handdator

Visa fullständig version : Träningstips för äldre tanter


aliquis
2004-01-29, 14:12
Jo, saken är den att min mor har nyligen fyllt 60, och till saken hör att jag tycker om henne jättemycket och vill att hon skall leva länge och må bra. Det blir väl av att man talar med henne om kost och grejer då och då, så nu förtiden äter hon väl mindre choklad, undviker limpa (även om hon inte äter jättegrovt bröd), tar tartex på mackan istället för margarin och mer pålägg osv.
Tidigare var hon rätt duktig med att gå på gymmet som de har på jobbet också, men nu förtiden blir det inte så mycket av med det. Det är visst dock så att familjemedlemmar också får träna på samma gym gratis på helger så jag tänkte kanske följa med henne några gånger då och då för att se till så hon håller igång.

Vad jag funderar över och vill ha hjälp med är dock att hon av någon konstig anledning är utav uppfattningen att man "inte skall bygga muskler" och att man inte alls behöver träna tyngre (eller tungt).. meningen med att resonera så är väl välmenande tänkande och att man inte skall slita ut sig helt, men jag försöker väl övertyga henne om att anstränga sig lite grann. Problemet är dock att för äldre tanter kan det uppstå en del problem som gör att de får svårt att lyfta tunga grejer, så i alla typer utav övningar KAN hon inte träna tungt.

Så min fråga är då om någon utav er kanske råkar vara lite pålästa om i vilka situationer tunga lyft och så inte är hälsosamma, vilka övningar man kan köra utan att oroa sig osv. Kom gärna med en massa tips och förslag på övningar och aktiviteter som gör att min kära mor kan hålla sig igång lite grann och leva lääänge :love:

Jag antar att de har maskiner på gymmet hon har tillgång till och inte fria vikter, så marklyft och dylikt hade väl inte varit aktuellt ändå, men jag kan tänka mig att tung träning i en del utav maskinerna inte är alltför toppen ändå. Nu blev det här ett lite annorlunda inlägg.

z_bumbi
2004-01-29, 14:33
Problemet är dock att för äldre tanter kan det uppstå en del problem som gör att de får svårt att lyfta tunga grejer, så i alla typer utav övningar KAN hon inte träna tungt.

Så min fråga är då om någon utav er kanske råkar vara lite pålästa om i vilka situationer tunga lyft och så inte är hälsosamma, vilka övningar man kan köra utan att oroa sig osv. Kom gärna med en massa tips och förslag på övningar och aktiviteter som gör att min kära mor kan hålla sig igång lite grann och leva lääänge

Har hon inga existerande medicinskaproblem så är det väl ingen fara att börja träna normal styrketräning.
Återhämtningen kan vara långsammare, inlärningen av övningarna tar antagligen längre tid och man bör alltså lägga mer tid på inskolningen än vad man gör i normala fall.
Hon bör nog även vänta mycket längre innan hon pressar kroppen fullt ut och volymen på träningen bör inte bli för stor.
En läkarkontroll är inte heller fel men det är det å andra sidan aldrig om man ska träna.

Annars har jag personligen aldrig gjort någon större skillnad vad gäller åldern på den jag tränar då det finns 20 åringar som får stryk i både rörlighet, kondition och styrka av 60-åringar utan man får mer se det från fall till fall. (Jag har försökt få kassörskor 55+ från posten att träna kondition, det är inget kul när man sen fattar att de även dubblerade som brevbärare på halvtid några dagar i veckan...)

btw Vad är tartex?

aliquis
2004-01-29, 15:06
tartex är en vegetabilisk jästbaserad örtpastej med 18% fett. Fettet kommer ifrån solros och palmolja, det senare lär ju inte vara någon höjdare men hon kör på det ändå. Säkert nyttigare än margarin iaf.

Garnax
2004-01-29, 17:40
hon kanske inte behöver träna tungt....
hon kanske inte behöver bygga stora muskler.

Hon kanske ska köra lite lättare med vikterna och köra på lite
kondition så hon håller hälsan och den lättare träningen
kan hon juh köra bara för att öka rörlighet och få lite
uthålligare muskler om hon börjat bli lite stel. Bara så att hon "aktiverar" sig och gör något.

I hennes ålder är det nog Viktigare att bara hålla sig i någolunda
form för ett hälsosammare liv än att bygga en massa stora muskler.

//garnax

Semiramis
2004-01-31, 09:56
Det finns en väldig massa fördelar för äldre tanter med att träna styrka litet tyngre. Det innebär ju inte att bli stor och bullig eller se ut som en bodybuilder, det gör ju inte vi tanter särskilt lätt. Det har sagts så många gånger men verkar ändå inte ha fått något särskilt genomslag i kvinnovärlden, stora muskler är SVÅRT att få och inte precis något som dyker upp över natten så fort man lyfter något litet tyngre. Dessutom, som ni killar vet, det är däremot inte särskilt svårt att bli av med muskler, det är bara att sluta träna dom. Själv har jag gått upp 4-5 kilo muskler och ner motsvarande fettvikt och det enda som folk säger är "HUR mycket har du gått ner i vikt" eftersom musklerna tar betydligt mindre plats. Så om mamma inte börjar ta otillåtna tillskott är det ingen risk att hon blir stor och bullig. Nog om detta, det är inte bara så att det inte finns någon anledning att unvika tyngre träning, det finns många skäl att börja med det också, t ex:

Benskörhet - att utsätta skelettet för påfrestningar är ett av de bästa sätten att undvika benskörhet som ju är ett speciellt problem för äldre tanter. Bara det är ju nog som anledning att träna, höftledsfraktur = radiklalt minskad livskvalitet. Men det finns många andra skäl.

