handdator

Visa fullständig version : Höger axel kämpar som fan i bänkpress..!?


komigen
2012-07-01, 17:43
Hejsan, idag körde jag ett pass med både bänkpress och snedbänk. Det har vart såhär väldigt länge nu, att mina högra axel tar jätte mycket stryk! Vet inte vad jag gör fel? Kan det vara nånting med skulderbladen? Fel belastning eller nåt sånt kanske?

Jag har även märkt att mitt vänstra bröst har utvecklats mer än mitt högra (fått mer massa på vänstra).

Är det någon som har/haft samma problem? Nå tips? *gah!*

r1kkie
2012-07-01, 17:54
Kan de va så att din högra bröstmuskel är svagare och på den vikten du kör och du behöver då koppla in axeln för att orka få upp vikten?

LillisJ
2012-07-01, 17:55
Hur är det när du kör lättare då?

pezrulezhaakon
2012-07-01, 18:13
komigen

Du har troligen sämre styrka och stabilitet/kontroll i din högra rotatorcuff, och har så haft en längre tid.

Victuhh
2012-07-01, 21:30
Hur är det med tekniken? Håller du skuldrorna ihoptryckta, pressar över bröstet och inte axlarna och har axlarna lite bakåt?

komigen
2012-07-07, 12:53
Hur är det med tekniken? Håller du skuldrorna ihoptryckta, pressar över bröstet och inte axlarna och har axlarna lite bakåt?

Nu har jag vart lite seg... Men pressar över bröstet? Hur menar du då?

Icelane
2012-07-07, 12:56
jag har så för att jag tränade fel i början och kopplade in högeraxel för att kompensera, och nu är det svårt att komma undan från det.. men det blir bättre.. så fick jag det förklarat för mig iaf

Gabbe92
2012-07-07, 14:23
Det är förmodligen din rotatorcuff/bicepsfeste som tagit mycket stryck och fått en överansträngning/infektion.

Lyfter du upp axlarna när du bänkar? sluta med det, standard fel!


Lösning: Skit i övningar som gör ont tills det går över, kör rotatorcuff övningar + stretcha axlen!

Tjao! :hbang:

emi23j
2012-07-07, 14:45
Kanske är triceps som är problemet? Jag hade lite ont i min högra axel men prövade sen denna stretch http://www.youtube.com/watch?v=VR1An7jpdUY

VR1An7jpdUY

komigen
2012-07-19, 15:27
Nu skriver jag i tråden igen, inget verkar funka så bra för mig. Har haft ett uppehåll från bänkpressen väldigt länge nu. Körde igår, det blir samma sak... det kan vara så att det är snebelastning. Bänken kanske är lite sne, måste kolla upp det.

exevision
2012-07-20, 08:42
Du har i stort redan fått svar.
Men troligen behöver du träna cuffarna, speciellt den bakre. Sen även skulderbladsstabilitet? Romber och serratus. Stretcha framsida bröst och axlar. Och kör SL-bänk. Det är vad jag tippar på.

Om du ställer lutar ryggen mot en vägg och är avslappnad, sticker höger skulderblad ut mer från ryggen än vänster?

komigen
2012-07-20, 14:59
Du har i stort redan fått svar.
Men troligen behöver du träna cuffarna, speciellt den bakre. Sen även skulderbladsstabilitet? Romber och serratus. Stretcha framsida bröst och axlar. Och kör SL-bänk. Det är vad jag tippar på.

Om du ställer lutar ryggen mot en vägg och är avslappnad, sticker höger skulderblad ut mer från ryggen än vänster?

Tror det är något med skulderbladen! Japp, höger sticker ut mer!

exevision
2012-07-21, 18:00
Okej. Kom bara ihåg att inte slarva med rotatorcuffs träningen.

komigen
2012-07-22, 17:06
Okej. Kom bara ihåg att inte slarva med rotatorcuffs träningen.

Hur tränar man dom då? Aldrig gjort

exevision
2012-07-22, 22:50
Hur tränar man dom då? Aldrig gjort

Utåtrotatorn (den du troligen behöver träna mest):
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBLyingExternalRotation.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBInclineExternalRotation.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBStandingExternalRotation.html

Inåt:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/DBInternalRotation.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBInternalRotation.html

För serratus kan du göra armhävningar med fötterna på en bänk/pall.
För romberna vanlig rodd.

