handdator

Visa fullständig version : Marklyftsångest


Cobolt
2012-06-29, 13:33
Tjena,

Har upplevt något underligt gällande marklyft. På mitt förra gym körde jag 3x8 på 125 kg. Nu har jag bytt gym, och klarar knappt 3x7 på 120.

På sista repetitionen har jag stången liggande ända framme vid fingrarna sista leder, det är med andra ord greppet som ger efter. Vet inte om det är stången som skiljer på något sätt, men det lär det vara. I vilket fall är det jävligt frustrerande.

Tänkte plocka fram mina gamla grippers och köra lite för att se om det hjälper. Har hunnit med att klämma på dom en gång än så länge.

Körde mig varm med trainergrippern, körde några tryck med en tyngre gripper, sen efter det bara statiskt men en ganska lätt en.
Kör 4 statiska set där jag håller grippern så länge jag bara orkar, när jag ser att den inte är ihop längre släpper jag bara. Vilar ca 3 min mellan seten.

Om jag gör det typ 2 gånger i veckan, tror ni det har någon effekt att prata om?

Lillleif
2012-06-29, 13:35
Kan det vara så enkelt att nya stången är 5kg tyngre?

Cobolt
2012-06-29, 13:35
*suck* ser en sticky om just grippers nu, så kan det gå... ledsen grabbar.

Cobolt
2012-06-29, 13:36
Kan det vara så enkelt att nya stången är 5kg tyngre?

Jo stången är lite tyngre, men anpassar vikterna därefter, så det är den totala tyngden jag räknar med.

mikaelj
2012-06-29, 13:50
Den lättare stången kanske också är smalare.

vattenbuffel
2012-06-29, 23:21
För mig skiljer det väldigt mycket i marklyft om jag har en OL-stång eller SL-stång.
Jag är svag i greppet och det underlättar mycket när jag använder en SL-stång, ökar många kilon på det.
Kan det vara att du gått från en SL-stång till en OL-stång?
OL-stången "roterar" lättare och det är mer påfrestande för greppet.