handdator

Visa fullständig version : Varför så konstiga ansatslöpningar i längdhopp och tresteg?


Barbastark
2012-06-29, 19:44
Ja, varför har så gott som alla en så udda löpstil i ansatsen när det kommer till längdhopp och tresteg? Jag menar, borde inte målet vara att komma upp i så hög hastighet som möjligt innan avstampen. Det måsta man väll göra med "vanlig" 100m-löpstil?

Eller handlar det om att dem på något sätt försöker "koppla ur" hoppmusklerna i ansatsen, vilka kanske blir för trötta för ett optimalt hopp om man i ansatsen löper med den för hastighet optimala 100m-löpstilen?

delta_mats
2012-06-29, 19:46
Ja, varför har så gott som alla en så udda löpstil i ansatsen när det kommer till längdhopp och tresteg? Jag menar, borde inte målet vara att komma upp i så hög hastighet som möjligt innan avstampen. Det måsta man väll göra med "vanlig" 100m-löpstil?

Eller handlar det om att dem på något sätt försöker "koppla ur" hoppmusklerna i ansatsen, vilka kanske blir för trötta för ett optimalt hopp om man i ansatsen löper med den för hastighet optimala 100m-löpstilen?

Dom har väl alla ett visst antal steg innan plankträffen som ska bli så optimal som möjligt. Inte helt lätt med andra ord.

Mago
2012-06-29, 21:09
De hinner upp i hastigheten de vill ha utan att maxa den första biten.
Jag skulle kunna tänka mig att funktionen av specialstegen är att man lätt kan justera längden på dem utan att man kommer ur rytm och på så vis direkt komma in i löpningen rätt på sitt märke. Gissar dock bara. :)