handdator

Visa fullständig version : Kosthjälp/råd till tränande tjej.

Banani
2012-06-29, 03:53
Hej allihopa!
Någon som kan försöka hjälpa mig med att klura ut lite på min kost och ge mig lite vägledning inom kosten och eventuell träning vid synpunkter?

Jag kan berätta lite om mig och min situation.
Jag är 19, snart 20. - är 178 lång och väger förmodligen just nu runt 62-63 kg, gått ner stadigt från ca 67-68 kg sen början av maj.
Lever ett fullspäckat liv kring mycket jobb, fritid och träning dvs fullfart hela tiden iprincip. Jobbar som personlig assistent med både natt, dag - kväll och dygnspass.

Tränar på gymmet ca 3-5 ggr/vecka, kan bli 6 i ovanliga fall. Ute och går väldigt mycket nuförtiden också 5-7 ggr/vecka sammanlagt ca 1-1,5 mil/under en dag, försöker gå varje dag iallafall.
Mina gympass försöker jag lägga upp genom ca 2-4 bodypump pass (som är så jääääkla kul!!) och kanske något cx30 eller bodybalance, men inte så ofta man hinner. Sen blir det ungefär 1-2 ggr/v inne vid gymmet, beror helt på hur arbetspassen ligger. Så jag är relativt aktiv!

Problemet är att jag har så svårt för kosten med mitt fullspäckade schema. Det blir alltid något snabbt och lever nästan bara på naturgodis, frukt, kvarg .. Sen mina tillskott.

OxyPro Elite innan träning & vid uppstigning på träningsdagar (har beställt hem jack3d som jag ska testa nu också), sen brukar jag för det mesta gå /varva med joggning ca 3-4km innan pass och sen äta ev frukt eller shake, och under passen har jag alltid med mig en shake med Xtend (gjort det nu i tre -fyra veckor) sen efter passen har jag så svårt för att hinna varva ner och äta för attest är full rulle med massa saker som ska göras så det blir typ bara "snabb"ätning genom med kvarg eller naturgodis ..

Jag vet att jag äter dåligt, försöker var 3-4 timme .. Men det är så svårt att inte överäta och sen inte vara hungrig tills nästa mål, så ibland kan det ta nästan 7-9 timmar innan jag äter igen .. Jobbigt att alltid tänka på att jag ska äta så ofta och vad man ska äta, kan ju inte dricka shakes eller äta frukt hela tiden .. Jag vet att min kropp har ändrats väldigt mkt, folk har påpekat hur fit jag har blivit eller de flesta tycker jag har blivit "anorektisk" pga att kroppen brutit ner mycket fett och att det har tagit så mycket kring axlar, brösten och midja. Har ju fått muskler (mycket kring övre magmuskler, lår och rumpa och vader), men känns som om jag ändå tappat lite också. Dock så har jag ju lite kvar på höfter och lår som jag jättegärna vill reducera också mot egentligen vad jag borde! Även få fram mina nedre magmuskler. Men det är så himla svårt med hur jag ska gå till väga! hur ska jag äta för att samtidigt bygga muskler men också förbränna bort det "oönskade" fettet kring låren och höfterna?

Min kropp för övrigt ser väldigt "atletisk" ut för att jag har ändå "bred" överkropp men som är ändå rätt smal (jag har nyckelben som sticker ut oavsett hur mkt jag går upp i vikt eller ej), armar och axlar, rygg har långa slanka muskler och "hänger" faktiskt inte, skulle dock vilja ha mer muskler men finns ju inte mycket fett där som man kan bygga på) ..

Långa meningar, en liten roman blev det men jag ville formulera mig så mycket som jag kan för bästa hjälp! Måste också påpeka att jag (min mage) är väldigt svag för pasta och bröd, sväller upp som bara den så jag utesluter kolhydrater i dess form. MVH!

