handdator

Visa fullständig version : Någon som sett den här Smith maskinen i Sthlm?


_tuva_
2012-06-27, 13:32
http://www.pulsefitness.com/875g.htm

Någon som vet ett gym i Sthlm som har exakt den här Smith maskinen ?

Tack på förhand

Arne Persson
2012-06-27, 13:38
http://www.pulsefitness.com/875g.htm

Någon som vet ett gym i Sthlm som har exakt den här Smith maskinen ?

Tack på förhand

Jag känner till den. Den är "gummibandsdriven" som motbalanserad. Vad skall du med den till?

_tuva_
2012-06-27, 13:52
Jag känner till den. Den är "gummibandsdriven" som motbalanserad. Vad skall du med den till?

Har tränat press bakom nacken med den i Linköping länge och prövat olika övningar i många år och på senare tid även många olika smithmaskiner. Bor nu i Sthlm.

Jag får en otrolig utveckling av axlarna av den och speciellt bredden på dom.

Kan låta helt otroligt men har prövat med väldigt många smith maskiner utan samma resultat.

Den lilla lutning som finns är ett måste för att det ska fungera men även de med samma lutning (har mätt) fixar inte samma resultat.

Har funderat på att köpa en men bor trångt så tänkte kolla runt här om någon sett den i Sthlm.

Försöker även få tag i dom som säljer den i Sverige för att se om dom kan tänkas veta om den kan finnas på något gym.

pezrulezhaakon
2012-06-27, 14:09
_tuva_

Enda gången jag sett den var i Helsingborg.

Det skulle vara intressant och se hur din teknik på övriga axelövningar är om du tycker denna maskinen är bra.

Press bakom nacken är ändå ett otyg...

_tuva_
2012-06-27, 14:14
_tuva_

Enda gången jag sett den var i Helsingborg.

Det skulle vara intressant och se hur din teknik på övriga axelövningar är om du tycker denna maskinen är bra.

Press bakom nacken är ändå ett otyg...



Det ska va bra teknik antar jag eftersom jag är utbildad pt och tränat i en del år men kan hålla med om att det låter otroligt att just en maskin skulle va enda grejen.

pezrulezhaakon
2012-06-27, 14:18
_tuva_

Om du är utbildad PT, så bör du veta varför press bakom nacken i syfte att bygga deltamusklerna inte är en så god idé.

Sedan är jag grymt intresserad av din övriga teknik..

TomasB
2012-06-27, 14:27
Oh, denna tråd ska jag följa! :-)

Jonny_88
2012-06-27, 14:36
Vad säger arne om press bakom nacken?

Själv tror jag folks allmänna stelhet är problemet och som behövs fixas!

Tompann
2012-06-27, 14:37
_tuva_

Om du är utbildad PT, så bör du veta varför press bakom nacken i syfte att bygga deltamusklerna inte är en så god idé.

Sedan är jag grymt intresserad av din övriga teknik..

Varför är det dåligt? För att det fungerar för honom?


''Att vara utbildad pt'' är väl en synonym för att ha 65 tusen kronor att lägga på en tvåveckorskurs, så det säger inte överdrivet mycket iof.




Ps: Fan, helt otroligt att jag som är så okunnig ens orkar försöka hacka på er båda två, men vad gör man inte en riktigt tråkig eftermiddag...

pezrulezhaakon
2012-06-27, 14:44
Tompann

Vet man hur axelleden är konstruerad så har man svaret där.
Rörligehten, och att man har den funktionen innebär inte att det är smart att belasta läget hårt i syfte att bygga nåt.

Därför är jag mycket intresserad hur hans andra utföranden är eftersom han dömer ut andra övningar som sämre.

pezrulezhaakon
2012-06-27, 14:48
Jonny_88

Även om du har tillräcklig rörlighet där så vrider du bort en del av främre delta att göra ett bra arbete. Jämför själv att spänna delta i positionen framför, med att spänna delta i läget bakom nacken. Skillnad?

Dessutom onödig risk för suprapsinatus bakom nacken.

Jonny_88
2012-06-27, 14:50
Men vissa här inne säger ju att press bakom nacken är bra för att bygga massa! ;)

Och skippar vi det där med byggandet och tänker på alla kontorsråttor med stela nackar/bröstrygg är det inte en lämplig övning att just motverka den här stelheten??

Jonny_88
2012-06-27, 14:59
Jonny_88

Även om du har tillräcklig rörlighet där så vrider du bort en del av främre delta att göra ett bra arbete. Jämför själv att spänna delta i positionen framför, med att spänna delta i läget bakom nacken. Skillnad?

Dessutom onödig risk för suprapsinatus bakom nacken.
Ja, folks främre delta brukar väll vara mer utvecklad. Börjar man köra bakom nacken så har man en annan svag punkt. Folk är klena bakom nacken, klenhet är något som behövs bekämpas! :D

Varför är det sådan risk med supraspinatus, dvs om man har rörligheten!?

Latissimus Dorsi
2012-06-27, 15:01
Men vissa här inne säger ju att press bakom nacken är bra för att bygga massa! ;)

Och skippar vi det där med byggandet och tänker på alla kontorsråttor med stela nackar/bröstrygg är det inte en lämplig övning att just motverka den här stelheten??

Kanske pga just den där stelheten som övningen är olämplig, krävs en ganska bra rörlighet i axeln för att kunna utföra den någorlunda bra. Och även då är det väldigt individuellt.

pezrulezhaakon
2012-06-27, 15:01
Jonny_88

Japp, på bekostnad av axelledshälsan..... Men det är ju inte mitt bekymmer....
Nån massbyggare är det inte.

Det inre hävstångsförhållandet blir sämre för supraspinatus. Lite samma sak som händer triceps korta ursprung vid scullcrusher mot pannan, oavsett din rörlighet.
Ledkapseln riskeras också.

RÖRLIGHETSTRÄNING är inte samma sak som styrketräning.

Tompann
2012-06-27, 15:05
Tompann

Vet man hur axelleden är konstruerad så har man svaret där.
Rörligehten, och att man har den funktionen innebär inte att det är smart att belasta läget hårt i syfte att bygga nåt.

Därför är jag mycket intresserad hur hans andra utföranden är eftersom han dömer ut andra övningar som sämre.

Mig behöver du inte övertala, det gör övning själv, helvette vad ont det gör att köra övningar bakom nacken.

Men denna kille hade ju byggt ''otroligt mycket'' med övningen på kort tid som jag förstod det. Good for him.

On topic: Vet inte vart smithmaskinen kan hittas.

Jonny_88
2012-06-27, 15:08
Kanske pga just den där stelheten som övningen är olämplig, krävs en ganska bra rörlighet i axeln för att kunna utföra den någorlunda bra. Och även då är det väldigt individuellt.
Ja men det är först nu som vi börjar sitta still så mycket framför datorerna osv. Det mår våra kroppar inte bra av!
Ja rörlighet i axlar bröstryggen (traps, levatorn osv), pectoralis minor osv. Många klagar även på hållningen...
För att bryta mönstret krävs träning, lättare vikter i början etc!

