handdator

Visa fullständig version : En snabb fråga om sparkonto


hidden
2012-06-30, 20:05
Hej. Funderar på att öppna en såndär "e-sparkonto" på swedbank. Jag är 19 år gammal och har därför inte särskilt mycket erfarenhet i sånt här. Mina fråga är om det kostar något särskilt att ha pengar i sparkonto? Det jag har förstått är att man kan skattas på räntan när man tar ut pengarna, men inget annat.

Sen är jag lite förvirrad kring terminologin. På swedbanks sida står det under "pris" att räntan är 1,35%. Betyder det att JAG får pengarna på mitt konto, eller att de tar så mycket ifrån mig?

här är länken: http://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/bankkonton/e-sparkonto/index.htm

Rubriken "Pris" är längst ner... Tack för er tid, jag är total nybörjare på detta så uppskattar hjälp.

shadowfire
2012-06-30, 20:09
Finns olika typer av sparkonton. Det där är ett "vanligt" sparkonto med fria uttag och du får just nu 1,35% på insatt kapital. Vanliga sparkonton kostar normalt sett inget, utan det är mer om du går in mot fonder eller mer avancerat sparande.

Det kallas för inlåning för banken lånar ju pengar av dig kan man säga. Bankerna har sparkonton för att få in pengar, annars skulle de inte ha pengar att få låna ut till andra kunder.

Ronn
2012-06-30, 20:11
Sparkonto har du för att få ränta på dina pengar, det är banken som lånar pengar av dig det är alltså du som får pengar av banken för att dom får låna av dig.. Bankerna konkurrerar i sin tur om att få låna dina pengar genom att erbjuda olika räntor och villkor, bundet eller obundet och så vidare.

Skatten dras automatiskt på den ränta du får av banken.

1,35% ränta på ett sparkonto låter inget vidare, många banker erbjuder långt mycket bättre än så på obundna konton.

Det finns en del websiter där du kan jämföra räntor och villkor mellan bankerna, comprier t.ex: http://www.compricer.se/sparande/

Akada
2012-06-30, 20:15
Håller med om att 1,35 inte är särskilt fint, bara inflationen lär ju ligga högre än så?

hidden
2012-06-30, 20:16
Sparkonto har du för att få ränta på dina pengar, det är banken som lånar pengar av dig det är alltså du som får pengar av banken för att dom får låna av dig.. Bankerna konkurrerar i sin tur om att få låna dina pengar genom att erbjuda olika räntor och villkor, bundet eller obundet och så vidare.

Skatten dras automatiskt på den ränta du får av banken.

1,35% ränta på ett sparkonto låter inget vidare, många banker erbjuder långt mycket bättre än så på obundna konton.

Det finns en del websiter där du kan jämföra räntor och villkor mellan bankerna, comprier t.ex: http://www.compricer.se/sparande/

Så det innebär att jag idag kan öppna ett sparkonto utan att det kostar mig något alls? Det är just "e-sparkontot" som jag syftar på. Då kör jag nog på det.

Tack för tipset. Men fungerar det att ha flera banker? Jag har mitt konto på Swedbank just nu, därför jag tänkte att jag helt enkelt öppnar ett temporärt sparkonto där jag lägger in 1-2 tusenlappar varje månad för att inte "röra dem". Det är inte tänkt att jag egentligen ska ha den i mer än 1-2 år. "Riktiga" sparandet börjar väl när jag har ett riktigt jobb med!

Tack för era svar!

Ronn
2012-06-30, 20:19
Du kan öppna konto i vilken bank du vill, finns ingen anledning att vara lojal mot en bank när det är så enkelt via internet, dom avgifter man bör va uppmärksam på är om man har bankomat/visa kort anslutet till kontot så kan det finnas årsavgift och/eller uttagsavgift för kortet i sig, innan du väljer bank/konto läs vad det är för villkor, om dom har någon begränsning hur ofta eller hur mycket du får ta ut och så vidare.

shadowfire
2012-06-30, 20:22
Så det innebär att jag idag kan öppna ett sparkonto utan att det kostar mig något alls? Det är just "e-sparkontot" som jag syftar på. Då kör jag nog på det.

