handdator

Visa fullständig version : En snabb fråga om sparkonto


hidden
2012-06-30, 20:05
Hej. Funderar på att öppna en såndär "e-sparkonto" på swedbank. Jag är 19 år gammal och har därför inte särskilt mycket erfarenhet i sånt här. Mina fråga är om det kostar något särskilt att ha pengar i sparkonto? Det jag har förstått är att man kan skattas på räntan när man tar ut pengarna, men inget annat.

Sen är jag lite förvirrad kring terminologin. På swedbanks sida står det under "pris" att räntan är 1,35%. Betyder det att JAG får pengarna på mitt konto, eller att de tar så mycket ifrån mig?

här är länken: http://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/bankkonton/e-sparkonto/index.htm

Rubriken "Pris" är längst ner... Tack för er tid, jag är total nybörjare på detta så uppskattar hjälp.

shadowfire
2012-06-30, 20:09
Finns olika typer av sparkonton. Det där är ett "vanligt" sparkonto med fria uttag och du får just nu 1,35% på insatt kapital. Vanliga sparkonton kostar normalt sett inget, utan det är mer om du går in mot fonder eller mer avancerat sparande.

Det kallas för inlåning för banken lånar ju pengar av dig kan man säga. Bankerna har sparkonton för att få in pengar, annars skulle de inte ha pengar att få låna ut till andra kunder.

Ronn
2012-06-30, 20:11
Sparkonto har du för att få ränta på dina pengar, det är banken som lånar pengar av dig det är alltså du som får pengar av banken för att dom får låna av dig.. Bankerna konkurrerar i sin tur om att få låna dina pengar genom att erbjuda olika räntor och villkor, bundet eller obundet och så vidare.

Skatten dras automatiskt på den ränta du får av banken.

1,35% ränta på ett sparkonto låter inget vidare, många banker erbjuder långt mycket bättre än så på obundna konton.

Det finns en del websiter där du kan jämföra räntor och villkor mellan bankerna, comprier t.ex: http://www.compricer.se/sparande/

Akada
2012-06-30, 20:15
Håller med om att 1,35 inte är särskilt fint, bara inflationen lär ju ligga högre än så?