Jappse
2012-07-23, 08:50
Har samma problem.

Bör jag träna rotatorcuff oftare och kanske köra hantelpress istället för bänk under en period?

exevision
2012-07-23, 10:31
Tycker du bör se över din teknik i bänkpress och sänka vikterna medans du samtidigt ökar träningen för cuffen och skulderbladen/serratus. Kom ihåg att värma cuffarna på låga vikter innan bänken.

komigen
2012-07-23, 21:59
Idag testade jag träna rotatorcuffarna, det gick bra. Påverkade dock inte problemet...

Jag kan utveckla lite mer om hur mitt problem ligger till: När jag ska köra bänkpress ''aktiveras'' r-cuffen väldigt mycket. Det är som att axlen/r-cuffen tränas istället för det högra bröstet. Det högra bröstet attraheras inte mycket alls!

Om jag ska spänna vänstra bröstet, kan jag spänna det utan problem. Det attraheras och ingenting annat. Men när jag ska spänna högra bröstet är det så att det högra skulderbladet trycks ut från ryggen, det liksom sticker ut. Och axeln/r-cuffen spänns också. Det högra bröstet spänns inte alls lika mycket som det vänstra.

Detta problem påverkar de flesta övningar jag gör. Jag kan ligga lite snett när jag ska göra triceps extension för att den högra skulderbladet ligger lite snett och samma sak med axeln. Svårt att förklara men det känns som att högra axeln/rotatorcuffen liksom attraheras i vad jag än gör.

exevision
2012-07-24, 07:26
Idag testade jag träna rotatorcuffarna, det gick bra. Påverkade dock inte problemet...

Du trodde alltså att problemet skulle försvinna efter att du tränade cuffen en gång? Du MÅSTE ha tålamod och gå sakta framåt!! Nu i början måste du sänka vikterna, se över din teknik i bänken eller byta bröstövning MEDANS du tränar rehab övningarna.

Men när jag ska spänna högra bröstet är det så att det högra skulderbladet trycks ut från ryggen, det liksom sticker ut. .

Ja, du skulle ju börja träna romberna och serratus mera.

Du kan även ta och börja SL-bänka:
http://articles.elitefts.com/features/so-you-think-you-can-bench-get-the-whole-series-here/
Skonsammare för axeln.

Sen när axeln börjar bli bättre så FORTSÄTT med rehab träningen.

komigen
2012-07-24, 12:03
Du trodde alltså att problemet skulle försvinna efter att du tränade cuffen en gång? Du MÅSTE ha tålamod och gå sakta framåt!! Nu i början måste du sänka vikterna, se över din teknik i bänken eller byta bröstövning MEDANS du tränar rehab övningarna.



Ja, du skulle ju börja träna romberna och serratus mera.

Du kan även ta och börja SL-bänka:
http://articles.elitefts.com/features/so-you-think-you-can-bench-get-the-whole-series-here/
Skonsammare för axeln.

Sen när axeln börjar bli bättre så FORTSÄTT med rehab träningen.

Okej! Låter bra, skulle du kunna förklara lite för mig? Hur ofta ska jag träna rotatorcuffen? Hur tränar jag romberna och serratus?

Vad för SL tycker du jag ska köra? 5x5? Tack för du hjälper... i need it! :)

exevision
2012-07-24, 12:11
Hur ofta ska jag träna rotatorcuffen?

Kör uppvärmning av dem innan varje pass och träna dem iaf två gånger i veckan.


Hur tränar jag romberna och serratus?


http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5886838&postcount=15


Vad för SL tycker du jag ska köra? 5x5?


Du behöver inte köra ett rent SL schema. Men bänkpressen kan du köra enligt SL varianten. Kolla länken jag gav dig.
Kör på lätta vikter i början som sagt = fler reps.

komigen
2012-07-24, 12:24
Okej så när jag ''värmer upp'' ska jag inte använda mig utav vikter?

