handdator

Visa fullständig version : Vilka rotfrukter är godast?


GwP
2012-06-27, 20:29
Hej! Tänk börja käka lite rotfrukter i ugn och jag behöver tips på goda rotfrukter att ha i ugnen.

Så skriv gärna vilka ni föredrar.

Har ätit "Fitness-Kycklingen" på Jensens och ni som vet får gärna skriva vilka rotfrukter dom använder :)

olle lindblad
2012-06-27, 20:37
Palsternacka, selleri, jordärtskocka.

Jode
2012-06-27, 20:51
Rotselleri är gott (tycker jag)

krubkungen
2012-06-27, 21:12
Morot

Limbo
2012-06-27, 21:17
Potatis, rödbetor, palsternacka, morot, rotselleri + lite olivolja på de och lite kryddor och in i ugnen...MUMMA

GwP
2012-06-27, 21:26
Potatis, rödbetor, palsternacka, morot, rotselleri + lite olivolja på de och lite kryddor och in i ugnen...MUMMA

Vilka kryddor kör du? :)

Limbo
2012-06-27, 21:37
Vilka kryddor kör du? :)

Jag brukar köra på timjan, rosépeppar eller vanlig peppar bara, lägg på några vitlöksklyftor också. Kanske lite flingsalt också. :thumbup:

Pretorian
2012-06-27, 22:37
Jag gillar att marinera potatisen med allround-marinad och sen in i ugnen.

Gurkyngel
2012-06-28, 04:32
Potatis, kålrot, palsternacka, rödbetor, morot. Grova bitar gärna med skalet kvar på. Släng dit lite färska champinjoner, zuccini, aubergine och paprika också.
Gnid in alltihop med någon slags olja och krydda med salt, peppar och vitlök. Som Limbo säger är det väldigt gott med timjan också.
Om du gör något kött i ugnen kan du låta saft/sky från detta droppa ner bland grönsakerna.

L2310
2012-06-28, 13:39
Potatis, kålrot, palsternacka, rödbetor, morot. Grova bitar gärna med skalet kvar på. Släng dit lite färska champinjoner, zuccini, aubergine och paprika också.
Gnid in alltihop med någon slags olja och krydda med salt, peppar och vitlök. Som Limbo säger är det väldigt gott med timjan också.
Om du gör något kött i ugnen kan du låta saft/sky från detta droppa ner bland grönsakerna.

+1 på alla du tog upp där. I med lite blomkål och broccoli i smeten också (eller kör dom i micron och blanda ner med övriga sen), den blandningen har varit standard senaste helgerna med lite grillat och chilibea =) Smula på lite fetaost över så är det big win.

Sniggel
2012-06-28, 14:52
Palsternacka och kålrot (och potatis)!

Skiva och fetta till rotfrukterna med någon olja, strö på lite timjan och salt och in på plåt i ugn. Klockrent!

Morty
2012-06-28, 15:06
Potatis, kålrot, palsternacka, rödbetor, morot. Grova bitar gärna med skalet kvar på. Släng dit lite färska champinjoner, zuccini, aubergine och paprika också.
Gnid in alltihop med någon slags olja och krydda med salt, peppar och vitlök. Som Limbo säger är det väldigt gott med timjan också.
Om du gör något kött i ugnen kan du låta saft/sky från detta droppa ner bland grönsakerna.

+1 på alla du tog upp där. I med lite blomkål och broccoli i smeten också (eller kör dom i micron och blanda ner med övriga sen), den blandningen har varit standard senaste helgerna med lite grillat och chilibea =) Smula på lite fetaost över så är det big win.


Detta är så sjukt gott. Jag kör några saftiga seitanfiléer till.