Maine_Cat
2012-06-29, 04:19
Du kommer säkert få flera bra tips under dagen men min första tanke är dra ner på promenader alt helt sluta med dem som inte är jobbet. Minska dina bodypump pass till max ett i veckan. Lägg mer tid på ren styrketräning tre helkroppspass i veckan till att börja med. När det gäller maten planera iförväg matlåda som du kan värma lunch och middag direkt när du kommer hem, mellanmål som kvarg, ägg, tonfisk, banan, makrill i tomatsås bra förpackning från början att ha med och ha för att få i sig. Du kan inte punktförbränna. Träna mer tungstyrketräning och äta ett överskott på ca 300-500kalorier/dygn gör dig mer gott. Du behöver ta dig en ordentlig funderare så du inte gör dig själv illa bara för att få magrutor.

Banani
2012-06-29, 04:37
Du kommer säkert få flera bra tips under dagen men min första tanke är dra ner på promenader alt helt sluta med dem som inte är jobbet. Minska dina bodypump pass till max ett i veckan. Lägg mer tid på ren styrketräning tre helkroppspass i veckan till att börja med. När det gäller maten planera iförväg matlåda som du kan värma lunch och middag direkt när du kommer hem, mellanmål som kvarg, ägg, tonfisk, banan, makrill i tomatsås bra förpackning från början att ha med och ha för att få i sig. Du kan inte punktförbränna. Träna mer tungstyrketräning och äta ett överskott på ca 300-500kalorier/dygn gör dig mer gott. Du behöver ta dig en ordentlig funderare så du inte gör dig själv illa bara för att få magrutor.

Det är det jag är "rädd" för (vet att jag inte borde vara det) att öka intaget, om jag gör det för mkt dvs.. Det är en frihet för mig att komma iväg på passen, får sån energi! Därför blir jag så rastlös om jag inte går. Rör mig inte allt för mkt på jobbet så som de flesta gör. Har en rätt lugn brukare som inte kräver så mycket. Hur ska jag också finna motivationen till att styrketräna på gymmet ca 3 ggr/v helt själv? Tips haha! Magrutor är jag inte så starkt ute efter utan jag vill se lite portionenli ut i jämförelse med övre delen av kroppen och vader, så själva "mitten området" vill jag tona ner lite :)

Pretorian
2012-06-29, 06:35
Du behöver inte äta hela tiden bara du äter tillräckligt under hela dagen och gärna ett rejält mål direkt efter träningen. En vardag för mig kan se ut såhär:
Frukost 7:00 - BCAA och kaffe
Lunch 11:00 - Kaffe och ibland en vassle-shake
Innan gym 15:00 - BCAA och Celsius
Efter gym 16:30 - BCAA eller vassle-shake
Middag 17:30 - 1 kg kött med ris och massa grönsaker
Kvällsmål (om jag är sugen på det) - proteinpannkakor med blåbär

LilMack
2012-06-29, 09:30
Det du borde göra är att räkna ut hur många kalorier du bör stoppa i dig varje dag. Sedan får du betänka vad du skall proppa i dig. Du äter inte mycket kolhydrater. En kolhydrats fattig kost innebär att du får det svårt att bygga upp dina muskler.
Om det skall vara något mål om dagen så är det efter själva träningspasset du ska inta dem.

Måste säga att du har en rätt så bra koll redan på vad du äter och inte äter vilket är bra. Sen kan du givetvis finjustera upplägget. Mitt tips är att läs runt här på kollo finns massor med bra tips. Jag kan ge dig ett tips på bärsmoothie:

250 g kvarg
1 dl lättyoghurt
1 dl lättmjölk (mer eller mindre beroende på konsistensen)
Bär färska som frysta. Blåbär eller hallon blir bäst. Ta efter behag.

Mixa allt detta i en shaker. På så vis får du i mest protein men även lite kolhydrater och fett. Finns oändliga med recept, tillsätt havregryn t.ex. då blir det en bra boost innan träning.

En stadig frukost är att rekommendera
Gröt och ägg!

Banani
2012-06-29, 13:26
Det du borde göra är att räkna ut hur många kalorier du bör stoppa i dig varje dag. Sedan får du betänka vad du skall proppa i dig. Du äter inte mycket kolhydrater. En kolhydrats fattig kost innebär att du får det svårt att bygga upp dina muskler.
Om det skall vara något mål om dagen så är det efter själva träningspasset du ska inta dem.

