handdator

Visa fullständig version : gammal tjockis, nya mål?


Björnenotto
2012-06-30, 10:48
Tjena!

Det här kan låta som en idiotisk frågan men hoppas att någon kan hjälpa en ändå.

Som rubriken säger så är jag en gammal tjockis som har blivit smal. I och med denna tid som det tog att gå ner alla kilon så har jag blivit mer och mer intresserad och träning och muskler. När jag gick ner så hade jag ju vikt mål och mål med måttband så att man hela tiden kunde följa sin framgång. Som jag skrev så har träning och muskeltillväxt börjat intressera mig något fruktansvärt och jag känner det är något som jag vill satsa på. Men nu har jag problemet att jag inte vet hur jag ska sätta mina mål. Vet t.ex. inte hur många cm det är rimligt att växa på en månad m.m. tycker det är lättare att verkligen köra slut på sig själv om man har mål.

Därför e min fråga hur sätter man/ni sina/era mål när det gäller muskeltillväxt?

Tycker det är skit svårt att sätta upp små mål, då allt man har i huvudet är att "jag ska bli större". Visst det är ett mål men inget ordentligt.

Tack på förhand!

Dribinho
2012-06-30, 11:17
Hej.

Jag föreslår att du börjar med styrkerelaterade mål.
Ökad styrka och muskler går hand i hand och det är lättare att sätta upp ett mål som tex att öka +10kg i bänkpress än att ha som mål att armen ska växa 1cm i omkrets.

Längd? Vikt?
Hur tränar du idag och på vilka vikter?

Björnenotto
2012-06-30, 11:55
Jag väger idag 73-75 kg (alldeles för lite enligt mig men va väl rädd att bi stor igen) och är 1,85cm lång. Gymmet blir det 5 dagar i veckan.

Har kört hög reps men har precis börjat på lägre alltså 6-8 reps)och i då te.x. bänkpress så ligger jag idag på 75-85 kg (viktminskningen har gjort att man tar lite mindre haha). Stående stångcurls ligger väl på 40-45 kg när jag kör låg reps. Men har som sagt precis börjat om så vilka vikter är lite ungefärliga. Men har börjat skriva upp lite vikter.

Kör dag 1 bröst och axlar (mage iband), dag 2 biceps och triceps dag 3 rygg och mage dag 4 ben och sen 2 dagars vila är lite olika men oftast ons och söndag.

Eftersom jag har varit stor innan så är jag väl lite rädd för att bli det igen och då kan målen vara nyttiga så att psyket hänger med också.

Tack för svaret

G_lund
2012-06-30, 12:08
Jag väger idag 73-75 kg (alldeles för lite enligt mig men va väl rädd att bi stor igen) och är 1,85cm lång. Gymmet blir det 5 dagar i veckan.

Har kört hög reps men har precis börjat på lägre alltså 6-8 reps)och i då te.x. bänkpress så ligger jag idag på 75-85 kg (viktminskningen har gjort att man tar lite mindre haha). Stående stångcurls ligger väl på 40-45 kg när jag kör låg reps. Men har som sagt precis börjat om så vilka vikter är lite ungefärliga. Men har börjat skriva upp lite vikter.

Kör dag 1 bröst och axlar (mage iband), dag 2 biceps och triceps dag 3 rygg och mage dag 4 ben och sen 2 dagars vila är lite olika men oftast ons och söndag.

Eftersom jag har varit stor innan så är jag väl lite rädd för att bli det igen och då kan målen vara nyttiga så att psyket hänger med också.

Tack för svaret

x-antal reps på kroppsvikten i bänk.
x-antal chins
sikta på specifik vikt i mark/böj.
kunna springa 5km på viss tid kanske?