handdator

Visa fullständig version : hur gör ni knäböj,raka marklyft och vanliga marklyft?


ariak
2012-06-27, 18:22
Tja. körde knäböj och rak marklyft idag för första gången på mitt gympass. började med 50kg på vardera eftersom det var första gången och jag visste inte hur mycket jag skulle klara, jag fick ta i när jag skulle upp igen på knäböj men kände inte nån trötthet i låren, tar det mycket på era lår när ni kör knäböj? och när jag körde rak marklyft så böjdes ryggen alltid lite när vikterna var 15-25cm ifrån marken, men kände att när jag böjde mig ner så tog det lite där bak i låret.
att knäböjen inte kändes så mycket kanske berodde på mina 3 skopor crack :D

Och vad kan man göra för att inte få ont i axeln/ryggen av stången när man gör knäböj?

vicarious
2012-06-27, 18:25
Tja. körde knäböj och rak marklyft idag för första gången på mitt gympass. började med 50kg på vardera eftersom det var första gången och jag visste inte hur mycket jag skulle klara, jag fick ta i när jag skulle upp igen på knäböj men kände inte nån trötthet i låren, tar det mycket på era lår när ni kör knäböj? och när jag körde rak marklyft så böjdes ryggen alltid lite när vikterna var 15-25cm ifrån marken, men kände att när jag böjde mig ner så tog det lite där bak i låret.
att knäböjen inte kändes så mycket kanske berodde på mina 3 skopor crack :D

Ryggen ska inte böjas när du kör raka marklyft. Och ja, knäböj brukar ta ordentligt på mina lår iaf.


Och vad kan man göra för att inte få ont i axeln/ryggen av stången när man gör knäböj?

Skaffa stora trapz. ;) Vissa gym brukar ha kuddar man kan sätta runt stången.

ariak
2012-06-27, 18:31
Ryggen ska inte böjas när du kör raka marklyft. Och ja, knäböj brukar ta ordentligt på mina lår iaf.



Skaffa stora trapz. ;) Vissa gym brukar ha kuddar man kan sätta runt stången.

kanske borde öka vikten till nästa pass, men det gör ont som in i he****e när stången tar på axlarna

vicarious
2012-06-27, 18:32
kanske borde öka vikten till nästa pass, men det gör ont som in i he****e när stången tar på axlarna

Eller lära dig tekniken ordentligt. Kanske finns det någon duktig på gymmet som kan hjälpa dig.

Angående stången så vänjer man sig.

mikaelj
2012-06-27, 18:34
Börja med 20 kg på stången, gör 5x5 reps, lägg på 2,5 kg till nästa pass. Du är uppe på 50 kg efter 12 pass och då gör det inte ont på axlarna längre. Häpp.

Låt bli kudden.

Stor Hård Ådrig
2012-06-27, 18:40
Krävs iofs teknik för att hålla stången rätt imo, man kan inte bara lägga den och vänja sig. Du måste hålla övre ryggen/trapzen spända och hitta ett skönt ställe att lägga den på (på trapz/bakre deltoid). Om du är avslappnad kommer det aldrig vara skönt. Testa håll smalare och tryck upp armbågarna bakom stången så spänns det automatiskt upp.

Sen borde ju dina 3 skopor crack snarare göra att du får mer pump än mindre? o_O

ariak
2012-06-27, 18:55
Krävs iofs teknik för att hålla stången rätt imo, man kan inte bara lägga den och vänja sig. Du måste hålla övre ryggen/trapzen spända och hitta ett skönt ställe att lägga den på (på trapz/bakre deltoid). Om du är avslappnad kommer det aldrig vara skönt. Testa håll smalare och tryck upp armbågarna bakom stången så spänns det automatiskt upp.

Sen borde ju dina 3 skopor crack snarare göra att du får mer pump än mindre? o_O

kände inte att det tog så mycket på låren när jag gjorde knäböj men efter mina knäböj och raka marklyft så kunde jag knappt stå upp. Crack kanske gjorde så att jag inte kände att benen inte palla mer.

mikaelj
2012-06-27, 18:58
Knäböj tar mycket på allt.

pizzapie
2012-06-27, 19:04
Började gymma i februari, kan säga att i knäböj va det samma för mig. Men med stången har jag märkt har man greppet ganska nära huvudet (typ så långt in du kan) så är det lättare att lägga stången på ryggen istället för typ axlarna. Sen i knäböj kör jag djupa längst ner i princip. Och kan säga att det tog mig kanske 2-3 månader innan jag riktigt började bli trött i benen och inte andra delar. Oftast är det pga man är starkare i benen än de andra musklerna då man tränar ganska många i knäböj

krubkungen
2012-06-27, 19:05
Hur länge har du styrketränat?

ariak
2012-06-27, 19:24
Hur länge har du styrketränat?

