handdator

Visa fullständig version : CrossFit för styrka och atletisk fysik


Sidor : [1] 2 3 4 5

ThisIsTheOne
2012-07-01, 09:55
OK, så här lyder dealen:

Jag följer under åtta veckor till punkt och pricka ett krävande crossfit-upplägg skapat av en bekant, tillika ägare av en box (det är visst så de redan frälsta kallar crossfitgym), SM-trea och Regionals-deltagare. Han påstår att efter den här perioden kommer jag vara crossfit till döden trogen, alternativt kaskadkspy så fort jag ser eller hör ordet.

Jag genomför projektet av en rad anledningar. Främst för att mångsidigheten i träningen tilltalar mig, men också därför att jag är livrädd för hopprep, OL-moment och hand stand push-ups. Utmaningen lockar. Identifiera svagheter och slipa bort dem så gott det går.

Förutsättningar?

Efter snart - i september - fyra år av träning har jag blivit någorlunda stark. Jag har även krympt två centimeter, till dryga 185, och väger idag 93-95 kg. Traditionella stats enligt nedan. Crossfitrelaterade ramlar in efter hand.

Bänk 130
Böj 175
Mark 240

Cirka 25 gymstrikta chins och knappa 40 lika strikta dips.

12,01 sekunder Harres test - för den som vet vad det är för något.

Kickstartar programmet med en riktig psyk-WOD (http://www.youtube.com/watch?v=G8R7Hb7ti-A). Utan gasmasken bara...

3-2-1...

944RS
2012-07-01, 10:35
Lycka till med den här satsningen!

Hoppas du även kan testa någon "vanlig" konditionsgren som cykel, sim, löpning och skidor någon gång i framtiden!

ThisIsTheOne
2012-07-01, 13:03
Pass 1 | Vecka 1

Hitta 1RM i strikt, stående press med stång
75 kg

Teknikträning frontböj
Till 105 kg

Teknikträning overhead squat
Till 60 kg

Brenton
Five rounds for time of:
Bear crawl 100 feet
Standing broad-jump, 100 feet

Do three Burpees after every five broad-jumps.

Tid: 9.21


Lycka till med den här satsningen!

Hoppas du även kan testa någon "vanlig" konditionsgren som cykel, sim, löpning och skidor någon gång i framtiden!

Tack!

Jag rehabtränar underbenen enligt direktiv från idrottsläkare så förhoppningsvis ska det gå bra att springa ordentligt så småningom.

Fitnessfjollan
2012-07-01, 17:16
Fan vad kul! Du kan lita på att jag kommer följa din åtta veckor långa crossfitsatsning.
Jag la till dig på tuben för ett par dagar sedan, jag ser således fram emot många videos från dig. ;)

Lycka till!

kalajset
2012-07-01, 18:31
Efterlängtad journalstart :) Kul som sjutton!

stockinger
2012-07-01, 19:29
Är redan fast i journalen, kommer bli grymt! :thumbup:

ThisIsTheOne
2012-07-01, 19:57
Fan vad kul! Du kan lita på att jag kommer följa din åtta veckor långa crossfitsatsning.
Jag la till dig på tuben för ett par dagar sedan, jag ser således fram emot många videos från dig. ;)

Lycka till!

Borde ha filmat dagens björncrawlande... :D Nä, skämt åsido, kameran ska gå en del framöver. Inte minst under semestern när jag kommer att träna tillsammans med kompisar.

Tackar!

Efterlängtad journalstart :) Kul som sjutton!

Ser fram emot att bolla erfarenheter! Till exempel inför fjärde passet denna veckan. Det innehåller bl.a. Annie och idag kan jag knappt stava till double-unders...

Är redan fast i journalen, kommer bli grymt! :thumbup:

Håller ögonen på din med!

Lillstrumpa
2012-07-01, 20:30
Se till att du får tag i ett riktigt hopprep (typ plastad vajer och kullager i handtagen) annars kan dina double-unders bli en skön överraskning. Jag gjorde mina första med ett gammalt fluffigt rep jag hittade i ett förråd på jobbet. :)

Kul initiativ med crossfit, ska följa dina ansträngningar. Lycka till!

PatJack
2012-07-01, 21:28
Kul och intressant projekt! Skall följas =)) Lycka till och kör hårt!

ThisIsTheOne
2012-07-02, 08:24
Se till att du får tag i ett riktigt hopprep (typ plastad vajer och kullager i handtagen) annars kan dina double-unders bli en skön överraskning. Jag gjorde mina första med ett gammalt fluffigt rep jag hittade i ett förråd på jobbet. :)

Kul initiativ med crossfit, ska följa dina ansträngningar. Lycka till!

Tack för tipset! Jag har ett från Casall (http://csimg.prisvis.se/srv/SE/00001925128061007/T/340x340/C/FFFFFF/url/casall-hopprep-vadderade.jpg) liggande hemma. Det är tjockare än de jag sett på crossfitgymmet, men borde väl ändå duga, va?

Kul och intressant projekt! Skall följas =)) Lycka till och kör hårt!

Tackar!

ThisIsTheOne
2012-07-02, 12:15
Jag har köpt ett par ringar (http://www.treadmillfactory.ca/product_images/1315522278-2_gym-rings.jpg). Ska inviga dem imorgon, för då står ringdips på schemat.

Men.

Hur ska de monteras? Jag som knappt får den fyrkantiga klossen i det fyrkantiga hålet på de där lådorna som tränar små barns logiska tänkande känner mig mycket förvirrad. Det är ju bara en enda lång rem och ett spänne. *jorgen*

Lillstrumpa
2012-07-02, 13:07
Ditt Casallrep verkar helt ok, men testa olika sorter om du får tillfälle. Man hittar sin favorit till slut. Det luriga med ett rep utan kullager i handtagen är att det kan tvinna sig efter en stunds hoppning och eftersom crossfit ofta är "for time" så går onödig tid till spillo när man tvingas stå och tvinna ut det igen innan man kan fortsätta.

Svårt att se på bilden hur ringarna ska monteras, men här har du en bild på två olika sätt att montera i stång.

http://www.crossfitmetropolis.com/wp-content/uploads/2010/03/Mark_Jerry_Ring-Dips.jpg

shadowfire
2012-07-02, 13:18
haha kul projekt, du är ju grym! keep it up!

Ne0phyte
2012-07-02, 13:44
Riktigt kul! Lycka till ;) crossfit är hatkärlek..

ThisIsTheOne
2012-07-02, 15:19
Svårt att se på bilden hur ringarna ska monteras, men här har du en bild på två olika sätt att montera i stång.

Tack! Jag får experimentera.

haha kul projekt, du är ju grym! keep it up!

Återstår att se hur grym jag är efter imorgon, som innehåller...

* Sätt PR i ringdips (...och just det blir ju lätt eftersom jag inte har provat tidigare)
* Fran
* For time: 20 knäböj på 85% av max

Riktigt kul! Lycka till ;) crossfit är hatkärlek..

http://www.benno.se/forum/images/smiles/tip.gif

ThisIsTheOne
2012-07-03, 10:27
Pass 2 | Vecka 1

Fördelen med att börja träna på ett nytt sätt är att man kommer slå personliga rekord på löpande band så här inledningsvis. Nackdelen är att man känner sig som om det är första gången man sätter sin fot på ett gym.

Ringdips - uppvärmning och ett set till fail
Avbröt efter 11 stycken, rädd för att min provisoriska lösning skulle ge vika. Nytt mer ambitiöst försök ikväll.

Fran
21 pull-ups, 21 thrusters@42,5 kg
15 pull-ups, 15 thrusters@42,5 kg
9 pull-ups, 9 thrusters@42,5 kg

Tid: 7 minuter 25 sekunder

Här, i thrusterserna (svengelsk plural?), gör jag något väldigt fel. Stången hamnar en halvmeter framför mig och det blir jääättetungt snabbt. Alla chins, eller pull-ups på crottfitska, var obrutna och då förstår ni, när ni ser tiden, att thrusters inte var det.

Knäböj - 20 reps på 85% av 1RM for time
Skulle inte tro det. Var redan sen till jobbet och direkt efter Fran hade 20 reps på knappa 150 tagit till efter lunch. La på 110 kg istället och det som går i ett enda set annars, tog flera minuter.

stockinger
2012-07-03, 10:32
Riktigt bra tid på "fran" :)
Du har crossfit i dig, du kommer bli skrämmande bra om du fortsätter såhär :thumbup:

spoon
2012-07-03, 10:44
Woho! Ny journal och nytt projekt. Nu kan jag heja på dig också och inte bara Kalajset.

Heja heja!

wesaft
2012-07-03, 11:26
Bra utgångsläge, ska följa och heja på dig.

prOtotype
2012-07-03, 11:31
Intressant satsning. Hur jobbigt tycker du att det är jämfört med annan träning?

ThisIsTheOne
2012-07-03, 11:31
Riktigt bra tid på "fran" :)
Du har crossfit i dig, du kommer bli skrämmande bra om du fortsätter såhär :thumbup:

Tack, hyfsad tid för ett första försök men det är frustrerande när man är hopplös på något rent tekniskt.

Woho! Ny journal och nytt projekt. Nu kan jag heja på dig också och inte bara Kalajset.

Heja heja!

:hbang:

Bra utgångsläge, ska följa och heja på dig.

Tack så mycket! Kastade ett öga i din journal. Gott om inspiration där.

ThisIsTheOne
2012-07-03, 11:35
Intressant satsning. Hur jobbigt tycker du att det är jämfört med annan träning?

Som komplett nybörjare är det riktigt svettigt. Jag får hög puls nästan direkt. För dålig kondition och ovana är nog boven.

kalajset
2012-07-03, 17:12
Bra Fran-tid! (Som väntat). Förstår inte riktigt hur man kan göra alla pull-ups unbroken (även om de är kippade), men sedan är du kunglig på övningen också iofs. Klart imponerande.

Nu är jag övertygad om att du får fullgod coachning och tips på plats, men själv tycker jag det kan underlätta att se thrusters som två moment i en och samma övning i början tills man får in rätt teknik. (Det får man ofta rätt snabbt vad jag märkt på mig själv och andra). Man får helt enkelt se övningen som först en fulldjup smal frontböj för att sedan pausa upp (inte många millisekunder behöver heller iofs), och avsluta med tillhörande militärpress. Först när detta sitter är det någon idé att försöka köra explosivt som ett enda moment så att säga och då brukar tekniken sitta mer eller mindre automatiskt sedan när man vill försöka köra snabbt.

ThisIsTheOne
2012-07-03, 18:47
Komplettering så...

Ringdips
13

Jaha, det tog hastigt och mindre lustigt stopp. Hoppades fixa några till.

Stilstudie:

http://i50.tinypic.com/2ij4713.jpg

Förstår inte riktigt hur man kan göra alla pull-ups unbroken (även om de är kippade), men sedan är du kunglig på övningen också iofs. Klart imponerande.

...det kan underlätta att se thrusters som två moment i en och samma övning i början tills man får in rätt teknik. Man får helt enkelt se övningen som först en fulldjup smal frontböj för att sedan pausa upp (inte många millisekunder behöver heller iofs), och avsluta med tillhörande militärpress.

Med remmar gör jag fler än 40 kippade och - gissar jag - utan remmar dryga 30. Så pull-upsen i Fran är (till skillnad från thrusters...) relativt lätta.

Bra idé! Säkert mycket smartare att göra så än halvdana i en enda rörelse, som jag gör nu.

ThisIsTheOne
2012-07-04, 07:10
Tidig idag. Färdig redan strax efter klockan sju.

Pass 3 | Vecka 1

Toes to bar - uppvärmning och ett set till fail
21 PR

Annie
50 - 40 - 30 - 20 - 10
Single-unders
Sit-ups

Tid: 6.31

Jag ska skolas i bl.a. double-unders imorgon, så idag blev det en bantad version. Men det kändes bra och som om steget till hopprepshoppande som det är tänkt att utföras inte blir så stort.

Marklyft - 175 kg - 20 reps for time - Inget bälte, döda starter

Tid: 6.29

Niwah
2012-07-04, 09:09
Spännande journal! Som många andra säger så märks det att du är genomtränad och således är jäkligt duktig i CF redan :thumbup:

PatJack
2012-07-04, 21:57
Bra kämpat so far! Har ringar på ett av gymmen jag kör på och testade ringdips! Minns inte hur många jag gjorde dock! Får fightas på den :) ang ringdips.. Började inte du snurra när du körde eller sitter ringarna fel där jag kör?

ThisIsTheOne
2012-07-04, 22:39
Spännande journal! Som många andra säger så märks det att du är genomtränad och således är jäkligt duktig i CF redan :thumbup:

Jäkligt duktig är jag inte, men kanske har jag förutsättningar att bli hyfsad. Om jag ens blir CF-biten. Framtiden får utvisa. :)

Bra kämpat so far! Har ringar på ett av gymmen jag kör på och testade ringdips! Minns inte hur många jag gjorde dock! Får fightas på den :) ang ringdips.. Började inte du snurra när du körde eller sitter ringarna fel där jag kör?

Jag kan inte påstå att ringarna började snurra, men det är ju en helt annan grej att göra dips i ringar jämfört med i vanlig ställning och tar säkert några gånger att förstå hur man hittar rätt balans osv.

tigerofsweden
2012-07-05, 06:09
Intressant projekt, även om jag inte har den blekaste vad CrossFit innebär :D Det ser iaf väldigt mkt jobbigare ut än vanlig styrketräning!

