handdator

Visa fullständig version : Skriva en kokbok för oss som tränar?


Kenan
2012-07-01, 11:46
Hej.

Jag har alltid haft en dröm om att skriva en kokbok. Ser nu att det finns sajter där man kan publicera en egen bok för en mindre summa pengar, och jag funderar att passa på. Kommer se det som en rolig hobby om inget annat =)

Jag tänkte göra så att jag gör 20 förrätter, 40 huvudrätter, 20 efterrätter, lite snacks och sen 20 st 3-5 rätter middagar för speciella tillfällen.

På alla rätter så kommer jag skriva ut näringsvärdet och antalet kalorier, sen så tänkte jag ge förslag på alternativa ingredienser för att lägga till och ta bort 100-200 kalorier (beroende på maträtt), så att man kan anpassa det till deff/bulk. Även skriva lite om träning, kalorier och liknande på en grundläggande nivå, några sidor max, och ha med 4-5 st träningsschemor.

Vad tycker ni om min ide? Har ni några tips och förslag? Och framför allt, hade ni köpt en sån bok?

Dav0d
2012-07-01, 11:50
Hej.

Jag har alltid haft en dröm om att skriva en kokbok. Ser nu att det finns sajter där man kan publicera en egen bok för en mindre summa pengar, och jag funderar att passa på. Kommer se det som en rolig hobby om inget annat =)

Jag tänkte göra så att jag gör 20 förrätter, 40 huvudrätter, 20 efterrätter, lite snacks och sen 20 st 3-5 rätter middagar för speciella tillfällen.

På alla rätter så kommer jag skriva ut näringsvärdet och antalet kalorier, sen så tänkte jag ge förslag på alternativa ingredienser för att lägga till och ta bort 100-200 kalorier (beroende på maträtt), så att man kan anpassa det till deff/bulk. Även skriva lite om träning, kalorier och liknande på en grundläggande nivå, några sidor max, och ha med 4-5 st träningsschemor.

Vad tycker ni om min ide? Har ni några tips och förslag? Och framför allt, hade ni köpt en sån bok?

Jag är inte mycket för att köpa kokböcker etc. Men skulle jag befinna mig på en plats där denna boken fanns skulle jag nog köpa den, om det var till ett sunt pris.

Akerhage
2012-07-01, 11:53
Bra idé! Kör hårt och få med mycket keso, kvarg och kött nu då =)

Fugly
2012-07-01, 11:53
Låter som en bra idé! Glöm inte att nämna kolozzeum någonstans så kanske du också får lite pengar för reklam :)

Kenan
2012-07-01, 12:04
Jag är inte mycket för att köpa kokböcker etc. Men skulle jag befinna mig på en plats där denna boken fanns skulle jag nog köpa den, om det var till ett sunt pris.

Tack, om jag säljer den så kommer det vara rimlig pris. Är inte ute efter att bli rik på det här, vill bara göra det för att jag alltid velat och har fått möjligheten nu.

Bra idé! Kör hårt och få med mycket keso, kvarg och kött nu då =)

Självklart =)

Låter som en bra idé! Glöm inte att nämna kolozzeum någonstans så kanske du också får lite pengar för reklam :)

hehe kolozzeum kommer nämnas även om jag inte får pengar för det, bästa forumet som finns för styrketräning =)

Fugly
2012-07-01, 12:06
Kommer du att göra den då? Ser väldigt mycket fram emot den.

Kenan
2012-07-01, 12:15
Kommer du att göra den då? Ser väldigt mycket fram emot den.

Jag tror det. Har tänkt på det i flera år nu, och nu har jag möjligheten att göra det för några tusenlappar.

Det kommer ta tid dock, men jag ska nog börja lite långsamt =)

cero
2012-07-01, 12:22
Har inga tips eller förslag, men kör på det!

Fugly
2012-07-01, 12:31
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182411
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184927
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182213
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185903
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=186046

Liten start :)

Kenan
2012-07-01, 12:43
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182411
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184927
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182213
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185903
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=186046

Liten start :)

Tack. Har postat i en av dom trådarna och den sista var det jag som startade =)

Nåt mer ni vill se i en kokbok förutom det jag skrivit i första posten?

willtjam
2012-07-01, 12:56
Jag skulle då köpa den, så kör hårt!

Eddie Vedder
2012-07-01, 12:59
Lycka till! :) Du är inte direkt utan konkurrens dock. Finns väl typ tusen böcker redan plus tidningar samt en miljon bloggar och forum som publicerar det gratis. Men se till att studera "konkurrenter" noga och försök betänka vad som hela tiden saknas.