Måste säga att du har en rätt så bra koll redan på vad du äter och inte äter vilket är bra. Sen kan du givetvis finjustera upplägget. Mitt tips är att läs runt här på kollo finns massor med bra tips. Jag kan ge dig ett tips på bärsmoothie:

250 g kvarg
1 dl lättyoghurt
1 dl lättmjölk (mer eller mindre beroende på konsistensen)
Bär färska som frysta. Blåbär eller hallon blir bäst. Ta efter behag.

Mixa allt detta i en shaker. På så vis får du i mest protein men även lite kolhydrater och fett. Finns oändliga med recept, tillsätt havregryn t.ex. då blir det en bra boost innan träning.

En stadig frukost är att rekommendera
Gröt och ägg!

Tack för tipsen! Ska verkligen följa att äta lite mer kolhydrater på träningsdagar där jag tränar styrka och sen minska med kolhydraterna när jag inte tränar. Tror det kommer fungera för mig faktiskt, bara jag har koll och att det inte går överstyr (blir så himla sötsugen vid för mkt kolhydrater).

Exempelvis vid träningsdagar - (Icke träningsdagar så drar jag bara ner på kolhydraterna.)
Frukost - Ex. Gröt & ett ägg. / Kvarg med bär och musli - havrekli. / Rågbröd på surdeg med makrill - ägg.
Mellis - Frukt/Kvarg/Proteinshake/naturgodis
Lunch - Sallad, kött/fisk och kamutvete/ris/potatis och ev någon sås.
Middag - samma som lunchen, lite mindre ris/kamutvete/potatis.
Ev kvällsmål - Kvarg/frukt/Proteinshake/naturgodis

Typ något liknande? Borde ju ändå räcka typ. Vill inte ösa i mig för mkt heller.

LilMack
2012-06-29, 23:13
Tack för tipsen! Ska verkligen följa att äta lite mer kolhydrater på träningsdagar där jag tränar styrka och sen minska med kolhydraterna när jag inte tränar. Tror det kommer fungera för mig faktiskt, bara jag har koll och att det inte går överstyr (blir så himla sötsugen vid för mkt kolhydrater).

Exempelvis vid träningsdagar - (Icke träningsdagar så drar jag bara ner på kolhydraterna.)
Frukost - Ex. Gröt & ett ägg. / Kvarg med bär och musli - havrekli. / Rågbröd på surdeg med makrill - ägg.
Lunch - Sallad, kött/fisk och kamutvete/ris/potatis och ev någon sås.
Middag - samma som lunchen, lite mindre ris/kamutvete/potatis.
Ev kvällsmål - Kvarg/frukt/Proteinshake/naturgodis

Typ något liknande? Borde ju ändå räcka typ. Vill inte ösa i mig för mkt heller.

Det där ett bra matschema. Glöm inte bort kolhydrater efter styrketräning.
Om du bortser från kolhydratkällorna så får du i dig en stor mängd protein. Man brukar säga 2 gram / kg. Så du borde ligga på ca 120 gram om dagen.
Du kan ju räkna dig fram till på ett ungefär vad du kommer upp i. Men tar du 2 proteinshakes per dag är du bara där upp i 40 gram.

Du kan unna dig ett par mackor till frukosten till gröten om du känner för det.

Läs igenom denna guide (om du inte redan gjort det)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Keep it up :)

Banani
2012-06-30, 09:13
Det där ett bra matschema. Glöm inte bort kolhydrater efter styrketräning.
Om du bortser från kolhydratkällorna så får du i dig en stor mängd protein. Man brukar säga 2 gram / kg. Så du borde ligga på ca 120 gram om dagen.
Du kan ju räkna dig fram till på ett ungefär vad du kommer upp i. Men tar du 2 proteinshakes per dag är du bara där upp i 40 gram.

Du kan unna dig ett par mackor till frukosten till gröten om du känner för det.

Läs igenom denna guide (om du inte redan gjort det)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Keep it up :)

Oj jag glömde intaget kring efter och innan träning men efter blir det då om man ska få i sig snabbt en proteinshake och en banan om det är lite längre tid till intag av större måltid. Jag hoppas jag kan hålla detta nu, vill verkligen satsa och se resultat! Dock svårt nu kring sommaren med öppettiderna på gymmet, de suger verkligen .. speciellt till de tiderna jag har mina jobbpass ..