ThisIsTheOne
2012-07-05, 12:07
PT-pass

Åkte till Eric och hans box Fit4Life för en timmes personlig träning med fokus på sådant jag tycker är extra svårt.


Double-unders
Handstand push-ups
Ringdips
Diverse OL-moment

Och jävlar vad bra det gick! Bävade inför allt men satte så väl DU som HSPU och avslutade, efter massa HSPU-träning och stöt/vändning, med 20 ringdips. Sju fler än i förrgår. Procentuellt sett rekord i personligt rekord!

ThisIsTheOne
2012-07-05, 13:23
Filmade två HSPU efter avslutat pass.

gCgAE29IKDo

kalajset
2012-07-05, 18:00
Procentuellt sett rekord i personligt rekord!

Rekorderligt!

Låter som jag får ligga i så du inte går ikapp för snabbt inte.

EDIT: Missade på något sätt filmen första gången jag skrev.

Tyckte det såg bra ut. Ska ta efter och börja experimentera mer men en bredare handposition likt den du använder dig av.

stockinger
2012-07-05, 18:04
Kul att du fått in tekniken i alla dessa moment :)
Iinspirerades av dina HSPU och testade själv idag, shit va jobbigt det är!
Är ingen expert när det gäller CF men jag tycker du står brätt med händerna, testat smalare? / En nybörjare

ThisIsTheOne
2012-07-05, 18:44
Rekorderligt!

Låter som jag får ligga i så du inte går ikapp för snabbt inte.

EDIT: Missade på något sätt filmen första gången jag skrev.

Tyckte det såg bra ut. Ska ta efter och börja experimentera mer men en bredare handposition likt den du använder dig av.

Bara bra för prestationen om du känner lite flås i nacken. :)

Jag instruerades att ha brett mellan händerna och tycker det känns logiskt, för det minimerar ju pressvägen samt borde hjälpa till att hålla balansen.

Vilken skillnad varje centimeter gör, förresten. Att göra HSPU mot en kudde, en tunn sådan, var verkligen mycket lättare än utan kudden. Jag har Mary på schemat på söndag. Kanske klokt att skala (heter det så?) den och använda kudden första gången? Inte minst eftersom jag är beordrad att ta fram ett max innan jag börjar. Risk för nackbrott redan i andra rundan annars...

Kul att du fått in tekniken i alla dessa moment :)
Iinspirerades av dina HSPU och testade själv idag, shit va jobbigt det är!
Är ingen expert när det gäller CF men jag tycker du står brätt med händerna, testat smalare? / En nybörjare

Ja, det var verkligen roligt att det kändes så pass bra! OL med clean & jerk, sit clean och allt vad det heter var tufft, men kul.

Som jag skrev till kalajset vet jag egentligen inte, men rent logiskt borde väl bred handställning vara att föredra. Särskilt om man har långa armar.

kalajset
2012-07-05, 20:26
Bara bra för prestationen om du känner lite flås i nacken. :)

Vilken skillnad varje centimeter gör, förresten. Att göra HSPU mot en kudde, en tunn sådan, var verkligen mycket lättare än utan kudden. Jag har Mary på schemat på söndag. Kanske klokt att skala (heter det så?) den och använda kudden första gången? Inte minst eftersom jag är beordrad att ta fram ett max innan jag börjar. Risk för nackbrott redan i andra rundan annars...


Ja, visst är det så. (Riktigt kul denna journal som sagt).

Ang. Mary så tycker jag själv det "beror lite på". (Som vanligt). Har själv kört den två gånger och då kör jag den Rx. Detta trots att jag inte är någon expert på HSPU överhuvudtaget. Det och pull-ups (just i den grenen kommer du definitivt prestera bättre än mig), är faktiskt några av mina absoluta akilleshälar inom CF. Poängen är att jag trots allt kör iallafall de första rundorna av HSPU unbroken, trots långt från optimal teknik. Och jag tycker det ger effekt. Landade på cirka 6,5 rundor i Mary senast och tycker själv inte det hade varit vettigare för mig att skala ner så jag landat på t ex runt 10. Tycker det ger fullgod effekt både på styrka och flås ändå i detta fallet.

211
2012-07-05, 21:40
Kul projekt och trevlig journal! Ska följa detta! Lycka till! =)

ThisIsTheOne
2012-07-07, 10:33
Ställde mig på vågen i morse. 92,5 kg. Bortsett från att jag ser till att få i mig ordentligt med protein och "bara" äter bra råvaror struntar jag helt i kalorier under sommaren. Bekvämast så.

Pass 1 | Vecka 2

Uppvärmning
Double-unders. Baby steps framåt. Nu kunde jag hoppa vidare efter en DU, vilket jag för det mesta misslyckades med första gången.

Teknikträning OL-moment

* Snatch

Som all andra olympiska lyft är det ju löjligt tekniskt och jättesvårt att utföra ens någorlunda rätt. Gick upp till 50 kg och fick till det ganska bra för att vara andra gången i livet. Ska ta fram ett 1RM nästa tillfälle.

* Power clean och squat clean

Höll på att gå riktigt, riktigt illa i squat cleanen när jag failade och inte lyckades droppa stången direkt. Ett miniögonblick till och höger handled hade sagt tack och adjö.

- - - - - -

Mandy

AMRAP 20 minuter...

5 Handstand push-ups
10 pistols
15 pull-ups (chins alltså, men från nu gäller bara crossfitlingo här i journalen)

7 varv + 4 HSPU

Jättenöjd. Eftersom det inte finns möjlighet att utföra alla moment på samma plats fick jag jogga runt lite och jaga plats. HSPU skalade jag med en kudde, men kunde väl inte för bara några dagar sedan tro att jag skulle behärska ens det så snabbt... Mina pistols såg för jävliga ut medan alla pull-ups var obrutna.

Så här skalade jag HSPU. Fjärde varvet.

yWR0D7scYug

Kul projekt och trevlig journal! Ska följa detta! Lycka till! =)

Välkommen hit och tack!

MilkmaN
2012-07-07, 11:10
Listigt att ställa sig bredare med händerna! Har kört en del HSPU när jag testade lite crossfit för en herrans massa år sedan och det är ett riktigt aber när man är lång.

Ska bli kul att se vart detta landar!

ThisIsTheOne
2012-07-07, 12:19
Listigt att ställa sig bredare med händerna! Har kört en del HSPU när jag testade lite crossfit för en herrans massa år sedan och det är ett riktigt aber när man är lång.

Ska bli kul att se vart detta landar!

För mig är det nästan ett måste att hålla brett. Om inte blir det svårt med balansen och pressvägen jobbigt lång.

Det kan landa var som helst, men jag blir inte förvånad om jag klipper SATS-kortet och tecknar nytt på CF-gym. :)

kalajset
2012-07-07, 12:42
Den där skalningen var allt ytterst moderat :)

En runda mer än mig alltså. Avis! Nu är det färdiglekt för egen del - ska öva lite på bredare teknik och köra om Mary i veckan som kommer. Måste ju för sjutton klara minst lika många rundor dom sig även du nu är chinsmästare när jag ändå i medel kört något pass eller två i veckan under snart ett års tid!

ThisIsTheOne
2012-07-07, 18:57
En runda mer än mig alltså. Avis! Nu är det färdiglekt för egen del - ska öva lite på bredare teknik och köra om Mary i veckan som kommer. Måste ju för sjutton klara minst lika många rundor dom sig även du nu är chinsmästare när jag ändå i medel kört något pass eller två i veckan under snart ett års tid!

Jag är 100% säker på att du slår mina rundor om du bestämmer dig för det. Men jag ska ge mig på Mary igen, i slutet av mitt åttaveckorsupplägg, och då blir det åka av - utan kudde. Så you'd better ge mig något riktigt tufft att sikta mot! :D

ThisIsTheOne
2012-07-08, 08:42
Det är otroligt roligt att träna just nu. Jag längtar till dagens pass så fort jag vaknar. Tidiga pass gör dessutom att jag är hemma hos familjen igen lagom till de är uppe och igång. Jag trivs.

Pass 2 | Vecka 2

Frontböj - hitta 1RM
Det gör ont, ont i handleder och underarmar. Jag förmodar att det är orörlighet som kan botas med stretch. Till 120 gick det bra och hyfsat lätt. Sen provade jag inte tyngre.

Helen

Tre varv av

400 meter löpning
21 kettlebellsvingar @ 24 kg
12 pull-ups

Tid: 10.26

Nöjd. Kan inte springa ordentligt pga underbenen, men hade inte gjort det så mycket snabbare med hela ben.

ThisIsTheOne
2012-07-08, 10:42
Kalajset, Mjölkmannen m fl som kan frontböj. Här är en på visserligen ganska lätt vikt - 80 kg - men än dock. Se på armbågarna. De pekar inte direkt mot himlen.

tR6d3myMpTQ

De ska betydligt uppåt eller?

kalajset
2012-07-08, 13:40
Tycker det såg förvånansvärt bra ut som helhet faktiskt. Angående armbågarna så bör det poängteras att med "uppåt" snarare menas "rätt fram" - m ao i axelhöjd i något slags generalfall i en idealvärld. De ska m ao inte peka rakt upp i skyn. :) - När det framförallt börjar bli tyngre så börjar dock de flestas armbågar droppa betydligt. Därav ofta rådet att hålla "uppe" armbågarna. Dina dippade visserligen nedåt något men absolut inget katastrofalt.

Av det man kan se på filmen såg jag själv iallafall inget direkt felaktigt rent utförandemässigt. Möjligtvis hade jag försökt få stången ännu längre in på axlarna/bröstet själv.

Tror mest känningarna/ovigheten i armar/axlar har att göra med ren och skär ovana. Verkar vara ganska vanligt, men då jag aldrig haft det själv kan jag tyvärr inte säga så mycket mer om det än så.

ThisIsTheOne
2012-07-08, 14:21
Tack för input! Det är säkert som du skriver då, ovana. Och min egen mesighet. Jag får sluta känna efter så mycket helt enkelt.

ThisIsTheOne
2012-07-10, 08:40
Pass 3 | Vecka 2

Stöt - teknik
Började från rackposition och nötte det där med att vara snabb in under stången. Funkade bra.

Pushpress - upp till 1RM
50 kg
60 kg
65 kg
70 kg
75 kg
80 kg
85 kg PR
90 kg x 0 - nära
90 kg x 0 - verkligen inte nära

Äh, skräp. Finns massor att hämta. Ska revanschera mig själv nästa gång.

Overhead squat - teknik
Helt OK

Roddintervaller
500 meter | 1 minut vila x 5

Inte maxfart. Första 1.33.3, restrerande i makligare tempo.

ThisIsTheOne
2012-07-11, 07:30
Pass 4 | Vecka 2

Chest to bar - uppvärmning och ett set till max
21 PR

Cindy

20 minuter, så många varv som möjligt av...

5 pull-ups
10 armhävningar
15 squats

19 varv + 4 pull-ups

Tvi. Squatsen värst. Svettades mer än pågående översvämning i innersta Småland. Nöjd med resultatet.

stockinger
2012-07-11, 08:40
Sjukt imponerad! 19 varv är ju riktigt riktigt bra! :D

espeto
2012-07-11, 09:22
Det var inte dåligt på Cindy!
Detta kommer följas :)

ThisIsTheOne
2012-07-11, 09:39
Sjukt imponerad! 19 varv är ju riktigt riktigt bra! :D

Det var inte dåligt på Cindy!
Detta kommer följas :)

Tack ska ni ha. Det kändes OK, om än lite frustrerande att inte hinna med det tjugonde. Next time.

tompee
2012-07-11, 11:48
Kul och se denna satsning! Läste igenom hela journalen och du har verkligen grundstrykan för att kunna blir riktigt vass. Det roliga med CrossFit är att man alltid pushar gränserna en nivå längre fram. Jag lovar att du kommer bli inbiten. PS. Du kan inte få en en coach

ThisIsTheOne
2012-07-11, 13:56
Kul och se denna satsning! Läste igenom hela journalen och du har verkligen grundstrykan för att kunna blir riktigt vass. Det roliga med CrossFit är att man alltid pushar gränserna en nivå längre fram. Jag lovar att du kommer bli inbiten. PS. Du kan inte få en en coach

Jag tror också att jag kommer att bli riktigt biten. Går verkligen igång på tävlingsinslaget i crossfit och är tämligen säker på att jag till hösten köper medlemskap på Fit4Life här i Sthlm. Kan inte få en en coach? Huh? Där där hängde jag inte med. :)

tompee
2012-07-11, 15:37
Jag tror också att jag kommer att bli riktigt biten. Går verkligen igång på tävlingsinslaget i crossfit och är tämligen säker på att jag till hösten köper medlemskap på Fit4Life här i Sthlm. Kan inte få en en coach? Huh? Där där hängde jag inte med. :)

Låter riktigt bra!

Haha, oj måste blivit nå galet där. Skulle skriva att du kan inte få en bättre coach än den du har på Fit4life;)

kalajset
2012-07-11, 16:25
Tvi. Squatsen värst. Svettades mer än pågående översvämning i innersta Småland. Nöjd med resultatet.

Nej? - det är ju rena vilan i jämförelse med resterande passet :D

Där ser man hur olika saker och ting upplevs ansträngningsmässigt. (Iofs inte en nyhet i sig men en liten påminnelse). Riktigt bra Cindy som sagt, ca en runda mer än mitt nuvarande PB -Grattis! (Första gången jag själv provade en Cindy fick jag runt 14 rundor).

