Visa fullständig version : Frågor inför bulk!
William96
2012-06-29, 18:28
Hej!
Sitter och klurar lite på min kommande bulk och har stött på en del frågetecken.
Stats:
Ålder: 16 år
Vikt: 72 kg
Längd: 185 cm
Tränar: Styrketräning 4 ggr/vecka med mycket basövningar baserat på styrka och volym
Mål vikt: 80 kg
Frågor:
1. För att räkna ut hur mycket kcal jag ska äta per dag så måste jag veta vad jag ligger på nu, ska jag räkna ut exakt mitt personliga värde (hur?) eller ska jag gå efter något standard?
2. Hur mycket överskott bör jag ligga på för att nå mitt mål?
3. Några andra tips och tricks?
Hade varit riktigt schysst om någon ville svara på dessa frågor!
Tack på förhand! :)
1, 2 och 3 kan jag besvara såhär:
Ett av de enklaste tricken för att göra bulken till en behaglig resa är att skita i kalorier och bara ställa sig på vågen regelbundet. Ökar vikten sakta så äter man bra, ökar den snabbt äter man för mycket, ökar den inte alls äter man för lite. Det kanske inte är helt optimalt, men det gör att man nojar mindre, försäkrar sig om att man verkligen går upp i vikt, irriterar sin omgivning mindre, slutar oroa sig för vad skolan och mamma stoppar i ens mat, etc.
Det enda du egentligen behöver fundera på är dels hur mycket protein du får i dig, och dels att äta varierat.
Att väga sig regelbundet och ta fram medelvärden på det och sen räkna på mängden protein tror jag kommer vara fullt tillräckligt med jobb för dig. Det finns många som tränat väldigt länge med fina resultat som egentligen inte gör mycket mer än så vad gäller kosten.
William96
2012-06-29, 18:53
1, 2 och 3 kan jag besvara såhär:
Ett av de enklaste tricken för att göra bulken till en behaglig resa är att skita i kalorier och bara ställa sig på vågen regelbundet. Ökar vikten sakta så äter man bra, ökar den snabbt äter man för mycket, ökar den inte alls äter man för lite. Det kanske inte är helt optimalt, men det gör att man nojar mindre, försäkrar sig om att man verkligen går upp i vikt, irriterar sin omgivning mindre, slutar oroa sig för vad skolan och mamma stoppar i ens mat, etc.
Det enda du egentligen behöver fundera på är dels hur mycket protein du får i dig, och dels att äta varierat.
Att väga sig regelbundet och ta fram medelvärden på det och sen räkna på mängden protein tror jag kommer vara fullt tillräckligt med jobb för dig. Det finns många som tränat väldigt länge med fina resultat som egentligen inte gör mycket mer än så vad gäller kosten.
Okej, tack! :)
Så hur mycket protein/kolhydrater/fett ska jag sikta på per kg/kroppsvikt?
Albin Eriksson
2012-06-29, 19:45
Hur äter du idag? Har du koll på uppdelningen och kcal-intaget?
William96
2012-06-29, 19:52
Hur äter du idag? Har du koll på uppdelningen och kcal-intaget?
Nej, det har jag inte mer än att jag äter tills jag är proppmätt och lite till.
William96
2012-06-29, 19:57
Jag vill iaf lära mig att räkna kalorier och få en bra balans och översikt över min kost.
Jag använde mig av Harris-Benedict-ekvationen för att se mitt dagliga energi behov och fick siffran: 1658276, 11025 kcal , vilket enligt mig inte stämmer...
Vad tror ni jag gjort fel? Jag gjorde precis som ekvationen löd.
Jag vill iaf lära mig att räkna kalorier och få en bra balans och översikt över min kost.
Jag använde mig av Harris-Benedict-ekvationen för att se mitt dagliga energi behov och fick siffran: 1658276, 11025 kcal , vilket enligt mig inte stämmer...
Du gjorde inte precis som ekvationen löd :)
Hahahahahahhahahaha det där är ju bara så fel! Ursäkta att jag skrattar.
Kan du verkligen läsa av ekvationer? Med dina stats bör du få runt 2000-3500 beroende på vad du för om dagarna.
William96
2012-06-29, 20:12
Du gjorde inte precis som ekvationen löd :)
Haha njaa, något skumt måste liksom hänt ;)
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Välj Harris-Benedict och fyll i uppgifterna.
William96
2012-06-29, 20:21
Hahahahahahhahahaha det där är ju bara så fel! Ursäkta att jag skrattar.
Kan du verkligen läsa av ekvationer? Med dina stats bör du få runt 2000-3500 beroende på vad du för om dagarna.
Haha, skratta på du :)
Nu vet jag dock vad jag gjorde för fel, jag räknade inte parenteserna för sig. :smash: Så är det när man läser fitness bloggar istället för att plugga till matteproven.
Svaret blev nu ~2904 kcal ;)
Men ett överskott på 500 kcal? Är det lagom för att jag ska nå min mål vikt?
Tänker bulka fram till april från och med september (7 månader)
Kan ju vara mer än till 80 kg jag går upp men det gör inget :)
500 kcal är att ta i, då lägger du på dig mycket fett. Sikta på typ 200-300 kcal. Gör inte misstaget att grisa i dig i onödan. Det finns många nybörjare som gjort det misstaget och ångrat det bittert.
250 kcal är 1 kg i månaden eller 12 kg på ett år; en hel del med andra ord.
William96
2012-06-29, 20:30
500 kcal är att ta i, då lägger du på dig mycket fett. Sikta på typ 200-300 kcal. Gör inte misstaget att grisa i dig i onödan. Det finns många nybörjare som gjort det misstaget och ångrat det bittert.
250 kcal är 1 kg i månaden eller 12 kg på ett år; en hel del med andra ord.
Okey, tack så mycket! :)
Gabzteryo
2012-07-01, 12:50
Tänk inte så mycket på att bulka eller deffa i början, ät maten som dina föräldrar lagar dig och lyft tungt så kommer resultaten! Du behöver inte direkt gå på en bodybuilder diet med ris/broccoli och kyckling och väga din mat :). Krångla inte till det
Räkna inte kalorier. Ät bra med mat och träna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.