6 månader, körde 3 månader fritt på gymmet, sen 1 månad bodypump och sedan 2 månader helkropps(maskiner) pass 3 ggr i veckan efter ett schema som en pt gjorde åt mig. och nu kör jag bumbis 3 split 6 gånger i veckan. har tänkt spara ihop pengar till tid med en PT, kostar skit mycket. 350 första timmen sen 500kr per timme. jag har stenkoll på kosten, får i mig exakt så mycket kcal (kollisar,protein,fett) som jag behöver, + lite mer för att ligga lite plus så jag bygger nåt.

mikaelj
2012-06-27, 19:28
Besök en atletklubb istället och träna där. I vilken stad bor du?

ariak
2012-06-27, 19:29
Besök en atletklubb istället och träna där. I vilken stad bor du?

tränar på world class i linköping har köpt gymkort till april 2013 så lite slöseri med pengar kanske att byta?

Alfers
2012-06-27, 19:52
Kommer inte ihåg var jag hörde det men lägg stången så långt ner du vågar och tror den ska vara, sen rulla ner den en halvt varv, då är den rätt.

Dra bak armbågarna långt bak innan du lyfter av stången också så får du en fin liten hylla.

Raka mark, kan vara värt att prova: ta på ett bälte eller motsvarande och sätt långt ner, nästan över höften.
Låt en kompis stå bakom och hålla i bältet, kan vara enklare att hitta kontakten och lära sig ta i med benen.
Slarva inte med djupet i böjen heller! Kolla gärna igenom so you think you can squat på tuben också.

LeffeMKniven
2012-06-27, 21:33
http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Lifts#The_Squat
http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Lifts#The_Deadlift

Två bra guider till knäböj och vanliga marklyft :)

cero
2012-06-27, 21:46
jag fick ta i när jag skulle upp igen på knäböj men kände inte nån trötthet i låren, tar det mycket på era lår när ni kör knäböj?

Knäböj involverar många muskler, så det är vanligt att t ex ryggen är svagare och blir trött innan benen. Men fortsätt med övning så jämnar det ut sig allt efter som.

och när jag körde rak marklyft så böjdes ryggen alltid lite när vikterna var 15-25cm ifrån marken, men kände att när jag böjde mig ner så tog det lite där bak i låret.

Du behöver inte gå ned hela vägen till marken vid raka marklyft. Krävs bra rörlighet för det. Stretcha baksida lår och vader för att kunna komma ned längre utan att böja ryggen.

Brukar tänka såhär vid knäböj, marklyft, raka marklyft och liknande övningar: det finns 3 olika ställen du kan ta ut rörligheten på om du ska böja dig, ta upp något från marken eller göra en liknande rörelse:

1: Knäleden. Du böjer på benen helt enkelt.
2: Ryggen. Du "krummar" ryggen.
3: Höften. Om du står upp, och skjuter bak rumpan samtidigt som du fäller ned ryggen utan att krumma den så får du till rätt rörelse.

Lär dig spänna magen, jobba upp ett bra buktryck genom att blåsa in luften i magen (gravidmage) och ta ut rörligheten i 1 och 3.

Spartansk
2012-06-27, 21:52
En sak som jag gjorde, när jag lärde mig att knäböja utan kudde, var helt enkelt att lyfta axlarna lite, så trapsen spändes och bildade en hård kudde. Efter ett tag kunde jag knäböja med helt sänkta axlar.

Barbastark
2012-06-28, 09:20
Knäböj: Känner igen det där med att det "inte tar" i låreni knäböj trots att man har svårt för att få upp stången.

Har själv kört väldigt väldigt lite vanlig knäböj (kör mest i smithen) så tror det handlar om att få in rätt teknik så att man kan utnytja musklerna rätt i rörelsen.

När jag kör i smithen och får till tekniken där så är rörelsen jäkligt "skön". Vet ingen annan övning som känns så "skön" att göra när man får till rätt teknik.

Så öva på, så kommer det antagligen.

Raka mark: Riktigt bra övning som kan vara svår att få till rätt teknik i. Det tog ett tag för mig att ens känna att det tog i baksida lår. Har ännu inte fått till den helt (har dock heller inte kört den så länge, så misströsta ej).

Jag märker att om jag böjer lite på knäna så tar det mer i baksida lår. Fick förklarat att om man böjer lite på knäna så kopplar man ur gluteus mer än om man kör med rakare ben.