ThisIsTheOne
2012-07-11, 18:09
Haha, oj måste blivit nå galet där. Skulle skriva att du kan inte få en bättre coach än den du har på Fit4life;)

Ah, okej. :) Eric är grym och brinner verkligen för crossfit. Han och nyblivna frun drog precis till USA och Games på bröllopsresa.

Nej? - det är ju rena vilan i jämförelse med resterande passet :D

Där ser man hur olika saker och ting upplevs ansträngningsmässigt. (Iofs inte en nyhet i sig men en liten påminnelse). Riktigt bra Cindy som sagt, ca en runda mer än mitt nuvarande PB -Grattis! (Första gången jag själv provade en Cindy fick jag runt 14 rundor).

Haha, ja, de flesta tycker säkert som du. För mig är pull-upsen "vila". Armhävningarna blir visserligen också snabbt tunga, men squats tycker jag bränner redan på andra varvet.

Tack. Jag provade faktiskt för runt ett år sedan, som ett exotiskt inslag i den traditionella styrketräningen, och gjorde knappa 17 rundor då. Så det var inte min Cindy-premiär.

Det slog mig för övrigt när jag utförde dagens pass hur mycket man måste tjäna på att träna i ett dedikerat crossfitgym tillsammans med andra som utför samma workout. Crossfit på egen hand är lite som att springa ett lopp utan draghjälp eller klunga.

tompee
2012-07-11, 22:18
[QUOTE=ThisIsTheOne;5867765]Ah, okej. :) Eric är grym och brinner verkligen för crossfit. Han och nyblivna frun drog precis till USA och Games på bröllopsresa.

Så jävla grymt!!

ThisIsTheOne
2012-07-12, 13:44
Jag vet att ni är några crossfitkunniga som läser det här, så jag slänger ut frågan.

Är Grace, som jag ska köra imorgon, 30 stycken clean & press eller dito antal clean & jerk? Finns det några krav på HUR skivstången hamnar i läget på raka armar?

wesaft
2012-07-12, 14:00
upp över huvudet med den bara.
Den är rolig, lycka till :)

ThisIsTheOne
2012-07-12, 14:21
upp över huvudet med den bara.
Den är rolig, lycka till :)

Tack! Ser fram emot passet och att ta reda på vad man kan åstadkomma.

Fitnessfjollan
2012-07-12, 17:57
Push press blir säkerligen tidseffektivast för dig. Push jerk / power jerk när du blir trött möjligtvis. Men, du får göra precis som du vill. :)
Tycker förövrigt du ska regga dig på wodboard.com. Finns kanske trevligare sidor att skriva in sina resultat (dela gärna med er) men jag gillar den iaf.

ThisIsTheOne
2012-07-12, 20:59
Push press blir säkerligen tidseffektivast för dig. Push jerk / power jerk när du blir trött möjligtvis. Men, du får göra precis som du vill. :)
Tycker förövrigt du ska regga dig på wodboard.com. Finns kanske trevligare sidor att skriva in sina resultat (dela gärna med er) men jag gillar den iaf.

Du är nog något på spåren där. PP så länge det är görbart utan längre vila, därefter något jerkigt (vad är power jerk?). Apropå Grace, får man vara rakt på sak och fråga om PR? Minns din presstyrka som jäkligt bra.

Jag använder Athlete Tracker. Den ligger under Måndagsklubben Crossfits sida. Lättanvänd och med bra jämförelsemöjligheter, även om det säkert finns de som är långt mer utvecklade. Prova. Du kan logga in med ditt Facebook-konto.

Fitnessfjollan
2012-07-12, 22:39
Power jerk och push jerk är samma sak, en jerk utan split dvs. Onödigt av mig att använda flera beteckningar, sorry. :)
Min tid på Grace är 2.15, förhoppningsvis sub 2 snart.

Okej, jag ska ta mig en titt på Athlete Tracker.

ThisIsTheOne
2012-07-13, 05:09
Min tid på Grace är 2.15, förhoppningsvis sub 2 snart.

2.15... Ruggigt bra! Jag är nöjd om jag kommer under fem minuter idag.

ThisIsTheOne
2012-07-13, 09:55
Det här gick riiiktigt dåligt. Men utan sådana dagar uppskattar man inte de bra. Kan man inbilla sig...

Pass 4 | Vecka 2

Grace

For time:

30 x Clean & Press @ 60 kg

Tid: 5.09

Herregud. Tre reps och den lilla teknik jag besatt är som bortblåst. Min clean ser ut som när en dörrvakt brottar ner en dum gäst, med den skillnaden att jag brottar upp en stång. Efterföljande press blir till en militärpress.

HSPU-teknik
Efter att jag kört Mandy förra veckan hade jag rejält ont i korsryggen flera dagar. Den tog stryk av HSPU. Fråga: ska kroppen "vila" mot väggen när man utför övningen? Som det är nu har jag enbart hälar mot väggen och resten ett par dm ut. Rätt? Fel?

Power clean-teknik
Försöker komma under stången och fånga den med armbågar som inte pekar rakt ner. Upp till 90 kg.

Kipping-teknik
Kommer av mig ibland, men det är säkert en vanesak. 40 som bäst.

FKZwQEfA_wU

stockinger
2012-07-13, 10:21
Vadå dåligt pass?!?! Du har kört CF i två veckor och tycker att du presterade dåligt idag...
5 min på "grace", Clean upp till 90 och sen 40 pull-ups det är J*VLIGT bra i mina ögon! :bow:

tompee
2012-07-13, 10:35
Det här gick riiiktigt dåligt. Men utan sådana dagar uppskattar man inte de bra. Kan man inbilla sig...

Pass 4 | Vecka 2

Grace

For time:

30 x Clean & Press @ 60 kg

Tid: 5.09

Herregud. Tre reps och den lilla teknik jag besatt är som bortblåst. Min clean ser ut som när en dörrvakt brottar ner en dum gäst, med den skillnaden att jag brottar upp en stång. Efterföljande press blir till en militärpress.

HSPU-teknik
Efter att jag kört Mandy förra veckan hade jag rejält ont i korsryggen flera dagar. Den tog stryk av HSPU. Fråga: ska kroppen "vila" mot väggen när man utför övningen? Som det är nu har jag enbart hälar mot väggen och resten ett par dm ut. Rätt? Fel?

Power clean-teknik
Försöker komma under stången och fånga den med armbågar som inte pekar rakt ner. Upp till 90 kg.

Kipping-teknik
Kommer av mig ibland, men det är säkert en vanesak. 40 som bäst.

FKZwQEfA_wU

Bra jobbat mannen! Grace är en pain in The ASS WOD, men ack så bra att jämföra med senare. Det handlar mycket om teknik och våga låta stången göra jobbet.

Bra kippade Chins!

ThisIsTheOne
2012-07-13, 11:09
Vadå dåligt pass?!?! Du har kört CF i två veckor och tycker att du presterade dåligt idag...
5 min på "grace", Clean upp till 90 och sen 40 pull-ups det är J*VLIGT bra i mina ögon! :bow:

Det är inte prestationen i sig (i siffror) som stör mig när jag tycker att det går dåligt. Det är när jag anser att jag borde kunna prestera bättre. Eller när min teknik, likt idag, fullständigt fallerar.

Bra jobbat mannen! Grace är en pain in The ASS WOD, men ack så bra att jämföra med senare. Det handlar mycket om teknik och våga låta stången göra jobbet.

Bra kippade Chins!

Ja, en tränare hade fått spel om han sett min Grace idag. :D

Tack!

ThisIsTheOne
2012-07-14, 09:11
Pass 1 | Vecka 3

Jackie

For time:

1 km rodd
50 thrusters à 20 kg
30 pull-ups

Tid: 8.55

Rodden gick riktigt bra. Var klar på 3.17. Trött och med hög puls men inte utslagen. Thrusters däremot gick segt och tog knäcken på mig. Fick bryta av pull-ups flera gånger och efteråt var jag extremt slutkörd. Låg och hämtade andan 20 minuter. Ändå: mer än nöjd med tiden.

Balans och kordination
Draken, tror jag den heter. 3 x 10 per ben med olika (lätta) viktkakor.

Toes to bar
23 PR

Två bättre än senast. Men jag är osäker på om utförande och grepp är okej. Måste man ha raka ben eller får det se ut "hur som helst" så länge tårna touchar stången?

tompee
2012-07-14, 11:04
Pass 1 | Vecka 3

Jackie

For time:

1 km rodd
50 thrusters à 20 kg
30 pull-ups

Tid: 8.55

Rodden gick riktigt bra. Var klar på 3.17. Trött och med hög puls men inte utslagen. Thrusters däremot gick segt och tog knäcken på mig. Fick bryta av pull-ups flera gånger och efteråt var jag extremt slutkörd. Låg och hämtade andan 20 minuter. Ändå: mer än nöjd med tiden.

Balans och kordination
Draken, tror jag den heter. 3 x 10 per ben med olika (lätta) viktkakor.

Toes to bar
23 PR

Två bättre än senast. Men jag är osäker på om utförande och grepp är okej. Måste man ha raka ben eller får det se ut "hur som helst" så länge tårna touchar stången?

Bra jobbat!

Du får ha böjda ben i Toes to bar. Dock måste fötterna komma bakom stången när du är nere och tårna ska ta i stången när i är uppe. Att göra med raka ben krävs Hanks mycket rörlighet och styrka!

kalajset
2012-07-14, 11:15
Mycket bra jobbat i Jackie. Det är det mest ansträngande åtminstone jag gjort på ett gym så jag tror mig veta hur du kände dig minuterna efteråt. :D

ThisIsTheOne
2012-07-14, 13:02
Bra jobbat!

Du får ha böjda ben i Toes to bar. Dock måste fötterna komma bakom stången när du är nere och tårna ska ta i stången när i är uppe. Att göra med raka ben krävs Hanks mycket rörlighet och styrka!

Thank you.

Här är en del av dem (något uppspeedade). Eftersom greppet är hammer-grepp antar jag att de inte anses 100% OK. Men i övrigt så?

tnFadGi-AXw

Mycket bra jobbat i Jackie. Det är det mest ansträngande åtminstone jag gjort på ett gym så jag tror mig veta hur du kände dig minuterna efteråt. :D

Tack. När jag såg Jackie på pappret tänkte jag att "det där ser väl inte så märkvärdigt ut". Ack vad man kan bedra sig...

ThisIsTheOne
2012-07-16, 08:06
Pass 2 | Vecka 3

Lynne

Fem rundor av...

Bänkpress på kroppsvikten (92,5 kg)
Pull-ups

Resultat: 182 reps PR

Gjorde 42 stycken pull-ups i första setet. Personligt rekord med två.

Knäböj - double dip
Till 110 kg

Double dip låter som något Canal+ visar efter midnatt, men det står så på mitt schema. Betydelsen är en knäböj till ATG, upp till 90 grader och ner till ATG igen följt av upp till utgångsläge. Kände mig fram på 40, 60, 80, 100 och 110 kilo.

stockinger
2012-07-16, 08:26
Fint PB på woden :thumbup:
har du kollat nått på Games i helgen och fått mer motivation till CF nu då? :D

espeto
2012-07-16, 09:08
Thank you.

Här är en del av dem (något uppspeedade). Eftersom greppet är hammer-grepp antar jag att de inte anses 100% OK. Men i övrigt så?


Fötterna bakom stången i bottenläget och nuddar (ser det ut som) i toppläget, så det är ok :thumbup:

Du skulle nog tjäna mycket på att få bort "extragunget" i bottenläget, men det vet du säkert redan. Sjukt starkt att få till 23 T2B med extragung för övrigt :D

ThisIsTheOne
2012-07-16, 09:15
Fint PB på woden :thumbup:
har du kollat nått på Games i helgen och fått mer motivation till CF nu då? :D

Tack! Ja, jag såg lite. Galna fysiker. Otroligt imponerande.

Du skulle nog tjäna mycket på att få bort "extragunget" i bottenläget, men det vet du säkert redan. Sjukt starkt att få till 23 T2B med extragung för övrigt :D

Tack, i alla mina crossfit-moment finns säkert em miljard grejer att förbättra. :D

ThisIsTheOne
2012-07-17, 08:13
Märklig morgon på gymmet. Två personer snicksnackade ljudligt - med sig själva. En annan tränade - precis som igår - i jeans. Hm.

Pass 3 | Vecka 3

OL
Power clean, squat clean, clean & jerk, snatch.

Shit vad trixigt det är. Jag har svårt att lära mig själv bara genom att glo på Youtube-klipp.

100 burpees for time

Tid: 7.48

Bara två minipauser, men varje burpee tar lång tid. Rörelsen går i tre steg istället för ett. Målet var under åtta och det gick ju.

944RS
2012-07-17, 08:38
Gott om marginal till 8min ;)

kalajset
2012-07-17, 18:17
Jeklar, med mitt senaste burpee-tempo hade det endast blivit någonstans i trakterna 92-93 reps för egen del under samma tid. :(

Håller i övrigt med om att OL/OL-lika lyft är riktigt svåra att få till ens någorlunda på egen hand. En självklarhet kan tyckas, men det tål verkligen att poängteras. (Eller då snarare beklaga sig över).

Vad klarar du att squat cleana (gillar svengelska deluxe) i dagsläget?

ThisIsTheOne
2012-07-17, 19:07
Jeklar, med mitt senaste burpee-tempo hade det endast blivit någonstans i trakterna 92-93 reps för egen del under samma tid. :(

Håller i övrigt med om att OL/OL-lika lyft är riktigt svåra att få till ens någorlunda på egen hand. En självklarhet kan tyckas, men det tål verkligen att poängteras. (Eller då snarare beklaga sig över).

