handdator

Visa fullständig version : Checklista för långsam dator


nisse1976
2012-07-01, 17:24
Efter nåt/några år har datorer en tendens att bli väldigt mycket långsammare. Någon som har en lista med tips man kan göra för att speeda upp den. Vill helst undvika formatering.

Tack

Duffman
2012-07-01, 17:28
Defragmentering, körning med MalwareBytes, AVG, ccleaner, regclean och liknande?
Hårdvarurelaterat: Mer ramminne?

Thatsinane
2012-07-01, 17:51
Du nämner det inte men jag forutsätter du kör windows.

Avinstallera alla program du vet du inte använder samt vet att de inte är nödvändiga för systemet.

Kolla vilka program som körs i bakgrunden och stäng av de onödiga, detta kan göras med ccleaner.

Stänga av tunga, visuella gränssnitt t ex. aero i windows. Stänga av indexering av filer.

Checka att din cpu tillåts gå upp till 100 % kapacitet.

Städa i registret, ccleaner.

Gå igenom allt under prestandainformation och vertyg i kontrollpanelen.

MathiasF
2012-07-01, 18:04
Nä men vad är det för omständigt trams ni håller på med,
installera om operativsystemet, klart på 20 minuter med minimal ansträngning.

mattilainen
2012-07-01, 18:14
Nä men vad är det för omständigt trams ni håller på med,
installera om operativsystemet, klart på 20 minuter med minimal ansträngning.

sen ska det letas drivrutiner (om man inte är tillräckligt insatt att man vet vad man har, vilket jag tvivlar på då han frågar hur han ska snabba upp datorn). Det ska installeras program och så uppstår alltid massa problem :) Sen inser man att man glömt ta backup på sina viktiga saker eller att man inte har sparat sina firefox/chrome inställningar/länkar/snabbknappar etc :)

mer än 20 min tar det lätt! Roligare att pilla med program också :D

MathiasF
2012-07-01, 18:24
sen ska det letas drivrutiner (om man inte är tillräckligt insatt att man vet vad man har, vilket jag tvivlar på då han frågar hur han ska snabba upp datorn). Det ska installeras program och så uppstår alltid massa problem :) Sen inser man att man glömt ta backup på sina viktiga saker eller att man inte har sparat sina firefox/chrome inställningar/länkar/snabbknappar etc :)

mer än 20 min tar det lätt! Roligare att pilla med program också :D

Mjo iofs, men garanterat mindre pill och skönt med ett "fräscht" nyinstallerat OS.

nisse1976
2012-07-01, 18:47
Tackar

Zoidy
2012-07-01, 19:56
Nä men vad är det för omständigt trams ni håller på med,
installera om operativsystemet, klart på 20 minuter med minimal ansträngning.

This.

Sen när du formaterar datorn så gör gärna så att du delar upp hårddisken i två partitioner, tex en för själva operativsystemet på kanske 50GB, och den andra partitionen för resterande hårddiskutrymmet. På det sättet behöver du bara formatera den partitionen som innehåller operativsystemet nästa gång du vill formatera, och då slipper du göra back-uper osv nästa gång. Så går det lite snabbare för dig att formatera i framtiden och lite mindre krångel.

En bra idé efter formatering är också att klicka på startknappen och skriva in msconfig och enter. Därefter klickar du på fliken "autostart", och ser till att avmarkera allt som inte är verkligen nödvändigt precis när du startar datorn. Dvs tex antivirus kan få fortsätta vara markerat. Det här gör att färre program startar automatiskt när datorn startar vilket gör den lite snabbare.

King Grub
2012-07-01, 19:59
Sen när du formaterar datorn så gör gärna så att du delar upp hårddisken i två partitioner, tex en för själva operativsystemet på kanske 50GB, och den andra partitionen för resterande hårddiskutrymmet. På det sättet behöver du bara formatera den partitionen som innehåller operativsystemet nästa gång du vill formatera, och då slipper du göra back-uper osv nästa gång. Så går det lite snabbare för dig att formatera i framtiden och lite mindre krångel.

Problemet med det är att om man installerar större program, som spel, på den andra partitionen, kommer dom antagligen inte att starta om man senare formaterar den första partitionen igen. Även om man installerar på den andra, brukar det alltid finnas några filer som läggs på systemdisken, för att inte tala om registernycklar tillhörande programmen.

Zoidy
2012-07-01, 20:01
Problemet med det är att om man installerar större program, som spel, på den andra partitionen, kommer dom antagligen inte att starta om man senare formaterar den första partitionen igen. Även om man installerar på den andra, brukar det alltid finnas några filer som läggs på systemdisken, för att inte tala om registernycklar tillhörande programmen.

Yes det är jag medveten om. Men det problemet får man ju även när man formaterar hela hårddisken. Så jag ser inte riktigt det som ett argument emot att dela upp i två partitioner och bara formatera den ena. Blir bara smidigt att slippa flytta filmer, TV-serier, bilder, musik etc. till externa hårddiskar och mecka. Spelen får man installera om lite oavsett.

Jonny_88
2012-07-01, 20:20
Yes det är jag medveten om. Men det problemet får man ju även när man formaterar hela hårddisken. Så jag ser inte riktigt det som ett argument emot att dela upp i två partitioner och bara formatera den ena. Blir bara smidigt att slippa flytta filmer, TV-serier, bilder, musik etc. till externa hårddiskar och mecka. Spelen får man installera om lite oavsett.
Systemet och spelen har man ju på SDS. Och filmerna och allt sparande har man ju på lagringsdiskar!