Pepz
2012-06-27, 15:10
som dumt inlägg i debatten

jag kan inte köra militärpress framför huvudet utan smärta. men bakom går bra

pezrulezhaakon
2012-06-27, 15:16
Pepz

Nä, det är inte dumt. Men du behöver reda ut vad du har för axelproblem.

Jonny_88
2012-06-27, 15:24
Jonny_88

Japp, på bekostnad av axelledshälsan..... Men det är ju inte mitt bekymmer....
Nån massbyggare är det inte.

Det inre hävstångsförhållandet blir sämre för supraspinatus. Lite samma sak som händer triceps korta ursprung vid scullcrusher mot pannan, oavsett din rörlighet.
Ledkapseln riskeras också.

RÖRLIGHETSTRÄNING är inte samma sak som styrketräning.
Ja man får sänka vikten lite! Det jag tror är att våra livstilar står för större delen av de negativa effekterna!

Jomen, ibland krävs det ju rörlighet inom vissa lyft t ex.. Och man kan bli rörligare av styrketräning!

pezrulezhaakon
2012-06-27, 15:30
Jonny_88

Ja, att man använder rörligheten säger jag inget om. Det ska man göra. Men varför fortsätta den negativa livsstilen på gymmet också?

Wormzie
2012-06-27, 15:34
som dumt inlägg i debatten

jag kan inte köra militärpress framför huvudet utan smärta. men bakom går bra

Har precis samma problem. Får lätt att ena axelleden knäpper till när jag kör framför, misstänker muskelsvaghet i någon rotatorcuffmuskel eller stramhet i pectoralis/lats som ger dålig hållning under utförandet.

Svag
2012-06-27, 15:34
Verkar som pezrulezhaakon gått på safe.
Om någon gillar press bakom nacken bättre än framför och inte har problem med axlarna så varför inte låta personen i fråga fortsätta pressa bakom? Dessutom får väldigt många problem av att pressa framför så det är inte nödvändigtvis bättre.
Ed Coan pressade bakom och han fick ju ganska bra resultat av det..

Jonny_88
2012-06-27, 15:37
Att skada sig menar du? :D Annars var det ju ett problem, datorsittande som orsakar stelheten och en lösning träning! Därför jag föreslog lägre vikter och gradvis ökning av vikten. Har man aldrig kört bakom nacken kan man inte förvänta sig att klara större vikter utan att det blir liknande aktivering av muskler som militärpress (dvs fel teknik).

g2g

pezrulezhaakon
2012-06-27, 16:08
Svag

Japp, och det finns folk som har krockat utan att använda bälte och klarat sig.

Ganska korkad inställning.

pezrulezhaakon
2012-06-27, 16:15
Jonny_88

Var och en ansvarar ju för sin egna tid i gymmet. Men jag är inte den som betalar överpris för en halväten glass....

Svag
2012-06-27, 16:19
Svag

Japp, och det finns folk som har krockat utan att använda bälte och klarat sig.

Ganska korkad inställning.

Nja, korkad jämförelse mellan en övning man gillar och får bra resultat av och en krock kanske.
Träna några år, testa vad som funkar för dig, istället för att lyssna på lärarna på safe.

pezrulezhaakon
2012-06-27, 16:29
Svag

Jag har inte gått nån SAFE utbildning. Det är jag glad för.

Jag tror jag har kommit på hur jag funkar efter 26 år i gymmet....

Ganska blåögt av dig att göra jämförelsen mellan en korkad övning och Ed Coan
Tror du att endast press bakom nacken har byggt hans axlar?

miaz
2012-06-27, 16:40
jag kan ha tokfel, men gymmet i vårberg tror jag kan ha en sån där.

aranada05
2012-06-27, 16:48
Jag kan bekräfta att "Gymmet" i vårberg har en sådan. Tror även att feelgood i täby och feelgood på östermalm har sådan

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Svag
2012-06-27, 18:20
Svag

Jag har inte gått nån SAFE utbildning. Det är jag glad för.

Jag tror jag har kommit på hur jag funkar efter 26 år i gymmet....

Ganska blåögt av dig att göra jämförelsen mellan en korkad övning och Ed Coan
Tror du att endast press bakom nacken har byggt hans axlar?

Nej det tror jag inte, men uppenbarligen funkar den ganska bra för vissa, oavsett vad dina safe-lärare hävdar.
Tror du även att knäböj djupare än 90 grader är farligt för knäna?

werpa
2012-06-27, 18:25
press bakom nacken är grymt skönt och säkert bra för axlarna med.

pezrulezhaakon
2012-06-27, 18:47
Svag, jag tror du ska tänka efter ett par gånger extra innan du öppnar munnen.

pezrulezhaakon
2012-06-27, 18:54
werpa, jag tycker det är riktigt skönt med tung snedbelastning ouppvärmd i snöskottning. Jag tror det är jättenyttigt för diskarna i ryggen.

Svag
2012-06-27, 18:55
werpa, jag tycker det är riktigt skönt med tung snedbelastning ouppvärmd i snöskottning. Jag tror det är jättenyttigt för diskarna i ryggen.

Dina jämförelser är verkligen korkade.

pezrulezhaakon
2012-06-27, 19:00
Svag, bra att du tycker jämförelserna är korkade. Det är min avsikt att peka på folks sätt att inte tänka när det gäller gymträning. Finns nog hopp för dig också.

noob76
2012-06-27, 19:10
Är det den smithmaskinen som står på Actic/Nautilus i Linköping ?

Jag har provat den själv och avskydde den då upphängningen och trögheten i belastningen tog bort hela känslan i träningspasset, det var första och sista gången jag använde den maskinen och vi var ett gäng som skulle testa actic och vi var alla lika besvikna på särskilt smithmaskinen.
En av oss hade laddad med PWO och skulle köra en 3x8 på 85 kilo snebänk i smithen, han vart mest besviken och mådde uppriktigt dåligt av att passets höjdpunkt hade "stulits" av smithmaskinen.

Men kul att folk kan tycka så otroligt olika om smithmaskinen som gud glömde.

strikt
2012-06-27, 19:23
En av oss hade laddad med PWO och skulle köra en 3x8 på 85 kilo snebänk i smithen, han vart mest besviken och mådde uppriktigt dåligt av att passets höjdpunkt hade "stulits" av smithmaskinen.


Han kunde ju kört vanlig bänk istället.

Svag
2012-06-27, 19:23
Svag, bra att du tycker jämförelserna är korkade. Det är min avsikt att peka på folks sätt att inte tänka när det gäller gymträning. Finns nog hopp för dig också.

Eller snarare ditt sätt att inte tänka själv utan lyssna på vad dina safe-lärare påstår.
Vissa bör inte köra press bakom nacken medan andra klarar det utan problem och tydligen får bra resultat. Att jämföra en övning med att krocka eller snedbelastning är bland de dummaste jämförelser jag hört.
Men när du tränat själv i några år kommer du förstå vad som funkar och inte istället för att tro och lyssna på andra. För jag kan inte tro att ditt hat mot press bakom nacken kommer från att du själv förstört axlarna just den övningen.

noob76
2012-06-27, 19:47
strikt : Ja fast det fanns ingen vanlig sned bänk på actic, inget byggargym direkt. Mer samvetsgym/flasha för polarna.

Iaf. så ogillar jag starkt smithmaskiner med dämpning.