Kenan
2012-07-01, 13:04
Jag skulle då köpa den, så kör hårt!

gött =)

Lycka till! :) Du är inte direkt utan konkurrens dock. Finns väl typ tusen böcker redan plus tidningar samt en miljon bloggar och forum som publicerar det gratis. Men se till att studera "konkurrenter" noga och försök betänka vad som hela tiden saknas.

Tack. Har du lust att tipsa om några böcker som har samma upplägg som min idé? Har letat lite men inte lyckats hitta nåt, inte letat så mkt dock.

Bloggar och forum är jag medveten om, det är där jag får min inspiration =)

Vill göra det här som en rolig grej mest, men ska självklart titta på konkurrenterna och se vad som fattas.

Eddie Vedder
2012-07-01, 13:08
gött =)



Tack. Har du lust att tipsa om några böcker som har samma upplägg som min idé? Har letat lite men inte lyckats hitta nåt, inte letat så mkt dock.

Bloggar och forum är jag medveten om, det är där jag får min inspiration =)

Vill göra det här som en rolig grej mest, men ska självklart titta på konkurrenterna och se vad som fattas.

Paulún har ju skrivit många böcker och jag vet några om allmänt till "idrottare". Jag har ärligt talat ingen på rak arm som primärt riktar sig till kraftsport/byggning. Som du kanske vet har jag skrivit en bok och om det skulle visa sig att du slänger ihop grymma recept och har en god affärsidé kanske jag kan hjälpa till lite. :)

Kenan
2012-07-01, 13:18
Paulún har ju skrivit många böcker och jag vet några om allmänt till "idrottare". Jag har ärligt talat ingen på rak arm som primärt riktar sig till kraftsport/byggning. Som du kanske vet har jag skrivit en bok och om det skulle visa sig att du slänger ihop grymma recept och har en god affärsidé kanske jag kan hjälpa till lite. :)

Ju, vet om din bok. Jag skickar ett pm till dig lite längre fram när allt börjar bli klart =)

Tack

willtjam
2012-07-01, 13:48
Jag har faktiskt aldrig sett nån bok som har med näringsvärden, förutom nån enstaka bantningsbok där varje portion är typ 300 kcal.
Kruxet är väl att alla byggare redan kan det mesta om vad som kan kombineras med kvarg och ej.

cero
2012-07-01, 13:53
Något mer som jag ofta saknar i kokböcker: ungefärligt pris. Tycker det är guldvärt att få en uppfattning om vad ingredienserna kan gå på när man tittar på olika recept.

Kenan
2012-07-01, 14:58
Jag har faktiskt aldrig sett nån bok som har med näringsvärden, förutom nån enstaka bantningsbok där varje portion är typ 300 kcal.
Kruxet är väl att alla byggare redan kan det mesta om vad som kan kombineras med kvarg och ej.

Kommer finnas med ganska många recept på nyttig och bra mat med vanliga ingredienser, kvarg kommer vara en liten del av dom.

Något mer som jag ofta saknar i kokböcker: ungefärligt pris. Tycker det är guldvärt att få en uppfattning om vad ingredienserna kan gå på när man tittar på olika recept.

Riktigt bra tips, tack =)

willtjam
2012-07-01, 15:16
Kvarg var bara ett exempel. Jag menar bara att dom flesta kan redan sin skit och har sina recept som dom väljer mellan. Men alla tycker ju om variation så. :)

Fugly
2012-07-01, 15:22
Något mer som jag ofta saknar i kokböcker: ungefärligt pris. Tycker det är guldvärt att få en uppfattning om vad ingredienserna kan gå på när man tittar på olika recept.

Mycket bra tips!

Kenan
2012-07-01, 15:25
Kvarg var bara ett exempel. Jag menar bara att dom flesta kan redan sin skit och har sina recept som dom väljer mellan. Men alla tycker ju om variation så. :)

Ju självklart.

Målet med boken är ju att någon som nyligen börjat träna får tips och inspiration. Sen så kommer det även vara lite finare recept på mat som tar lite längre tid att göra men som innehåller ganska mycket protein och lite kalc och som även ser snygg ut.

Men du har rätt, ska försöka göra några recept som är verkligen utöver det vanliga så att dom också hittar nåt gott.

Fugly
2012-07-01, 15:31
Ju självklart.

Målet med boken är ju att någon som nyligen börjat träna får tips och inspiration. Sen så kommer det även vara lite finare recept på mat som tar lite längre tid att göra men som innehåller ganska mycket protein och lite kalc och som även ser snygg ut.

