handdator

Visa fullständig version : Kortison för plantar-senan


astrodog
2012-06-29, 11:51
Jag har haft en inflammation ett bra tag nu i plantarsenan, fästet vid hälen samt en bit ut. Det har pågått fram och tillbaka i 2 år. Efter att ha sysslat med en massa olika terapier för det som bara hjälpt tillfälligt så tänkte jag försöka mig på en kortisonspruta.

Bokade en tid till vårdcentralen och fick tid hos den enda doktor som hade kompetens att sätta den. När jag kom till besöket så fick jag höra saker som "det kommer inte försvinna" och "kortisonet kommer bara hjälpa tillfälligt". Verkar som att hans erfarenheter främst kom från att sätta sprutar i folks artritiska knän...

Doktorn var även pressad på tid och han påpekade att det inte fanns tid till att diskutera eftersom han hade fler patienter. Detta nämndes maximalt 5 minuter in i besöket... Hur som helst, så trodde han inte själv på kortison som behandling och jag tappade förtroende för honom delvis på grund av detta.

Jag är ingen läkare såklart, men ställde lite kontrollfrågor för att få reda ifall detta är en person som jag vill ska sätta en spruta i min fot. Finns säkert både bra och dåliga sätt att göra detta på, men för att kolla av ifall personen ifråga var kompetent och ifall jag kan lita på att han gör proceduren korrekt så vill jag såklart samtala med honom om det. Så jag försökte fråga lite om hur det går till, vad han har haft för erfarenheter tidigare, osv. och han hävdade bestämt att det är en utväxt på hälbenet som orsakar inflammationen - vilket vad jag förstått av min research kan ifrågasättas starkt (sambandet är inte så enkelt). Ville även få lite information om olika typer av kortison, har läst om korttids- och långtidsverkande. Inget som han kände till, kallade det för i stil med "bluff"(?) från tillverkarna.

Hur som helst, jag avböjde i detta läge kortison från denna person och vi enades istället om en remiss till ortopedklinik.

Hur som helst, så är jag fortfarande intresserad av att sätta en kortisonspruta i foten. Kan någon rekommendera ett alternativt sätt att få till stånd detta? På min vårdcentral var detta den enda personen med sådan kompetens.

Tolkia
2012-06-29, 15:32
Jag är skeptisk till att spruta kortison direkt i senor. Kortison försvagar senan, och det finns fall där den brustit. Jag vet inte hur vanligt det är att senan går av, men det är i alla fall en av anledningarna till att man idag inte behandlar hälsenor med kortisoninjektioner. Trasar du sönder senfästet under hälen har du garanterat ett större problem än du har nu. Att spruta i leder är en helt annan sak.

Angående benpålagringen som givit åkomman "hälsporre" dess namn, så är det inte alla som får den. Man kan ha ont som fan ändå.

Jag kan inte uttala mig om din läkare, som jag ju aldrig träffat, men mitt förtroende för honom snarare ökar än minskar när han inte vill spruta kortison under foten på dig. Jag skulle själv avstå om det var min fot (och ja, jag har haft samma typ av problem som du beskriver).

astrodog
2012-06-29, 18:57
Man kan råka ut för mycket, problemet är att där är aldrig någon som kan ge konkret statistik. Han påstod även att NSAID skulle ge mig samma anti-inflammatoriska effekt som kortison - vilket jag tvivlar starkt på. Har gått på sådana tabletter i veckor utan märkbar skillnad. Jag har läst om flertalet fall där folk har tagit kortison och sedan aldrig haft problem igen och de som får problem hörs ju oftast högst. Min uppfattning såhär långt är att det finns tillfällen då kortison är helt rätt, men givetvis så vill man ha den åsikten uppbackad av professionen och administratören. Sjukgymnaster jag varit hos har också varit tveksamma, men vid besvär som suttit i såhär lång tid så är de mer benägna att hålla med om att kortison vore bra att prova.

astrodog
2012-07-06, 19:06
Ska testa iontophoresis av vinäger.

Tolkia
2012-07-06, 22:46
Ska testa iontophoresis av vinäger.
Interesting. Jag tror på jontofores för lämpliga åkommor (det verkar vara något som man "tror på" eller "inte tror på"), men vinäger var något nytt. Vad är tanken med detta? Rapportera gärna hur det går.

astrodog
2012-07-07, 00:16
Här kan man läsa om en kombinerad behandling som bland annat använda detta:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1978448/

Tanken är att acetat-jonerna ska dras in med hjälp av strömmen till eventuell hälsporre och där ska kalciumkarbonatet omvandlas till något mer lättlösligt. Såhär tror jag reaktionen är tänkt, men inget som är klarlagt i studier direkt (mekanismen, visst stöd för metoden finns):
2CH3COOH + CaCO3 -> Ca(CH3COO)2 + H2O + CO2

Har inte fått någon röntgen gjord än, men det kan knappast skada att rensa lite.

Kör på ett vanligt 9 volts batteri och hemmagjorda elektroder. Får 0.5-0.9 mA i styrka och behandlingen från diverse källor brukar ligga på 40-80 mA*min. Så någon timme eller två med min apparat bör duga. Har en mycket starkare lösning än i studier också och låter baddningen ligga på även utan ström när det passar, så det bör inte vara en begränsande faktor. Använder äpplecider-vinegär som i sig har använts utan jontofores (tack för översättningen) av diverse folk på internet som hemmakur.

I övrigt så har jag haft foten tejpad, bättre skor, skoinlägg(från butik), stretchat, tränat excentriskt, masserat med händer, masserat med smärtsamma bollar, osv. Eftersom inget av detta verkar hjälpa så misstänker jag att det inte bara är fråga om tendonitis/osis.

Funderar även på att testa L-arginin, pga. NO som eventuellt kan vara behjälpligt vid eventuell tendonosis. Har en mixad PWO, men förmodligen så kommer jag köpa något mer renodlat. I kombination med stretch och excentrisk träning så är det vad jag förväntar mig ska fixa en traumatiserad sena ifall det är den som är problemet.

ESWT verkar ha mest stöd som behandling för löpare, så inget jag tänker satsa pengar på i nuläget.