Anders The Peak
2012-06-27, 20:14
Smithen är en kinagrej som kommer stort pga priset. Men jag tycker att den är skit men det är högst min personliga åsikt.
De vanligaste skadorna i axelleden som gör att det smärtar är till 99.9% överansträngning av nyckelbensleden och inte rotatorkuffen den är i normalfallet stark men rotatorkuffträning kan ha en positiv inverkan på överansträngningen av nyckelbensleden.

Länk: (http://impingement.se/sjukdomar-i-nyckelbensled.htm)

pezrulezhaakon
2012-06-27, 20:21
Svag

Märkligt att du tjatar om Safe hela tiden... Varför det?

Hur många år har du själv tränat och vilka utbildningar har du själv gått?
Har du ens passerat tonåren? Jag tror nämligen inte det..

exor
2012-06-27, 20:37
Avskyr vinklade smithmaskiner med motstånd. Dom ska glida jämt och lätt. Finns 2 otroligt sköna smithmaskiner på Sats Odenplan och 1 på Sats Sollentuna.

Aldrig förstått grejen med viktlås på en smith.

Arne Persson
2012-06-27, 20:40
Vad säger arne om press bakom nacken?

Själv tror jag folks allmänna stelhet är problemet och som behövs fixas!

Personligen tycker Arne, som har god till mycket god rörlighet i axlarna, att press bakom nacken är en trefvlig och gifvande öfvning.:) Däremot är den som sagt en övning som speciellt belastar M. supraspinatus i bottenläget. Fick själv en partiell ruptur på denna under -70-talet av press bakom nacken. det tog ca 12 veckor att läka den skadan. Det är den enda riktiga skada som jag kan relatera till styrketräningen under mina +40 års tränande. Efter den skadan kör jag kör den alltid i smithmaskin utan ryggstöd.

Kan även nämna att Press bakom nacken är Leg. Sjg. R. Runessons favoritaxelövning och han brukar träna på vikter runt 110 kg. Han, om någon, känner till riskerna.

Det största misstaget många gör är att stanna vid omkring öronhöjd i bottenläget. HELT IDIOTISKT! Detta kan medföra en förkortad M. supraspinatus som kan skadas om vederbörande råkar komma djupare ner än normalt vid tex tyngre belastning.

Angående denna smithmaskin så gillar jag inte alls denna. Gummibanden gör att ju längre ner man placerar stången ju lättare blir denna pga av att gummibanden dras ut. Belastningen är med mao inte konstant under rörelsen. Kinakvaliteten imponerar heller inte på mig.

ByggBobbarna
2012-06-27, 20:46
Pez det låter som att det du vill ha ut med det du skriver är att alla ska tycka och tänka som dig. Annars är man tydligen "korkad".

Kör själv bakom nacken och tycker det känns mycket bättre än att köra framför. Både i pushpress och i smith.

mr ruhl
2012-06-27, 20:56
tusan att den här Ptkillen pezrulezhaakon inte berättat åt mig tidigare att man inte kan utveckla axlar när man kör press bakom nacken som jag kört under alla mina åt jag tränat, då kanske man hade varit axelbred nu :D

pezrulezhaakon
2012-06-27, 20:57
ByggBobbarna

Nej, man får tycka och tänka precis som man vill. Min huvudanledning är att få folk att tänka öht om det de sysslar med i gymmet. Något som många bevisligen inte gör. Och då är det inte alls konstigt att skadorna kommer.

Men det kan ju aldrig vara så att det är fel på utförandet, eller att övningen inte är snäll mot kroppen?? Nej, inte alls. *rolleyes*

"Biffbertil" har ju kört den i 100 år så då måste den ju vara jättebra - tänkandet som är korkat.....

pezrulezhaakon
2012-06-27, 21:00
mr ruhl

Om du varit lite intresserad om hur kroppen sitter ihop, så hade du själv kommit på vilka risker och förluster vissa övningar medför. Eller är du skapt på ett helt unikt sätt ingen varit tidigare av homosapiens sapiens?

Skulle inte tro det...

pezrulezhaakon
2012-06-27, 21:05
Arne Persson

Att farbror Runesson har press bakom nacken som sin favvoövning gör den inte mindre riskfylld.
Klart han får syssla med den om han vill.

Arne Persson
2012-06-27, 21:09
Arne Persson

Att farbror Runesson har press bakom nacken som sin favvoövning gör den inte mindre riskfylld.
Klart han får syssla med den om han vill.

Det lär han nog också göra i 30 år till liksom köra latsdrag bakom nacken. Dessa övningar bl.a har ju bevisligen givit goda resultat...:)

pezrulezhaakon
2012-06-27, 21:10
Arne Persson

Ja, vissa klarar sig, och andra inte. Det är så det alltid kommer vara.

Arne Persson
2012-06-27, 21:30
Arne Persson

Ja, vissa klarar sig, och andra inte. Det är så det alltid kommer vara.

Jo, förvisso, men det måste vara egendomligt att så få blev skadade förr, TROTS alla FARLIGA övningar och inte minst FELAKTIGA tekniker. Har Homo sapiens sapiens(Linnaeus 1758) tillbakabildats till dagens skröpliga variant (H. s. s. (var.)) på bara några få årtionden? :D

bigtraps
2012-06-27, 21:43
Har en kronisk axelskada orsakat av press bakom nacken. Körde alltid full rörelse.
Kanske nåt fel på mej

EeJay
2012-06-27, 21:45
Press bakom nacken får mig att gå igång! Ljuvlig övning!

Spartansk
2012-06-27, 21:47
Jo, förvisso, men det måste vara egendomligt att så få blev skadade förr, TROTS alla FARLIGA övningar och inte minst FELAKTIGA tekniker. Har Homo sapiens sapiens(Linnaeus 1758) tillbakabildats till dagens skröpliga variant (H. s. s. (var.)) på bara några få årtionden? :D

Vad betyder "var." här? Bara för att jag gillar nomenklatur! :D

pezrulezhaakon
2012-06-27, 21:52
bigtraps

Nä, du är inte alls konstig. Du reagerar på riskerna med övningen.

Arne Persson
2012-06-27, 21:52
Vad betyder "var." här? Bara för att jag gillar nomenklatur! :D

Man kan översätta det med variant. (varietet)

Spartansk
2012-06-27, 21:53
Man kan översätta det med variant. (varietet)

Okej, misstänkte nästan att det var "variant". :)

pezrulezhaakon
2012-06-27, 21:55
Arne Persson

Som vanligt så har vi ingen aning om hur många som drog på sig smärta i det tysta av just ofördelaktiga övningar.
Våga vägra visa att man är en mes, eller? :)

Skulle du själv ojja dig om du fick ont av en specifik övning, eller skulle du fortsätta köra trots ökad smärta, eller skulle du sakta undvika övningen?

EeJay
2012-06-27, 21:57
EeJay

Nä, du är inte alls konstig. Du reagerar på riskerna med övningen.

Det är -alltid- en begränsad rörlighet som är största faktorn för att sätta igång en skademekanism. Jag har då ingen begränsad rörlighet i den rörelsen.

pezrulezhaakon
2012-06-27, 21:57
EeJay

Ja, själv brukar jag dunka mitt huvud hårt i väggen. Innan "krogrundan". Det ger en billig fylla.....

