handdator

Visa fullständig version : Nytt träningsschema, tips?


William96
2012-06-30, 20:01
Hej!
Jag sitter och klurar lite på ett nytt träningsschema som jag ska ta till till hösten. Innan så har jag
kört en 4-split på 4 dagar. Alltså,
Dag 1: Bröst biceps
Dag 2: Axlar triceps
Dag 3: Rygg mage
Dag 4: Ben

Men nu funderar jag på om man skulle köra en rullande 3-split eller något i den stilen. Finns det något som är mer optimalt än det jag kört på tidigare?
Det är fortfarande 4 dagar i veckan som gäller då det är det jag känner jag har tid med just nu.
Ge tips och förslag på nya träningsscheman!
Tack på förhand! :)

Mitabrev
2012-06-30, 21:17
Själv har jag precis startat med en tre-split:

Ben/Mage
Bröst/Axlar/Triceps
Rygg/Biceps

och planen är att träna tre dagar, vila en dag, träna tre osv.
Går från monsterdödarhelkropps pass 3 gånger i veckan så passen känns betydligt roligare då man känner att inte hela dagen går, dock får jag se hur det känns med 5-6 dagar i veckan + eventuell kondition men själva schemat kanske skulle funka rullande under fyra dagar? :)

Annars tycker jag att ett halvkroppsupplägg verkar bra om man ska träna fyra dagar, typ

Måndag: överkropp
Tisdag: underkropp
Onsdag: vila
Torsdag: överkropp
Fredag: underkropp
Lördag: vila
Söndag: vila eller börja om

Lycka till! :)
(Försök hitta ett beprövat schema som passar din varddag och gör träningen rolig/passar in med resten av livet så kommer resultaten, finns inga magiska scheman :))

Vitlök
2012-06-30, 21:26
Är ett stort fan av halvkroppspass, tycker du ska ge det en chans om du inte gjort det förut. Då tränar du igenom kroppen oftare och jag tycker att jag kan prestera bättre om jag inte behöver kämpa igenom ~30set med samma muskel på ett pass.

William96
2012-06-30, 21:44
Är ett stort fan av halvkroppspass, tycker du ska ge det en chans om du inte gjort det förut. Då tränar du igenom kroppen oftare och jag tycker att jag kan prestera bättre om jag inte behöver kämpa igenom ~30set med samma muskel på ett pass.

Kul att du nämner det! I väntan på svar i tråden satt jag faktiskt och funderade lite själv om vad jag själv ville och tyckte verkade vara intressant. Jag kom faktiskt fram till en 2-split med ett pass mer inriktat på styrka och ett pass mer inriktat på volym, då det är det som jag vill ha.

Måndag

Bänkpress 4x3
Marklyft 4x3
Viktade Dips 4x3
Latsdrag 4x3
Stångcurl 4x3
Axelpress 4x3

Tisdag

Knäböj 3x10
bencurl Framsida maskin 3x10
Bencurl baksida maskin 3x10
Vadpress 3x10
Crunches-superset-bålrotationer 3x10

Torsdag

Bänkpress 3x10
Marklyft 3x10
Viktade Dips 3x10
Latsdrag 3x10
Stångcurl 3x10
Axelpress 3x10

Fredag

Knäböj 4x3
bencurl Framsida maskin 4x3
Bencurl baksida maskin 4x3
Vadpress 4x3
Crunches-superset-bålrotationer 4x3

Där har vi det, ni får gärna säga vad ni tycker :)
Kommer nog byta ut lite övningar emellanåt, t.ex. latsdrag mot chins, axelpress mot millitärpress osv.

Vitlök
2012-06-30, 22:39
Jag skulle lagt marklyften på bendagarna så att de får längre vila. Visst det kan vara lite slitigt att köra både böj och mark på samma pass om man inte är van vid det men tycker det funkar bra för mig. Annars tycker jag att det ser hyffsat ut. Täcker upp kroppen ganska bra. Sen gäller det väl bara att man lägger lite extra om man har någon del som släpar eller så. Testa!

William96
2012-07-01, 08:09
Jag skulle lagt marklyften på bendagarna så att de får längre vila. Visst det kan vara lite slitigt att köra både böj och mark på samma pass om man inte är van vid det men tycker det funkar bra för mig. Annars tycker jag att det ser hyffsat ut. Täcker upp kroppen ganska bra. Sen gäller det väl bara att man lägger lite extra om man har någon del som släpar eller så. Testa!

Yes! Lär väl bli några justeringar.