MVH

björne92
2012-07-04, 01:14
Tycker rätt mycket är fel i dessa.

MVH

varför?