handdator

Visa fullständig version : 1kg i veckan för en mager nybörjare?


swaggedout
2012-07-02, 10:06
Tränat 2 månader nu och gått upp 0,5 kg i veckan. 75kg/190 cm. Har gått upp kanske 4kg men rutorna syns fortfarande. Tror ni det skadat att dra på dig 1 kg vecka tills jag kommer över 80kanten eller är det bättre att köra på sakta? Tänkte eftersom jag är så lång kanske det behövs mycket för att jag ska se "bulkig" ut

Ronn
2012-07-02, 10:09
Fortsätt sakta. :)

swaggedout
2012-07-02, 10:16
Är så jävla otålig bara

312
2012-07-02, 10:19
Jag tycker att man kan gå upp snabbare i början.

Det är ju så att man lägger på sig som mest muskler första året, om man gör saker rätt. Då bör det ju vara allra enklast precis i början, de första månaderna. Kör på och se hur det blir, jag la på mig 7kg på 3 månader och det såg otroligt mycket bättre ut. Sen fortsatte jag och blev fet, men där borde jag ha tagit det långsammare.

Ju större kaloriöverskott = Ju mer muskler lägger man på sig, men även mer fett. Fett har du dock råd med att lägga på dig tycker jag, 75kg på 190cm är väldigt lite.

Morty
2012-07-02, 10:38
Är så jävla otålig bara

Största misstaget. It's a lifetime persuit, bro. Låt det ta tid, då blir det bäst och du slipper ångra dig.

swaggedout
2012-07-02, 10:42
Jag tycker att man kan gå upp snabbare i början.

Det är ju så att man lägger på sig som mest muskler första året, om man gör saker rätt. Då bör det ju vara allra enklast precis i början, de första månaderna. Kör på och se hur det blir, jag la på mig 7kg på 3 månader och det såg otroligt mycket bättre ut. Sen fortsatte jag och blev fet, men där borde jag ha tagit det långsammare.

Ju större kaloriöverskott = Ju mer muskler lägger man på sig, men även mer fett. Fett har du dock råd med att lägga på dig tycker jag, 75kg på 190cm är väldigt lite.

Precis så jag tänkte, skulle nog må bättre med lite fett runt magen men med mer vidd över axlarna. Sen får man väl titta i spegeln, får man tuttar och bilringar är det väl dags att ge sig :)

swaggedout
2012-07-02, 10:46
1kg i veckan innebär 4200 kcal/ dag och då har jag inte räknat med att jag tränat den dagen. Så träningsdagar blir en 4700, det blir en jävla massa mat

tomccc
2012-07-02, 10:58
Nej fortsätt långsamt. Om ett år - vill du väga 125 kg eller 100 kg? Det tar tid att bygga kvalité, tro mig du kommer att detta till dig även på ett halvt kilo i veckan, ge det lite tid.

swaggedout
2012-07-02, 11:25
Nej fortsätt långsamt. Om ett år - vill du väga 125 kg eller 100 kg? Det tar tid att bygga kvalité, tro mig du kommer att detta till dig även på ett halvt kilo i veckan, ge det lite tid.

Men vad skadar det att ta 1kg/vecka bara 4-5kg? Så man får lite power i början tänkte jag

King Grub
2012-07-02, 11:27
Du ser ju själv hur du ser ut, och så länge du tycker att formen är acceptabel så visst, fortsätt gå upp snabbt om du vill.

När du sedan märker att du inte vill lägga på dig mer fett och drar ner på kaloriintaget så får du inga "eftereffekter", dvs du fortsätter inte att lägga på dig i efterhand.

swaggedout
2012-07-02, 11:35
Du ser ju själv hur du ser ut, och så länge du tycker att formen är acceptabel så visst, fortsätt gå upp snabbt om du vill.

När du sedan märker att du inte vill lägga på dig mer fett och drar ner på kaloriintaget så får du inga "eftereffekter", dvs du fortsätter inte att lägga på dig i efterhand.

