handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är variation för nybörjare?


swaggedout
2012-06-30, 16:09
Om man inte fått den där snabba tillväxten folk brukar få första halvåret/året, räcker det med sitt 8-12 reppare med variation av grepp/hantlar/stång? Eller tycket ni nybörjare måste hålla på med dropset,superset lätt och tung och allt vad det är?

aranada05
2012-06-30, 16:12
Om du inte lyckas öka vikterna på kanske 2 veckor som nybörjare kanske du behöver variera lite.. men jag skulle påstå att man under första 10 månaderna iallafall har rätt lätt att öka trots ett simpelt tränibgsupplägg

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Wormzie
2012-06-30, 16:16
Skulle säga att variation inte är speciellt viktigt för nybörjare. Se till att bana in rätt teknik i såväl basövningar som de isolationsövningarna du använder och fokusera istället på att du ska öka vikten på stången/magasinen istället för att se till muskeltillväxten, vilket är oerhört svårt att använda som måttstock.

z_bumbi
2012-06-30, 16:19
Ökningarna bestäms ju också av vad du äter och hur du återhämtar dig och det är sällan ett vettigt nybörjarprogram inte ger några resultat om någon även sköter de två delarna.

LillisJ
2012-06-30, 16:26
Jag började med SL 5x5, gjorde ökningar varje vecka.

Albin Eriksson
2012-06-30, 17:22
Beror på vad man menar med variation, måste jag svara utifrån den knapphändiga infon så säger jag. INTE ALLS!

swaggedout
2012-06-30, 17:59
Om du inte lyckas öka vikterna på kanske 2 veckor som nybörjare kanske du behöver variera lite.. men jag skulle påstå att man under första 10 månaderna iallafall har rätt lätt att öka trots ett simpelt tränibgsupplägg

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Hur mycket är vanligt att öka i dom 4 stora basövningarna på 2 veckor anser ni? OBS kör hantelpress i stället för bänkpress

Pretorian
2012-06-30, 18:12
Variation i träningen???

pwnyou
2012-06-30, 18:22
Det största problemet med nybörjare är nog helt klart att de varierar för mycket.

Det vill säga, de finner ingen struktur i träningen, följer inte ett bra schema och jämför inte sin styrka seriöst i vissa övningar med samma utförande. Om det är SL-utförande, TuT eller whatnot spelar ingen roll, bara de kör samma varje gång och strävar efter progression!

Behov av variation kan man ha när man tränat EXAKT LIKADANT i minst 8 veckor och man märker att man har stannat helt i sin utveckling. Då kan man behöva något nytt. Men generellt, så nej, variera mindre istället. :)

Tomas W
2012-06-30, 18:44
Håller med föregående, som nybörjare är det bättre att lära sig bra teknik i övningar och få en bra grundstyrka, inte hålla för mycket med vinklar, olika handtag vid triceps pushdown osv. Bättre att hålla sig till ett fåtal övningar och lära sig de korrekt och sedan gå vidare till mer "avancerade".

Stefan J
2012-06-30, 18:48
Om man inte fått den där snabba tillväxten folk brukar få första halvåret/året, räcker det med sitt 8-12 reppare med variation av grepp/hantlar/stång? Eller tycket ni nybörjare måste hålla på med dropset,superset lätt och tung och allt vad det är?

De två ovanstående skribenterna har helt rätt! Som nybörjare ska du inte mixtra och köra på känn eftersom du inte har någon aning om vad du och din kropp behöver. Kör ett väl beprövat nybörjarprogram och tänk bara på att ta i så mycket du kan, höja vikterna när du kan men utan bekostnad på tekniken.

mikaelj
2012-06-30, 18:54
Man behöver inte variera övningarna, nödvändigtvis, utan set/rep/vikt/frekvens.
Postat via en mobil enhet

swaggedout
2012-06-30, 20:07
Jag började med SL 5x5, gjorde ökningar varje vecka.

Vart nyfiken, dina stats på dom olika basövningarna i din signatur, är det vikter du kör typ 8-12 gånger? Kul att jämföra då jag varit i samma vikt/längd

swaggedout
2012-06-30, 20:11
Tack för alla svar, det är säkert därför många tröttnar också för att dom gör det för avancerat mot vad det behöver vara för en färsking.

Just nu kör jag 3 dagars-splitt med ben/mage rygg/biceps/underarmar och triceps/axlar/bröst

Kör typ 2 till max 3 övningar för varje muskelgrupp. Som t.ex triceps som släpar mycket för mig kör jag 3 övningar.

1.Dips i en maskin, man sitter med bälte. Försöker hålla armarna tajt mot kroppen
2. Pushdowns fast med Y-rep.
3. Skullcrushers

Det borde väl räcka fullt ut för en muskelgrupp man t.om ligger lite efter i?

deadich
2012-07-01, 01:00
Nej, ingen behöver "dropsets, supersets och allt det där".

pizzapie
2012-07-01, 11:46
OBS kör hantelpress i stället för bänkpress

Kör först bänk sen hantel