Nä, du spenderar din tid som du vill i gymmet. Ingen som kan ta det ifrån dig. Men du slösar mer tid på den övningen jämfört med framför, om du har syfte att bygga så effektivt som möjligt.

Icelane
2012-06-27, 22:11
behöver man ens köra pressar över huvudet för att bygga bra axlar?.. jag själv kör bara sidolyft och reversed flyes, framsida får jag från bröstpasset

EeJay
2012-06-27, 22:12
EeJay

Ja, själv brukar jag dunka mitt huvud hårt i väggen. Innan "krogrundan". Det ger en billig fylla.....

Nä, du spenderar din tid som du vill i gymmet. Ingen som kan ta det ifrån dig. Men du slösar mer tid på den övningen jämfört med framför, om du har syfte att bygga så effektivt som möjligt.

Bygga vad så effektivt som möjligt? Rörlighet och styrka i alla rörelseplan? Vad skulle du då rekommendera istället?

noob76
2012-06-27, 22:16
Kan inte någon förklara exakt HUR press bakom nacken skall utföras och hur man inte skall köra.

Jag har aldrig kört den övningen men blir nu lite sugen men man vill ju inte göra fel !

Spartansk
2012-06-27, 22:18
Vad skulle du då rekommendera istället?

Han sa ju det. Press framför.

EeJay
2012-06-27, 22:20
Han sa ju det. Press framför.

Hur skulle en övning som spelar på begränsad rörlighet öka min rörlighet och styrka i ett annat rörelseplan än själva övningens?

pezrulezhaakon
2012-06-27, 22:23
EeJay

På grund av anatomin och deltas möjlighet att skapa kraft över axelleden. Just därför.
För det är väl delta du avser att träna, eller hur?

Ett Orm
2012-06-27, 22:37
Det är -alltid- en begränsad rörlighet som är största faktorn för att sätta igång en skademekanism. Jag har då ingen begränsad rörlighet i den rörelsen.

Hmm, attans att man inte är överrörlig = indestructible:smash:

Klart som fan att man kan köra drag/press bakom nacke, dips, facepulls, pec dec, front raise mm utan att skada sig om man har lite tur med konstruktionen och har rätt belastning.

Problem 1 är om man kör allihop och samtidigt har dåligt utförande och fel belastning.

Problem två är att man inte vet hur många/vilka övningar/ belastning/ frekvens/ utförande man skadar sig av.

Problem tre är att man inte vet om man har en konstruktion som klarar en viss övning innan..ja ni förstår själva.

Att säga attt jag/den har kört övningen i 100 år och minsann inte skadat sig är riktigt dumt.
Jag känner en alkolistgubbe som rökt och supit i princip hela livet, han är nu 83 och hyfsat frisk där han sitter på hemmet. Alltså är det inte farligt att röka och dricka.

EeJay
2012-06-27, 23:10
Hmm, attans att man inte är överrörlig = indestructible:smash:

Klart som fan att man kan köra drag/press bakom nacke, dips, facepulls, pec dec, front raise mm utan att skada sig om man har lite tur med konstruktionen och har rätt belastning.

Problem 1 är om man kör allihop och samtidigt har dåligt utförande och fel belastning.

Problem två är att man inte vet hur många/vilka övningar/ belastning/ frekvens/ utförande man skadar sig av.

Problem tre är att man inte vet om man har en konstruktion som klarar en viss övning innan..ja ni förstår själva.

Att säga attt jag/den har kört övningen i 100 år och minsann inte skadat sig är riktigt dumt.
Jag känner en alkolistgubbe som rökt och supit i princip hela livet, han är nu 83 och hyfsat frisk där han sitter på hemmet. Alltså är det inte farligt att röka och dricka.

Överrörlighet är faktiskt också en skadefaktor, lika väl som begränsad rörlighet. Men att ha ett gott rörelseomfång är på inget sätt en omöjlighet att uppnå. Att dra upp exempel som "ja men om man kör med dåligt utförande" är väl rätt dumt? Du ska väl aldrig köra med ett dåligt utförande. Lite som i någon annan diskussion här så var det onödigt att lära ungdomar att knäböja för att det krävde för mycket tid och man kunde marklyfta istället.

Man kan ju inte bara skrota idéer för att det finns ett hinder i vägen, väl?

mattilainen
2012-06-28, 00:00
Eftersom Arne och andra duktiga inom ämnet hänger i tråden så kan jag komma med min fråga jag länge velat ha svar på. Jag får ont på axeln (acrominom?) (bilden kommer under). Smärtan kan komma helt random och som nu, exakt nu, så lyfte jag armen lite och så högg det till och nu kommer jag ha ont i 2 - 3 dagar viket jag alltid får.. Oftast kommer smärtan eller "hugget" efter jag kört bänkpress där jag försöker ha armarna lite tätare kroppen. Körde bänk igår, så kan säkerligen ha att göra med detta.. Stör mig något otroligt! Tänkte på övningen att träna smith bakom nacken :) För att koppla till tråden lite ;)

http://axon.blogg.se/images/2009/acro_55216105.jpg

Här är bilden. Det gör liksom ont på benet. Inte runt om eller i utan PÅ acromion? wtf? Muskelfäste, något i själva leden? Jag kan inte förstå.. Tips? Hur kan jag träna för att rätta till problemet? Haft problem från och till i säkert 1 - 2 år nu.


gjorde även en tråd om det för längesedan http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185916&page=3

Arne Persson
2012-06-28, 00:45
Eftersom Arne och andra duktiga inom ämnet hänger i tråden så kan jag komma med min fråga jag länge velat ha svar på. Jag får ont på axeln (acrominom?) (bilden kommer under). Smärtan kan komma helt random och som nu, exakt nu, så lyfte jag armen lite och så högg det till och nu kommer jag ha ont i 2 - 3 dagar viket jag alltid får.. Oftast kommer smärtan eller "hugget" efter jag kört bänkpress där jag försöker ha armarna lite tätare kroppen. Körde bänk igår, så kan säkerligen ha att göra med detta.. Stör mig något otroligt! Tänkte på övningen att träna smith bakom nacken :) För att koppla till tråden lite ;)

http://axon.blogg.se/images/2009/acro_55216105.jpg

Här är bilden. Det gör liksom ont på benet. Inte runt om eller i utan PÅ acromion? wtf? Muskelfäste, något i själva leden? Jag kan inte förstå.. Tips? Hur kan jag träna för att rätta till problemet? Haft problem från och till i säkert 1 - 2 år nu.


gjorde även en tråd om det för längesedan http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185916&page=3

Misstänker att det nog är din supraspintussena som spökar.

Ett Orm
2012-06-28, 02:15
Överrörlighet är faktiskt också en skadefaktor, lika väl som begränsad rörlighet. Men att ha ett gott rörelseomfång är på inget sätt en omöjlighet att uppnå. Att dra upp exempel som "ja men om man kör med dåligt utförande" är väl rätt dumt? Du ska väl aldrig köra med ett dåligt utförande. Lite som i någon annan diskussion här så var det onödigt att lära ungdomar att knäböja för att det krävde för mycket tid och man kunde marklyfta istället.