Tack för tipset. Men fungerar det att ha flera banker? Jag har mitt konto på Swedbank just nu, därför jag tänkte att jag helt enkelt öppnar ett temporärt sparkonto där jag lägger in 1-2 tusenlappar varje månad för att inte "röra dem". Det är inte tänkt att jag egentligen ska ha den i mer än 1-2 år. "Riktiga" sparandet börjar väl när jag har ett riktigt jobb med!

Tack för era svar!

Om du vet att du inte behöver ta ut dem, så är det bättre att gå på ett "låst" sparkonto. Fria uttag innebär en osäkerhet för banken, de lånar pengar av dig men du kan vilken dag som helst ta ut dem. Om du istället sätter in pengarna på ett sparkonto i 12, 24 eller 36 månader så vet banken att de får ha dina pengar den tiden och du kan inte ta ut dem förrän när tiden har gått ut. Då får du också bättre ränta på pengarna.

Så det är lite vad och hur du vill leva och hur du ser på pengarna. En del har ju båda delarna, sätter in månadsvis t.ex. 500 kr på ett konto där du kan ta ut när som helst (som buffert, oförutsedd händelse) och 500 kr på ett låst sparkonto med bättre ränta men där pengarna är nedlåsta.

Om du tar ett sparkonto i en annan bank så fungerar det mer eller mindre precis som epsarkontot du tittar på, fast du har möjlighet att få bättre ränta. Jag har 1,70% på ett exakt sådant sparkonto som du tittade på, fast hos en annan bank. Jag skickar pengar fram och tillbaka där hur mycket jag vill och det kostar givetvis inget.

Ronn
2012-06-30, 20:24
Börja med att utgå i från en bra ränta och se sen vad dom har för motkrav för den räntan.

Jag har själv 3% ränta på ett rörligt sparkonto där jag kan ta ut obegränsat när jag vill, finns dom som erbjuder över 4% också.

hidden
2012-06-30, 20:25
Ok, tack! Ska kolla på lite fler banker innan jag gör något.
Kanske kommer med fler frågor s en. Tack för snabba svar.

shadowfire
2012-06-30, 20:26
Jag har mitt sparkonto hos Marginalen Bank. Min vanliga bank har så usel ränta, så jag skickar in min lön till Marginalen istället. Sedan handlar jag allt på ett kreditkort som jag har hos min vanliga bank, räntefritt och avgiftsfritt om man betalar det som står på fakturan.

Så när junis lön kom nu så åkte den in på sparkontot, sedan tickar den ränta där tills fakturan från mitt kreditkort kommer och ska betalas. Då tar jag ut så mkt pengar som jag behöver för att betala fakturan. På så vis förskjuter jag levnadskostnaderna ca 30 dagar, så även om jag konsumerar mycket en månad så tickar lönen på räntan oavsett tills fakturan betalas och nästa lön trillar in. Men så är jag lite skadad också efter att ha jobbat på bank..

hidden
2012-06-30, 20:27
Kom direkt på en ny fråga. Bör man kolla på banker som har insättningsgaranti? Den sidan som Ronn skickade hade en del banker med 6% ränta, men ingen garanti om banken skulle gå i konkurs. Hur ser ni på saken?

shadowfire
2012-06-30, 20:28
Det du kan tänka på om det är att vissa kreditinstitut som erbjuder sparkonton med hög ränta inte har insättningsgaranti. Dvs kursar bolaget så riskerar du att förlora dina pengar. Så vill du vara på säkra sidan så kolla om de lyder under statens insättningsgaranti. Det brukar stå på samma sida där de har sitt erbjudande.

