handdator

Visa fullständig version : Ny kille som börjar träna/gå ner i vikt.


MMP89
2012-07-02, 11:48
Hej, är ny här tänkte bara kolla in era åsikter om vad jag kan förbättra eller ändra i min vardag angående träning/gå ner i vikt.

Jag har fyllt 23, är 192cm vägde 107 för 1 vecka sedan. Testade idag hur mycket jag vägde efter min första vecka och ligger på 104kg nu.
Jag har en bra bas kropp för att få muskler men är inte van i gymmet så mycket. De var ett par år sedan jag träna och åt bra. (tränat fotboll 6-17 år)
(nått års gym erfarenhet)

Min första vecka har vart ungefär, 1 gympass, tränat hemma 4 dagar och vart ute och gått i takt 7 dagar (2 dagar lite slapp dock) (för att komma igång med kroppen)

Min mat har vart på ett ungefär:

07.30*Frukost, 1dl havregryn med lättmjölk och 2 ägg
09.30*en frukt
11.45*Kycklingfile med sallad,gurka,lök (ingen sås)
15-16*1 Proteinshakes (whey, double chocolate)

Event, någon sallad extra hemma efter jobb och kvällsmat ägg, 2 knäckebröd med keso salladsblad.

(blir mätt på de jag tagit)

Dryck. Massor med vatten och 2 glas grönt te.
Övrigt. 4st omgega 3 + 1 vitamin om dagen. (extra proteinshake efter träning)

Mitt mål är att gå ner i fett och få muskler samtidigt.
Jag ska denna vecka(vecka 2) fortsätta med tidigare mat men träna mer gym
ca: 2-3 dagar vikter och resternade kondition.

Jag kan även tillägga att jag nu med slutat röka och är lite rädd för att gå upp i vikt igen, men jag äter inte mer än innan men hittar inte något vettigt svar vad som händer me kroppen efter avslutad rökning.


Livet är bättre nu än innan, men vad är era åsikter om min förändring? något jag kan förbättra kanske?

MMP89
2012-07-02, 12:03
Kan tillägga att jag spenderat mesta tid vid datorn och jobbet (tills nu). (jobbet är stillasittande) dock slutat min tid vid datorn på fritidien förutom nån gång på kvällen en stund när det absolut inte finns nått att göra. Mitt jobb kommer jag sluta i höst. (har även semester i juni) så blir inte allt för mycket sitta vid dator.

Endumen
2012-07-02, 12:07
Spontant: Ät lite mer mat. På 100kg+ så gör du av med betydligt mer än vad du får i dig. Det är alltså inte ett hälsosamt kaloriminus som du ligger på för tillfället. Risken blir att du blir utmattad och "går in i väggen" istället. Jag skulle ha siktat på ett kaloriminus på 500-1000 kcal per dag vilket ger en viktminskning på 0,5-1kg/vecka. Då får du fortfarande i dig tillräckligt för att orka med dagen.

Vad har du planerat för split? Dvs vilka muskelgrupper ska du träna per dag?

Kör hårt! :D

MMP89
2012-07-02, 12:18
Spontant: Ät lite mer mat. På 100kg+ så gör du av med betydligt mer än vad du får i dig. Det är alltså inte ett hälsosamt kaloriminus som du ligger på för tillfället. Risken blir att du blir utmattad och "går in i väggen" istället. Jag skulle ha siktat på ett kaloriminus på 500-1000 kcal per dag vilket ger en viktminskning på 0,5-1kg/vecka. Då får du fortfarande i dig tillräckligt för att orka med dagen.

Vad har du planerat för split? Dvs vilka muskelgrupper ska du träna per dag?

Kör hårt! :D




Hehe, konstigt nog känner jag mig inte trött. Men ja, äta lite mer kanske jag borde göra, eller större potioner. Ang träning så tänkte jag väl först och främst inte dela in allt i små grupper än utan försöka med lite mer hel/halv träning så mina muskler kommer igång bättre, för ja fick en jobbig tränigsvärk första veckan som är bra nu dock. Men sedan kanske vecka 4+ så kommer jag förmodligen dela in muskelgrupper per dag. Är inte 100% hur det kommer se ut men mot min förmodan iaf.

Endumen
2012-07-02, 12:30
Hehe, konstigt nog känner jag mig inte trött. Men ja, äta lite mer kanske jag borde göra, eller större potioner. Ang träning så tänkte jag väl först och främst inte dela in allt i små grupper än utan försöka med lite mer hel/halv träning så mina muskler kommer igång bättre, för ja fick en jobbig tränigsvärk första veckan som är bra nu dock. Men sedan kanske vecka 4+ så kommer jag förmodligen dela in muskelgrupper per dag. Är inte 100% hur det kommer se ut men mot min förmodan iaf.

Halvkroppspass kan vara ett bra sätt att få till tekniken i alla övningar. :) Så kör på det om det känns mest bekvämt. Men se bara till att få tillräckligt med vila för musklerna innan de påfrestas igen.