Man kan ju inte bara skrota idéer för att det finns ett hinder i vägen, väl?

Just, det var det jag ville peka på.

Så om man har ett bra utförande i tex drag mot hakan blir jag inte skadad, och blir jag skadad så har jag haft ett dåligt? Det är inte så enkelt tyvärr...

Vissa övningar kräver bra utförande ( och ibland även en redan stark muskulatur) för att minska riskerna. Och då kräver det kanske år av träning innan man bör börja med en sådan övning. Dips bla är en sådan övning som man bör veta vad man håller på med om man nu prompt ska köra den, eller tävla i AF.

Men just när det kommer till vissa rörelser , särskilt med belastning, så ökar risken för skada, oavsett hur bra utförande du har, jämfört med andra övningar som tränar samma muskler.
Det handlar mer om att övningen är onödig helt enkelt. Högre risk för lika/mindre effekt är inte bra på något sätt för någon.

exor
2012-06-28, 07:09
När man gör rotatorcuffuppvärming bör man ha med både inåtritation och utåtrotation? Har gjort det i alla år men igår kom en knubbig kvinlig PT fram till mig och sa att inåtrotationer var helt onödigt, det var bara biceps som jobbade då.

pezrulezhaakon
2012-06-28, 07:41
exor, gör åt båda håll. PTn har ju tydligen ingen koll på vad biceps gör.

Fredriiik
2012-06-28, 09:25
Intressant och lärorikt att följa Pez i dessa trådar!
Han försöker bara ge er tips om saker som kan hända om man kör övningarna.
Det behöver inte hända men har en större risk att hända.

olle lindblad
2012-06-28, 09:35
Hmm, attans att man inte är överrörlig = indestructible:smash:

Klart som fan att man kan köra drag/press bakom nacke, dips, facepulls, pec dec, front raise mm utan att skada sig om man har lite tur med konstruktionen och har rätt belastning.

Problem 1 är om man kör allihop och samtidigt har dåligt utförande och fel belastning.

Problem två är att man inte vet hur många/vilka övningar/ belastning/ frekvens/ utförande man skadar sig av.

Problem tre är att man inte vet om man har en konstruktion som klarar en viss övning innan..ja ni förstår själva.

Att säga attt jag/den har kört övningen i 100 år och minsann inte skadat sig är riktigt dumt.
Jag känner en alkolistgubbe som rökt och supit i princip hela livet, han är nu 83 och hyfsat frisk där han sitter på hemmet. Alltså är det inte farligt att röka och dricka.

Menar du att dessa ger samma typ av belastning och ökad risk för skador?

mattilainen
2012-06-28, 09:40
Misstänker att det nog är din supraspintussena som spökar.

har du några tips på övningar för att rehabträna? Är det "baksida" axlar som är själva supraspinatus?

Arne Persson
2012-06-28, 09:43
När man gör rotatorcuffuppvärming bör man ha med både inåtritation och utåtrotation? Har gjort det i alla år men igår kom en knubbig kvinlig PT fram till mig och sa att inåtrotationer var helt onödigt, det var bara biceps som jobbade då.

Skönt med alla dessa gudomligt fullkomliga PT-are som har totalkoll på läget!:laugh:

pezrulezhaakon
2012-06-28, 09:43
olle lindblad

Det kan vara bådeock. Det kan ge samma belastning på ett ställe som är mindre tåligt i ex en led, eller ge högre belastning på ett ofördelaktigt sätt.

Varje övning/övningsutförande/förändring har sina risker och fördelar och kan inte likställas med en annan variant/förändring.

Arne Persson
2012-06-28, 09:44
har du några tips på övningar för att rehabträna? Är det "baksida" axlar som är själva supraspinatus?

Denna rekommenderar jag starkt. Glöm inte att slappna av totalt i axeln så att den statiska spänningen i M. supraspinatus försvinner.

http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk&list=UUZr60EqLqI4Gz98v50AxIhg&index=7&feature=plcp

pezrulezhaakon
2012-06-28, 09:45
mattilainen

Supraspinatus är "toppen" inne i axelleden. Den muskeln är ansvarar för att spänna ledkapseln och delaktig att föra överarmen de första få graderna i en lateral abduktion.

mattilainen
2012-06-28, 09:56
Denna rekommenderar jag starkt. Glöm inte att slappna av totalt i axeln så att den statiska spänningen i M. supraspinatus försvinner.

http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk&list=UUZr60EqLqI4Gz98v50AxIhg&index=7&feature=plcp

tack för tipset! Ska testa denna! Jag har kollat runt lite och hur kan det göra ont uppe på själva acromiom? Vad jag kan se så fäster den inte där? Det händer bara i höger sida och gör ont när man lyfter armen, gör bänkpressliknande övningar, sittande hantelliknande övningar etc. Det gör ont på och på "framsidan" av själva benet. Är det fortfarande supraspinatus då?

mattilainen

Supraspinatus är "toppen" inne i axelleden. Den muskeln är ansvarar för att spänna ledkapseln och delaktig att föra överarmen de första få graderna i en lateral abduktion.

tackar för info!

Arne Persson
2012-06-28, 10:17
mattilainen

Supraspinatus är "toppen" inne i axelleden. Den muskeln är ansvarar för att spänna ledkapseln och delaktig att föra överarmen de första få graderna i en lateral abduktion.

Den fixerar/stabiliserar även humerus ledhuvud Caput humerimot axelledens ledpanna Fossa glenoidale vid lyftade armar. Man brukar väl räkna upp till de första 30 gradernas lateral abduktion. Har sett varierande uppgifter där.

pezrulezhaakon
2012-06-28, 10:20
Arne Persson

Precis! :)

Arne Persson
2012-06-28, 10:22
tack för tipset! Ska testa denna! Jag har kollat runt lite och hur kan det göra ont uppe på själva acromiom? Vad jag kan se så fäster den inte där? Det händer bara i höger sida och gör ont när man lyfter armen, gör bänkpressliknande övningar, sittande hantelliknande övningar etc. Det gör ont på och på "framsidan" av själva benet. Är det fortfarande supraspinatus då?



tackar för info!

Du har faktiskt AC-leden Art. acromioclavicularis mellan acromion och nyckelbenet Os clavicula där. Den är inte alltför sällan utsatt för problem. Den leden kan, liksom M. supraspinatus vara riktigt seg att få att läka.

Arne Persson
2012-06-28, 10:23
arne persson

precis! :)

he he... :D

_tuva_
2012-06-28, 11:33
Jag kan bekräfta att "Gymmet" i vårberg har en sådan. Tror även att feelgood i täby och feelgood på östermalm har sådan

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk


När jag ringde dom var det märket life fitness smith maskin i täby och och östermalm och tydligen märket star trec i gymmet vårerg.

Var det länge sen du tränade där?

Tack för svar i alla fall. Får leta vidare.

_tuva_
2012-06-28, 11:36
Är det den smithmaskinen som står på Actic/Nautilus i Linköping ?