Vad klarar du att squat cleana (gillar svengelska deluxe) i dagsläget?

Medveten om min tid slår du den garanterat. :)

Ja, ska ta hjälp av någon om/när jag byter till crossfitgym. Det kommer aldrig bli något vettigt av det om jag fortsätter försöka helt på egen hand.

Jag har egentligen inte uttalat maxat någon av de OL:isha övningarna. Men jag har squat cleanat 80 och skulle nog kunna göra ytterligare tio kilo innan den bristande tekniken sätter stopp. Power clean har jag gjort 100 och det går kanske, men antagligen inte faktiskt, mer än så. Overhead squat och ryck har jag verkligen bara tekniktränat (till 65 respektive 50 kg), men det är svårt även då.

ThisIsTheOne
2012-07-18, 08:31
Vilar idag och imorgon, men sprang förbi gymmet för att skaffa mig en tid på 500 meter rodd. Samlar personliga rekord i massa moment som jag inte har något "1RM" i.

500 meter rodd

Tid: 1.25.3

Nöjd med tiden, mindre nöjd med att ha tappat lite gnista sista 15-20 sekunderna. Man skulle ha en elak jävel som stod och skrek en i örat medan man rodde.

944RS
2012-07-18, 09:09
Vilar idag och imorgon, men sprang förbi gymmet för att skaffa mig en tid på 500 meter rodd. Samlar personliga rekord i massa moment som jag inte har något "1RM" i.

500 meter rodd

Tid: 1.25.3

Nöjd med tiden, mindre nöjd med att ha tappat lite gnista sista 15-20 sekunderna. Man skulle ha en elak jävel som stod och skrek en i örat medan man rodde.

Jag har inte testat den sträckan men det är är väl en ganska bra tid?! Måste bero på dina långa armar ;)

ThisIsTheOne
2012-07-18, 09:22
Jag har inte testat den sträckan men det är är väl en ganska bra tid?! Måste bero på dina långa armar ;)

Det är en skaplig tid, tror jag. Men förbättringspotential finns helt klart. Och visst är chimpansarmar att föredra i rodd. Naturlig fallenhet för det och marklyft är kompensationen för kilometerlång bana i pressövningar. :D

tompee
2012-07-18, 11:09
Vilar idag och imorgon, men sprang förbi gymmet för att skaffa mig en tid på 500 meter rodd. Samlar personliga rekord i massa moment som jag inte har något "1RM" i.

500 meter rodd

Tid: 1.25.3

Nöjd med tiden, mindre nöjd med att ha tappat lite gnista sista 15-20 sekunderna. Man skulle ha en elak jävel som stod och skrek en i örat medan man rodde.

Riktigt bra tid!! Allt under 1:30 är grymt!

Jonithan
2012-07-18, 12:28
Vilar idag och imorgon, men sprang förbi gymmet för att skaffa mig en tid på 500 meter rodd. Samlar personliga rekord i massa moment som jag inte har något "1RM" i.

500 meter rodd

Tid: 1.25.3

Nöjd med tiden, mindre nöjd med att ha tappat lite gnista sista 15-20 sekunderna. Man skulle ha en elak jävel som stod och skrek en i örat medan man rodde.

En väldigt anständig tid! Men något säger mig att det finns ett antal sekunder att hämta på den tiden! Sett från hur du sinnessjukt du presterar i vissa andra saker!

ThisIsTheOne
2012-07-18, 12:45
Riktigt bra tid!! Allt under 1:30 är grymt!

Tack, jag såg på Athlete Tracker (http://321.crossfitfalun.se), där jag registrerar mina stats, att tiden står sig riktigt hyfsat. I samma trakter som Regionals-tävlande crossfittares.

En väldigt anständig tid! Men något säger mig att det finns ett antal sekunder att hämta på den tiden! Sett från hur du sinnessjukt du presterar i vissa andra saker!

Tackar. Jag tror jag har potential att göra riktigt bra resultat i alla moment där långa armar är till nytta. Men ska man bli duktig på crossfit handlar det ju i första hand om att förbättra sina svaga sidor.

Nano-Sekund
2012-07-18, 13:49
Helt klart en mycket bra tid. Den står sig garanterat ruskigt bra. Pressar du ner dig Under 1.20 så har du passerat en magisk gräns som få lyckats med.

Grymt!

stockinger
2012-07-18, 14:08
Jag är mäkta imponerad av rodden, tror jag skulle hamna på 2:30 - 3:00.
Får testa när ryggen är fräsch igen :)

espeto
2012-07-18, 14:14
Vilar idag och imorgon, men sprang förbi gymmet för att skaffa mig en tid på 500 meter rodd. Samlar personliga rekord i massa moment som jag inte har något "1RM" i.

500 meter rodd

Tid: 1.25.3

Nöjd med tiden, mindre nöjd med att ha tappat lite gnista sista 15-20 sekunderna. Man skulle ha en elak jävel som stod och skrek en i örat medan man rodde.

:eek:
Jag vill också ha långa armar! (Ibland :D )

944RS
2012-07-18, 15:20
Jag har nu testat att ro fort. Det är inte en fördel att vara kort & tjock...

Lyckades inte ens få upp hastigheten till mer än 1:30tempo så din tid är jag låååångt ifrån att klara!

ThisIsTheOne
2012-07-18, 15:29
Helt klart en mycket bra tid. Den står sig garanterat ruskigt bra. Pressar du ner dig Under 1.20 så har du passerat en magisk gräns som få lyckats med.

Steget från 1.25.3 ner till under 1.20 är ganska långt. Men visst, ge mig ett par år så. :)

Jag är mäkta imponerad av rodden, tror jag skulle hamna på 2:30 - 3:00.
Får testa när ryggen är fräsch igen :)

Tack, men nu är du alltför hård mot dig själv. Jag är helt säker på att din tid skulle bli betydligt bättre än så.

Jag vill också ha långa armar! (Ibland :D )

Teleskoparmar vore något!

Jag har nu testat att ro fort. Det är inte en fördel att vara kort & tjock...

Lyckades inte ens få upp hastigheten till mer än 1:30tempo så din tid är jag låååångt ifrån att klara!

Kort och tjock... Nåja. :D

Vilken s/m låg du kring?

944RS
2012-07-18, 15:37
Jag har korta ben och är lite osmidig så någon bra förutsättning har jag nog inte.
Tror det var 38 som mest. Kollade bara på tempot och insåg fort att det skulle jag aldrig kunna ha i 500m.

MilkmaN
2012-07-18, 15:56
Nu måste jag omedelbart testa hur snabbt jag kan ro 500m!

wesaft
2012-07-18, 19:21
Väldigt bra tid på rodden!

Nano-Sekund
2012-07-19, 00:37
Ok! 1.20 kanske var tufft! Men man måste ju sikta mot stjärnorna för att nå till trädtopparna :) Lycka till! Mycket intressant journal!

ThisIsTheOne
2012-07-19, 06:47
Vilar idag. Imorgon ska jag ge mig på D.T.

Väldigt bra tid på rodden!

Tack!

Ok! 1.20 kanske var tufft! Men man måste ju sikta mot stjärnorna för att nå till trädtopparna :) Lycka till! Mycket intressant journal!

Helt enig med dig om det. Hellre sikta för högt än för lågt. :)

ThisIsTheOne
2012-07-20, 11:07
Det går sensationellt bra nu. Börjar misstänka att min frukostgröt spetsas av små, osynliga varelser.

Skulle ha kört D.T men sköt upp den till imorgon. Istället blev dagens pass väldigt styrkeorienterat.

Pass 4 | Vecka 3

Pushpress til 1RM
87,5 kg PR
90 kg PR

Nästan allra tyngst för korsryggen. Använder inte bälte.

Marklyft
150, 170, 190, 210 kg. Bälteslöst här med. Varierande repsantal.

HSPU
Till två olika kuddar och utan kudde (15 reps till den högre, betydligt färre sen).

Wall climbers
Teknik. Gick bra. Bättre än senast.

Pull-ups - med remmar
52 :MrT:

Oj då. Gjorde dessutom 15 chest to bar utan remmar direkt efteråt. Kipping passar mig uppenbarligen som handen i handsken.

stockinger
2012-07-20, 11:18
Du är sjuk!
Du började med crossfit för ett par veckor sedan och är redan en va de bättre här på kolo...
Inte en tvekan om att du är en talang för detta! *yourock*
Tycker du ska satsa mot SM nästa år!

ThisIsTheOne
2012-07-20, 14:12
Du är sjuk!
Du började med crossfit för ett par veckor sedan och är redan en va de bättre här på kolo...
Inte en tvekan om att du är en talang för detta! *yourock*
Tycker du ska satsa mot SM nästa år!

Tack, men det är en sak att vara stark i mark, rodd och göra många pull-ups. En annan att göra fina tider på diverse woddar. Vi får se om det kommer det också. :)

Nano-Sekund
2012-07-20, 17:19
Bra Push pressat & imponerande vikter på marken!

När ror du 500 meter next time ?

PatJack
2012-07-21, 00:50
Galna pullups och vilken sjuk tid på rodden! Vilket motstånd körde du? 10? Får testa nån dag att ge allt på 500m men den tiden kommer jag inte nära!!

ThisIsTheOne
2012-07-21, 05:53
När ror du 500 meter next time?

Jag kan nog inte hålla mig borta från att prova igen nästa vecka. :)

Galna pullups och vilken sjuk tid på rodden! Vilket motstånd körde du? 10? Får testa nån dag att ge allt på 500m men den tiden kommer jag inte nära!!

Tack. Yes, alltid motstånd 10.

ThisIsTheOne
2012-07-21, 10:03
Rejält sliten i axlarna idag så planerade D.T fick stryka på foten till förmån för Nancy.

Pass 1 | Vecka 4

Nancy

Five rounds for time

400 meter löpning
15 st. overhead squat (43 kg)

Tid: 15.30

Det här resultatet ska tas med en nypa salt. Sprang på löpband, med allt vad det innebär i form av bl.a. långsam uppstartsfas, och hade därtill en bit att gå/jogga/springa mellan bandet och platsen för OHS. För det räknade jag bort några minuter. Rätt eller fel att göra så, fan vet, men denna WOD bör nog utföras på bana för en 100% rättvisande tidsnotering.

Front lever, teknik
Träning enligt denna (http://www.youtube.com/watch?v=ysqkaCxv2bI) video.

spoon
2012-07-21, 10:16
En månad in i träningen och redan fina resultat. Vad tycker du om träningsformen?

ThisIsTheOne
2012-07-21, 11:01
En månad in i träningen och redan fina resultat. Vad tycker du om träningsformen?

Det är hur roligt som helst. Ger träningen en ny dimension. Byter till crossfitgym i höst.

Lillstrumpa
2012-07-21, 22:14
Härligt att du gillar det! Crossfit vände upp och ner på hela min träningsvardag när jag upptäckte det i början av 2008. Inget för folk som går till gymmet för att spänna eller fjutta lite med vikter för att döva ett dåligt samvete.

ThisIsTheOne
2012-07-22, 07:01
Härligt att du gillar det! Crossfit vände upp och ner på hela min träningsvardag när jag upptäckte det i början av 2008. Inget för folk som går till gymmet för att spänna eller fjutta lite med vikter för att döva ett dåligt samvete.

Det markerade ovan är det som får mig att tända så på crossfit. För jag vill idrotta på gymmet. Lyfta tyngre, vara snabbare, mer teknisk. Byggarkulten med tribaler, Staffordshire-hundar och stickad mössa inomhus gör inte tricket för mig. Den strikt prestationsinriktade träningen däremot gör. Men var och en blir salig på sitt. Inget fel på endera.

ThisIsTheOne
2012-07-22, 08:10
Pheezy

3 rounds for time...

5 frontböj (75 kg)
18 pull-ups
5 marklyft (100 kg)
18 toes to bar
5 push jerk/push press (75 kg)
18 hand release push-ups

Tid: 19.30

Min käre crossfitmentor gjorde samma sak under tolv minuter. Själv hade jag enorma problem med greppet. Redan på varv två fick jag bryta pull-ups och toes to bar varje två, tre reps. Måste lära mig tejpa händerna. Kul och tung WOD hur som helst och jag kommer garanterat köra den igen.

tompee
2012-07-22, 17:00
Pheezy

3 rounds for time...

5 frontböj (75 kg)
18 pull-ups
5 marklyft (100 kg)
18 toes to bar
5 push jerk/push press (75 kg)
18 hand release push-ups

Tid: 19.30

Min käre crossfitmentor gjorde samma sak under tolv minuter. Själv hade jag enorma problem med greppet. Redan på varv två fick jag bryta pull-ups och toes to bar varje två, tre reps. Måste lära mig tejpa händerna. Kul och tung WOD hur som helst och jag kommer garanterat köra den igen.

Riktigt grymt!

Ska se om jag kan få in och testa denna nästa vecka. Blir att köra den någon gång iaf!

ThisIsTheOne
2012-07-22, 18:09
Riktigt grymt!

Ska se om jag kan få in och testa denna nästa vecka. Blir att köra den någon gång iaf!

Woden är grym, tiden mindre grym. Men nu har man något att slå nästa gång Pheezy blir aktuell.

