handdator

Visa fullständig version : Vart köpa fysisk kopia av windows 7?


Alkro
2012-06-28, 21:09
Någon som vet vart i centrala stockholm man kan köpa en windows 7 kopia fysiskt? Behöver skaffa en under helgen.

David Brent
2012-06-28, 21:12
Inet har, finns på
Hötorget
Sveavägen 17, 111 57 Stockholm

thomast
2012-06-28, 21:12
http://www.webhallen.com/se-sv/mjukvara/kampanjer/windows_7_1000kr_tillbaka/

Med cash back. Dock ser det ut som att det bara är Home Premium engelsk version som finns i lager.

Alkro
2012-06-28, 21:28
hur funkar det förövrigt med windows 7 licenser? Vad jag förstår gäller 1 licens 1 dator. Kan man installera samma licens på två datorer omr?man aldrig har de påslagna samtidigt? Hur vet microsoft annars att man heltenkelt inte bara installerat om flera gånge

Piranha
2012-06-28, 23:05
hur funkar det förövrigt med windows 7 licenser? Vad jag förstår gäller 1 licens 1 dator. Kan man installera samma licens på två datorer omr?man aldrig har de påslagna samtidigt? Hur vet microsoft annars att man heltenkelt inte bara installerat om flera gånge

Nej.

Xtronal
2012-06-28, 23:19
Nej.

OT: FIN AVATAR PIRANHA, påminner mig om filmen Titanic.:hbang:

Sniggel
2012-06-28, 23:19
Passar på med en relaterad fråga!
Om man har tappat bort en licensnyckel till windows XP går det på något vis att aktivera sitt windows eller få tag på nyckeln? Jag kan inte se att det går. Har man blivit av med nyckeln har man helt enkelt blivit av med programmet.

Xtronal
2012-06-28, 23:21
Passar på med en relaterad fråga!
Om man har tappat bort en licensnyckel till windows XP går det på något vis att aktivera sitt windows eller få tag på nyckeln? Jag kan inte se att det går. Har man blivit av med nyckeln har man helt enkelt blivit av med programmet.

det stämmer.. windows support brukar även vara väldigt sega när det kommer till att svara på mail.

Sniggel
2012-06-28, 23:36
Får väl se om man kanske kan installera något gratis OS på morsans dator. En polare rekommenderade något som inte hade stora krav på prestanda (datorn är gammal, 512 mb ram). Har glömt dock vad OS:et hette. Kan ha varit en variant på Ubuntu.

King Grub
2012-06-29, 11:55
hur funkar det förövrigt med windows 7 licenser? Vad jag förstår gäller 1 licens 1 dator. Kan man installera samma licens på två datorer omr?man aldrig har de påslagna samtidigt? Hur vet microsoft annars att man heltenkelt inte bara installerat om flera gånge

Är det en OEM-licens får den bara installeras på en dator. Även om du köper en ny dator och aldrig använder den gamla igen, får du inte installera det Windows på den nya datorn. Du får heller inte byta viss hårdvara (t ex moderkort) i datorn, eftersom licensen är bunden till hårdvaran.

Är det en full licens på du installera den på hur många datorer som helst, men bara en i taget. Du får byta hårdvara hur som helst. Du kan dock inte aktivera samma licens obehindrat hur många gånger som helst, men då räcker det med att ringa ett gratisnummer till Microsoft för att ordna det.

WHITEFOLKS
2012-06-29, 11:58
Får väl se om man kanske kan installera något gratis OS på morsans dator. En polare rekommenderade något som inte hade stora krav på prestanda (datorn är gammal, 512 mb ram). Har glömt dock vad OS:et hette. Kan ha varit en variant på Ubuntu.

Xubuntu eller Lubuntu är varianter med lägre systemkrav. Vad är det för sorts minne i den? Det skulle nog göra enorm skillnad att få i 2gb i den och du kan säkerligen hitta det på tradera för någon/några hundralappar.

När vi ändå är inne på Windows 7.

Jag har just nu en bärbar som har vista installerat, är windows 7 snabbare? Den har en p8600 cpu och 6gb ram.

King Grub
2012-06-29, 12:01
Något kanske, men inte något speciellt. Kanske inte märkbart. Vista var buggigt och krångligt när det släpptes, men flera Service Packs har fixat det mesta, och hade Vista varit som det är nu när det kom, hade det nog inte fått sådana negativa reaktioner som det fick.