Jag har provat den själv och avskydde den då upphängningen och trögheten i belastningen tog bort hela känslan i träningspasset, det var första och sista gången jag använde den maskinen och vi var ett gäng som skulle testa actic och vi var alla lika besvikna på särskilt smithmaskinen.
En av oss hade laddad med PWO och skulle köra en 3x8 på 85 kilo snebänk i smithen, han vart mest besviken och mådde uppriktigt dåligt av att passets höjdpunkt hade "stulits" av smithmaskinen.

Men kul att folk kan tycka så otroligt olika om smithmaskinen som gud glömde.

Den finns på Friskis och Svettis i Linköping och det är bara press bakom nacken den funkat till för mej.

_tuva_
2012-06-28, 11:57
När jag började köra press bakom nacken fick jag känningar i framsida av axeln men det problemet löste jag genom att värma upp axelleden innan övningen med ett par hantlar i händerna där jag körde utåt rotationer.

Då kände jag inget sen i övningen och nu behöver jag inte värma upp längre.

Jag tar ner stången till toppen på axlarna så full rörelse och banken i nästan precis 90 graders lutning.

Kevin Levrone, Flex Wheeler och Mike matarazzo var de som förespråkade övningen när jag kollade bb filmer.

När inte lutningen finns på smith maskinen känns de mer som trapezius jobbar och jag får inte de resultatet som med en lutande smith maskin.

EeJay
2012-06-28, 12:15
EeJay

På grund av anatomin och deltas möjlighet att skapa kraft över axelleden. Just därför.
För det är väl delta du avser att träna, eller hur?

Delvis. Men du verkar tänka mer estetiskt?

Delta skapar onekligen kraft både laterat och dorsalt. Men funktionellt så behöver även Supra- och infra-spinatus samt Teres minor också aktiveras i dessa rörelser. För kaströrelser, bland annat, måste dessa ha god rörlighet och styrka. I min idrott jobbar jag även mycket med axlar i både anatomiskt korrekta och inkorrekta positioner med olika belastningar från olika plan.

Och jag har väl aldrig sagt att det är den primära övningen för delta? Kör även mycket stöt och push press. Volymen är sekundär, rörlighet och funktion är primärt.

Piranha
2012-06-28, 12:32
Sats Fridhemsplan har en lutande motviktssmith.

pezrulezhaakon
2012-06-28, 14:40
EeJay

Men du missar att delta jobbar sämre i press bakom nacken. Och då är det främst den främre delens arbete som försämras. Mellersta delen vrids ytterligare ifrån belastningsriktningen. Bakre delen kan inte göra nåt direkt åt saken iallafall. Eftersom den blir antagonist.

Cuffmusklerna är i en knöligare position för att kunna göra ett bra jobb. För supraspinatus del ökar risken för ruptur.
Du tränar inte infraspinatus och teres minor effektivare eftersom de är i ett mer kontraherat tillstånd.

Ledstrukturen överarmsben/skulderblad (ökad friktion) och ledkapseln är i en sämre position.

pezrulezhaakon
2012-06-28, 14:46
Mod får gärna radera. Vet inte varför detta hände...

pezrulezhaakon
2012-06-28, 14:46
. Nåt hände....

_tuva_
2012-06-28, 15:02
Sats Fridhemsplan har en lutande motviktssmith.

Tack men det är endast av märket pulse fitness 875g jag söker :) tack ändå för besväret.

Jonny_88
2012-06-28, 15:30
EeJay

Men du missar att delta jobbar sämre i press bakom nacken. Och då är det främst den främre delens arbete som försämras. Mellersta delen vrids ytterligare ifrån belastningsriktningen. Bakre delen kan inte göra nåt direkt åt saken iallafall. Eftersom den blir antagonist.

Cuffmusklerna är i en knöligare position för att kunna göra ett bra jobb. För supraspinatus del ökar risken för ruptur.
Du tränar inte infraspinatus och teres minor effektivare eftersom de är i ett mer kontraherat tillstånd.

Ledstrukturen överarmsben/skulderblad (ökad friktion) och ledkapseln är i en sämre position.
Va de mellersta fibrerna är ur position? Så kroppen har inte muskler att pressa över huvudet (delts). Låter ologiskt att deltsen inte skulle vara anpassade för att klara av alla dess vinklar.
Var tvungen att kolla på toaletten och mina mellersta speciellt mellersta (bakre fiberbuntarna jag hade där!) var inte inaktiva.. Ser dock att jag behöver träna lite volym på dessa...
Låter lite som ditt samma logiska resonemang ang. Främre delts och pectoralis major. Lutning och stort deadzone där...


Så vilka muskler är det som enligt dig pressar i press bakom nacken?


+ 1 på EeJay om funktionellt tränande! Mer vikt på stången är inte bättre träning alltid!

PeSi
2012-06-28, 15:48
Jag fattar fortfarande inte vad som är speciellt med denna Smith-maskin.

1. Är det för att den lutar?
2. Vad gör den linanslutna rullen längst upp? Jag ser inga motvikter; är det en friktionsrulle eller finns det någon fjäder inblandad?

Tuva — kan du beskriva mera i detalj hur du kör. Jag antar att du sitter på en lutande bänk; kör du med ryggen mot maskinen? Har du ryggstödet efter dess lutningsplan? Det kanske finns något intressant att lära sig här, men än så länge begriper jag ingenting.

Arne Persson
2012-06-28, 16:38
Jag fattar fortfarande inte vad som är speciellt med denna Smith-maskin.

1. Är det för att den lutar?
2. Vad gör den linanslutna rullen längst upp? Jag ser inga motvikter; är det en friktionsrulle eller finns det någon fjäder inblandad?

Tuva — kan du beskriva mera i detalj hur du kör. Jag antar att du sitter på en lutande bänk; kör du med ryggen mot maskinen? Har du ryggstödet efter dess lutningsplan? Det kanske finns något intressant att lära sig här, men än så länge begriper jag ingenting.

Det sitter som sagt gummiband, som inte är den smartaste lösningen, inne i ramen istället för motvikter som i normala avlastade smithmaskiner. Gummibanden är inte det lättaste att byta när dom ryker...

filmjölk
2012-06-28, 16:43
Gummiband är ju lite annorlunda, då borde rörelsen bli tyngre ju högre upp man lyfter stången i maskinen. Avlastat i botten och progressivt tyngre högre upp i rörelsen. Känns nog jäkligt knepigt med att träna i smithmaskin av andra varianter när man vant sig vid den typen av belastning.

_tuva_
2012-06-28, 16:50
Det sitter som sagt gummiband, som inte är den smartaste lösningen, inne i ramen istället för motvikter som i normala avlastade smithmaskiner. Gummibanden är inte det lättaste att byta när dom ryker...


Gummibanden har rykt ett par gånger på den maskin jag kört på.

Har ju ingen aning varför denna maskin ger sådan bra axelutveckling på mig men stången på 875g får inte lika mycket motvikt som andra liknande lutande smithmaskiner med motvikt. Stången känns som den väger ca 20 kg jämfört med de andra som oftast väger 7 kg eller 15 vad jag kommer ihåg.

Arne Persson
2012-06-28, 17:18
Gummiband är ju lite annorlunda, då borde rörelsen bli tyngre ju högre upp man lyfter stången i maskinen. Avlastat i botten och progressivt tyngre högre upp i rörelsen. Känns nog jäkligt knepigt med att träna i smithmaskin av andra varianter när man vant sig vid den typen av belastning.

