handdator

Visa fullständig version : En fråga om bristningar


glhf
2012-06-28, 17:56
Tjenare Kolozzeum!

Förra sommaren upptäckte jag att hade fått små ärr på nedre delen av ryggen. Insåg senare att det var bristningar jag troligen fått av träningen. De jag hade då är rätt ljusa och syns inte lika tydligt.
Efter varje jävla ryggpass nuförtiden så ser jag att nya röda bristningar poppat fram. Inte det minsta roligt!
Om jag skippar att träna ryggen, eller iallafall tränar den lätt i någon MÅNAD. Kommer de bli någon sklillnad på dom. Kommer de blekas ut?
Om jag skaffar mig ett bälte, kommer den delen där bristningarna sitter tränas mindre då? Ska posta en bild så snart jag kan.

Detta är skrivet i all hast, har nämligen bråttom. Stavfel och konstiga meningar kommer förekomma.

frong
2012-06-28, 18:30
Finns salvor, hjälper att värma upp bra.

Herman H
2012-06-28, 19:49
Jag och många andra har också bristningar, de poppar upp lite då och då, en här och en där... Personligen bryr jag mig inte ett skit om dem, de bleknar med tiden men försvinner aldrig helt, kolla hur många kvinnors magar ser ut som varit gravida t.ex. Jag tror inte du kan göra mycket åt det, brister huden så brister den, det kommer om man växer lite för fort för att huden ska hänga med.
Det kan uppkomma väldigt mycket bristningar pga att man växer för fort om man dricker något annat än saft så att säga men sånt förutsätter jag att du inte pysslar med.
Träna på.

Johan_P
2012-06-28, 20:07
Hudbristningar, striae, uppkommer när huden sträcks för snabbt över för kort tid. I nuläget finns inget direkt botemedel. De bleknar med tiden men försvinner aldrig.

Det finns redan många trådar om ämnet. Här är några:

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ghlight=striae
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ghlight=striae

glhf
2012-06-28, 23:39
Jag och många andra har också bristningar, de poppar upp lite då och då, en här och en där... Personligen bryr jag mig inte ett skit om dem, de bleknar med tiden men försvinner aldrig helt, kolla hur många kvinnors magar ser ut som varit gravida t.ex. Jag tror inte du kan göra mycket åt det, brister huden så brister den, det kommer om man växer lite för fort för att huden ska hänga med.
Det kan uppkomma väldigt mycket bristningar pga att man växer för fort om man dricker något annat än saft så att säga men sånt förutsätter jag att du inte pysslar med.
Träna på.

Nej sånt pysslar jag inte med. Har dock växt en hel del sedan jag började.

glhf
2012-06-28, 23:42
Hudbristningar, striae, uppkommer när huden sträcks för snabbt över för kort tid. I nuläget finns inget direkt botemedel. De bleknar med tiden men försvinner aldrig.

Det finns redan många trådar om ämnet. Här är några:

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ghlight=striae
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ghlight=striae

Jo, jag har ju självklart både googlat och kollat in massvis av andra trådar om ämnet. Dock så löd en av mina frågor ifall ett bälte skulle dämpa produktionen av bristningar. Det är nämligen nedre/mitten delen av ryggen som är svårast drabbad. *gah!*

King Grub
2012-06-29, 11:46
Dock så löd en av mina frågor ifall ett bälte skulle dämpa produktionen av bristningar.

Nej, det låter helt osannolikt.

Wormzie
2012-06-29, 12:29
Finns salvor, hjälper att värma upp bra.

Minskar man risken för bristningar genom att värma upp? Jag trodde de kom pga att man växer mycket under en längre period (t.ex. graviditet, pubertet) och inte under enskilda träningspass.

awesomooo
2012-06-29, 16:52
Jag vet inte om min hudläkare är lite dum i huvudet men hon sa att man kan smörja in varje kväll lite Helosan där bristningar finns eller där dom eventuellt kommer uppstå.

Johan_P
2012-06-29, 16:58
Jag vet inte om min hudläkare är lite dum i huvudet men hon sa att man kan smörja in varje kväll lite Helosan där bristningar finns eller där dom eventuellt kommer uppstå.

Låter kanske inte helt otroligt så länge de inte har uppstått, om krämen gynnar hudens "smidighet". Men jag skulle inte tro på någon förbättring om de redan uppstått.

