handdator

Visa fullständig version : Träna ikapp benen!


theMellis
2012-06-27, 20:22
Har några funderingar kring benträning.

Kör 4 split idag som ser ut som följande:

Dag 1: Bröst / Rygg - bänkpress, lutande hantelpress, chins, rodd, latsdrag.

Dag 2: Ben ("hela benen" / biceps - knäböj, benpress, fram/baksida i maskin, sen f5 curls och någon övning till.

Dag 3: Axlar / triceps - Dips, axelpress, smalbänk, andra axelövningar

Dag 4: Ben / Mage - knäböj, frontböj, magträning (tung)


Fokus ligger i sommaren och en bra bit in i hösten ligger i att träna ikapp benen som slarvats med gång på gång.

Kör alltid knäböj först för det är det jag vill bli duktig i. Tror att mängden "benträning" blir tillräcklig nu men det gäller ju också att träna rätt när man kör det. Undrar lite vad som krävs för att bli duktig i knäböj. Anser att jag har ganska ok överkropps styrka, (bänk 120, dips 40+, chins 25+, osv..) men böjer mindre än jag bänkar..

Lätt att texten drar iväg när jag vill förklara vad jag vill uppnå med träningen men ganska kortfattat är min fråga följande:

Jag känner att det går bättre och bättre, men vill gärna ha mycket tips om vad för övningar som är bra till böjen, Kör front för att försöka träna så jag inte tappar ryggen så mycket men kör exempelvis inget marklyft (ryggdagar är bara övredelen). Behövs det?

När jag kör böj så känner jag mer i höftböjaren än i låren, jag stretchar mycket sen 1 månad tillbacka höftböjaren, bra?

Jag vet att det är svårt att beskriva vad jag frågar efter och att en film skulle varit bra men har inte det just nu.

Har ni några övriga tips hur jag kan "optimera" knäböjen? bra övningar, antal set, osv osv.

Tror ni jag kan träna ikapp benen på ett år?

apfel
2012-06-27, 22:52
för att bli bra i böj ska du träna böj och träna böj mycket. Få in mängdträning! det sägs att det krävs 10 000 repetitioner av någonting för att bli bra på det, det stämmer inte helt men delvis. hur bra du blir på en rörelse styrs till stor del av neurologiska vägar mellan hjärna och muskel och för att stärka dem måste du göra rörelsen, ofta. jag skulle säga MINST 3 gånger/ vecka.

Svaret till din fråga "menar du ärligt att jag ska böja tungt 3 gånger i veckan!?!?" är nej, inte nödvändigtvis. men kör knäböj ofta och mycket. sen tycker jag du ska skippa skiten som "fram och baksida i maskin" om du inte har någon aning om varför du gör det. den övning som gör dig stark i böj som nybörjare är böj, böj och mera böj.