handdator

Visa fullständig version : Ett par frågor...


Big_Vik
2004-01-29, 16:52
1. Då jag kör militärpress kan det bli att man trycker in stången en aning över huvudet för att orka sista reppen. Är detta något dåligt, man ska väl göra rörelsen så rak som möjligt? är det bättre att stanna mitt i?

2. Har hört att stretching ska råda bot på krokryggar i Knäböj...Vilka muskler ska man stretcha för att förbättra rörligheten i knäböjen och därmed kunna hålla ryggen mer rak?

3. Har märkt att jag ibland "rullar" med knäna i böjen. Finns det något bra knep för att undvika detta? Hoppas ni fattar vad jag menar.

stinan
2004-01-29, 18:02
2:an... se till å stretcha vaderna ordentligt -> gäller att kunna ha en bra vinkel på "vristen/hälsenan/fotleden" (tror du fattar vad jag menar. Föreställ dig vilken position du skulle ha om du inte kunde vinkla alls)

Big_Vik
2004-01-31, 15:14
buump!

Big_Vik
2004-02-01, 21:50
bumpelibump!

pettan85
2004-02-01, 22:45
1. Vet itne riktigt vad du menar med att trycka stången in över huvudet men om du menar att du "drar" bak axlarna lite så är det nog ingen fara bara att köra på !

2. Det brys ju lite på varför du böjer ryggen framår s.a.s men strecha skinkorna, baksidalår och även forlederna brukar väl isåfall vara dessa muskler som är korta och stela

3. Vet inte riktigt vad du menar

Big_Vik
2004-02-09, 11:23
Originally posted by pettan85
1. Vet itne riktigt vad du menar med att trycka stången in över huvudet men om du menar att du "drar" bak axlarna lite så är det nog ingen fara bara att köra på !

2. Det brys ju lite på varför du böjer ryggen framår s.a.s men strecha skinkorna, baksidalår och även forlederna brukar väl isåfall vara dessa muskler som är korta och stela

3. Vet inte riktigt vad du menar

röv och bakida lår stretchar jag numer alltid efter benpassen..Och eftersom händerna lätt når ner till fötterna med raka ben (ap-armar?) så borde det väl vara fotlederna som är problemet?

det jag menar är att knäna (typ) skakar mkt och det kan göra lite ont i dem senare. Är det lättare vikter och bättre teknik som gäller, eller?

emmzan
2004-02-09, 12:58
Det kan ju också vara så att du har för svag bål - dvs kors/ländrygg och mage vilket gör att du har svårt att hålla uppe ryggen när du böjer.

Ang knäna - menar du att dom liksom wobblar inåt när du pressar? Isåfall får du koncentrera dig på att medvetet hålla ut knäna när du pressar upp. Har du samma problem i ex marklyft?

Big_Vik
2004-02-09, 14:48
Originally posted by emmzan
Det kan ju också vara så att du har för svag bål - dvs kors/ländrygg och mage vilket gör att du har svårt att hålla uppe ryggen när du böjer.

Ang knäna - menar du att dom liksom wobblar inåt när du pressar? Isåfall får du koncentrera dig på att medvetet hålla ut knäna när du pressar upp. Har du samma problem i ex marklyft?

Magen och marklyft är jag rätt stark i, skulle väl säga att de är bland mina starkaste muskler.. det är väl inte bara teknik hoppas jag?
Tunga mark är enda korsryggsövningen och slarvar aldrig med magträningen så det tror jag inte på.
Edit: och eftersom jag böjer ryggen mkt även utan vikt så kan vi väl utesluta det?

jo jag har haft det i mark med. men började tänka på att inte göra så, så det ser väl bra ut nu hoppas jag.