Men du har rätt, ska försöka göra några recept som är verkligen utöver det vanliga så att dom också hittar nåt gott.

En annan rolig idé kan vara att göra en bulk/deff del i boken där alla recept är gjorda för bulk/deff.

z_bumbi
2012-07-01, 15:31
Den kokbok jag inte har hittat ännu är en relativt komplett sak som har en grundinriktning på 10-18 åringar som idrottar. Tänk en korsning mellan hemkunskapsboken, Annas kokbok och en mikrokokbok. Enkla, billiga och bra recept som något så när följer SNR/SOK och dessutom med förslag för låg-, medel- och högenergiförbrukare.
Kaloriberäkningar är oftast helt onödigt och dessutom väldigt svårt att få något så när bra då råvaror och tillagning varierar så mycket. De som räknar (oavsett om de behöver eller inte) kommer i alla fall att räkna på det och för resten är det ointressant.

Ame
2012-07-01, 15:52
Något som jag själv har tänkt på är en kokbok för idrottare inom olika discipliner som uthållighetsidrottare och explosivitetsidrottare. Detta skulle vara guld värt för de som satsar seriöst på på sin idrott. Dels för de som nyss flyttat hemifrån och inte har så mycket kunskap erfarenhet av matlagning men skulle även kunna vara något man kan rekommendera sina aktivas föräldrar att införskaffa. Ett krav skulle då vara att det ska vara lätt och enkelt att laga och inga "konstiga" ingredienser som man normalt inte har hemma och som bara används i något enstaka recept.
Maximal muskeltillväxt är ganska ointressant för de flesta av dessa.

Kenan
2012-07-01, 15:52
En annan rolig idé kan vara att göra en bulk/deff del i boken där alla recept är gjorda för bulk/deff.

Det är det som är planen. På alla rätter kommer man kunna dra av alternativt lägga på 100-200 kalorier.

Den kokbok jag inte har hittat ännu är en relativt komplett sak som har en grundinriktning på 10-18 åringar som idrottar. Tänk en korsning mellan hemkunskapsboken, Annas kokbok och en mikrokokbok. Enkla, billiga och bra recept som något så när följer SNR/SOK och dessutom med förslag för låg-, medel- och högenergiförbrukare.
Kaloriberäkningar är oftast helt onödigt och dessutom väldigt svårt att få något så när bra då råvaror och tillagning varierar så mycket. De som räknar (oavsett om de behöver eller inte) kommer i alla fall att räkna på det och för resten är det ointressant.

Bra ide, men jag gör inte den här boken för att jag vill sälja den utan mer för att uppfylla en dröm jag haft länge. Så kommer köra på mitt upplägg.

Ang kalorier så har jag inget att förlora på att skriva ut dom. Kommer skriva lite kortfattat om vad kalorier är och hur man räknar dom också. Jag vet att bland mina kompisar och folk jag tränar med så hade det uppskattats då dom flesta vet hur man räknar kalorier men gör det oftast inte pga lathet. Nu pratar jag inte om seriösa byggare dock =)

Giljotinen
2012-07-01, 16:10
Hade varit trevligt med en kokbok med recept på enkla och proteinrika måltider som är enkla att slänga ihop fort när man inte har så mycket tid. För mig som studerar civing. och även har andra intressen vid sidan av träningen hade det varit grymt.
Ifall någon vet någon sådan bok så skulle jag uppskatta förslag. :)

spoon
2012-07-01, 16:44
Vill man attrahera unga köpare så tror jag att enkla recept med enkla ingredienser kan vara bra. Folk gillar ju enkla saker som går fort. Kanske blandat med ett par recept som kräver lite mer insats.

Skriver du en bok så köper jag den :)

mikaelj
2012-07-01, 17:04
Paulún har ju skrivit många böcker och jag vet några om allmänt till "idrottare". Jag har ärligt talat ingen på rak arm som primärt riktar sig till kraftsport/byggning.

...vilket beror på att det inte finns någon mat som primärt är till för kraftsportare...

Ta en vanlig kokbok och byt ut "recept för 4" till "recept för 1".

Kenan
2012-07-01, 17:54
Hade varit trevligt med en kokbok med recept på enkla och proteinrika måltider som är enkla att slänga ihop fort när man inte har så mycket tid. För mig som studerar civing. och även har andra intressen vid sidan av träningen hade det varit grymt.
Ifall någon vet någon sådan bok så skulle jag uppskatta förslag. :)

Hittar jag nåt bra när jag gör research så säger jag till.

