handdator

Visa fullständig version : Träning < 15 år


Sniggel
2012-06-27, 10:41
Det här är ingen tråd där jag förväntar mig att få någon typ av hjälp utan mer en rant.

Varför ska det vara så svårt att hitta ett gym där individer under 15 år får styrketräna?

En släkting till mig är i behov av att träna (blir tjockare för varje år, mamman är överviktig och har varit kraftigt överviktig) och han blir ofta tjatad på att röra sig mer men mycket av detta är "semi-tvång". Den senaste tiden har jag lärt känna honom rätt bra (gemensamt intresse: minecraft :D) och han verkar tycka om mig väldigt mycket. Jag frågade honom ifall han skulle vilja prova på styrketräning och det ville han. Han framförde detta vid matbordet och föräldrarna höll på att sätta i halsen eftersom det inte förväntade sig att han skulle komma med ett förslag på att träna.
Så det är uppenbart att han är positivt inställd men problemet är att jag nog inte kan ta med honom till något gym. Jag förstår dock gymmen. Är man under 15 är risken väldigt stor att man är omogen och inte kan bete sig ordentligt. Sen är det ju förstås så att myten om att styrketräning för unga är farligt, fortfarande florerar och det kan nog bidra till åldersgränsen.
Jag har föreslagit att pappan kan köpa hem utrustning så att man kan träna hemma men så är det ju problemet med att skydda golv etc...

drakfelt
2012-06-27, 10:44
Friskis. Från 12 år i sällskap med vuxen.

rooz
2012-06-27, 10:45
Atletklubbar brukar ta emot folk under 15.

Dock krävs det nästan alltid någon som håller koll på dom & kan styra upp vad som görs på gymmet.

Jag har 14 i målsmans sällskap på mitt gym och det har funkat bra när det efterlevs.

(Drakfeldt, olika friskis har olika regler)

ceejay
2012-06-27, 10:45
Om man ändå börjat bänka och böja vid 10 års ålder :)

<15 år borde bli uppmuntrade av gymmen att träna.

AronP
2012-06-27, 10:45
Friskis tillåter yngre personer på de flesta gymmen i träning med målsman. Visar man att man kan sköta sig under en period så får man säkert komma dit själv sen.

z_bumbi
2012-06-27, 10:49
Har ni frågat alla möjliga gym om det inte går att träna i vuxens sällskap? Jag vet att lösningen förekommer på andra håll även hos de som har 15-års gräns.

Vad gäller skydd för golvet så behövs det inte så mycket om man struntar i marklyft etc.

Sniggel
2012-06-27, 10:55
Jag har planer på att gå runt till de olika gymmen och kolla (målsmans uppsikt). Utbudet är inte så stort i vårt område och av olika anledningar känns det inte som om man kan förhandla så mycket med de gymmen som finns här (3 st, några fler om man tittar i förorterna). Vissa gym som jag tror man hade kunnat förhandla har andra problem, men jag vill inte säga vad eftersom jag tycker det hade känts taskigt då det hade blivit identifierbart.

Men det är klart värt att prova med de gym som är kandidater (1 i stan, några fler om man kan tänka sig åka utanför stan). Det skadar ju inte att prova.

drakfelt
2012-06-27, 11:02
Tror helt klart att de kan göra undantag om du beskriver situationen som du gjorde för oss i första posten. Se till att ni sedan sköter er och är trevliga på gymmet (vilket ni givetvis är, det begriper jag, men ändå)

mattilainen
2012-06-27, 11:06
bara gå dit och säger dom något om åldern när du är med så be att få reda på varför och prata med en högre uppsatt person? Kan väl inte vara så svårt att övertala?

Eller gå till en styrkeklubb/kampsportsklubb :)

Sniggel
2012-06-27, 11:11
Att de inte skulle gå med på det skulle isåfall bero på att gymmet inte tar så många lokala beslut och att de har en policy som är menad att vara lättskött och riskfri (från deras sida). Det är väl därför jag är tveksam till att jag når någon framgång på den biten. Även om jag övertygar den ansvarige där så får hon antagligen inte ta det beslutet själv. (men klart jag ska kolla)

Atletklubb/SL-klubb har jag själv letat efter vid flertalet tillfällen men det finns ingen här. Kampsport har familjen redan testat men för juniorer var intresset för svalt för att starta upp något. Som sagt, utbudet är rätt lågt här :D

Det kan vara så att pappan kan hitta ett utrymme i sin lada och köpa in utrustning dock. Där behöver man inte tänka på att skydda golvet. Men jag har inte riktigt fått klartecken än om det är ett alternativ. Det hade ju dock varit den bästa lösningen.

Ladugårdsdörr
2012-06-27, 11:18
Snabb googling och jag hittade GYM1 Hässleholm som på sin hemsida stolt proklamerar:

"Till Gym1 är alla välkomna. Unga som gamla, konditionsfenomen och de som inte rört sig på ett tag."

Problem solved.

ceejay
2012-06-27, 11:20
Snabb googling och jag hittade GYM1 Hässleholm som på sin hemsida stolt proklamerar:

"Till Gym1 är alla välkomna. Unga som gamla, konditionsfenomen och de som inte rört sig på ett tag."

Problem solved.

det var dock bra dyrt med tanke på de sketna öppettiderna under sommaren :D

Sniggel
2012-06-27, 11:23
Snabb googling och jag hittade GYM1 Hässleholm som på sin hemsida stolt proklamerar:

"Till Gym1 är alla välkomna. Unga som gamla, konditionsfenomen och de som inte rört sig på ett tag."

Problem solved.

Jag har varit där och kollat och det gymmet är uteslutet av vissa anledningar som jag inte vill gå närmre in på.

Mart|n
2012-06-27, 11:43
Jag har några dämpningsmattor (Everroll) du skulle kunna ta.

Sniggel
2012-06-27, 11:47
Jag har några dämpningsmattor (Everroll) du skulle kunna ta.

Tack för erbjudandet! Ska framföra detta nästan gång jag pratar med föräldrarna.

Ignatius72
2012-06-27, 11:53
Om man beter sig som folk och har en respektabel vuxen med sig så brukar det inte vara några problem.

Ne0phyte
2012-06-27, 12:52
Om man beter sig som folk och har en respektabel vuxen med sig så brukar det inte vara några problem.

This.

Tricklew
2012-06-27, 13:05
Hela denna tråden passar perfekt in på min bild av dig Sniggel, du hade nog varit perfekt i något slags storebror program, där du kan hjälpa tonåringar som har det surt.