handdator

Visa fullständig version : Upplägg för att träna axlar


n3o
2012-06-28, 20:12
Tja,

Snabb fråga bara ang. axlar. Just nu kör jag både pressar och sidolyft, men också övningar för framsida, baksida axlar och traps på mitt axel pass.

Min fråga är om det på något sätt skulle vara effektivare/bättre/smartare att dela upp det så att jag kör baksida axlar och traps tillsammans med ryggen, framsida axlar med bröst och fokusera på pressar samt sidolyft på axelpasset??

Mitt mål (efter min semester som börjar imorgon) blir att deffa lätt och fokusera på att bygga en schysst fysik genom att bli av med kroppsfett. Sen blir det bulk och volym.

Åsberg
2012-06-28, 20:19
Baksida axlar fungerar väldigt bra att köra på ryggpasset enligt mig. Samma sak med trapsen. Framsida axlar och pressar är typ samma sak för mig så där vet jag inte hur jag hade lagt upp det.

InShape
2012-06-28, 20:21
Beror helt på hur ditt schema ser ut förövrigt, kommer rygg dagen efter, kan det vara lämpligt att spara baksida axlar & trapz till den dagen, enligt mig.
Framsida axlar får du till stor del genom bröstträningen. :)

n3o
2012-06-28, 20:34
Baksida axlar fungerar väldigt bra att köra på ryggpasset enligt mig. Samma sak med trapsen. Framsida axlar och pressar är typ samma sak för mig så där vet jag inte hur jag hade lagt upp det.

Beror helt på hur ditt schema ser ut förövrigt, kommer rygg dagen efter, kan det vara lämpligt att spara baksida axlar & trapz till den dagen, enligt mig.
Framsida axlar får du till stor del genom bröstträningen. :)

Just nu kör jag följande:


Rygg (marklyft, latsdrag, skivstångsrodd, hantelrodd) och biceps (2-3 övningar beroende på vad som finns ledigt)
Bröst (Rak bänk, incline hantelpress, flyes, lutande dips) och triceps (2-3 övningar beroende på vad som finns ledigt)
Ben men inte vader (knäböj, raka marklyft, utfall), maqge (2-3 övningar, crunches och sånt)
Axlar (millitärpress, hantelpress sittande, sidolyft, framåtlyft, omvända flyes, shrugs)


Skulle jag då byta ut hantelrodden under ryggpasset mot baksida axlar och traps?

InShape
2012-06-28, 20:47
Eftersom du kör axlar ett separat pass tycker jag att du skall köra allt där. :) Shrugs skulle jag lägga på ryggpasset dock.

n3o
2012-06-28, 20:54
Eftersom du kör axlar ett separat pass tycker jag att du skall köra allt där. :) Shrugs skulle jag lägga på ryggpasset dock.

ok,,då prövar jag det upplägget och ser hur det känns :)

tack!!