handdator

Visa fullständig version : Kortisol kosttillskott?


Kokowski
2012-06-30, 18:14
Finns det något bra kosttillskott som hämmar kortisolnivårena som inte är alltför dyrt, har tittat på 7-keto FX men den är tillfälligt slut i lager och jag skulle vilja ha det kosstillskottet så snart som möjligt. Vet någon av er någon liknande produkt i ungefär samma prissklass?

Berkiisz
2012-06-30, 18:48
Offtopic men vad är sånt bra för? har det någon effekt på musklerna eller så ?

Sniggel
2012-06-30, 18:52
Om jag skulle sätta min slant på något så skulle jag säga att ifall kortisolhämmande kosttillskott har effekt, så är det en negativ sådan. Iaf om det sänker kortisolnivåerna vid träning.

tjing
2012-07-01, 09:33
Om jag skulle sätta min slant på något så skulle jag säga att ifall kortisolhämmande kosttillskott har effekt, så är det en negativ sådan. Iaf om det sänker kortisolnivåerna vid träning.

Beror ju helt på hur dina kortisolnivåer är i övrigt eller hur?

Men visst kan träning suga om man har för låga nivåer; läs ingen drive, ork osv.

Det finns annat som spelar in vid träning än kortisol liksom; adrenalin/noradrenalin, testosteron osv.

Onigiri
2012-07-01, 20:13
Om jag skulle sätta min slant på något så skulle jag säga att ifall kortisolhämmande kosttillskott har effekt, så är det en negativ sådan. Iaf om det sänker kortisolnivåerna vid träning.Men kortisolet blir ju onödigt högt efter ett slitsamt pass, och att sänka dem är väl då rätt gynnsamt? Effekten lär ju vara marginell (har testat under deff, kan varken säga att det är bra/dåligt)

Kan tänka mig för random vardagssvensson i gymmet lär det bara vara onödigt. För gasp/betterbodies-killarna som tränar lite hårdare än alla andra kanske det kan vara ett litet plus för resultaten. det verkar rätt hypeat i amerikat hur som.

Sniggel
2012-07-01, 22:36
Beror ju helt på hur dina kortisolnivåer är i övrigt eller hur?

Men visst kan träning suga om man har för låga nivåer; läs ingen drive, ork osv.

Det finns annat som spelar in vid träning än kortisol liksom; adrenalin/noradrenalin, testosteron osv.

Absolut!

Men kortisolet blir ju onödigt högt efter ett slitsamt pass, och att sänka dem är väl då rätt gynnsamt? Effekten lär ju vara marginell (har testat under deff, kan varken säga att det är bra/dåligt)

Kan tänka mig för random vardagssvensson i gymmet lär det bara vara onödigt. För gasp/betterbodies-killarna som tränar lite hårdare än alla andra kanske det kan vara ett litet plus för resultaten. det verkar rätt hypeat i amerikat hur som.

Var ju någon studie som visade en korrelation mellan resultat och hur pass högt kortisolet steg i passet. Dvs en antydan till att pass som skapar höga kortisolnivåer, är pass som ger bättre resultat. Ska man då försöka undvika kortisol?

Tolkia
2012-07-01, 22:48
Alla preparat som verkligen har någon påtaglig effekt på kortisolinsöndringen borde ge för mycket biverkningar för att man skulle vilja fortsätta med dem, om man inte har något seriöst fel på kortisolomsättningen, typ att binjurarna har ballat ur. Varvid det definitivt är läge att söka läkare och få vettig hjälp istället. Att börja försöka joxa med kortisolproduktionen på egen hand känns som att BE om att må dåligt.

Sniggel
2012-07-01, 23:12
Håller nog med Tolkia. Fluktuationer i kortisol är helt normalt och enstaka sådana har inte någon påtaglig effekt annat än att det kan vara en länk i (eller indikation på) en kedjereaktion av fysiologiska processer.

Att kortisol är nedbrytande är klarlagt men bara för att kortisol råkar vara högt när man tränat "tufft i en timme" (och då syftar jag inte på ett traditionellt styrkepass) så innebär det inte att kortisol kommer att förbli högt ett dygn framöver. Dessutom vet man ju inte vilken effekt den kortvariga kortisolpeaken kan ha på andra substanser i kroppen på ett längre perspektiv (min hypotes om kedjereaktion).

Jag tycker att diskussionen om "kortisol ökar vid långvarig träning alltså bör träningen hållas kort eller så bör man motarbeta kortisol) kan jämföras med liknande argument:
1. Konditionsträning gör att man får syrebrist, alltså bör man inte utöva konditionsträning. Stillasittande ger minst syrebrist, utöva det!
2. Kissa i byxan blir man varm av. Så om man fryser för att det är kallt ute är det rekommenderat att kissa på sig.

Lillleif
2012-07-02, 07:07
Käka högdos kortison under en längre tid och sluta tvärt. Vips så kan kortisolproduktionen hämmad, men något säger mig att ni kommer att sakna den.

tjing
2012-07-02, 07:48
Absolut!



Var ju någon studie som visade en korrelation mellan resultat och hur pass högt kortisolet steg i passet. Dvs en antydan till att pass som skapar höga kortisolnivåer, är pass som ger bättre resultat. Ska man då försöka undvika kortisol?