Den borde passa dig. Ser fram emot att läsa om hur det gick sen.

kalajset
2012-07-22, 18:41
Ser trots allt ut som en bra tid i vad som verkar vara en mycket rolig men antagligen rejält utmanande WOD. Kommer inte ens försöka ge mig på den innan jag är starkare.

ThisIsTheOne
2012-07-22, 18:52
Ser trots allt ut som en bra tid i vad som verkar vara en mycket rolig men antagligen rejält utmanande WOD. Kommer inte ens försöka ge mig på den innan jag är starkare.

Det kan inte vara en bra tid när min bekant, hur duktig han än är, gör den en bit under tolv. :D

Jonithan
2012-07-22, 19:10
Har lite intressanta frågor här nu! Ser riktigt riktigt skoj ut med crossfit, jag totalomvänder mig efter att totalt ogillat "sporten" i flera år. Funderar på en satsning själv, mest i syfte att snabbt öka min uthållighet för att sedan gå tillbaka till samma träning som jag kör nu.

Du vet inget färdigsnickrad program på ett gäng veckor som går att utföra i ett o-crossfit-proppat sportlife gym??

ThisIsTheOne
2012-07-22, 20:10
Du vet inget färdigsnickrad program på ett gäng veckor som går att utföra i ett o-crossfit-proppat sportlife gym??

Tyvärr, jag har dålig koll på upplägg. Men kunskapen finns säkert hos någon av övriga som tittar in i tråden. Den som känner sig manad får gärna rycka in. :)

En del benchmarks går utmärkt att köra på vilket gym som helst. Angie och Fran t ex. Egentligen går nog i stort sett alla om man undviker peak hours.

Jonithan
2012-07-22, 20:23
Tyvärr, jag har dålig koll på upplägg. Men kunskapen finns säkert hos någon av övriga som tittar in i tråden. Den som känner sig manad får gärna rycka in. :)

En del benchmarks går utmärkt att köra på vilket gym som helst. Angie och Fran t ex. Egentligen går nog i stort sett alla om man undviker peak hours.

Attans! Tackar ändå! :) Blev grymt inspirerad av träningsformen när man läst igenom alla dina sidor här! :)

Om det råkar vara någon som har koll på ett effektivt crossfit upplägg på ett gäng veckor kan ni väl skutta i min journal och länka/skriva, ja vad som helst! :)

Har du märkt någon signifikant utveckling hittills? Uthållighet? Styrka? Kroppsfett?

espeto
2012-07-22, 20:44
http://crossfitfysiken.wordpress.com/ brukar funka fint i ett vanligt gym.
Är ett ganska standard CF-upplägg med först ett styrkemoment och sen en WOD oftast.

ThisIsTheOne
2012-07-23, 06:51
Har du märkt någon signifikant utveckling hittills? Uthållighet? Styrka? Kroppsfett?

Nja, det skulle vara styrkan i pressar över huvudet. Crossfit involverar på gott och ont axlarna i många moment. De stärks, men slits (säkert mindre när tekniken förbättras). Uthålligheten blir bättre och bättre även om det tar tid. När det gäller kroppsfett måste man nog ligga ganska högt från början för att det ska märkas någon skillnad enbart genom träning. Jag ser bara till att det är kvalité på det jag äter, kalorier och så bryr jag mig inte om. Ligger ändå ganska skapligt till. 10-11% kanske.

http://crossfitfysiken.wordpress.com/ brukar funka fint i ett vanligt gym.
Är ett ganska standard CF-upplägg med först ett styrkemoment och sen en WOD oftast.

Kanon, tack för input, espeto.

MilkmaN
2012-07-23, 07:23
Tränar du just nu på ett vanligt gym? Många pass, det senaste framförallt kanske, bör ju bli väldigt svåra att genomföra på ett "vanligt" gym?

ThisIsTheOne
2012-07-23, 07:43
Tränar du just nu på ett vanligt gym? Många pass, det senaste framförallt kanske, bör ju bli väldigt svåra att genomföra på ett "vanligt" gym?

Ja, jag tränar på SATS. Börjar alltid passen mellan 06.30 och klockan åtta, så för det mesta är det närmast folktomt. Från och med nästa vecka gäller dock Crossfit Kalmar och därefter en box här i Sthlm.

espeto
2012-07-23, 07:58
Ja, jag tränar på SATS. Börjar alltid passen mellan 06.30 och klockan åtta, så för det mesta är det närmast folktomt. Från och med nästa vecka gäller dock Crossfit Kalmar och därefter en box här i Sthlm.

Vilken box?? :)
F4L?

ThisIsTheOne
2012-07-23, 08:04
Vilken box?? :)
F4L?

Yes, F4L. Känner du någon som tränar där?

espeto
2012-07-23, 08:22
Nja, träffat flera och har en polare som körde där innan han flyttade hem till Gbg i våras.
Kört där själv någon gång också.. Trevlig lokal och bra folk :)

ThisIsTheOne
2012-07-23, 18:06
Provar L-sit för första gången. Ingen barnlek. Om man inte redan hade det får man den största respekt för de som är riktigt duktiga på den typen av övningar.

Bästa tid: 21 sekunder

Jonithan
2012-07-23, 18:28
Provar L-sit för första gången. Ingen barnlek. Om man inte redan hade det får man den största respekt för de som är riktigt duktiga på den typen av övningar.

Bästa tid: 21 sekunder

Med handtag eller på marken? =)

ThisIsTheOne
2012-07-23, 18:44
Med handtag eller på marken? =)

Handtag. Testade på handflatorna också och kunde stå ungefär lika länge, men kände av handlederna. Det är ingen gymnastkropp man släpar runt på precis. :)

stockinger
2012-07-23, 20:48
Bra jobbat! :)
21 sek går ganska långsamt när man sitter så kan jag tänka mig ;)

ThisIsTheOne
2012-07-24, 09:13
Boxjump - stillastående jämfota
104 cm

God marginal.

Jerry(ish)

Kände efter första 1,6-kilometaren att Jerry som den ska köras inte var genomförbar. Underbenen värkte för mycket. Längtar genuint efter att fä ordning på problemet.

Istället:

1,6 km löpning (7 min)
2 km rodd (7 min)
1 min rodd (364 meter)

Bra. Kom längre i sprintrodden än jag trodde att jag skulle med tanke på löpband och de två kilometerna före.

21 sek går ganska långsamt när man sitter så kan jag tänka mig ;)

Ja, tungt från första sekunden. Det är mest vilja som avgör om man sitter kvar.

kalajset
2012-07-24, 19:33
Kände efter första 1,6-kilometaren att Jerry som den ska köras inte var genomförbar. Underbenen värkte för mycket. Längtar genuint efter att fä ordning på problemet.


Tråkigt, lider med dig. Dels för att det självklart är synd att inte kunna köra fullt ut när man verkligen vill, men också för att jag själv haft liknande symptom av och till. Som du vet är det ingen direkt lätt kombination (pun intended) att väga mycket samtidigt som man försöker satsa någorlunda hårt på löpning. Säg till om du hittar något bra botemedel.

ThisIsTheOne
2012-07-24, 19:46
Tråkigt, lider med dig. Dels för att det självklart är synd att inte kunna köra fullt ut när man verkligen vill, men också för att jag själv haft liknande symptom av och till. Som du vet är det ingen direkt lätt kombination (pun intended) att väga mycket samtidigt som man försöker satsa någorlunda hårt på löpning. Säg till om du hittar något bra botemedel.

Tack. Några snabbverkande botemedel finns nog dessvärre inte, men jag har i alla fall tid hos en sakkunnig i slutet av augusti. Besökte därtill en idrottsläkare för nån månad sedan och fick åtminstone en diagnos (kompartment + ojämn inre/yttre vadmuskulatur...eller liknande, minns inte exakt).

ThisIsTheOne
2012-07-25, 07:38
50 pull-ups
1.54

Hemsk stång. Tog paus efter 30 reps när valkarna började ge med sig.

Toes to bar
26 PR

Tre bättre än senast.

Viktade strikta pull-ups
+10 kg, fyra set

Få reps. Kändes tungt.

Knäböj
Till 5RM

stockinger
2012-07-25, 07:44
Grymt pass idag!
Vad kom du upp till i böjen? :)

ThisIsTheOne
2012-07-25, 07:59
Vad kom du upp till i böjen? :)

Slutade redan efter 120. Vill hålla väldigt god marginal när jag böjer själv utan rack.

ThisIsTheOne
2012-07-26, 09:34
Clean - teknik om än nära 1RM
Fan vad svårt det är när man lägger på lite vikt.

Tre varv på tid...

5 wallclimbs
15 boxjumps (60 cm)
10 chest to bar

11.23

Väggklättringen är också svinsvår. Tog 75-80% av den totala tiden, som därför blev, eh, väldigt lång.

Nano-Sekund
2012-07-26, 10:19
Nu vill vi se lite utskrivna vikter & filmer. Inspirerande journal som intresserar mig dagligen!

Orkar du hålla i toppstyrkan på basövningarna trots alla woods ? :)

Jonithan
2012-07-26, 11:15
Clean - teknik om än nära 1RM
Fan vad svårt det är när man lägger på lite vikt.

Tre varv på tid...

5 wallclimbs
15 boxjumps (60 cm)
10 chest to bar

11.23

Väggklättringen är också svinsvår. Tog 75-80% av den totala tiden, som därför blev, eh, väldigt lång.

Ser ut som en rolig WOD! Wallclimbs är riktigt klurig, ett tips är att jobba mer med benen än armarna, låt armarna mer "följa med" i rörelsen och våga släpp efter när du kommit tillräckligt långt ner! Då kommer du förmodligen inte fastna lika mycket och den kommer inte ta 80% av tiden :)

stockinger
2012-07-26, 11:24
Måste bara fråga en sak: vart tränar du? Någon "Box" i stockholm? :)
Skulle vara kul att ta ett pass med dig någon gång om du bor/tränar i närheten :P

ThisIsTheOne
2012-07-26, 21:02
Nu vill vi se lite utskrivna vikter & filmer. Inspirerande journal som intresserar mig dagligen!

Orkar du hålla i toppstyrkan på basövningarna trots alla woods ? :)

Kul att läsa att det intresserar! Ska försöka filma lite mer, men är restriktiv av hänsyn till andra. Det finns de som inte önskar synas på Youtube och det köper jag. Om det är folktomt imorgon bitti lovar jag dock låta kameran gå när jag kör Elizabeth.

Nja, någorlunda. Men jag skulle varken bänka 130 eller böja 180 om jag provade till helgen. Mina personbästan har jag slagit när jag tränat 5x5.

Ser ut som en rolig WOD! Wallclimbs är riktigt klurig, ett tips är att jobba mer med benen än armarna, låt armarna mer "följa med" i rörelsen och våga släpp efter när du kommit tillräckligt långt ner! Då kommer du förmodligen inte fastna lika mycket och den kommer inte ta 80% av tiden :)

Det verkar vara väldigt mycket teknik, ja. Jag har sett folk som formligen springer upp och ner för väggen. Övning ger färdighet, tack och lov. :)

Måste bara fråga en sak: vart tränar du? Någon "Box" i stockholm? :)
Skulle vara kul att ta ett pass med dig någon gång om du bor/tränar i närheten :P

Jag tränar på SATS Medborgarplatsen, men ska snart byta till F4L. Sticker dock först ner till Småland och tränar på CrossFit Kalmar några veckor. Efter det kunde vi ta pass ihop på F4L. Jag är säker på att det är okej att provträna gratis en gång.

ThisIsTheOne
2012-07-27, 10:39
Bytte ut Elizabeth mot ringdips och squat cleans var och en övning för sig. För tillfället har jag (uppenbarligen) inte glöd att jaga tider i benchmark WOD:s. Det blir nästa vecka när jag tränar på crossfitgym och tillsammans med kompisar.

Ringdips
24 PR

WWJGlTDY26Y
Ändra till HD.

Squat cleans
Kommer inte in under stången som man ska. Blir mycket eftersjunk... Här är ett kort klipp på några av alla reps. 60-80 kg. Fritt fram att dissekera för den som känner sig kunnig nog.

uF-e8O3P3RU
Också i HD.

PatJack
2012-07-27, 10:43
Grymt mosat på ring dips! För de som inte testat såna här så går det inte att jämföra med vanliga dips.. klart svårare! Gz!

Jonithan
2012-07-27, 11:01
Ring dipsen ser riktigt köttiga ut! Måste vara riktigt riktigt svårt att inte sväva ut åt kanterna??

espeto
2012-07-27, 12:23
Grymma dips!

Gällande cleans (jag är ingen expert, men har ett par saker jag själv tänker på som "gets the job done")
1. Tänk att draget är 2 övningar i ett.. Först marklyftsfart upp till ovanför knäna, sen explodera upp därifrån.
2. Om du roterar armbågarna lite frammåt blir det nästan omöjligt att "muskla" upp stången.
3. Försök att tänka bort att du skall vända upp vikten.. Tänk "hopp" så följer stången med fint och du får en bra extension :)
M_Yx3F0eoXg

ThisIsTheOne
2012-07-27, 13:26
Grymt mosat på ring dips! För de som inte testat såna här så går det inte att jämföra med vanliga dips.. klart svårare! Gz!

Tack. Ja, det är rätt stor skillnad. Svårt att vila i toppläget när man blir trött. :)

Ring dipsen ser riktigt köttiga ut! Måste vara riktigt riktigt svårt att inte sväva ut åt kanterna??

Ja, det kräver viss fokus för att inte armarna ska fara ut åt sidorna, men är säkert mycket en vanesak. Likt att man bör försöka vänja sig vid att använda benen i varje repetition. De som är riktigt duktiga involverar dem mycket.

