handdator

Visa fullständig version : Sömnens påverkan på vikten


Idefi
2012-06-30, 09:53
Säg att man vill gå ner/upp i vikt, har sömnen stor betydelse för viktnedgången/uppgången? Är de respektive lättare att uppnå om man får sova ordentligt än bara bra ibland?
Har själv märkt senaste tiden att dom dagar jag sovit 5-6 timmar, inte så bra sömn, har vågen visat oftast 1-1,5 kg mer än dom dagar jag fått sova ut och sova 8-9 timmar, bra sömn. Nu kanske detta bara är en tillfällighet att jag kanske har haft mindre tarminnehåll och mindre vätska osv, men då jag ligger på överskott varje dag så tycker jag det är intressant hur vikten ändras så pass beroende på sömn.

Ronn
2012-06-30, 10:23
Sömnen påverkar din ork, hur du presterar, din hunger och aptit, mängden kortisol du producerar och så vidare, indirekt så blir ju vardagen i olika grad svårare om du sover dåligt speciellt om du också tränar.

1.5kg låter mer som en tillfällighet i sammanhanget.

nisse1976
2012-06-30, 10:27
Säg att man vill gå ner/upp i vikt, har sömnen stor betydelse för viktnedgången/uppgången? Är de respektive lättare att uppnå om man får sova ordentligt än bara bra ibland?
Har själv märkt senaste tiden att dom dagar jag sovit 5-6 timmar, inte så bra sömn, har vågen visat oftast 1-1,5 kg mer än dom dagar jag fått sova ut och sova 8-9 timmar, bra sömn. Nu kanske detta bara är en tillfällighet att jag kanske har haft mindre tarminnehåll och mindre vätska osv, men då jag ligger på överskott varje dag så tycker jag det är intressant hur vikten ändras så pass beroende på sömn.

Man förlorar ungefär lika mycket vikt vid viktnedgång med lite sömn som med mycket sömn, vad som försvinner skiljer dock. Du har lättare att förlora mer fett och mindre muskler när du sover tillräckligt och lättare att förlora mer muskler när du inte sover tillräckligt.

Birkharju
2012-06-30, 13:41
Du får sänkt ämnesomsättning med för lite sömn och kvalitén(ration mellan muskler/fett) blir sämre vid viktnedgång & viktuppgång.

Finns många intressanta artiklar om sömnens påverkan på träningslära.se

exevision
2012-06-30, 13:52
Väger du dig på morgonen så hinner ju kroppen göra av med mer vätska och lite mer energi under de extra timmar du sover.