handdator

Visa fullständig version : Konstiga problem vid marklyft/dips


LillisJ
2012-06-30, 00:03
Hejsan :)

Har två 'problem', fast det ena är väl inte riktigt ett problem. Vi börjar med mina dips.

När jag trycker upp mej efter den negativa fasen så börjar det lixom sticka till i högra triceps. Det gör inte ont, mer som en kittling. Detta händer bara ibland.

Nu till marklyft.

När jag utför tyngre marklyft och jag är halvvägs uppe så sticker det till som F*N vid den röda markeringen på bilden nedan. Smärtan försvinner lite när jag släpper vikten och då brukar jag sitta på en bänk brevid i typ 3 minuter och försöka lyfta igen, gör inte lika ont på det andra lyftet, men det känns fortfarande. Sen försvinner det HELT efter kanske 10 minuter. Detta händer också bara ibland.

Någon som vet något? Har Googlat men inte hitta något.

Tackar till alla som svarar! ;)
http://i.imgur.com/e3El2.png

Hymer
2012-06-30, 01:22
Jag har samma. Gör ont i någon muskel där första lyftet sen brukar det försvinna. Ibland gör det ont i några dagar när jag rör benet i vissa lägen. Antar att det är någon skada.

Manta
2012-06-30, 05:56
Jag gissar på att du värmer upp för dåligt.

Elgreco
2012-06-30, 05:58
Händer mig också, båda faktiskt. Innan dips kör jag alltid lite kabel-triceps på låg vikt. Då får jag sällan känningar. När det gäller mark, värmer jag dels upp samt försöker lyfta mer med benen fram till slut fasen. Brukar hjälpa.

jo0N
2012-06-30, 09:22
Samma händer för mig i marken, uppvärmning gör susen! Brukar köra 2-3 set innan jag lägger på vikten jag tänkt att reppa på :)

LillisJ
2012-06-30, 14:14
Så jag antar att det är vanligt då. Var rädd att något skulle spricka inuti mej om jag fortsatte. Ska testa värma upp lättare som ni sa, samt värma upp triceps innan jag kör dips som Elgreco sa.

Tack för alla svar! :)

LillisJ
2012-07-03, 16:47
Körde på 50% av min maxvikt i marklyft, gör fortfarande ont efter 2 set :( Vad göra? Kan tillägga att det var den sista ryggövningen på det passet.

Hymer
2012-07-05, 08:20
Vila muskeln i några veckor då :)

Stor Hård Ådrig
2012-07-05, 10:17
Får ont på samma ställe som på bilden när jag kör knäböj. Vetefan vad det är, har försökt stretcha höftböjaren men vet inte ens om det är där problemet ligger.

LillisJ
2012-07-05, 17:02
Vila muskeln i några veckor då :)

Ska göra't. Tack :) Någon övning som kan ersätta marklyft under tiden?

Får ont på samma ställe som på bilden när jag kör knäböj. Vetefan vad det är, har försökt stretcha höftböjaren men vet inte ens om det är där problemet ligger.

Det är konstigt, för att jag kan köra knäböj utan att det händer. *rolleyes*