Nej förstår att jag inte ska köra ett helt SL schema, utan för bänkpress.

Länken du gav mig var för att visa tekniken eller hur?

''Kör på lätta vikter i början som sagt = fler reps.'' Menar du uppvärmningen?
I mitt schema jag kör nu, kör jag 12 reps 3 set. + Sned bänkpress 3 set

exevision
2012-07-24, 12:45
Okej så när jag ''värmer upp'' ska jag inte använda mig utav vikter?

Nej förstår att jag inte ska köra ett helt SL schema, utan för bänkpress.

Länken du gav mig var för att visa tekniken eller hur?

''Kör på lätta vikter i början som sagt = fler reps.'' Menar du uppvärmningen?
I mitt schema jag kör nu, kör jag 12 reps 3 set. + Sned bänkpress 3 set

Du kan värma rotatorn med lätta hantlar typ 1-2kg x 20-30 reps.

Ja, länken visar tekniken.

Kör lätta vikter i bänk tills du fixat axeln. Kör på vikter där axeln inte åker upp.
Du kan skippa sned bänkpress. Tycker du sned går bra för axeln?

komigen
2012-07-24, 12:55
Du kan värma rotatorn med lätta hantlar typ 1-2kg x 20-30 reps.

Ja, länken visar tekniken.

Kör lätta vikter i bänk tills du fixat axeln. Kör på vikter där axeln inte åker upp.
Du kan skippa sned bänkpress. Tycker du sned går bra för axeln?

Okej okej! Men förstår inte riktigt en sak. Nu ska jag köra med lätta vikter? Då kan jag ju inte köra SL? Sned tar mycket på axlen så jag skippar väll det medans axleln/skulderbladet har fixat sig.

Alltså ska jag göra en båge av ryggen? Jag trodde man skulle ligga helt platt med fötterna platta på marken?

exevision
2012-07-24, 15:37
Okej okej! Men förstår inte riktigt en sak. Nu ska jag köra med lätta vikter? Då kan jag ju inte köra SL? Sned tar mycket på axlen så jag skippar väll det medans axleln/skulderbladet har fixat sig.

Alltså ska jag göra en båge av ryggen? Jag trodde man skulle ligga helt platt med fötterna platta på marken?

Att använda SL teknik i bänken har inte direkt med vikterna att göra.
Kör du med SL teknik så får du en stabilare form och enligt mig skonsammare för axeln.

z_bumbi
2012-07-24, 15:40
Lätta vikter betyder inte automatiskt flera reps utan bara att vikterna är lägre. Har man en skada eller ett problem med tekniken kan man ibland tjäna mycket på att helt enkelt köra lätt på ett lägre antal reps då varje reps på sätt blir så bra som möjligt.

Vad som orsakar att skulderbladet åker fram har jag däremot ingen aning om utan att se det i verkligheten. Om jag ens vet det då.

komigen
2012-08-23, 21:19
Nu är jag här igen o skriver efter en månad! Axeln/skulderbladet blir inte så bra. Höger axeln ser ut att ''hänga'' lite frammåt än vänstra. När jag skall spänna högra bröstet åker skulderbladet ut som fan. Under bänkpress aktiveras axeln och inte bröstet. Jag känner av att vad jag än göra (utanför gymmet) känns det som att axeln är attraherad hela tiden. Skulderbladet stick ut lite gran hela tiden också. Ska jag göra någon rörelse är det som att axeln jobbar. Är det så lätt att jag måste stretcha axeln på alla möjliga sätt? Få den vigare? När jag ska stretcha högre triceps så kan jag inte det för högra axeln ''aktiveras'' istället. Det börjar tryckas lite axeln och får ingen kontakt i triceps. Men med vänster funkar allt kanon...

Kurasu
2012-08-23, 22:57
Jag tycker att du borde uppsöka en sjukgymnast.

exevision
2012-08-23, 23:56
Jag tycker att du borde uppsöka en sjukgymnast.