Nej sant, kör på det. Tror det krävs rätt mycket iaf att jag ska se småfet ut med tanke på min längd. En kompis till mig är 198cm och gick upp 10kg på några månader och han är platt om magen

Ondskapelsen
2012-07-02, 13:20
Ja, det är många som ökar mycket i muskler första året. Men det är jävligt många som blir mer än småfeta första året och tappar suget på att träna.
Värt att tänka på.

Sniggel
2012-07-02, 13:36
0,5 kg i veckan är fortfarande snabbt. Tycker du kan ha det som maxgräns. Men det är klart att du själv bestämmer.

nitz
2012-07-02, 13:42
0,5 kg i veckan är fortfarande snabbt. Tycker du kan ha det som maxgräns. Men det är klart att du själv bestämmer.
+1
Ett halvt kg i veckan är ju ändå 21 kg på ett år.... Då skulle du väga 96 kg om ett år, det är ju inte heller en direkt långsam ökning på sikt, i min åsikt känns det onödigt att dra på sig ännu mer än så, desto längre du kan fortsätta lägga på dig kvalitativ massa desto bättre i min personliga åsikt

swaggedout
2012-07-02, 14:17
Kör fan på 0,5 kg får väl vara räka längre helt enkelt. Någon som har tips på vart man kan gå och väga sig varje vecka? Typ sjukhuset? Dom personvågarna jag testat ( billiga) skiftar och blir helt olika beroende på vilket golv osv. Fan 0,5 känns rätt bra iaf asså, då slipper jag kanske bli småfet

z_bumbi
2012-07-02, 14:22
Ställ vågen på samma ställe varje gång eller så kör du bara genomsnittet av vad du väger en gång i veckan över en längre period. Du verkar ju inte helt främmande för att gå upp ganska snabbt så då spelar det ju ingen större roll om det skiljer några hekto upp eller ner.

prOtotype
2012-07-02, 14:28
Vad tror du är bäst för motivationen i det långa loppet - att ha en rolig period med mycket styrkeövningar och bli lite flabbig och sen ligga still i vikt och ha svårare att bli starkare. Eller att kunna spendera (0,4kg i veckan gå upp 16kg - 40 veckor) större delen av ett år med att varje gång du går till gymmet vara starkare än gången innan.

z_bumbi
2012-07-02, 14:40
Vad tror du är bäst för motivationen i det långa loppet - att ha en rolig period med mycket styrkeövningar och bli lite flabbig och sen ligga still i vikt och ha svårare att bli starkare. Eller att kunna spendera (0,4kg i veckan gå upp 16kg - 40 veckor) större delen av ett år med att varje gång du går till gymmet vara starkare än gången innan.

Den andra versionen är att man får ut mer i början pga en snabbare viktuppgång men man kan i alla fall fortsätta mjölka ut styrka under bra lång tid även under de perioder då man ligger relativt stilla i vikt. Har någon dessutom inte tränat så lång tid och har ett någorlunda vettig program så ska det bra mycket till för att styrkeökningarna ska upphöra.
Sedan äter man bara lite mer igen för att komma vidare.

swaggedout
2012-07-02, 15:13
Låter bra detta grabbar, siktar på 0,5 kg vecka. Hur låter 3800 och 4400 på träningsdagar för en snubbe som jobbar inom industrin och går för det mesta?

nitz
2012-07-02, 15:37
Låter bra detta grabbar, siktar på 0,5 kg vecka. Hur låter 3800 och 4400 på träningsdagar för en snubbe som jobbar inom industrin och går för det mesta?

När du lägger till 600 kcal på träningsdagarna, tänker du på att du ska ha högre överskott då eller att styrketräningen förbränner 600 kcal?

swaggedout
2012-07-02, 15:58
När du lägger till 600 kcal på träningsdagarna, tänker du på att du ska ha högre överskott då eller att styrketräningen förbränner 600 kcal?