Grymma dips!

Gällande cleans (jag är ingen expert, men har ett par saker jag själv tänker på som "gets the job done")
1. Tänk att draget är 2 övningar i ett.. Först marklyftsfart upp till ovanför knäna, sen explodera upp därifrån.
2. Om du roterar armbågarna lite frammåt blir det nästan omöjligt att "muskla" upp stången.
3. Försök att tänka bort att du skall vända upp vikten.. Tänk "hopp" så följer stången med fint och du får en bra extension :)
M_Yx3F0eoXg

Tack och tack för tipsen! Jag har tagit en 40 minuter kort lektion i OL-övningarna och fick då öva på det där med flera rörelser i en. Marklyftsstarten, höften, en shrugliknande move osv. Men det var lättare att göra det med tom stång och en tränare som korrigerade än själv fyra veckor senare. :)

wesaft
2012-07-27, 15:41
Fina ringdips!

Du böjer på dina armar för tidigt i vändningarna.
Du "drar inte klart" heller = sträöcker inte ut höften helt.
Var kyligare innan du klipper till, börja långsat och vänta ännu längre innan du klipper till, raka armar.
Testa träna lite från hänget = börja lyfta med stången mitten på låret.

ThisIsTheOne
2012-07-27, 16:01
Du böjer på dina armar för tidigt i vändningarna.
Du "drar inte klart" heller = sträöcker inte ut höften helt.
Var kyligare innan du klipper till, börja långsat och vänta ännu längre innan du klipper till, raka armar.
Testa träna lite från hänget = börja lyfta med stången mitten på låret.

Jättebra, konkreta tips. Tack! Ser klart och tydligt att jag inte "drar klart".

ThisIsTheOne
2012-07-28, 09:44
Såg OS-invigningen igår och hade en ovanligt morgonpigg liten där hemma varför det inte blev många timmars sömn i natt. Förväntade mig ett skitpass, men det blev tvärtom. Bra känsla.

1 minut Concept 2-rodd
371 meter PR

Pers med tre meter. Finns definitivt mer att hämta.

Michael

Tre varv av...

800 meter löpning
50 sit-ups
50 back extensions

Tid: 22.07

Bra tid och framför allt skönt att kunna springa 2,4 km (även om det inte var i ett svep).

ThisIsTheOne
2012-07-30, 07:56
Frontböj 5-4-3-2-1 reps
90
95
100
105
110

Det gör lite mindre ont i handlederna varje gång. Jag kan snart prova för 1RM.

Marklyft 5-4-3-2 reps
180
190
200
205

Ingen etta pga små känningar i ena axeln.

- - - - -

En mini-WOD som avslutning. Mest för känslan.

5 rounds for time...

10 utfallssteg
2 x 40 kg over head squat

Tid: 2.56

Egentligen tyngre OHS men av samma anledning som markettan uteblev reducerades vikten.

PatJack
2012-07-30, 12:46
Bra markat och sjukt fin distans på 1min där i rodden! =)

Jonithan
2012-07-30, 12:56
Du är galet stark i mark! Kör du olympiskt eller mixat grepp i frontböjen?

ThisIsTheOne
2012-07-30, 13:25
Bra markat och sjukt fin distans på 1min där i rodden! =)

Tack, dragövningar som rodd och mark går riktigt fint.

Kör du olympiskt eller mixat grepp i frontböjen?

Jag kör olympiskt grepp. Första gången jag testade, för knappt två månader sen, gjorde det så ont att jag knappt kunde hålla upp 40 kg. Men för varje försök har det gått allt bättre, så det verkar helt enkelt vara en vanesak.

Jonithan
2012-07-30, 13:52
Tack, dragövningar som rodd och mark går riktigt fint.



Jag kör olympiskt grepp. Första gången jag testade, för knappt två månader sen, gjorde det så ont att jag knappt kunde hålla upp 40 kg. Men för varje försök har det gått allt bättre, så det verkar helt enkelt vara en vanesak.

Okej, jag har också tidigare känt i handlederna ganska rejält faktiskt, och jag har inte kört det så frekvent som du har gjort så jag har inte kommit över gränsen där det slutar smärta, men ska fortsätta testa då!

Ska ge mig på Michael idag förresten, sitter med vattenflaskan och lite bananer och försöker hitta rejäl motivation! ;)

ThisIsTheOne
2012-07-30, 14:02
Okej, jag har också tidigare känt i handlederna ganska rejält faktiskt, och jag har inte kört det så frekvent som du har gjort så jag har inte kommit över gränsen där det slutar smärta, men ska fortsätta testa då!

Ska ge mig på Michael idag förresten, sitter med vattenflaskan och lite bananer och försöker hitta rejäl motivation! ;)

Jag har testat frontböj fyra gånger i mitt liv så det verkar ge med sig snabbt. Ge det ett försök eller två till så tror jag din utveckling går åt samma håll.

Lycka till! Ett tips är att reservera en ryggresningsställning med en handduk eller liknande. Snopet om man kommer flåsande efter att ha avverkat en av de tre 800-meterssträckorna och någon lagt beslag på platsen där man utför restrerande delar av WOD:en.

Jonithan
2012-07-30, 14:03
Jag har testat frontböj fyra gånger i mitt liv så det verkar ge med sig snabbt. Ge det ett försök eller två till så tror jag din utveckling går åt samma håll.

Lycka till! Ett tips är att reservera en ryggresningsställning med en handduk eller liknande. Snopet om man kommer flåsande efter att ha avverkat en av de tre 800-meterssträckorna och någon lagt beslag på platsen där man utför restrerande delar av WOD:en.

Den här WODen utförs på löpbana, idag ska det gå fort, riktigt fort! De har ett litet utegym med ryggresning!

MilkmaN
2012-07-30, 14:16
I OL-övningarna så tycker jag att wesaft hade bra åsikter. Du drar extremt mycket med armarna, som egentligen inte alls skall vara involverade i draget. Vikten är dessutom för lätt för din styrka, och du styrkevänder först den och gör därefter en frontböj. En idé vore att träna på att slå på lagom mängd styrka för att fånga stången i just en böj, en stor skillnad från att först köra en vändning och sedan en böj. Det märkte jag själv när jag tränade OL, och till slut blev tvungen att lära mig göra riktiga sittvänd, efter att ha gjort mer av din variant under lång tid.

I övrigt rekommenderar även jag händvändningar för att lära bort armdraget, eller vändningar ifrån bockar.

Ondskapelsen
2012-07-30, 14:36
Riktigt grymma prestationer.
Avis som få!

ThisIsTheOne
2012-07-30, 14:52
I OL-övningarna så tycker jag att wesaft hade bra åsikter.

Både du och wesaft har mycket vettigt att säga och jag tackar ödmjukast för det! Ska försöka omsätta teori i praktik bara. :)

Riktigt grymma prestationer.
Avis som få!

Tack!

Nano-Sekund
2012-07-30, 16:14
Fin styrka på marken! Med eller utan bälte ?

Mycket fin tid på rodden också! :)

ThisIsTheOne
2012-07-30, 20:24
Fin styrka på marken! Med eller utan bälte ?

Mycket fin tid på rodden också! :)

Tack så mycket. Använder sedan ungefär ett halvår bara bälte vid maxningar. Tror mig tjäna på det i längden.

Nano-Sekund
2012-07-30, 20:49
Tack så mycket. Använder sedan ungefär ett halvår bara bälte vid maxningar. Tror mig tjäna på det i längden.

Ok!

Så tränade jag alltid förrut. Nu köra jag antingen med eller utan bälte hela vägen upp i mina serier.

ThisIsTheOne
2012-08-02, 08:43
Mindre frekvent uppdatering på semestern. Jag har dock kört två pass som båda belyst vad jag har svårast för inom crossfit - uthållighet.

Barbara

Fem varv, tre minuters vila mellan varje, av...

20 pull-ups
30 push-ups
40 sit-ups
50 squats

Sumpade anteckningen med tider, men första varvet tog 3.30. Sista strax över sju minuter. Fågel och fisk alltså.

J.T

21-15-9

Hand stand push-ups
Ringdips
Push-ups

Tid: 15.07

Skalade HSPU med 5-6 cm kudde. Gjorde 16 st i en följd på 21:an, vilket var bra. Och dumt. För där borde man disponerat betydligt bättre... Det blev tungt i ringarna.

Ska testa igen inom kort och då med lite klokare upplägg.

Concept 2-rodd - 1 min rodd, 1 min vila x 10

Resultat: 3207 meter

Tog det lugnt med enda ambition att ligga över 300 meter per minut rodd.

spoon
2012-08-02, 09:04
Kul upplägg med rodden. Mycket syra på slutet?

Jonithan
2012-08-02, 09:28
Barbara ser jobbig ut! Och över 3:30 skillnad på varven är galet! Du måste vägga totalt? :D Jag hade nog lagt in ett riktigt högintensivt intervallpass i veckan så kommer uthålligheten ganska snabbt :)

Däremot visar inte rodden att du har dålig uthållighet!! Grymt!

ThisIsTheOne
2012-08-02, 10:45
Kul upplägg med rodden. Mycket syra på slutet?

Rodden var mer som en snabbare joggningtur. Ganska lugnt tempo och med så många pauser hann det aldrig bli någon syra att tala om. Skulle man göra tio maxminuter däremot, huvaligen...

Barbara ser jobbig ut! Och över 3:30 skillnad på varven är galet! Du måste vägga totalt? :D

Den var riktigt tuff och jag gick tidigt rakt in i väggen med en smäll. :) Regelbunden crossfitträning får nog bukt med det. Både uthålligheten och förmågan att disponera passen.

stockinger
2012-08-02, 11:06
Grymma pass :)
Vad var värst med "Barbara"?
Detta med mjölksyra har jag också problem med men jag har en idé... Thai-boxning/ annan kampsport med mycket fys, rörligheten kommer öka den också ;)

ThisIsTheOne
2012-08-02, 12:28
Vad var värst med "Barbara"?

Detta med mjölksyra har jag också problem med men jag har en idé... Thai-boxning/ annan kampsport med mycket fys, rörligheten kommer öka den också ;)

Armhävningarna eftersom jag har lite problem med en axel. Sit-upsen känns också efter ett par varv om man är noga med att göra godkända reps, alltså händerna i golvet bakom huvudet i ena läget och händerna på fötterna i det andra.

Att dubblera crossfit med kampsport blir nog lite väl är jag rädd. :) Tog mig igenom en termin thaiboxning för ett tag sen och blev väl inte direkt biten heller.

PatJack
2012-08-05, 14:39
Sjuk styrka och argh på rodden.. galet.. hade själv dött tror jag!

Jonithan
2012-08-05, 15:07
Dålig uppdatering här inne nu!! Ligger du på latsidan nu?? ;) Ajabaja!

ThisIsTheOne
2012-08-05, 16:10
Sjuk styrka och argh på rodden.. galet.. hade själv dött tror jag!

Rodden ser värre ut än den är. Jag rekommenderar dock upplägget, det var roligt.

Dålig uppdatering här inne nu!! Ligger du på latsidan nu?? ;) Ajabaja!

:) Är på semester med familjen och sitter bara sporadiskt framför en dator (orka iPhone:a in passen...). Tränar dock nästan som vanligt. Nån extra vilodag och hemskt mycket efterrätter bara.

stockinger
2012-08-05, 16:27
Det förklarar din frånvaro. Skönt att få vila lite extra ibland ;)

ThisIsTheOne
2012-08-06, 09:34
Miniupdate.

Rodde 500 meter på 1.26.8 efter avslutat ordinarie och tungt pass idag. Som prestation sett bättre än 1.25.3 härom veckan. Ska göra det igen, fast utvilad, inom kort.

spoon
2012-08-06, 11:06
Alltid kul att kolla in här på förmiddagen och se vad du har hittat på. Öveglag bra prestationer måste jag säga. Det är svårforcerade sekunder ner till 1.20 men jag tror du fixar under 1.25 utvilad.

PatJack
2012-08-06, 11:09
Miniupdate.

Rodde 500 meter på 1.26.8 efter avslutat ordinarie och tungt pass idag. Som prestation sett bättre än 1.25.3 härom veckan. Ska göra det igen, fast utvilad, inom kort.

Klart imponerande! :) Du gör nog sub 1.20 närsom!

ThisIsTheOne
2012-08-06, 12:10
Alltid kul att kolla in här på förmiddagen och se vad du har hittat på. Öveglag bra prestationer måste jag säga. Det är svårforcerade sekunder ner till 1.20 men jag tror du fixar under 1.25 utvilad.

Klart imponerande! :) Du gör nog sub 1.20 närsom!

Håller med spoon. Jättesvårt att ta sig under 1.20 och det är nog ganska lång väg dit. Men sub 1.25 vore en seger i sig!

PatJack
2012-08-08, 11:59
Håller med spoon. Jättesvårt att ta sig under 1.20 och det är nog ganska lång väg dit. Men sub 1.25 vore en seger i sig!

Va ligger eliten på?

Nano-Sekund
2012-08-08, 13:42
Att ta sig under 1.20 på 500 meter rodd är få förunnat! Om man nu inte bara har roddmaskin som prio på sin träning! Nog tuft att maxa ut 1.20 tempo under 5-10 sek!

Iövrigt fina pass som vanligt ThisIsTheOne !!

ThisIsTheOne
2012-08-08, 15:35
Tränade OS-inspirerat idag.