Mer muskler och starkare senor och ligament skyddar lederna.

Med mer muskler ökar förbränningen vilket gör det lättare att undvika viktuppgången som smyger sig på under åren.

Muskler är snyggt och formar kroppen. Bredare axlar, mer form på benen, eliminering av gäddhänget et., mycket som vi tycker är snyggt på tjejerna på TV är ju just att dom har litet muskler, det är bara att man inte tänker på det för dom ser inte "muskulösa" ut, vara välformade.

Andra fördelar, bättre sömn, bättre hy, mindre övergångsbesvär listan kan göras hur lång som helst. Finns en hel del info på nätet om kvinnor och träning där man kan läsa om bland annat desssa saker.

Dessutom är det ju så mycket roligare att träna litet tyngre, jag önskar jag vetat det alla år jag släpat mig iväg till Friskis och Svettis. Men det är inget som går att förklarar, det måste upplevas.

Nu till vad äldre tanter ska tänka på när dom tränar litet tyngre. Ja först kan det väl vara en ide att kolla om det finns några fysiska hinder, en bra naparapat som tittar på rörelseapparaten eller en kunnig sjukgymnast, är inte fel. Sen gäller det att komma ihåg att uppvärmningen är extra viktig med åren, och att det kan ta längre tid innan ledband och ligament blir starkare så det gäller att ta det lugnt och öka långsamt. Kom ihåg att det som är tungt för din mamma kan verka löjligt lätt för dig men att öka från enkilos hantlar till två kilo kan vara ett stort steg.

Till syvende och sist, om din mamma inte vill träna tungt kommer hon inte att göra det men om anledningen till att hon inte vill för att hon har missförstått vad det innebär kan du hjälpa henne med information och med att gå med till gymet. Lycka till!

Allan
2004-01-31, 10:12
Semiramis :thumbup: :thumbup:

allan

Nitrometan
2004-01-31, 12:21
Här var det många bra inlägg. :thumbup:

Aliquis - jag önskar dig lycka till med att hjälpa din mamma.

Åse Columbus
2004-01-31, 12:26
Originally posted by Allan
Semiramis :thumbup: :thumbup:

allan

Tycker jag med!!

Själv e jag 55 o tränar tungt (lagom viktmotstånd så man har en strikt och jämn rörelse i lagom antal repetitioner)

Har faktiskt fått ett flertal av mina arbetskamrater i mogen ålder att börja träna...alltid lika kul när de kommer tillbaks o säger att det e de bästa de gjort på länge o talar om hur bra de mår.

När jag var i USA sist så förvånades jag över hur många "senior citizens", på svenska ...pensionärer...som fanns nere på gymmen!

Vore roligt om man kunde få ner svenska pensionärer på samma sätt. Där har faktiskt Solna kommun satsat ganska mycket på sista tiden.

Ta ner far- o morföräldrar till gymmet!
Ha kul!!!

Åse

aliquis
2004-01-31, 13:12
Originally posted by Garnax
hon kanske inte behöver träna tungt....
hon kanske inte behöver bygga stora muskler.

Hon kanske ska köra lite lättare med vikterna och köra på lite
kondition så hon håller hälsan och den lättare träningen
kan hon juh köra bara för att öka rörlighet och få lite
uthålligare muskler om hon börjat bli lite stel. Bara så att hon "aktiverar" sig och gör något.

I hennes ålder är det nog Viktigare att bara hålla sig i någolunda
form för ett hälsosammare liv än att bygga en massa stora muskler.

//garnax

tss, varför skulle man inte överbelasta bara för att man är äldre? Man tappar väl 10% muskelmassa per 10år i genomsnitt från 30års ålder, om man skall kunna förhindra det får man väl lyfta lite..

aliquis
2004-01-31, 13:16
Finns en äldre farbror på gymmet som säkert är runt 70 eller så, och jag har alltid tyckt han "ser så gullig ut" och velat gå fram och säga att jag tycker det är bra att han är där men det har jag inte gjort... nu går han dock omkring med kryckor och någon påse på ena foten, så troligtvis har han väl snubblat och brutit den eller liknande, men inte stoppar det honom, man ser honom ofta fortfarande :)

z_bumbi
2004-01-31, 14:43
Går man ner till gymet en förmiddag mitt i veckan så finns det ätt jänrgäng av "gubbar", det värsta är att minst hälften av dem är starkare än 80% av alla 18-20-åringar som tränar styrketäning. Såg senast en farbror på ca 70-75 år köra chins som en del av uppvärmingen...

Tyvärr har vi inget liknande järngäng av "tanter" vilket är synd då de antagligen behöver träna minst lika mycket men det är väl bara en tidsfråga innan det också kommer får man hoppas.
Här har de flesta gymen förövrigt missat rejält vad det gäller inkomster då det oftast är ganska tomt under förmiddagarna och de som kommit över 65-70-års åldern har kanske större möjlighet att träna under just då. Större beläggning utan ökad trängsel vilket väl måste glädja de flesta gymägare kan man tycka.