+1

Jag tippar på att sjukgymnasten kommer att ge honom övningar för serratus.

komigen
2012-08-24, 16:24
Men alltså.. är denna ''serratus'' kopplad till skulderbladet eller vadå? Är jag o-stretchad?

apfel
2012-08-24, 16:35
Men alltså.. är denna ''serratus'' kopplad till skulderbladet eller vadå? Är jag o-stretchad?

vad gör du då du varit sjuk och hostat en längre tid?
- går till en läkare
vad gör du då du varit "sjuk" i axeln en längre tid?
- går in på ett forum där du får svar från alla sorters novisa människor som ger dig tips utan att ens ha sett ditt problem i verkligheten.

känns det som att du tänker rätt här?
du är 16 år gammal, det innebär gratis besök hos sjukgymnasten.

deadich
2012-08-24, 18:26
Kolla massa teknikvideos, träna teknik, sluta lyfta med axeln.

ChrisDEFC
2012-08-24, 22:11
Inte läst riktigt alla posts i tråden men jag har samma problem tror jag. Dvs framåtroterad axel pga mycket datasittande. Musen i högernäven och axeln åker fram lite. Sitter man så i år ut och år in så är klart att man blir lite skev i överkroppen. Stretcha ut bröst och axel på högersidan mer än vänster samt värm alltid upp med rotatorcuff övning innan du kör bröstövningar. Det har hjälpt för mig.

komigen
2012-08-24, 22:41
Inte läst riktigt alla posts i tråden men jag har samma problem tror jag. Dvs framåtroterad axel pga mycket datasittande. Musen i högernäven och axeln åker fram lite. Sitter man så i år ut och år in så är klart att man blir lite skev i överkroppen. Stretcha ut bröst och axel på högersidan mer än vänster samt värm alltid upp med rotatorcuff övning innan du kör bröstövningar. Det har hjälpt för mig.

Oh shit, jag är ju en typ av data-nörd. Sitter vid datan mycket! Ska försöka stretcha varje dag o.s.v

komigen
2012-08-31, 16:53
http://www.youtube.com/watch?v=2epvWBTFzJM&feature=related

Samma problem

exevision
2012-08-31, 19:01
http://www.youtube.com/watch?v=2epvWBTFzJM&feature=related

Samma problem

Vingar ditt skulderblad ut så där mycket?

För om som jag förstår det (någon får gärna rätta mig om de vet) så har man stora problem, om ens möjligt, att spänna serratus om man har den där nervskadan.

Mikaelsson
2012-09-01, 11:55
Har man vingscapula pga nervskador av något slag så kan det ju vara besvärligt att rätta till men om du inte fått problemen efter någon skada/infektionssjukdom eller liknande så är det inte så troligt att det skulle bero på det.
Vid nervskador så brukar man efter tillräckligt lång tid kunna se hypotrofier (förminskning) av de drabbade musklerna. Serratus ant. (Sågtandsmuskeln) kan du se strax under armhålan när du lyfter armbågen mot taket, ser det likadant ut på båda sidor?
Kan du sträcka ut båda armarna rakt framåt utan att skulderbladet skjuter ut mer på höger sida?
Har du tur så handlar det mest om dålig hållning när du tränar, be någon instruktör på gymet visa "stolt hållning" (rak rygg, axlar sänkta, bröstkorgen höjd osv.) Och gör det till en vana att hålla denna i alla övningar där det är möjligt.
På sjukgymnastprogrammet har jag för mig att de instruerar serratusträning stående i armhävningsposition med raka armar där man sedan pressar fram axlarna och skuldrorna så långt man kan, och sedan lite till :) annars borde ju hantellyft framåt fungera så länge du klarar av att hålla skulderbladen stabiliserade mot kroppen. Träna för funktion, serratus är en stabiliserande muskel, gör långsamma kontrollerade repetioner (tänk på hållningen!) eller träna statiskt.

Om du inte klarar av att sträcka ut armarna framåt utan att skulderbladet "vingar" ut så borde du däremot kolla upp det.

Hoppas det ordnar sig, lycka till!

exevision
2012-09-01, 15:51
I beskrivningen till videon som det länkades till så står det: i damaged it from doing handstands and lifting to much weight over my head when doing a shoulder excersize in the gym.

På vilket felaktigt sätt lyftar man över huvudet för att lyckas skada nerven?