Som jag räknat förbränner jag 400-500 på 1 timmes tungt fria vikter

312
2012-07-02, 16:01
Som jag räknat förbränner jag 400-500 på 1 timmes tungt fria vikter

Vilket förmodligen inte stämmer, ett styrketräningspass bränner inte särskilt mycket vad jag vet. Jag brukar räkna på 200kcal, men även det är nog för högräknat för mina pass.

mattilainen
2012-07-02, 16:01
Som jag räknat förbränner jag 400-500 på 1 timmes tungt fria vikter

springer du mellan vikterna och supersettar? Jag räknar mina pass på 150-200 kcal och jag väger 90 kg

swaggedout
2012-07-02, 16:27
Ok :) har shapeup till mobilen, har dubbelkollat matvaror och dom stämmer, men det med träning verkar lite.... Men om jag tar 500 är jag isf säker. Då cyklar jag fram och tillbaka

swaggedout
2012-07-06, 14:31
Funderar faktiskt på att gå upp från 75-80 med 1kg vecka, för att sedan ta det lungt och körs leangain

CalleP
2012-07-06, 15:30
Bäst är garanterat att skynda långsamt, jag gjorde misstaget att gå upp för snabbt och la på mig en hel del fett som har varit jobbigt att deffa bort.

swaggedout
2012-07-06, 16:00
Bäst är garanterat att skynda långsamt, jag gjorde misstaget att gå upp för snabbt och la på mig en hel del fett som har varit jobbigt att deffa bort.

Hur mkt gick du upp? Tänk på att jag är 190cm +5kg borde jag väl ha råd med utan att få ölmage? Fort alltså

Klauk
2012-07-06, 18:11
Titta noga vart du lagrar fett. Alla lagrar inte på samma ställe. Jag tex lagrar först på armarna sedan på magen. Skitlätt att ha tvättbräda för mig (och i början trodde jag armarna växte brutalt fort). Vilket kan va helt okej såklart. Men vill du ha definition på musklerna måste fettet bort tillslut.

swaggedout
2012-07-06, 19:14
Titta noga vart du lagrar fett. Alla lagrar inte på samma ställe. Jag tex lagrar först på armarna sedan på magen. Skitlätt att ha tvättbräda för mig (och i början trodde jag armarna växte brutalt fort). Vilket kan va helt okej såklart. Men vill du ha definition på musklerna måste fettet bort tillslut.

Om du ska upp i vikt hur många kilo går det innan det kommer mest till magen då? Typ dom 2-3 första får du på armarna men +5kg går det över till magen? Jag har gått upp 4kg rätt fort nu och man ser magmuskler än. Men känner på röven och låten som fan och bröstmusklerna putar

Ronn
2012-07-06, 19:33
Om du ska upp i vikt hur många kilo går det innan det kommer mest till magen då? Typ dom 2-3 första får du på armarna men +5kg går det över till magen? Jag har gått upp 4kg rätt fort nu och man ser magmuskler än. Men känner på röven och låten som fan och bröstmusklerna putar

Men jag förstår inte resonemanget, är målet att lägga på dig fett? För om du går upp snabbt så är det ju knappast muskler.

swaggedout
2012-07-06, 20:30
Skadar väl inte med lite fett om man kör 75kg/190 cm

Tolkia
2012-07-06, 20:51
Skadar väl inte med lite fett om man kör 75kg/190 cm
Jag börjar undra varför du frågar, om du ändå redan har bestämt dig och vet vad du tycker?

swaggedout
2012-07-06, 20:53
Vettifan, mycket saker som händer med ens kropp osv dagligt räknade av kalorier och försöka få ihop allt. Sen dagligt läsande i 1-2 timmar om träning och hur man går upp "bäst" i vikt.

Tror helt enkelt jag håller på att köra slut på mig

Ne0phyte
2012-07-07, 06:41
1kg i veckan är ju ett bra stort överskott.. Är nog snäppet vassare att gå upp MAX 0.5kg i veckan och faktiskt lägga på sig kvalitativ massa.:smash:

Eddie Vedder
2012-07-07, 08:02
Vettifan, mycket saker som händer med ens kropp osv dagligt räknade av kalorier och försöka få ihop allt. Sen dagligt läsande i 1-2 timmar om träning och hur man går upp "bäst" i vikt.

Tror helt enkelt jag håller på att köra slut på mig

Skär ner kraftigt på det fetstilta då.

swaggedout
2012-07-07, 11:32
Lär nog ta det lite chill asså