Spybot search and destroy har jag haft på datorn ett tag!

bearwolf
2012-07-01, 20:49
dom viktiga spelen som starcraft 2, wow och diablo behöver inte ominstalleras som tur är :D

om man formaterar om någorlunda ofta så får man dessutom en fin rutin och slarvar inte runt med bilder och grejjer på olika ställen så man måste leta runt en massa för att få till det. Och frågar man sin lokala nörd kan man säkerligen få hjälp att installera om allt, sina drivrtutiner och program och sen göra en skön image av hela härligheten så går det snabbt att köra in allt nästa gång.

alla tips ovan är bra, en grej jag gillar nuförtiden är att köra windows egna Security Essentials som virusprogram. osynligt, helt dugligt säkert så länge du inte surfar in på dom där skumma ställena, och är skönt snällt på systemresurser. Kan vara värt att kolla in om man från grundinstallation sitter på något nortonliknande rackartyg.

Olegh
2012-07-01, 20:53
Måste man ominstallera datorn stup i kvarten tyder det enbart på okunnighet. En omgång med CCleaner var tredje månad sisådär räcker fint för att hålla datorn i fint trim, så länge man inte installerar all skit man snubblar över.

Jonte12
2012-07-01, 20:55
De saker som gör att datorn segar ner är primärt:
1. för lite utrymme på hårddisken kvar. Frigör utrymme.
2. för mycket program som autostartar och för mkt program som körs hela tiden. rensa autostart och avinstallera allt du inte behöver eller vet vad det är

annat tips är att köra chkdsk /f från prompten, med administratörsrättigheter... lite då och då.

Zoidy
2012-07-01, 21:01
Systemet och spelen har man ju på SDS. Och filmerna och allt sparande har man ju på lagringsdiskar!

Spybot search and destroy har jag haft på datorn ett tag!

Haha, nej, "man" har inte, DU har... ;) Har man tex bärbar dator som många har nuförtiden är det inte särskilt smidigt att ha allt man vill använda på lagringsdiskar. Då försvinner ju hela anledningen att ha en bärbar dator.

Måste man ominstallera datorn stup i kvarten tyder det enbart på okunnighet. En omgång med CCleaner var tredje månad sisådär räcker fint för att hålla datorn i fint trim, så länge man inte installerar all skit man snubblar över.

För mig som aldrig använt CCleaner... vad är det för något? Och funkar det verkligen lika effektivt som en formatering för att snabba upp datorn?

Olegh
2012-07-01, 21:47
För mig som aldrig använt CCleaner... vad är det för något? Och funkar det verkligen lika effektivt som en formatering för att snabba upp datorn?

Först och främst rensas det bort en massa temp-filer som sparas av diverse program, men man kan också ta bort oanvända registernycklar som ligger och skräpar.

Ja och nej, alltså allt eftersom man installerar mera grejer och därmed får fler bakgrundsprocesser så upplevs datorn långsammare. Men det är just för att man installerar mer saker. Om man installerar precis samma program och samtliga uppdateringar som du hade innan en formatering, så är jag övertygad om att skillnaden i upplevd prestanda kommer vara väldigt liten. Under förutsättning att man inte klåpat sig med den gamla installationen dvs.

nisse1976
2012-07-01, 22:56
Du nämner det inte men jag forutsätter du kör windows.

Avinstallera alla program du vet du inte använder samt vet att de inte är nödvändiga för systemet.

Kolla vilka program som körs i bakgrunden och stäng av de onödiga, detta kan göras med ccleaner.

Stänga av tunga, visuella gränssnitt t ex. aero i windows. Stänga av indexering av filer.

Checka att din cpu tillåts gå upp till 100 % kapacitet.

Städa i registret, ccleaner.

Gå igenom allt under prestandainformation och vertyg i kontrollpanelen

Hur gör man dom sakerna?

MouZe
2012-07-01, 23:00
Ett hett tips är ju att damma ur skiten också..

mattilainen
2012-07-01, 23:03
Hur gör man dom sakerna?

det med aero är att högerklicka på skrivbordet och ta personilize och sen väljer du det vanliga gränssnittet (basic) eller vad det ehter.

Sen ccleaner laddar du ner (http://www.piriform.com/CCLEANER) och kör igenom ett par gånger. ta städa flera gånger när du isntallerat. Ta bort så du inte installerar massa fler skitprogram (då det kommer om du bara klickar nästa hela tiden). Bocka ur alla program som kan tänkas finnas.

ta bort onödiga program som duinte använder och gå in i msconfig (gå in i startmenyn, tryck kör eller sök eller vad det heter och skriv MSCONFIG. Tryck sedan autostart och bocka ur allt som inte ska startas upp när ud startar datorn. Finns ofta massa skit där.

är detta en stationär eller bärbar dator? En bärbar dator går sjukt mycket snabbare med bra kylning (en kylplatta gör otroligt mycket) kostar typ 299 kr på inet eller liknande.

Är det en stationär så kolla hur varm datorn är eller helt enkelt damma ur den om du kan.

nisse1976
2012-07-02, 06:25
Stort tack mattilainen! Det är en bärbar, skall se hur den beter sig efter jag provat allt som tipsats om här, är det fortfarande risigt kan det vara läge för mer RAM och kylplatta