Jag vinklar även hälarna lite lite lite utåt när jag kör. Känner att detta tar bättre av någon anledning.

mikaelj
2012-06-28, 09:34
Knäböj: Känner igen det där med att det "inte tar" i låreni knäböj trots att man har svårt för att få upp stången.

Har själv kört väldigt väldigt lite vanlig knäböj (kör mest i smithen) så tror det handlar om att få in rätt teknik så att man kan utnytja musklerna rätt i rörelsen.

Knäböj på SL-vis tar mer på baksida lår, rumpa och bål än framsida lår. Om du är ute efter pymp & kontakt där gör du med fördel frontböj eller bensparkar.

Men inte ens det är garanti för att du skall känna något i låren, eftersom du kan vara begränsad av att de andra musklerna är svagare än din framsida.

Beror också på rep-set-antal. Personligen får jag oftast träningsvärk i ryggen av knäböj.

Scratch89
2012-06-28, 12:13
Knäböj på SL-vis tar mer på baksida lår, rumpa och bål än framsida lår. Om du är ute efter pymp & kontakt där gör du med fördel frontböj eller bensparkar.

Men inte ens det är garanti för att du skall känna något i låren, eftersom du kan vara begränsad av att de andra musklerna är svagare än din framsida.

Beror också på rep-set-antal. Personligen får jag oftast träningsvärk i ryggen av knäböj.

Eller så tränar man vanliga jävla knäböj och får stora ben.

mikaelj
2012-06-28, 12:21
Eller så tränar man vanliga jävla knäböj och får stora ben.

Hur skulle det gå till om du inte känner att du har kontakt med musklerna, utan bara lyfter vikterna? Nu får du allt kamma dig, Mathias.

cero
2012-06-28, 12:46
hur skulle det gå till om du inte känner att du har kontakt med musklerna, utan bara lyfter vikterna? Nu får du allt kamma dig, mathias.

:d

RobbanColeman
2012-06-28, 13:26
Prova dig fram, det är ett bra råd, tycker jag.

Eddwin
2012-06-28, 13:26
Och vad kan man göra för att inte få ont i axeln/ryggen av stången när man gör knäböj?

Det går bort när du har kört ett tag

Chrbo
2012-06-28, 13:50
kanske borde öka vikten till nästa pass, men det gör ont som in i he****e när stången tar på axlarna

Det kanske finns en skumkudde du kan spänna fast på stången? De flesta gym brukar ha en sådan. Annars vänjer du dig så småningom, nu efter några månader tänker jag inte ens på det trots att jag lassar på 50-60kg mer än jag gjorde i början.

tobake75
2012-06-28, 14:06
Kommer inte ihåg var jag hörde det men lägg stången så långt ner du vågar och tror den ska vara, sen rulla ner den en halvt varv, då är den rätt.

Dra bak armbågarna långt bak innan du lyfter av stången också så får du en fin liten hylla.

Raka mark, kan vara värt att prova: ta på ett bälte eller motsvarande och sätt långt ner, nästan över höften.
Låt en kompis stå bakom och hålla i bältet, kan vara enklare att hitta kontakten och lära sig ta i med benen.
Slarva inte med djupet i böjen heller! Kolla gärna igenom so you think you can squat på tuben också.

Eller så kör man olympiska benböj och har stången högt upp. High-bar kontra low-bar. Jag håller på low-bar. Men då tränar jag för att blir starkare i Olympiska lyft iofs.

tobake75
2012-06-28, 14:09
Hur skulle det gå till om du inte känner att du har kontakt med musklerna, utan bara lyfter vikterna? Nu får du allt kamma dig, Mathias.

Kontakt konschmack. Det är svårt att göra en knäböj utan att använda benen.

mikaelj
2012-06-28, 14:28
Kontakt konschmack. Det är svårt att göra en knäböj utan att använda benen.

Jag ber om ursäkt för min otydlighet. Ibland antar man att de som läst på Kolo ett tag hänger med i internskämten.

rooz
2012-06-28, 15:09
Att använda kudden stjälper dig mer än hjälper. Och när du väl bestämt dig att kuddar är till för att sova på så kommer du få ont ändå, för att du var för vek i början.

Lägg stången på trapzen och sluta lipa.

tobake75
2012-06-28, 17:17
Att använda kudden stjälper dig mer än hjälper. Och när du väl bestämt dig att kuddar är till för att sova på så kommer du få ont ändå, för att du var för vek i början.

Lägg stången på trapzen och sluta lipa.

+1

och finns där inga trapz. Börja träna dem!