Men orkar man stå och smörja in sig inför varje pass där man sträcker ut hud? Inte jag i alla fall. Det blir rätt många Helosantuber på ett år :D

Och helt ärligt... jag brydde mig i början men efter några år kan jag inte bry mig mindre. Bara att gilla läget.

Skrotnisse
2012-06-29, 16:59
Jag vet inte om min hudläkare är lite dum i huvudet men hon sa att man kan smörja in varje kväll lite Helosan där bristningar finns eller där dom eventuellt kommer uppstå.

Det är en bra idé. Kvinnor som är gravida brukar bli tillsagda att börja smörja in magen för att hjälpa och skydda mot bristningar. Har väl med att huden mjukas upp

Klauk
2012-06-29, 17:04
Bristningar på nedre delen av ryggen? Exakt vart då? Du ser ung ut på ditt profilkort. Kan vara att du växer på längden också.
Själv ser det ut som jag blivit piskad på ryggen enbart för att jag växte snabbt på längden.

glhf
2012-06-29, 17:15
Jag vet inte om min hudläkare är lite dum i huvudet men hon sa att man kan smörja in varje kväll lite Helosan där bristningar finns eller där dom eventuellt kommer uppstå.

Jag köpte mig en kräm med vitamin E, och på burken står det att den ska göra så att bristningarna både ska bli mindre synliga och att krämen motverkar nya. Använt den i cirka 4 månader och tycker inte den har hjälpt särskilt mycket. Ibland när man tittar sig i spegeln så är det lika förbannat några nya.

glhf
2012-06-29, 17:34
Bristningar på nedre delen av ryggen? Exakt vart då? Du ser ung ut på ditt profilkort. Kan vara att du växer på längden också.
Själv ser det ut som jag blivit piskad på ryggen enbart för att jag växte snabbt på längden.

Kan delvis vara att jag växt på längden men det är inte särskilt mycket. Har varit ca 175cm länge nu tycker jag. :)

Bild på vart de sitter.

Johan_P
2012-06-29, 17:46
Bild på vart de sitter.

Min spontana reaktion är att de sitter ganska märkligt. Jag vet inte hur du kan ha sträckt huden på det stället. Har du kollat upp det hos läkare?

Wormzie
2012-06-29, 17:58
Min spontana reaktion är att de sitter ganska märkligt. Jag vet inte hur du kan ha sträckt huden på det stället. Har du kollat upp det hos läkare?

Säkert bland de absolut vanligaste platserna för hudbristningar på ungdomar som börjar växa mycket genom pubertet och träning.

Klauk
2012-06-29, 18:06
Det där är absolut hudbristningar pga att du vuxit på längden. Ser precis ut som för mig. De kom i princip samtidigt som jag slutade växa också.

Johan_P
2012-06-29, 18:14
Säkert bland de absolut vanligaste platserna för hudbristningar på ungdomar som börjar växa mycket genom pubertet och träning.

Kan inte förstå hur man får de bristningarna från träning. Att man växt snabbt på längden låter mer sannolikt. Men han har skrivit att han inte växt särskilt mycket, vilket borde utesluta det. Tror inte jag sett bristningar där innan, men säkert inte ovanligt.

glhf
2012-06-29, 19:00
Kollade precis i mitt pass, Där var jag 174cm och det tog jag i mars 2011. Idag är jag 175cm så på längden har jag tyvärr inte växt något märkvärt *grr*

glhf
2012-06-29, 23:35
Det där är absolut hudbristningar pga att du vuxit på längden. Ser precis ut som för mig. De kom i princip samtidigt som jag slutade växa också.

Hur ser dina bristningar ut idag? Hur gammal är du?

fenzyn
2012-06-30, 00:31
Jag har exakt likadant fast mer.. fick dom väll när jag var 17 eller så.. Och då tyckte jag det var hemskt.. Idag är jag 23 och det har blekts bra mycket (tog säkert 1-2 år för dom att blekas bra). Men hade inte brytt mig ett dugg idag om jag hade haft stora röda bristningar på varken ryggen eller armarna etc.

Tror det är ganska samma för dom flesta att man nojjar över det i början men sen inser man att det inte är så farligt egentligen och man slutar bry sig.

lofgreno
2012-06-30, 00:58
Har med bristningar ungefär där du har och det extremt mycket, dock syns det inte ett dugg eftersom de bleks bort med tiden, såvidare man inte står med ögat en cm ifrån min rygg.