handdator

Visa fullständig version : Vad är det med cheesecake!

Pretorian
2012-06-29, 06:44
Jag läser på massa fitness-bloggar (ja, jag är en sucker för att läsa bloggar) och många verkar välja cheesecake som dessert när de ska lyxa till det.

Jag själv äter sällan cheesecake (gjorde aldrig det innan dieten heller) men vad är det med den? Martin Berkhan pratar också om cheesecake och det finns en hel sida med de bästa recepten på Leangains.

Är cheesecake en "bättre" dessert för det är mer protein eller är det specialversioner som folk gör (typ som proteinpannkakor) som inte går att jämföra med en riktig cheesecake?

vicarious
2012-06-29, 06:58
Vanlig cheesecake är väl knappast nyttigare än någon annan dessert men det handlar nog ofta om modifierade varianter som du säger, iaf här på forumet. Mycket protein och mycket cheesecake i förhållande till lågt energiinnehåll är väl oftast det som brukar dyka upp här på Kolozzeum.

Sheogorath
2012-06-29, 06:59
Vanlig cheesecake är väl knappast nyttigare än någon annan dessert men det handlar nog ofta om modifierade varianter som du säger, iaf här på forumet. Mycket protein i förhållande till lågt cheesecake-innehåll är väl oftast det som brukar dyka upp här på Kolozzeum.

Fixed.

Lychgate
2012-06-29, 07:02
Antagligen för att macrosen blir ganska "opti" utan att det smakar helt fel. En hel form blir runt 1150 kcal varav 180g protein med min version.

Ligger man i "hård" diet så är det helt enkelt det som liknar The Real Deal mest så att säga och man kan äta mycket utan att varken få kcal eller kolhydrat/fett att skjuta i tacket. :)

Jode
2012-06-29, 07:04
Snabbt och gott + går att variera ganska mycket.

Kör själv en variant på 500g kvarg,2 hela ägg,lite linfrö,kasein (valfri smak) sen öser jag i olika essenser i form av bittermandel/citron/arrak/rom eller lite vaniljpulver. Vispar ihop allt sen in i ugnen på 150 grader i ca 1 timme.

Tar ut låter svalna eller en stund i frysen sen äter jag den med keso/bär/kvarg/proteinfluff eller bara som den är.

Ett gott tips är även att riva i lite limeskal tillsammans med lite fun light orange.

Pretorian
2012-06-29, 07:10
Får kanske prova att göra en i helgen. Men det är dumt att sitta och leta efterrättsrecept nu under fastan.

Morty
2012-06-29, 07:23
Ät proteinfluff istället. Låtsas att det är det bästa som finns.

Pretorian
2012-06-29, 07:32
Har aldrig lyckats med proteinfluff... eller... jag gillar inte dem varianter jag fått till. Det bästa nyttiga alternativet som är enkelt är mina proteinpannkakor. De är goda på riktigt, inte bara "för att vara nyttiga"-goda.

Har hittat en bra kanal på Youtube som verkar ha riktigt bra recept. Ska testa i helgen.

http://www.youtube.com/playlist?list=PL539EB8C779A60AA4&feature=plpp

Endumen
2012-06-29, 08:49
Det är gott? :D

morc
2012-06-29, 10:14
Om du testar Carnegie deli cheesecake så kommer du aldrig ställa den frågan igen ;).

http://www.carnegiedeli.com/recipe.php

Ja, omständig att göra. Men seriöst, helt otroligt god. Bästa cheesecake jag har provat, kanske bästa dessert med.

EDIT: Om du testar så fuska inte med vanilin socker istället för äkta vanilj!

Pompere
2012-06-29, 10:27
Varför det är sådan "hysteri" är att det går att få bra macros ("fitness-macros") till en likvärdig smak/konsistens helt enkelt.

Annars är det bara kolla på ingredienserna och avgör själv om det är "nyttigt" eller ej. Inget konstigt..

Jag använder mig själv utav bodybuilding.com receptetet som finns på brädan här, och tycker den är väldigt god med tanke på dess macros (typ 800 kcal, bara protein och lite fett)

Ramrod
2012-06-29, 10:31
Varför det är sådan "hysteri" är att det går att få bra macros ("fitness-macros") till en likvärdig smak/konsistens helt enkelt.

Annars är det bara kolla på ingredienserna och avgör själv om det är "nyttigt" eller ej. Inget konstigt..

Jag använder mig själv utav bodybuilding.com receptetet som finns på brädan här, och tycker den är väldigt god med tanke på dess macros (typ 800 kcal, bara protein och lite fett)

Har du länk till receptet? *cupid*

vicarious
2012-06-29, 10:45

Likvärdig smak, nja :) Visst kan man få det att smaka gott (extra gott om man är dietskadad) men att säga att det smakar likadant fast med helt andra ingredienser håller jag inte med om.

Pompere
2012-06-29, 10:49
Har du länk till receptet? *cupid*
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=141848361
Likvärdig smak, nja :) Visst kan man få det att smaka gott (extra gott om man är dietskadad) men att säga att det smakar likadant fast med helt andra ingredienser håller jag inte med om.

Sant.
"Nästan" likvärdig är med rättelse i min mening.
Diethjärnan som du nämnde har en stor betydelse i dessa "macro"-kakor runt om på forumet

:D

Hymer
2012-06-29, 12:07
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=141848361

Sant.
"Nästan" likvärdig är med rättelse i min mening.
Diethjärnan som du nämnde har en stor betydelse i dessa "macro"-kakor runt om på forumet

:D

Är jag jätte jobbig om jag ber dig skriva ner det på Svenska? :smash:

Chrbo
2012-06-29, 12:11

Jag tycker inte heller riktigt att smaken är likvärdig. Däremot tycker jag att proteinvarianten är mycket godare.

Enkelt, bra makros och mumma.

Knatcharn
2012-06-29, 12:53
Har hittat en bra kanal på Youtube som verkar ha riktigt bra recept. Ska testa i helgen.

http://www.youtube.com/playlist?list=PL539EB8C779A60AA4&feature=plpp

Jäklar, skall tittas in när mina munchies infinner sig ikväll :D

OnT: Det är väl mest för att det går att göra schyssta kakor med supermacros.. Jag antar att flera kollat kvarg och sett "Användingsområde: Chessecake"? :D

AhmedGrisen
2012-06-30, 12:20
cheesecake är väl "inne" nuförtiden överhuvudtaget? jag tycker iallafall det är väldigt många som har börjat göra det på senaste tiden