Alternativt så kör du på även om de inte lyder under insättningsgarantin. Du får väga hur troligt det är att de kursar liksom kontra att få en högre ränta.

shadowfire
2012-06-30, 20:30
Kom direkt på en ny fråga. Bör man kolla på banker som har insättningsgaranti? Den sidan som Ronn skickade hade en del banker med 6% ränta, men ingen garanti om banken skulle gå i konkurs. Hur ser ni på saken?

hehe precis vad jag kom på för att skriva...
Det är lite upp till dig, hur pass stor risk du är villig att ta.
Många av dem som erbjuder hög sparränta gör det för att de är i desperat behov av att få in pengar, annars får de inte fortsätta sin verksamhet (likviditetsproblem). Det är dock inte supervanligt att det går så långt så att de kursar, men bolag knutna till Grekland hade jag nog undvikt just nu :D

Sist vi hade en krash var ju diverse isländska banker, som bland annat erbjöd sparkonton för svenskar med hög ränta.

Ronn
2012-06-30, 20:33
Att ha ett spenderarkonto och ett sparkonto är en bra idé så skickar du pengar emellan när du behöver, ang. insättningsgaranti tycker jag det är en god idé att välja en bank som har det så vet du att pengarna är tryggade.

hidden
2012-06-30, 20:33
hehe precis vad jag kom på för att skriva...
Det är lite upp till dig, hur pass stor risk du är villig att ta.
Många av dem som erbjuder hög sparränta gör det för att de är i desperat behov av att få in pengar, annars får de inte fortsätta sin verksamhet (likviditetsproblem). Det är dock inte supervanligt att det går så långt så att de kursar, men bolag knutna till Grekland hade jag nog undvikt just nu :D

Sist vi hade en krash var ju diverse isländska banker, som bland annat erbjöd sparkonton för svenskar med hög ränta.


Haha... Om jag binder upp mig i 3 månader hos en bank, innebär det att jag får ränta varje månad? Är inte det lite väl mycket banken förlorar på då? Har ni hört talas om Fundior? Hur ser läget ut hos dem? :P

Detta är ju ganska kul...

Lövbiffen
2012-06-30, 20:34
Jag jobbar själv på en sparbank och kan säga att det du skall kolla efter är den högsta räntan med fria uttag som täcks av insättningsgarantin. Om du kollar på compricer kommer du upptäcka att det konto som ger dig högst ränta, med fria uttag och som täcks av insättningsgarantin, ligger på 3,25 %. Det täcker gott och väl inflationen.

Ronn
2012-06-30, 20:38
Haha... Om jag binder upp mig i 3 månader hos en bank, innebär det att jag får ränta varje månad? Är inte det lite väl mycket banken förlorar på då? Har ni hört talas om Fundior? Hur ser läget ut hos dem? :P

Detta är ju ganska kul...

Nja räntan är en så kallad årsränta, du får ränta utbetald varje månad men procentsatsen är alltså för ett helt år, så du får procentsatsen delat på 12 i månaden, sen kan du ju ta ut pengarna trots att du bundit dom en tid men då får du inte den räntan.

hidden
2012-06-30, 20:40
Nja räntan är en så kallad årsränta, du får ränta utbetald varje månad men procentsatsen är alltså för ett helt år, så du får procentsatsen delat på 12 i månaden, sen kan du ju ta ut pengarna trots att du bundit dom en tid men då får du inte den räntan.

Tack för förtydligande :)
Känns som att man ger sig in i ett nytt äventyr med nya möjligheter.

En fråga till, vilken procentsats behöver man misnt för att täcka inflationen?

Edit:
Tack för tipset lövbiffen :)

shadowfire
2012-06-30, 20:41
Skrev för övrigt fel förut, jag har 2,50% på mitt sparkonto å inget annat.

Inget hindrar dig från att prova 3 olika sparkonton/banker/kreditinstitut heller om du har fria uttag, lek runt lite vettja. Sätt in 300kr på 3 olika konton, utvärdera vilket du trivs bäst med och flytta sedan allt kapital dit. Jag vill att gränssnitt osv är OK och att uttagen inte tar en vecka att få till min vanliga bank osv, så det finns mycket sådant man kan väga in också.

hidden
2012-06-30, 21:00
Tack för tipsen och hjälpen alla :) Har ansökt om sparkonto på GCC Capital. Får se om det är något bra.

shadowfire
2012-11-11, 20:43
Bump. Någon som vet något om Fundior? Buffel o båg eller något företag man törs lägga en vardagsbuffert hos?