Låter enormt förenklat. Om kortisolet stiger för mycket, sjunker sannolikt testosteronet, vilket knappast gynnar prestationen på gymmet.

Källa?

tjing
2012-07-02, 07:48
Alla preparat som verkligen har någon påtaglig effekt på kortisolinsöndringen borde ge för mycket biverkningar för att man skulle vilja fortsätta med dem, om man inte har något seriöst fel på kortisolomsättningen, typ att binjurarna har ballat ur. Varvid det definitivt är läge att söka läkare och få vettig hjälp istället. Att börja försöka joxa med kortisolproduktionen på egen hand känns som att BE om att må dåligt.

Håller med. Kortisol är ett hormon man inte vill ha för lite av (eller för mycket), då man blir rätt utmattad och trist, alternativt orolig och uppe i varv.

För övrigt sänker omega-3 kortisol dosberoende.

Om någon vill ha en "naturlig" kortisolsänkare.

Eddie Vedder
2012-07-02, 07:52
Den som är utbränd har kroniskt låga kortisolnivåer. Det kan ju i alla fall vara värt en tanke för den som ser generellt negativt på kortisol.

Sniggel
2012-07-02, 13:05
Låter enormt förenklat. Om kortisolet stiger för mycket, sjunker sannolikt testosteronet, vilket knappast gynnar prestationen på gymmet.

Källa?

Testosteron fluktuerar också. Vad säger en lite fluktuation i testosteron om hur mycket muskler du bygger? Inte mycket, inte under naturliga (odopade) omständigheter.
Ska leta lite källor, brb...

Sniggel
2012-07-02, 13:19
Här är en där ett samband ses mellan kortisol och ökad muskeltillväxt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=Associations%20of%20exercise-induced%20hormone%20profiles%20and%20gains%20in%20 strength%20and%20hypertrophy%20in%20a%20large%20co hort%20after%20weight%20training

Abstract
The purpose of this study was to investigate associations between acute exercise-induced hormone responses and adaptations to high intensity resistance training in a large cohort (n = 56) of young men. Acute post-exercise serum growth hormone (GH), free testosterone (fT), insulin-like growth factor (IGF-1) and cortisol responses were determined following an acute intense leg resistance exercise routine at the midpoint of a 12-week resistance exercise training study. Acute hormonal responses were correlated with gains in lean body mass (LBM), muscle fibre cross-sectional area (CSA) and leg press strength. There were no significant correlations between the exercise-induced elevations (area under the curve-AUC) of GH, fT and IGF-1 and gains in LBM or leg press strength. Significant correlations were found for cortisol, usually assumed to be a hormone indicative of catabolic drive, AUC with change in LBM (r = 0.29, P < 0.05) and type II fibre CSA (r = 0.35, P < 0.01) as well as GH AUC and gain in fibre area (type I: r = 0.36, P = 0.006; type II: r = 0.28, P = 0.04, but not lean mass). No correlations with strength were observed. We report that the acute exercise-induced systemic hormonal responses of cortisol and GH are weakly correlated with resistance training-induced changes in fibre CSA and LBM (cortisol only), but not with changes in strength.

Jag säger inte att man ska försöka satsa på att öka kortisol så mycket som möjligt. Bara att allt är inte så simpelt som man vill få det att verka. Om något ska man inte försöka leta ett upplägg som skapar en eftersträvad hormonell miljö som man tror är bra för muskeltillväxt. Man ska eftersträva ett upplägg som man ser ger bra resultat, oavsett vilka hormonella förändringar man kan se i det akuta perspektivet. Med andra ord, ignorera hormonpåverkan av träning.

Ronn
2012-07-02, 13:48
Kortisol i samband med styrketräning är väl en stressreaktion för att man utsätter kroppen för hård belastning? Varför skulle en sån korrelation betyda ökad muskeltillväxt annat än en indikator för hur hårt du belastat kroppen?

Sniggel
2012-07-02, 13:53
Kortisol i samband med styrketräning är väl en stressreaktion för att man utsätter kroppen för hård belastning? Varför skulle en sån korrelation betyda ökad muskeltillväxt annat än en indikator för hur hårt du belastat kroppen?

Det är ju sådant man kan spekulera i. Kortisolnivåerna mättes mitt inne i en träningsperiod. Nivåerna kan ju peka på hur hårt man stressat kroppen och hård stress kan krävas för att få bra resultat. Kortisol utsöndras ju för att hantera stress så det kan ju vara en indikator på att kroppen gör sitt jobb. Kortisolet är kanske som en kugge i "muskelbyggsmaskineriet" och om man motarbetar den kuggen kanske maskineriet inte funkar lika bra. Låt kroppen göra sitt jobb ;)

Man kanske kan dra liknelser till det man ser hos antioxidanter och dess effekt på träningsanpassning.

tjing
2012-07-02, 19:26
Kortisol i samband med styrketräning är väl en stressreaktion för att man utsätter kroppen för hård belastning? Varför skulle en sån korrelation betyda ökad muskeltillväxt annat än en indikator för hur hårt du belastat kroppen?

Precis min tanke