Vill man attrahera unga köpare så tror jag att enkla recept med enkla ingredienser kan vara bra. Folk gillar ju enkla saker som går fort. Kanske blandat med ett par recept som kräver lite mer insats.

Skriver du en bok så köper jag den :)

Ja exakt, det är planen. Det ska vara enkelt.

...vilket beror på att det inte finns någon mat som primärt är till för kraftsportare...

Ta en vanlig kokbok och byt ut "recept för 4" till "recept för 1".

Ja, fast jag tänkte ha med goda såser, ex lågkalori majonnäs, kesellabearnaisesås och liknande. Sen även mat som är proteinrik.

mikaelj
2012-07-01, 17:55
Ja, fast jag tänkte ha med goda såser, ex lågkalori majonnäs, kesellabearnaisesås och liknande. Sen även mat som är proteinrik.

Lågkalori, kesella...? Vi behöver fler kalorier, inte färre.

Du kanske menar en kokbok för såna som bantar? Det är dock inte alls samma sak som en kokbok för atleter.

spoon
2012-07-01, 17:58
Lågkalori, kesella...? Vi behöver fler kalorier, inte färre.

Du kanske menar en kokbok för såna som bantar? Det är dock inte alls samma sak som en kokbok för atleter.

Vill han skriva en kokbok så är det ju ett bra initiativ. Finns ju en miljon andra kokböcker som du kan välja om dom här recepten inte tilltalar dig.

mikaelj
2012-07-01, 18:02
Vill han skriva en kokbok så är det ju ett bra initiativ. Finns ju en miljon andra kokböcker som du kan välja om dom här recepten inte tilltalar dig.

Se inlägg #23 och #24 för mer diplomatiska versioner av mitt inlägg.

Kenan
2012-07-01, 18:04
Lågkalori, kesella...? Vi behöver fler kalorier, inte färre.

Du kanske menar en kokbok för såna som bantar? Det är dock inte alls samma sak som en kokbok för atleter.

Nja, men jag tänkte att ni som vill ha fler kalorier kan ta in dom från kött ex. Personligen tycker jag det är godare att ta en extra entrecote istället för sås gjort på vanlig majonnäs och massa fett.

Dock så kommer alla recept vara utformade så att man kan lägga till alternativt ta bort kalorier. Det kommer finnas en grundrecept, och sen ingredienser som man kan lägga till/byta ut för att nå sina mål.

TREX
2012-07-01, 18:06
Ha med den klassiska kvarg-röran

Santa Maria Grillkrydda
Eldorado sweet chili sås
Milbona kvarg
Skvätt olja/vatten

Alfers
2012-07-01, 19:03
Till min sambos stora förtret så är ju jag en fanatisk kokbokssamlare (Hon tycker att över 160 är "galet mycket" iallafall)

Har ju tänkt tanken på en tränings-kokbok både en och femtioelva gånger.

En sak som jag har saknat i en bok och som dessutom skulle fylla ett högre syfte i en träningskokbok är att man kör tex 3 proteiner, 3 smaksättning och 3 tillbehör och ev såser (eller hur många man nu kan komma på, måste ju inte vara samma hela boken igenom) på olika teman
(närmaste är väl 500-serien med olika varianter på varje rätt)

Tex

Bbq
Protein:
Kyckling
Entrecote
Lax

Smaksättning:
Rökig marinad
Stark rub
Fruktig och het glaze

Tillbehör:
Mager coleslaw
Krämig potatissallad
Fetaost sallad

Såser:
Bearnaise
Grönpepparsås

Asiatiska sidorna
Protein:
Kyckling
Strimlad biff
Strimlad fläskfile

Smaksättning:
Röd currypasta
Ingefära citrongräs
Chili lime

Tillbehör:
Wokade nudlar
Äggstekt ris
Wokade grönsaker

osv osv, köttfärslimpa med extra lök, tacos med kycklingfärs, proteinpannkakor med olika bär och smaker, ja du fattar.
Allting blir lätt att välja och kombinera så att det passar en själv.

Självklart med näringsvärden per portion/100g

Morrris
2012-07-01, 19:09
...vilket beror på att det inte finns någon mat som primärt är till för kraftsportare...

Ta en vanlig kokbok och byt ut "recept för 4" till "recept för 1".

Alla kraftsportare aspirerar inte på att nå +120 på kortast möjliga tid.

mikaelj
2012-07-01, 19:25
Alla kraftsportare aspirerar inte på att nå +120 på kortast möjliga tid.

Tränar du hårt har du ett högt energibehov. Tror du att seriösa idrottare har Kolos optinoja med bara "clean eating"?