Precis, den känns jävligt skum med sin "variabla" belastning. Jag har sålt några begagnade sådana, på dessa tog jag bort gummibanden och linor mm.

_tuva_
2012-06-28, 17:47
Jag fattar fortfarande inte vad som är speciellt med denna Smith-maskin.

1. Är det för att den lutar?
2. Vad gör den linanslutna rullen längst upp? Jag ser inga motvikter; är det en friktionsrulle eller finns det någon fjäder inblandad?

Tuva — kan du beskriva mera i detalj hur du kör. Jag antar att du sitter på en lutande bänk; kör du med ryggen mot maskinen? Har du ryggstödet efter dess lutningsplan? Det kanske finns något intressant att lära sig här, men än så länge begriper jag ingenting.


Själva konstruktionen har jag ingen aning mer än att det finns en motvikt som gör att stången nog väger runt 20 kg istället för 30 kg.

Jag kör med vanlig bänk med ryggstöd på nästan precis 90 graders lutning. Sen sitter jag så lutningen är framåt och stången åker uppåt frammåt.

Skrev en annan tråd om detta fenomen och då var det en kille som hade upplevt samma resultat när det gällde om det var lutning på smith maskinen eller inte vid press bakom nacken.

Ska tillägas att vid andra övningar är det utan tvekan rak smith masikn jag föredrar.

Fått en del kritik för att jag överanalyserar allting men bb är sen 1999 min största hobby och det är just allt de här som gör att det är så kul.

Jag har extremt svårt att bygga muskler så att överanalysera och utverdera all träning, övningar och kost har väl varit extra viktigt för mej.

Som till exempel att en smalare stång ger mig bättre peak på biceps vid bicepscurl än en tjockare stång med samma vikt och längd.

Mina polare skrattar mest när jag berättar de men det blir ju skillnad så då är det klart man föredrar det när målet för mej är att få en bättre peak.

PeSi
2012-06-28, 17:54
Om jag förstått rätt, så sträcks gummibanden i ramen när stången rör sig nedåt. Dvs. belastningen minskar progressivt nedåt alternativt ökar uppåt. Med andra ord, en Smith med någon slags "inbyggd kedje/gummiband-variant".

Jag gillar grundtanken (under förutsättning att man själv lätt skulle kunna byta gummibanden för olika styrkor) för specifik "lägesträning". Eftersom tillverkarens hemsida nämner bara avlastning av själva stången, är gummibanden förmodligen rätt svaga.

Tuva — du vet säkert bäst själv. Men kan det inte vara så att den "accelerationshjälp" som gummibanden gav i det nedersta läget står för den "bättre känsla" du upplevde. Om så var fallet, kommer detta förmodligen ändå att "försvinna" när du blir starkare. Utan att kunna byta ut banden, minskar "hjälpen" relativt högre vikt.

Du kanske skulle kunna köpa lösa gummiband som du tar med dig i väskan. Sätt ena änden runt stången och andra änden genom hålet i tunga vikter. Sådana kan användas med både fri stång och valfri Smith-maskin.

Arne Persson
2012-06-28, 18:10
Själva konstruktionen har jag ingen aning mer än att det finns en motvikt som gör att stången nog väger runt 20 kg istället för 30 kg.

Jag kör med vanlig bänk med ryggstöd på nästan precis 90 graders lutning. Sen sitter jag så lutningen är framåt och stången åker uppåt frammåt.

Skrev en annan tråd om detta fenomen och då var det en kille som hade upplevt samma resultat när det gällde om det var lutning på smith maskinen eller inte vid press bakom nacken.

Ska tillägas att vid andra övningar är det utan tvekan rak smith masikn jag föredrar.

Fått en del kritik för att jag överanalyserar allting men bb är sen 1999 min största hobby och det är just allt de här som gör att det är så kul.

Jag har extremt svårt att bygga muskler så att överanalysera och utverdera all träning, övningar och kost har väl varit extra viktigt för mej.

Som till exempel att en smalare stång ger mig bättre peak på biceps vid bicepscurl än en tjockare stång med samma vikt och längd.

Mina polare skrattar mest när jag berättar de men det blir ju skillnad så då är det klart man föredrar det när målet för mej är att få en bättre peak.


Du skulle kanske haka på min sommarkurs?:)

_tuva_
2012-06-28, 22:59
Om stången väger 20 så började jag på 50 och ligger nu på 80 kg med 5 reps

Inte känts som att stången är olika tung i olika positioner mer än i nedersta läget om man kör bänkpress.

Tänkte eventuellt köpa en smith maskin och luta den med träklossar.

Kommer i så fall köpa en tung smith maskin med 30 kg stång.


Om jag förstått rätt, så sträcks gummibanden i ramen när stången rör sig nedåt. Dvs. belastningen minskar progressivt nedåt alternativt ökar uppåt. Med andra ord, en Smith med någon slags "inbyggd kedje/gummiband-variant".

Jag gillar grundtanken (under förutsättning att man själv lätt skulle kunna byta gummibanden för olika styrkor) för specifik "lägesträning". Eftersom tillverkarens hemsida nämner bara avlastning av själva stången, är gummibanden förmodligen rätt svaga.

Tuva — du vet säkert bäst själv. Men kan det inte vara så att den "accelerationshjälp" som gummibanden gav i det nedersta läget står för den "bättre känsla" du upplevde. Om så var fallet, kommer detta förmodligen ändå att "försvinna" när du blir starkare. Utan att kunna byta ut banden, minskar "hjälpen" relativt högre vikt.

Du kanske skulle kunna köpa lösa gummiband som du tar med dig i väskan. Sätt ena änden runt stången och andra änden genom hålet i tunga vikter. Sådana kan användas med både fri stång och valfri Smith-maskin.

_tuva_
2012-06-28, 23:02
Du skulle kanske haka på min sommarkurs?:)

När är den och var?

Läst mycket av dig och allt jag läst är riktigt bra och verkligen på djupet.

Stort tack för alla funderingar och svar.

Arne Persson
2012-06-28, 23:05
När är den och var?

Läst mycket av dig och allt jag läst är riktigt bra och verkligen på djupet.

Stort tack för alla funderingar och svar.

Tackar!:) Du hittar fn posten på sidan 2.:)

pezrulezhaakon
2012-06-28, 23:08
Jonny_88

Nä, inte ur position, men i en sämre position än om du kör framför.

Du måste hålla isär syftet med övningen. Bygga massa effektivt per tidsenhet till låg/acceptabel skaderisknivå, eller lalla runt med lite belastning för rörlighet till högre risker jämfört med bättre anpassade övningar för rörlighetssyftet.

Det är fortfarande samma muskler som ansvarar för rörelsen bakom som framför, där skiljer det sig inte. Det som skiljer är musklernas verkningsgrad över axellederna, belastningen du kan hantera och den ökade skaderisken.

Här kan du inte jämföra med delta/pec.major.

Jonny_88
2012-06-29, 00:27
Okej, jag tänker mer skillnaden mellan frontlyft och sidolyft (är även medveten om överarmens rotationspåverkan). I press bakom nacken är armarna mer utåt.

