handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig utnyttja ett guldläge!


Sw3Guy
2012-06-27, 09:03
Hejsan, en lång text följer men skulle vara evigt tacksam om någon kunde läsa och bidra med lite tips och råd.

Börjar med att förklara läget:

Jag har nyligen börjat jobba på ett företag som monterar och installerar gymmaskiner, detta medför att jag är omringad av styrkemaskiner, konditionsmaskiner osv hela tiden. Det betyder också att jag får träna gratis på många olika gym i sverige samt att jag får gratis tillgång till produkter som proteinpulver osv. Detta ser jag som ett guldläge till att sätta fart på träningen!

Just nu tränar jag på luncherna och ibland också efter jobbet. Mitt schema ser ut såhär:

Måndag-överkropp
Tisdag-cardio i form av fighting
Onsdag- rygg och mage
Torsdag-cardio i form av crosstrainer/AMT
Fredag- Underkropp

Just nu kör jag överkroppen på jobbet. Just nu är en bänkpress lutad uppåt, en axelpress, en bröstpress (drar inåt) en curved skivstång för biceps samt hantlar ihopsatta på lagrets visningsgym. Det funkar ganska bra, blir helt slut och får träningsverk dagarna efter. Men ni som vet, bör jag sätta ihop fler maskiner och lägga dit, isf vilka rekommenderar ni? (allt finns)
Bör också säga att jag kör 7*3.

Mellankroppen försöker jag få till hemma, finns ingenting för det ihopsatt än på jobbet men jag har en situpsbänk jag kör på hemma. Då brukar jag köra 50 vanliga situps, 50 sidositups (eller vad man ska kalla dem) sen 15 rullande situs då jag helt enkelt börjar på höger sida, går ner och helt enkelt går upp på vänster sida igen. Sen försöker jag få till ryggen med kroppsövningar. Inte det bästa, då jag får en helt annan slags träning i jämförelse med mina andra övningar.

Underkroppen går jag till gym för, så inga frågor där. Cardio får jag till på arbetstid på torsdagar då alla cardiomaskiner skall testas. Brukar bli en timme totalt med hög puls.

Vore tacksamt att få till lite råd och tips kring hur jag kan göra här för att optimera träningen dessa dagar.

Sen har jag ytterligare frågor. Är just nu inne i en deffperiod, vill bli av med underhudsfettet helt och hållet för att ta reda på min vikt som helt deffad. Kommer göra en storsatsning inom fighting i höst, har tidigare hållt på med det av och till tidigare men vill köra på helt nu. Just nu väger jag 85 kg och är 190 lång. Tänker se lite hur mycket jag väger ner underhudsfettet är borta, sen skall jag gå upp till 84.9 i ren muskelvikt. Just nu har jag hållt en sträng diet och tränat på som bara den i 2 veckor. Tidigare latade jag mig och drack cola+ godis hela tiden, gick sakta men säkert upp i vikt. Det underliga är bara att jag inte tappat ett kilo på dessa två veckor. Beräknat min energiåtgång till 3300 om dagen, ligger just nu på cirka 2000 och borde därför rent teoretiskt blivit av med 2kg fettvikt. Mycket underligt att vågen fortfarande visar 85kg efter denna storsatsning med kost och träning. Försöker få i mig så mycket protein som möjligt så blir mycket kött, ägg osv och har jag beräknat att jag inte fått i mig tillräckligt med protein så kör jag en 2-3 proteindrinkar om dagen. tips, råd. vad kan jag göra här? Kan ju omöjligen gått upp så mycket i muskelvikt, även om jag på bara två veckor blivit helt klart starkare i de flesta muskelgrupper (märker jag på att jag helt enkelt orkar mer).

Lite övrig information är att jag rör mig som fan på jobbet, ibland lyfter vi in 20 tal löpband (som väger ungefär 200kg), ibland monterar man styrkemaskiner och då skall man lägga på alla viktmagasin, tungt och slitsamt, bland annat därför jag verkligen måste bli starkare.
Just nu är jag väl inte skitliten ändå, är absolut inte ens mullig men har sådär underhudsfett som jag en gång för alla vill bli av med så jag kan få riktig koll på min träning. Efteråt vill jag som sagt gå upp till 85kg igen med rena muskler, så vill inte bli allt för stor. Eventuellt att jag går upp en viktklass och kör 90 inom några år.

En sista fråga handlar om mag och ryggträning. Jag är oproportionerligt svag i dessa delar tyvärr, ruggigt starka ben, men otroligt svag i mellankroppen. Det är viktiga muskelgrupper för fighting och skulle gärna vilja ha råd och tips hur jag kan åtgärda detta, sätta extra fokus här eller bara köra på?
Jag bryr mig inte allt för mycket om hur kroppen ser ut, magrutor osv. Det viktigaste för mig i min kommande styrkesatsning är att få starkare och mer rippad kropp.

p.s vet att 2 veckor är ingen tid alls när det kommer till träning, men varje vecka jag tränar fel, är en förlorad vecka!

Tackar er som orkat läsa såhär långt, och uppskattar verkligen alla kommentarer (snälla ;) ) man kan få!

Mvh

Captainwide
2012-06-27, 11:24
nu är jag ingen expert men kan försöka tipsa lite iaf :) om andra personer anser att jag har fel så får det rätta mig (då får även jag lite extra kunskap på köpet ;) )

När du kör mage kör du då crunches, benlyft, sneda crunches eller kör du "bara" dina situps?

Anledningen till att vågen inte rör sig kan ju vara att du dricker mycket och det är vätskemängd i din kropp. Prova att väga dig utan kläder direkt efter första toabesök på morgonen en gång i veckan om du nu inte redan gör det. Sedan att du går upp i muskler är ju ingen omöjlighet men tror inte du gått upp i den mängden muskler på två veckor att det täcker två hela kilo.
Vågen är både en ängel och en demon vid deffar. Jag går mer efter spegeln och måttband, då blir det enklare att se om deffen ger resultat :)

pröva att variera övningarna i rygg och magpassen så du inte kör likadant för då vänjer musklerna sig rätt lätt.

visst basic info men alltid något ju ;) lycka till med deffen och din träning!! (btw lägg ut resultat bilder efter deffen :D )

Fredron
2012-06-27, 12:42
Hej, det verkar som att du är väldigt intresserad och motiverad men saknar en del kunskap inom ämnet.
Jag skulle därför föreslå att du satsar på att ta ett väl beprövat träningsschema och köra på det minst 6 månader i alla fall. Då kommer hela kroppen få bra med träning.
Det hittar du här;
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Sen gällande din deff. Om du inte går ner i vikt så äter du för mycket helt enkelt.
Det är dock ingen bra idé att bara väga sig en gång i veckan då det finns många faktorer som spelar in och siffran du får kommer avvika en hel del från din "riktiga vikt"
En bättre idé är att väga sig varje morgon när du vaknar, efter att du har varit på toaletten och innan frukosten. Så att förutsättningarna är så gott som identiska.
Sedan för du in detta i ett exceldiagram eller liknande och kan då få en kurva som visar om du går upp/ner eller står stilla i vikt.

MLU
2012-06-27, 23:44
Av överkroppspasset att döma har du missat halva överkroppen nästan helt. Har du möjlighet borde du lägga till åtminstone 2-3 rena ryggövningar, t ex Chins, kabelrodd, hantelrodd, latsdrag, marklyft, osv

Finns hur många övningar som helst men jag skulle valt marklyft, chins samt kabelrodd eller hantelrodd för att få med nästan hela ryggen.