Zoidy
2012-07-01, 19:39
Hade varit trevligt med en kokbok med recept på enkla och proteinrika måltider som är enkla att slänga ihop fort när man inte har så mycket tid. För mig som studerar civing. och även har andra intressen vid sidan av träningen hade det varit grymt.
Ifall någon vet någon sådan bok så skulle jag uppskatta förslag. :)

+1. Guld värt med enklare måltider som inte tar så lång tid att slänga ihop men som ändå är gott.

Morrris
2012-07-01, 19:45
Tränar du hårt har du ett högt energibehov. Tror du att seriösa idrottare har Kolos optinoja med bara "clean eating"?

Hur mycket högre energibehov skulle du säga att en hyfsad styrkelyftare (som vill stanna i sin viktklass) har jämfört med en normalt aktiv person?

mikaelj
2012-07-01, 19:48
Hur mycket högre energibehov skulle du säga att en hyfsad styrkelyftare (som vill stanna i sin viktklass) har jämfört med en normalt aktiv person?

Mycket, annars hade jag inte skrivit det jag skrev. Dårå?

Morrris
2012-07-01, 19:57
Mycket, annars hade jag inte skrivit det jag skrev. Dårå?

Jag är nyfiken på var det enorma behovet kommer ifrån. 15-20 h medelintensiv träning per vecka? Att traska runt med hög andel muskelmassa för sin vikt?

TREX
2012-07-01, 20:03
Jag är nyfiken på var det enorma behovet kommer ifrån. 15-20 h medelintensiv träning per vecka? Att traska runt med hög andel muskelmassa för sin vikt?

Man har inte högre förbrukning bara för att man har mycket muskler, däremot får man en högre förbrukning när man använder dessa muskler.

Typ Magnus Samuelsson i sin bulkprime har samma förbrukning som mig liggandes på soffan en regnig Tisdag, men om vi däremot skulle ta ett cardiopass och en sväng på gymmet då jävlar skulle hans kaloriförbrukning skena iväg.

Morrris
2012-07-01, 20:04
Man har inte högre förbrukning bara för att man har mycket muskler, däremot får man en högre förbrukning när man använder dessa muskler.

Som när man traskar runt menar du?

mikaelj
2012-07-01, 20:06
Jag är nyfiken på var det enorma behovet kommer ifrån. 15-20 h medelintensiv träning per vecka? Att traska runt med hög andel muskelmassa för sin vikt?

Jag har faktiskt inte en aning om exakt var det kommer ifrån. Gissar på muskelmassan och energiförbrukningen därav. Men att den finns där är inte så konstigt.

TREX
2012-07-01, 20:06
Som när man traskar runt menar du?

Ja och lyfter saker (tränar).

Kenan
2012-07-08, 17:01
Ha med den klassiska kvarg-röran

Santa Maria Grillkrydda
Eldorado sweet chili sås
Milbona kvarg
Skvätt olja/vatten

Ska testa den till kvällsmaten så får vi se =)

Till min sambos stora förtret så är ju jag en fanatisk kokbokssamlare (Hon tycker att över 160 är "galet mycket" iallafall)

Har ju tänkt tanken på en tränings-kokbok både en och femtioelva gånger.

En sak som jag har saknat i en bok och som dessutom skulle fylla ett högre syfte i en träningskokbok är att man kör tex 3 proteiner, 3 smaksättning och 3 tillbehör och ev såser (eller hur många man nu kan komma på, måste ju inte vara samma hela boken igenom) på olika teman
(närmaste är väl 500-serien med olika varianter på varje rätt)

Tex

Bbq
Protein:
Kyckling
Entrecote
Lax

Smaksättning:
Rökig marinad
Stark rub
Fruktig och het glaze

Tillbehör:
Mager coleslaw
Krämig potatissallad
Fetaost sallad

Såser:
Bearnaise
Grönpepparsås

Asiatiska sidorna
Protein:
Kyckling
Strimlad biff
Strimlad fläskfile

Smaksättning:
Röd currypasta
Ingefära citrongräs
Chili lime

Tillbehör:
Wokade nudlar
Äggstekt ris
Wokade grönsaker

osv osv, köttfärslimpa med extra lök, tacos med kycklingfärs, proteinpannkakor med olika bär och smaker, ja du fattar.
Allting blir lätt att välja och kombinera så att det passar en själv.

Självklart med näringsvärden per portion/100g

Tack för tipset. Sak fundera lite på det så får vi se vad jag kommer fram till, verkar intressant.



Någon mer som har några tips och förslag?