Spjut
Kula
Diskus
Slägga

Premiär hos CrossFit Kalmar imorgon. Tar ev med kameran.

Va ligger eliten på?

Att ta sig under 1.20 på 500 meter rodd är få förunnat! Om man nu inte bara har roddmaskin som prio på sin träning! Nog tuft att maxa ut 1.20 tempo under 5-10 sek!

Iövrigt fina pass som vanligt ThisIsTheOne !!

Nano-Sekund har rätt. De som gör under 1.20 - utan att ha rodd som sin specialgren - är nog försvinnande få.

Apropå Concept 2: Lassi Karonen drar dryga 5.40 på 2 km. Något att ta sikte på? :Virro

spoon
2012-08-08, 16:56
Hmm 1:30x4 är 6 minuter. Bara att ro lite snabbare än så. Kan väl inte vara så svårt...

PatJack
2012-08-08, 17:28
Fy fan och ro i den farten till den sträckan! Själv siktar jag in mig på sub 1.30 iaf på 500m. Förmodligen ett helvete att nå under 1.20 ja..

ThisIsTheOne
2012-08-09, 14:15
CrossFit Kalmar nedan.

http://i47.tinypic.com/2zf0i2p.jpg

Vi filmade inget idag trots allt. Fick avbryta en WOD pga ont i korsryggen och genomförde sen en 21-15-9 burpees, 24 kg KB-swings, pull-ups på dålig tid (7.30+ min). Ska göra om samma imorgon.

Satt L-sit i 25 sekunder i alla fall. Pers med fyra. Något positivt.

MilkmaN
2012-08-09, 14:55
Drömgym :)

stockinger
2012-08-09, 14:57
Ser ut att vara ett riktigt bra ställe för CF :)

Jonithan
2012-08-09, 15:14
Kämpade rejält med att hålla emot dreglet som sakta rörde sig på mungipan! Rep, det finns ju rep, reeeeeeeeep, UNDERBART!

ThisIsTheOne
2012-08-09, 15:42
Drömgym :)

Ser ut att vara ett riktigt bra ställe för CF :)

Kämpade rejält med att hålla emot dreglet som sakta rörde sig på mungipan! Rep, det finns ju rep, reeeeeeeeep, UNDERBART!

Bortsett från att Concept 2-maskinerna inte kommit ännu känns det mer eller mindre fulländat utrustningsmässigt. För egots skull kunde man förstås även önska en konvex spegelvägg a'la SATS... :)

PatJack
2012-08-09, 18:07
Ser ut att vara ett riktigt bra ställe för CF :)

+1. Ser nice ut!

ThisIsTheOne
2012-08-09, 20:40
+1. Ser nice ut!

Nice indeed. Helt annan atmosfär än på traditionella gym. Tränar man för prestation snarare än bicepspeak är det optimalt.

Imorgon ska kameran rulla. Två relativt korta men rejält krävande WOD:s. Om någon har lust att göra samma sak, när det än må bli, skulle det vara roligt. Filma gärna! Se det som en UTMANING. :)

Freja

21-15-9

Burpees
24 kg kettlebell swings
Pull-ups

Marklyft/Burpees
(fr. Games 2008 tror jag)

Five rounds for time

5 x 125 kg marklyft
10 burpees

stockinger
2012-08-09, 20:59
Ska testa wod #2 när jag känner mig redo ;)
Lycka till imorgon och ge järnet då, ALLT ELLER INGET!

tompee
2012-08-09, 21:13
Kul!

Gjorde Marklyft:s passet på 5:05 för Ca:5 månader sedan. Fick brutal syra och puls vid runda 3.

Lycka till!

Jonithan
2012-08-09, 21:27
Ska definitivt testa WOD#2 när jag åker till stora gymmet här! LYCKA TILL NU! :)

ThisIsTheOne
2012-08-09, 21:42
Ska testa wod #2 när jag känner mig redo ;)
Lycka till imorgon och ge järnet då, ALLT ELLER INGET!

Tack och lycka till själv när det är dags!

Gjorde Marklyft:s passet på 5:05 för Ca:5 månader sedan. Fick brutal syra och puls vid runda 3.

Riktigt grym tid! Den kommer jag inte vara i närheten av, om jag gissar på förhand. Du är så mycket bättre på burpees.

Ska definitivt testa WOD#2 när jag åker till stora gymmet här! LYCKA TILL NU! :)

Härligt! Tack!

tompee
2012-08-09, 22:51
Säg inte det;)

Var inte i superform när jag gjorde det, skulle nog kunna kapa 30-40s nu. Jag ska göra båda Wodsen och filma nästa vecka;)

Du är dock betydligt bättre på Marklyft än mig!

ThisIsTheOne
2012-08-10, 07:35
Säg inte det;)

Var inte i superform när jag gjorde det, skulle nog kunna kapa 30-40s nu. Jag ska göra båda Wodsen och filma nästa vecka;)

Du är dock betydligt bättre på Marklyft än mig!

Jo, jag vågar säga just det. Tyvärr. :D När det kommer till crossfit överstiger din kapacitet min med råge. Jag en bra bit efter i alla WOD:s som inte handlar om råstyrka, och sådana går det ju inte precis tretton på dussinet av.

PatJack
2012-08-10, 08:59
Lycka till! =)

Ang burpees. Gör ni dem exakt som man skall göra eller ner till golvet och sen upp/hoppa? Sett alla varianter på utförande på denna.

ThisIsTheOne
2012-08-10, 10:26
Five rounds for time...

5 x 125 kg marklyft
10 burpees

Tid: 4.57

Över förväntan. Kommer film senare.

WOD nr 2 sa ryggen nej tack till. Ska se om det går bättre på söndag.

+

Frontböj
Chest to bar pull-ups
Toes to rings

Ang burpees. Gör ni dem exakt som man skall göra eller ner till golvet och sen upp/hoppa? Sett alla varianter på utförande på denna.

Bröstet touchar golvet varje rep, fötterna lämnar det samma i upphoppet och
klappen sker över huvudet. Ju längre in i WOD:en, desto fulare (men fortfarande korrekt) utförande. :)

tompee
2012-08-10, 13:00
Det var ju det jag sa! Visste att du hade under 5 min i dig :P GRYMT!

Jag ska testa detta till veckan och se hur det går :P

Jonithan
2012-08-10, 14:27
4:57 känns som en riktig bra tid, good job! :D Säger som tompee, ska testa denna :D

ThisIsTheOne
2012-08-10, 14:39
7LwdpVRulRo

Det var ju det jag sa! Visste att du hade under 5 min i dig :P GRYMT!

Jag ska testa detta till veckan och se hur det går :P

Jo, du hade rätt. Det gick absolut över förväntan. Ge mig nu en riktigt bra tid att jaga nästa gång jag testar. :)

4:57 känns som en riktig bra tid, good job! :D Säger som tompee, ska testa denna :D

Tack, jag är nöjd! Kör hårt!

tompee
2012-08-10, 15:11
Riktigt kul och se film!

Det ska jag göra, hoppas jag ;) haha

stockinger
2012-08-10, 16:48
bra jobbat, är riktigt imponerad! :thumbup:

PatJack
2012-08-10, 17:17
Kul med film och bra tid där! Denna får man ju testa nån dag =)

kalajset
2012-08-10, 22:26
Såg mycket stabilt ut på filmen. Kul med inspiration och ett konkret mål att sträva efter. Kommer prova den inom en snar framtid men räknar med att i dagsläget vara uppskattningsvis sisådär en minut sämre - vi får se!

ThisIsTheOne
2012-08-11, 09:05
Over head squat
Till 70 kg

Max. Tappar balansen när det blir tyngre.

Back jerk
Till 80 kg

Inte max.

Boxjump
Till 110 cm

Går att ändra till HD. Varför man nu skulle vilja göra det...

HwkaKEgLILc

Jackie

For time

1 km rodd
50 x 20 kg thrusters
30 pull-ups

Tid: 7.41 PR

Mer än minuten bättre än när jag provade för första gången, för en månad sedan. Höll igen på rodden (3.40) och undvek därmed att vara redo för slaktbilen redan innan thrusters.

PatJack
2012-08-11, 11:28
Bra jobbat på Jackie! =)

ThisIsTheOne
2012-08-11, 18:48
Bra jobbat på Jackie! =)

Tack! Pers med 1.14 på fyra veckor. Det kan man inte klaga på.

PatJack
2012-08-12, 00:26
Tack! Pers med 1.14 på fyra veckor. Det kan man inte klaga på.

Nej det är fan bra jobbat! =) Lyckades springa en 3km idag utan smärtor i knäet så kanske kan börja nöta tillbaka lite kondition nu.. sen skall jag allt ge mig på lite crossfit jag med! :hbang:

tompee
2012-08-12, 13:33
Nu har du en tid att gå efter på "Freja" :P

wTo96F9Thmc

shadowfire
2012-08-12, 15:12
haha vart också sugen på att utmana dig på den där marklyft+burpeegrejjen ;) .. måste ha blivit yr på slutet? härlig fysik du har nu btw, såg allt ett par utbuktande axlar på de där spänsthoppen :thumbup:

ThisIsTheOne
2012-08-12, 15:44
Nu har du en tid att gå efter på "Freja" :P

Grymt jobb! Då blir det den och 1 km rodd imorgon. Vad har du för bästa notering på kilometern?

haha vart också sugen på att utmana dig på den där marklyft+burpeegrejjen ;) .. måste ha blivit yr på slutet? härlig fysik du har nu btw, såg allt ett par utbuktande axlar på de där spänsthoppen :thumbup:

Kör på! Du har ju stång i källaren! :)

Min sommardiet till stora delar baserad på bröd, kakor och glass verkar inte sätta sig alltför mycket på fel ställen. Tacksamt.

tompee
2012-08-12, 22:23
Grymt jobb! Då blir det den och 1 km rodd imorgon. Vad har du för bästa notering på kilometern?



Kör på! Du har ju stång i källaren! :)

Min sommardiet till stora delar baserad på bröd, kakor och glass verkar inte sätta sig alltför mycket på fel ställen. Tacksamt.

Tack! Blir kul å se! Jag kör mest troligt mark + burpees imorgon. Aldrig testat maxa 1km. Men borde fixa att hålla 1:45 fart iaf;) ingen vidare roddare!

shadowfire
2012-08-12, 22:33
Kör på! Du har ju stång i källaren! :)

Min sommardiet till stora delar baserad på bröd, kakor och glass verkar inte sätta sig alltför mycket på fel ställen. Tacksamt.

5x125 i marken, sedan 10 burpess.. och repetera det till totalt 5 gånger, right?

ThisIsTheOne
2012-08-13, 05:45
Tack! Blir kul å se! Jag kör mest troligt mark + burpees imorgon.

Då vill vi se sub 4.30! :)

5x125 i marken, sedan 10 burpess.. och repetera det till totalt 5 gånger, right?

Stämmer alldeles utmärkt. Det är bara att höja volymen på stereon och köra igång. :bpump:

ThisIsTheOne
2012-08-13, 12:34
Nästan 95 på vågen igår kväll. Kanske tur att semestern snart är slut.

Kunde inte genomföra Freja eller rodd idag. Körs imorgon istället.

Marklyft
Till 220 kg

Hand stand push-ups
Fixar tvåsiffrigt antal nu. Utan skalning. Återstår gör att lära sig kippa och vara mer effektiv... Nu känns varje rep som 70 kg militärpress. Dvs tungt.

Diverse pressar
Divers vikter

Boxhopp, stillastående jämfota
114 cm PR

Helt insnöad på såna här övningar just nu. Fyra cm högre än senast.

PatJack
2012-08-13, 13:20
Nästan 95 på vågen igår kväll. Kanske tur att semestern snart är slut.

Kunde inte genomföra Freja eller rodd idag. Körs imorgon istället.

Marklyft
Till 220 kg

Hand stand push-ups
Fixar tvåsiffrigt antal nu. Utan skalning. Återstår gör att lära sig kippa och vara mer effektiv... Nu känns varje rep som 70 kg militärpress. Dvs tungt.

Diverse pressar
Divers vikter

Boxhopp, stillastående jämfota
114 cm PR

Helt insnöad på såna här övningar just nu. Fyra cm högre än senast.

Imponerande marklyft! tvåsiffrigt på Hand stand push-ups? Damn.. det är sjukt! Kipping teknik på dessa? Hur görs det?

ThisIsTheOne
2012-08-13, 13:38
Imponerande marklyft! tvåsiffrigt på Hand stand push-ups? Damn.. det är sjukt! Kipping teknik på dessa? Hur görs det?

Tack. Man använder benen och "sparkar" sig upp varje rep. Det gör väldigt stor skillnad, har jag fått förklarat för mig. Kolla Youtube, där finns det säkert tutorial över HSPU.

Jonithan
2012-08-13, 13:39
Imponerande marklyft! tvåsiffrigt på Hand stand push-ups? Damn.. det är sjukt! Kipping teknik på dessa? Hur görs det?

Det blir grymt mycket enkalre med kipping på hspu! Man går till bottenläge (huvudet i marken) och sen gör som en benpress i princip och använder uppåtfarten med att trycka upp sig :)

stockinger
2012-08-13, 14:16
Finfint pass, 220 i mark och 10+ hapu är grymt!
Måste bara fråga om din längd, du väger 95 kg men i dina filmer ser du atletisk och spenstig ut... Så jag antar att du är ganska lång ;)

tompee
2012-08-13, 14:43
Grymt pass! Jag kunde inte heller köra Marklyft + brupee utmaningen idag. vill göra detta rättvist då jag var riktigt stum i länden efter frivändningarna igår. Så förhoppningsvis på Ons gör jag detta! ;)

ThisIsTheOne
2012-08-14, 09:41
Tränade ett långt pass tillsammans med ett par kompisar. Vi körde diverse övningar, men av störst vikt var...