Trots det finns det endå folk som ser fördelar i att köra press bakom nacken, exempel nämnda.

PeSi
2012-06-29, 00:35
Tuva — enda fördel med motvikt i en Smith är lägre startvikt. De motviktslösa moderna Smith jag kommit i kontakt med har 25 kg eller 15 kg i startvikt (lättare stång ger lägre tillåten maxvikt). Jag har själv en gammaldags Smith med viktvagn. Vagnen sitter fast i "klämstycken" och kan därför stoppas steglöst i valfri höjd via ett klämhandtag. Vagnen är oerhört start fast den bara väger ca 8 kg.

Den enda lutande Smithen jag tränat med hade motvikt (Friskis och Svettis i Täby). Motvikten gör maskinen "bulkig" och lutningen skapar en "släpande" friktionskänsla i rörelsen. En vertikal Smith känns mera direkt, som "fristång".

Det är omöjligt att spekulera kring en Smith jag aldrig provat, men startvikten borde vara betydligt mindre än 20 kg. Annars vore gummibandskonstruktionen rätt meningslös. Om vi antar att den är ca 5kg är den ~6% av de 80 kg du tränar med. Motsvarande skillnad kan du enkelt skapa med ett par lösa gummiband.

Gummiband och/eller kedjor har använts länge i träningssammanhang för att skapa progressiv belastning. Ett gummiband drar ihop hårdare när det strecks, och en kedja blir tyngre när mera av den befinner sig i luften.

I #3 säger du att andra Smith med samma lutning inte ger samma resultat. Du svarar indirekt på din egen fråga. Den enda skillnaden är ju den progressiva gummibandsavlastningen, eller hur. Om du köper en rak Smith och lutar den med klossar, eller köper en lutande Smith kommer ingenting ändras utan "gummibanden". Någon motviktsbalansering behöver du definitivt inte om du redan tränar på 80 kg.

Jag har byggt nästan all min träningsutrustning själv, och därför fångade din fråga och beskrivning mitt intresse. Men jag tror inte jag kan hjälpa dig mer med detta. Lycka till i sökandet.

Arne Persson
2012-06-29, 10:16
Här är en riktigt flexibel 3D-smithmaskin utan en massa gummiband, motvikter och annat trams.:)

filmjölk
2012-06-29, 10:33
Här är en riktigt flexibel 3D-smithmaskin utan en massa gummiband, motvikter och annat trams.:)

Heter inte den varianten "Jones" istället för "Smith"? :)

Arne Persson
2012-06-29, 10:37
Heter inte den varianten "Jones" istället för "Smith"? :)

:D ingen dum idé...
Normalt annars Max Rack eller 3D-smith.

Scitec
2012-06-29, 11:30
Mornington Health club i Bromma.

PeSi
2012-06-29, 14:49
Scitec — förtydligande tack. Vilken av de diskuterade Smith-maskinerna finns i Bromma?

_tuva_
2012-06-30, 22:16
Tuva — enda fördel med motvikt i en Smith är lägre startvikt. De motviktslösa moderna Smith jag kommit i kontakt med har 25 kg eller 15 kg i startvikt (lättare stång ger lägre tillåten maxvikt). Jag har själv en gammaldags Smith med viktvagn. Vagnen sitter fast i "klämstycken" och kan därför stoppas steglöst i valfri höjd via ett klämhandtag. Vagnen är oerhört start fast den bara väger ca 8 kg.

Den enda lutande Smithen jag tränat med hade motvikt (Friskis och Svettis i Täby). Motvikten gör maskinen "bulkig" och lutningen skapar en "släpande" friktionskänsla i rörelsen. En vertikal Smith känns mera direkt, som "fristång".

Det är omöjligt att spekulera kring en Smith jag aldrig provat, men startvikten borde vara betydligt mindre än 20 kg. Annars vore gummibandskonstruktionen rätt meningslös. Om vi antar att den är ca 5kg är den ~6% av de 80 kg du tränar med. Motsvarande skillnad kan du enkelt skapa med ett par lösa gummiband.

Gummiband och/eller kedjor har använts länge i träningssammanhang för att skapa progressiv belastning. Ett gummiband drar ihop hårdare när det strecks, och en kedja blir tyngre när mera av den befinner sig i luften.

I #3 säger du att andra Smith med samma lutning inte ger samma resultat. Du svarar indirekt på din egen fråga. Den enda skillnaden är ju den progressiva gummibandsavlastningen, eller hur. Om du köper en rak Smith och lutar den med klossar, eller köper en lutande Smith kommer ingenting ändras utan "gummibanden". Någon motviktsbalansering behöver du definitivt inte om du redan tränar på 80 kg.

Jag har byggt nästan all min träningsutrustning själv, och därför fångade din fråga och beskrivning mitt intresse. Men jag tror inte jag kan hjälpa dig mer med detta. Lycka till i sökandet.


I Täby borde det nog va hammer strenge som många andra friskis anläggningar och där är stången tjockare och den väger 7 kg.

Jag får inte samma resultat av den så motvikten kan ju inte va samma då de är samma lutning om ja mätt rätt.

Men gummibanden har väl då kanske en en funktion och det är väl där jag ska börja titta mer hur de fungerar.

Väldigt svårt men man får ju pröva sig fram och jag kommer pröva en vanlig smith att luta för att sedan exakt kolla konstruktionen på pulse fitness smithen.

Spännande att höra att du bygger din gym utrustning själv.

Jobbar du åt nått företag också eller?

Tack för alla svar och funderingar

PeSi
2012-06-30, 23:56
Eventuella motvikter i Smith-maskiner dimensioneras för låg startvikt för att passa låga uppvärmningsvikter, nybörjare och tjejer. Ungefär som en balansvåg där ena sidan är lite tyngre för att träningsstången alltid ska sitta kvar i sin "krok". Startvikten är konstant och oberoende av stångens höjdläge.

Oavsett hur motvikten ansluts (linor eller kedjor) ökas "grundmassan" som accelereras igång vid start och vändningar. Personligen ogillar jag denna känsla och föredrar Smith utan motvikt. Om de tränande däremot inte klarar stångens vikt behöver man naturligtvis en motviktsförsedd Smith-maskin.

Jag kan tänka mig att anledningen att välja gummiband istället för motvikt är billigare konstruktionen, mindre "bulkighet" eller att man faktiskt önskar progressiv belastning när stången rör sig i vertikalled.

Materialet på glidbussningarna har relativt låg friktion, men vid en eventuell lutning ökar den linjärt med vald lutningsgrad och aktuell träningsvikt. Dessutom ökar friktionen lite när den tränande pressar stången i en annan riktning än styrstängerna. Detta kan aldrig undvikas men saknar förmodligen betydelse så länge lutningen är moderat.


Jag jobbar inte med träningsutrustning, men gillar att bygga saker. "Vagnsmithen" i mitt hemgym använder jag för vertikal benpress, och press bakom nacken.


Jag rekommenderar att du utvärderar pressar med fri stång och hantlar innan du eventuellt köper egen Smith-maskin. Det billigaste sättet att skapa progressiv belastning är att köpa ett par gummiband och prova med hantlar och stänger. Leta reda på någon YouTube-video så blir det enkelt att förstå principen.

Lycka till.