handdator

Visa fullständig version : Fysiologisk respons efter intervallträning på olika underlag


King Grub
2012-06-29, 11:39
This study compared the effect of sand and grass training surfaces during a common pre-season interval training session in well-trained team sport athletes (n=10). Participants initially completed a preliminary testing session to gather baseline (BASE) performance data for vertical jump (VJ), repeated sprint ability (RSA) and a 3 km running time trial (RTT). Three days subsequent to BASE, all athletes completed the first interval training session, which was followed by a repeat of the BASE performance tests the following day (24 h post-exercise). Seven days later, the same interval training session was completed on the opposing surface, and was again followed 24 h later by the BASE performance tests. During each session, blood lactate (BLa), ratings of perceived exertion (RPE) and heart rate (HR) were recorded. Additionally, venous blood was collected pre-, post-, and 24 h post-exercise, and analysed for serum concentrations of Myoglobin (Mb), Creatine Kinase (CK), Haptoglobin (HP) and C-Reactive Protein (CRP). Results showed significantly higher BLa and HR responses experienced during the SAND session (p<0.05), with no differences observed between surfaces for the blood markers of muscle damage, inflammation and hemolysis (p>0.05). Twenty-four hours later, the RTT was performed significantly faster following the SAND session compared to GRASS (p=0.001). These results suggest that performing interval training on a sand (versus grass) surface can result in a greater physiological response, without any additional detriment to next day endurance performance.

J Strength Cond Res. 2012 Jun 26. Effect of training surface on acute physiological responses following interval training.

Everest
2012-06-29, 12:08
Myrlöpning borde väl ge liknande resultat, och det är ju vanligt bland längdåkarna under försäsongsträningen just eftersom det är belastar de centrala delarna men är skonsamt för leder, knän osv

kampsporttjej
2012-07-03, 21:32
Kul att någon gjort en studie på det, men det säger ju sig självt att det är jobbigare att springa i sand än på gräs. men det intressanta var att det inte innebär större påverkan efteråt gällande muscle damages/inflammations osv. sand är jobbigt men soft :)

Gosti123
2012-09-20, 16:48
Vet någon vilket underlag som är hårdast och minst skonsamt mot benen av en grusplan på vintern samt en inomhushall?

svenbanan
2012-09-20, 16:57
Vet någon vilket underlag som är hårdast och minst skonsamt mot benen av en grusplan på vintern samt en inomhushall?

Det måste väl bero på vad du har för golv i inomhushallen. Gymnastikgolv eller betong med gummimatta över är ju inte direkt likvärdigt...

Gosti123
2012-09-20, 18:47
Inte säker på vilket sorts golv det är, chansar på gymnastikgolv. Vet du vilket som är mest skonsamt?

svenbanan
2012-09-20, 18:50
Inte säker på vilket sorts golv det är, chansar på gymnastikgolv. Vet du vilket som är mest skonsamt?

Med gymnastikgolv menade jag alltså sådant sviktande golv som de kör fristående på i gymnastiktävlingar.

Ju mjukare (mer sviktande) golv är väl rimligtvis skonsammare än helt stumt golv som betong är.

Gosti123
2012-09-20, 21:02
Då är det nog betong med gummi över. Tror du en grusplan på vintern är skonsammare än en inomhushall med sådant golv? Grusplanerna blir ju väldigt hårda vet jag iallafall.

svenbanan
2012-09-20, 22:00
Då är det nog betong med gummi över. Tror du en grusplan på vintern är skonsammare än en inomhushall med sådant golv? Grusplanerna blir ju väldigt hårda vet jag iallafall.

Om det verkligen är betong med gummimatta över så skulle jag nog tro att frusen grusplan är skonsammare.

Men är det verkligen en såpass stum inomhushall? Vad är hallen till för?

Gosti123
2012-09-20, 23:28
Om det verkligen är betong med gummimatta över så skulle jag nog tro att frusen grusplan är skonsammare.

Men är det verkligen en såpass stum inomhushall? Vad är hallen till för?

Främst har skolan den när dom har idrott, fotbollslaget här använder den på vintrarna för inomhusträning.

svenbanan
2012-09-20, 23:41
Främst har skolan den när dom har idrott, fotbollslaget här använder den på vintrarna för inomhusträning.

Då kan det väl knappast vara betonggolv?

Gosti123
2012-09-20, 23:45
Fick precis höra av en jag känner:

"Betong med gummimatta, tämligen stenhård"