Marklyft + burpees

Five rounds for time

5 x 125 kg marklyft
10 burpees

Tid: 4.01 PR

Hängde på de andra och gjorde samma metcon igen. 56(!) sekunder bättre än senast. Lägger upp film senare.

1000 meter Concept 2-rodd
3 minuter 18 sekunder

Första gången 1 km på tid. Kändes helt OK, inte minst när rodden avslutade drygt två timmars träning.

Måste bara fråga om din längd, du väger 95 kg men i dina filmer ser du atletisk och spenstig ut... Så jag antar att du är ganska lång ;)

Jag är 185 cm. Några över medel alltså. :)

tompee
2012-08-14, 11:11
Men satan!

Vad händer här. Nu vill jag inte ens göra denna!

PatJack
2012-08-14, 11:15
Jäkla vilken förbättring! Blir nog svårslaget nu hehe

Jonithan
2012-08-14, 11:29
Det där är fan bra, riktigt bra! Bara jag som blev ännu mer motiverad grappar?? :D

ThisIsTheOne
2012-08-14, 12:22
Håll till godo med en uppspeedad version. Hann inte vänta på att hela klippet skulle sparas i Movie Maker och laddas upp på YT.

Upptäckte för övrigt när jag tittade på klippet att jag två av marklyftvändorna gör sex reps istället för fem. Kulram nästa gång?

0atwUvmepSo

Men satan!

Vad händer här. Nu vill jag inte ens göra denna!

Lite sparring gör mycket!

Men Freja har jag inte vågat mig på ännu. När jag klockar in den långt efter dig kan du känna dig nöjd igen. :D

Jäkla vilken förbättring! Blir nog svårslaget nu hehe

Som sagt, det gör väldigt mycket att köra tillsammans med andra!

Det där är fan bra, riktigt bra! Bara jag som blev ännu mer motiverad grappar?? :D

Rigga upp kameran och kör så det ryker. :)

tompee
2012-08-14, 15:42
Förhoppningsvis är jag fräsch i länden imorgon! Då ska jag Janne mig under 4 min, haha

Nano-Sekund
2012-08-14, 16:34
Bra tid På mark + burpees !! Men nästan strået vassare på 1kn rodd! Du levererar (dagligen) KUL ATT SE !!

kalajset
2012-08-14, 17:22
Men satan!

Vad händer här. Nu vill jag inte ens göra denna!

Haha, känner igen mig! - Blir nog inte till att pröva igen förrän jag har ett stabilt 1RM i mark på ca 250kg eller något sådant. (Vilket ju iofs lär dröja ett tag).

Allvarligt talat är detta bland de mest imponerande prestationer jag läst om på hela kolo det senaste. Hatten av!

ThisIsTheOne
2012-08-14, 17:27
Bra tid På mark + burpees !! Men nästan strået vassare på 1kn rodd! Du levererar (dagligen) KUL ATT SE !!

Haha, känner igen mig! - Blir nog inte till att pröva igen förrän jag har ett stabilt 1RM i mark på ca 250kg eller något sådant. (Vilket ju iofs lär dröja ett tag).

Allvarligt talat är detta bland de mest imponerande prestationer jag läst om på hela kolo det senaste. Hatten av!

Tack båda för ryggdunkar! Det värmer alltid. :)

spoon
2012-08-14, 17:51
Hmm jag vill prova. Hur jobbigt kan det vara...

Tyvärr så hinns det inte med i nuvarande schema ;)

Fan vad bra du ökar :)

ThisIsTheOne
2012-08-14, 18:41
Hmm jag vill prova. Hur jobbigt kan det vara...

Tyvärr så hinns det inte med i nuvarande schema ;)

Fan vad bra du ökar :)

Prova! Det tar ju inte så lång tid. Lägg det innan ett vanligt pass.

En sanning med modifikation. Jag ökar bra i vissa moment. Double unders gör jag fortfarande max tre i följd innan jag trasslar in mig i repet... OL har jag lagt på is innan jag får hjälp av någon som kan visa live.

stockinger
2012-08-14, 19:03
Sjukt tid på Mark + Burpee! :bow:
Ska testas på söndag och kroppen är fresh då, siktar på SUB-15 ;)

tompee
2012-08-15, 18:03
Jag har något att visa dig. Håll ögonen öppna!

tompee
2012-08-15, 20:46
Nu får du något att bita i! ;)

-cNtfO0Sk6E

spoon
2012-08-15, 22:16
Prova! Det tar ju inte så lång tid. Lägg det innan ett vanligt pass.

En sanning med modifikation. Jag ökar bra i vissa moment. Double unders gör jag fortfarande max tre i följd innan jag trasslar in mig i repet... OL har jag lagt på is innan jag får hjälp av någon som kan visa live.

6:43 landade jag på. Nu är jag sugen på att leta reda på ett bra hopprep för DU fick jag lära mig på boxningen. Man får leta lite om man ska kunna slå dig på något :d

ThisIsTheOne
2012-08-16, 06:50
Nu får du något att bita i! ;)

Lysande genomfört! Det blir tufft men jag ska göra ett försök framöver. :)

6:43 landade jag på. Nu är jag sugen på att leta reda på ett bra hopprep för DU fick jag lära mig på boxningen. Man får leta lite om man ska kunna slå dig på något :d

Riktigt så tror jag väl inte att det är, men i just DU räcker det med att du letar fram en repstump och svingar lite så är du bättre. :d

Kul att du testade. Du kan säkert kapa tid bara genom att ha gjort den en gång.

ThisIsTheOne
2012-08-16, 09:27
Angie

For time

100 pull-ups
100 push-ups
100 sit-ups
100 squats

Tid: 18.59

Jag visste att den här knappt skulle gå att genomföra eftersom mina axlar har svårt med armhävningar. Bortsåg från det och jobbade på så gott det gick.

Pull-ups... 5.51
Push-ups... 7.21
Sit-ups... 3.30
Squats... 3.23

Nöjd med allt. Särskilt de 100 pull-upsen på 5.51. Armhävningarna är vad de är, som sagt. Kan bli en fullt godkänd tid helt återställd.

Strikta pull-ups
+20 x 5
+25 x 4
+30 x 3
+35 x 2
KV till fail

PatJack
2012-08-16, 09:43
Angie ser hemsk ut! Grymt bra jobbat.. helst på Pull-ups! Galen tid!

ThisIsTheOne
2012-08-17, 08:52
Körde ett lättare pass i morse. Det enda värt att notera...

Grace (skalat till 40 kg)

30 st clean & jerk (eller Claes & Jerker om auto-correct får bestämma)

Tid: 2.27

För att slipa tekniken är tanken att höja med 5 kg per tillfälle upp till de 60 som är originalet.

ThisIsTheOne
2012-08-20, 11:16
Jag har tränat som vanligt de senaste dagarna men bortprioriterat journaluppdatering. Istället har jag, bland annat, hängt på Ironman. Idag körde vi dock en liten 7-kamp värd att redovisa. Lägger eventuellt upp bilder eller film senare.

- - -

Warm up: Repklättring, från sittande utan att ta benen till hjälp upp till 3 meter

- - -

30 sekunder rodd
192 meter PR

1:a i grenen.

Chins
33

1:a i grenen.

Boxjump - stillastående, jämfota
118,5 cm PR

Delad 1:a i grenen.

Bänkpress - 50% av kroppsvikten och fötterna korsade i luften
37 st

3:a i grenen.

100 air squats till Bosuboll - bli färdig först
2:a i grenen.

Plankan - stå längst
1:a i grenen.

F5-curls (45 kg)
12 reps, därefter nerlagd stång eftersom det var nog för slutseger

1:a i grenen.

Jonithan
2012-08-20, 12:00
Skojig 7-kamp! Och grattis till segern, även om det är på skoj betyder det nåt! :D

Nano-Sekund
2012-08-20, 16:06
Den 7-kampen var ju riktigt grym & med bra variation! #GOOD #WORK

PatJack
2012-08-21, 09:13
Bra jobbat på 7-kampen och grattis till både segern och pbs!!

ThisIsTheOne
2012-08-24, 19:05
Signade upp för ett år på Fit 4 Life Stureplan idag. No more SATS, alltså. Premiärtränade (åtminstone som medlem) tillsammans med Eric, en av ägarna, och nötte power clean samt squat clean. Han filmade och pekade på saker att rätta till. Mycket lärorikt (och mycket att göra...).

Stimulerande, förresten, att komma in på ett gym och upptäcka att man just då är...sämst. :D Många monster till atleter som tränar på F4L.

Jag börjar fr o m nu följa F4L:s RX-pass. Fredagens - som jag utför imorgon lördag - ser ut som en rätt kämpig historia.

RX fredag 24 augusti

På tid:

25-20-15-10 reps av


Power Clean 50 kg

Pull-ups

Thrusters 30 kg

Laterala Burpees

Vila 3 min efter första varvet

Vila 2 min efter andra

Vila 1 min efter tredje

stockinger
2012-08-24, 19:13
Fyfan vilket brutalt pass! Lycka till imorgon och KÖR HÅRT! :)

tompee
2012-08-24, 19:34
Grymt! Kul att höra att du valt rätt;)

Vad kostar det att signa för ett år på F4L ?
Har en polare som flyttar till Stockholm i september och funderar på att börja på något crossfitgym!

ThisIsTheOne
2012-08-24, 20:09
Fyfan vilket brutalt pass! Lycka till imorgon och KÖR HÅRT! :)

Tack, ja, det är riktigt tufft. Fritt fram för den som vill hänga på! Postar tid och kanske film imorgon.

Vad kostar det att signa för ett år på F4L ?
Har en polare som flyttar till Stockholm i september och funderar på att börja på något crossfitgym!

Det kostar relativt mycket. Betydligt mer än exempelvis ett årskort på SATS (vilket ligger runt 700/mån), men exakt hur mycket beror lite på typ av medlemskap och startpaket. Man får dock räkna med runt 12k per år. För tillfället är jag rädd att det är fullt - de tar bara emot 150 medlemmar samtidigt - men jag vet inte säkert.

CrossFit Solid och CrossFit Södermalm är lite billigare. CrossFit Nordic något dyrare.

ThisIsTheOne
2012-08-25, 09:04
Hann inte in till city varför jag var tillbaka på SATS. Dumt, i trängseln med SAFE-klasser och annat mer eller mindre löst folk var det bara att glömma det planerade passet.

Power clean och squat clean
Många ettor @ 90 kg

Vi konstaterade igår att jag är hopplöst långsam med armbågarna. Och att jag drar stången upp över hakan, vilket kan tyckas vara lite dumt och omödigt arbete...

Freja

21-15-9

Burpees
24 kg kettlebellswings
Pull-ups

Tid: 6.27 PR

944RS
2012-08-25, 09:07
Jag fattar inget i den här journalen!:Virro

Men rekord är bra antar jag :d

PatJack
2012-08-25, 09:51
Bra tid på Freja! =) Crossfitgymmen kostar en slant märker jag.. startar ett här i Halmstad och jag tyckte 700kr i månaden var dyrt men det kostar alltså mer i stockholm tom?

ThisIsTheOne
2012-08-25, 12:34
Jag fattar inget i den här journalen!:Virro

Men rekord är bra antar jag :d

Haha, jag förstår dig. Det är inte länge sen terminologin var oförståelig även för mig. 21-15-9 betyder i det här fallet: 21 burpees, 21 svingar, 21 chins/pull-ups, 15 burpees, 15 svingar, 15 chins/pull-ups, 9 burpees, 9 svingar, 9 chins/pull-ups. På tid.

Bra tid på Freja! =) Crossfitgymmen kostar en slant märker jag.. startar ett här i Halmstad och jag tyckte 700kr i månaden var dyrt men det kostar alltså mer i stockholm tom?

Det var åtminstone en förbättring jämfört med senast. Men jag märker att jag har lite väl mycket vikt att syresätta. Eller snarare - fortfarande rätt taskigt flås.

Ja, man får räkna med runt 1000 kronor i månaden. Mycket pengar förstås, men också en prioriteringsfråga. För mig absolut värt varenda öre.

ThisIsTheOne
2012-08-26, 09:15
Murph

For time:

1,6 km löpning
100 pull-ups
200 push-ups
300 squats
1,6 km löpning

Tid: 42.05

Persade de 100 pull-upsen - 5.38 - men förstörde mina händer. Hade varken magnesium eller tejp så båda handflatorna gick upp rejält. Armhävningarna tog därför ÄNNU längre tid än de brukar.

2 km rodd, joggningtempo
7.53

PatJack
2012-08-26, 09:29
Vilken jäkla wod! Ser sjukt jobbig ut! Grymt att du pallade bara. :)

ThisIsTheOne
2012-08-26, 10:39
Vilken jäkla wod! Ser sjukt jobbig ut! Grymt att du pallade bara. :)

Man får dela upp pull-ups, push-ups och squats som/om man vill, så den är inte riktigt så hemsk som den ser ut.

stockinger
2012-08-26, 11:30
Sjukt bra jobbat! Jag hade ALDRIG kunnat genomföra den woden

Spunken
2012-08-26, 20:05
Bra jobbat med murph, han är en riktig madda fakka!