handdator

Visa fullständig version : Ont när jag vrider huvudet, drar ihop skulderbladen m.m.


AestheticBrah
2012-07-01, 15:06
Har under senaste tiden fått en väldigt jobbig smärta som sitter mellan skulderbladen. Det gör ont när jag vrider huvudet, drar ihop skulderbladen, gör en "shrug" med huvudet framåtlutat m.m.
När jag trycker på tappkotan får jag också väldigt ont. Men det känns som om att smärtan också sitter i musklerna mellan skulderbladen. Tappkotan hjälper ju till med att vrida huvudet så misstänker att det är något med den. Eftersom jag är Filippinerna så kan jag inte söka bra hjälp tills jag är hemma i Sverige igen, vilket är 22 dagar till.

Någon som har upplevt samma problem eller kanske vet något om detta som kan hjälpa till?

Asterix89
2012-07-01, 20:39
Är inte 100 på att dina symtom är likadana som jag hade för x antal månader sedan, men jag har också haft smärta/stramhet mellan skulderbladen.
Det kom p.g.a överbelastning och för dålig stretching av bröstmuskulaturen.

Sedan fick jag en väldigt stram känsla när jag vred huvudet åt olika håll, men det var p.g.a spänningar i nacken. Det är borta nu p.g.a stretching.

Vet ej om du har liknande symtom eller bara smärta mellan skulderbladen. Vad har gjort att du har ont?

Nadreas
2012-07-01, 21:33
9 av 10 ggr kommer intraskapulär smärta från c4-c7.

jokem
2012-07-01, 21:50
Jag har/har haft liknande symptom. Jag var svag i serratus anterior. Lite statisk träning senare så verkar det nästan löst sig hel, försöker fortfarande stretcha med jämna mellanrum dock!

Rusk
2012-07-01, 22:02
Hade faktiskt ett liknande problem för några månader sedan, när jag vred huvudet åt höger/vänster eller kollade nedåt så fick jag en skärande smärta bakom höger skulderblad (nära mitten av båda).
Detta försvann efter ett besök hos en sjukgymnast som la sin vikt på min vänstra axel när jag låg på sidan, knakade till som satan i övre ryggen och det blev bättre för varje dag som gick efter det.
Jag fick även en övning jag utförde varannan timme, svårt att beskriva den dock.
Detta uppstod efter ett ryggpass btw och jag gick omkring med det i över en månad så om det är samma sak du har råkat ut för så överlever du nog tills du kommer hem igen;)

AestheticBrah
2012-07-02, 02:23
Vet ej om du har liknande symtom eller bara smärta mellan skulderbladen. Vad har gjort att du har ont?

Jag vet faktiskt inte. Innan jag tog semester så kände jag att jag hade lite ont i ryggen. Dum som jag var så vägrade jag att lyssna på min kropp och fortsatte gymma eftersom jag ej skulle gymma på 5 veckor.. Men nu får jag betala priset. :(

AestheticBrah
2012-07-02, 02:27
Hade faktiskt ett liknande problem för några månader sedan, när jag vred huvudet åt höger/vänster eller kollade nedåt så fick jag en skärande smärta bakom höger skulderblad (nära mitten av båda).
Detta försvann efter ett besök hos en sjukgymnast som la sin vikt på min vänstra axel när jag låg på sidan, knakade till som satan i övre ryggen och det blev bättre för varje dag som gick efter det.
Jag fick även en övning jag utförde varannan timme, svårt att beskriva den dock.
Detta uppstod efter ett ryggpass btw och jag gick omkring med det i över en månad så om det är samma sak du har råkat ut för så överlever du nog tills du kommer hem igen;)

Jaha. Får väl bita ihop och därefter dra till sjukgymnast direkt när jag kommer hem. Men som många skrivit så kan det även vara att jag måste stretcha muskulaturen runt området där jag har ont dvs serratus anterior, bröstmusklerna m.m. Så får roa mig med att göra det här nere och hoppas på det bästa! :)