handdator

Visa fullständig version : Bulka som ex-tjockis?


Muskedunder
2012-06-26, 16:06
Hej!

Drogs tidigare med en hygglig övervikt. När det var som mest vägde jag nästan 100 kg fördelat på 178 cm.

Jag har nu deffat ett bra tag och kommer snart spränga 70-vallen vilket innebär att det om några veckor när jag ligger på omkring målvikten 68 börjar bli dags att (äntligen) bygga lite.

Min fråga är hur mycket min tidigare övervikt kommer ligga mig i fatet när jag börjar bygga? Hur mycket långsammare kommer en kvalitativ viktökning bli? Vad är ett bra överskott för en fd-tjockis? Min spontana bedömning är ett plus på ca 250 kcal borde vara lagom, eller är ett annat överskott rimligare?

Spartansk
2012-06-26, 16:09
Det kommer ligga dig väldigt mycket i fatet. Att bygga muskler som ex-tjockis är fruktansvärt mycket svårare än för en som aldrig varit fet. Går du upp i vikt igen kommer viktuppgången nästan bara bestå av fett.

Svårt att rekommendera ett överskott, men så litet som möjligt bör det vara.

Ronn
2012-06-26, 16:29
Jag befann mig i nästan exakt samma sits som dig en gång i tiden, samma längd liknande vikt, man får ta det lugnt helt enkelt, gå upp väldigt sakta, träna hårt, växla över till deff när du bedömer att det går åt fel håll, det går långsamt med det går bra.

När jag ligger på överskott brukar jag sikta på 300-400 kcal ungefär vilket ger helt ok felmarginal, sen får man följa resultatet noga på gymmet och i spegeln.

vicarious
2012-06-26, 16:32
Sikta på ett så litet överskott som möjligt.

vicarious
2012-06-26, 16:42
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=158995
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=158995

Muskedunder
2012-06-26, 16:51
Det kommer ligga dig väldigt mycket i fatet. Att bygga muskler som ex-tjockis är fruktansvärt mycket svårare än för en som aldrig varit fet. Går du upp i vikt igen kommer viktuppgången nästan bara bestå av fett.

Svårt att rekommendera ett överskott, men så litet som möjligt bör det vara.

Trist prognos... Men ett överskott måste jag nog ha, lär blir svårt att bygga muskler annars.

Jag befann mig i nästan exakt samma sits som dig en gång i tiden, samma längd liknande vikt, man får ta det lugnt helt enkelt, gå upp väldigt sakta, träna hårt, växla över till deff när du bedömer att det går åt fel håll, det går långsamt med det går bra.

När jag ligger på överskott brukar jag sikta på 300-400 kcal ungefär vilket ger helt ok felmarginal, sen får man följa resultatet noga på gymmet och i spegeln.

Lite som en livstidsdom att en gång ha varit överviktig :) Kanske är det för det bästa, man måste vara på tårna hela tiden för att inte åka upp i viktklasserna igen.

Hur har det gått för dig?

Sikta på ett så litet överskott som möjligt.
Det är planen. Vad tror du om 250 kcal om dagen? Tror du jag kommer tendera att öka snabbt i fettmassa livet ut nu, eller kommer kroppen med tiden gå tillbaka till något slags normaltillstånd (som det var innan jag blev överviktig)

Eddie Vedder
2012-06-26, 16:54
Massor av faktorer påverkar dina förutsättningar. Din tidigare övervikt är förmodligen något som hamnar på minussidan men ingen kan säga om det spelar en stor eller liten roll. Men fortfarande kan det ju vara så att du har bra förutsättningar för att bygga med avseende på arv och dylikt. Så kör bara på och se vad som händer. Du får ju helt enkelt följa din utveckling noga. Men gräv inte ner dig över en detalj av många. :)

vicarious
2012-06-26, 16:55
Det brukar vara ganska svårt att pricka rätt med ett överskott med hjälp av någon uträkning. Det du stoppar i dig kan du ha ganska bra koll på men hur mycket energi du förbrukar är i stort sett omöjligt att räkna ut exakt. Så det du tror är 250kcal överskott kan i själva verket vara något helt annat. Så haka inte upp dig på siffror utan testa dig fram istället.

Ronn
2012-06-26, 17:03
Hur har det gått för dig?

Men tanke på tidigare vikt, utseende och hälsa så långt över förväntan, jobbar på att bli större generellt och få mer väldefinierad mage men är överlag väldigt nöjd, började min viktnergång för 7 år sen men började inte styrketräna fören ungefär 2 år sen då jag var en liten räka på 62kg.

AronP
2012-06-27, 10:36
Det kommer ligga dig väldigt mycket i fatet. Att bygga muskler som ex-tjockis är fruktansvärt mycket svårare än för en som aldrig varit fet. Går du upp i vikt igen kommer viktuppgången nästan bara bestå av fett.
Att det kommer ligga någon väldigt mkt i fatet är ju bara bull, visst det kommer påverka något negativt men mer än så är det inte. Många är byggarna som varit feta förut.

Muskedunder
2012-06-27, 14:07
Tack för alla svaren! Planen blir att skynda långsamt och så gott det går sikta på ett litet överskott. Jag tänker inte låta min före detta övervikt hålla mig ifrån schyssta resultat på gymmet :)

Spartansk
2012-06-27, 14:08
Att det kommer ligga någon väldigt mkt i fatet är ju bara bull, visst det kommer påverka något negativt men mer än så är det inte. Många är byggarna som varit feta förut.

Ok då.

cero
2012-06-27, 14:09
Många är byggarna som varit feta förut.

Vilka då? De flesta byggarna brukar väl vara jävligt deffade året om.

rooz
2012-06-27, 14:17
Vilka då? De flesta byggarna brukar väl vara jävligt deffade året om.

Alltså, innan dom blev byggare. När dom började träna.

Och det är få byggare som är deffade "året om" iaf om jag ska kika på dom jag känner & träffat på.

carloskar
2012-06-27, 22:15
Det kommer ligga dig väldigt mycket i fatet. Att bygga muskler som ex-tjockis är fruktansvärt mycket svårare än för en som aldrig varit fet. Går du upp i vikt igen kommer viktuppgången nästan bara bestå av fett.

Svårt att rekommendera ett överskott, men så litet som möjligt bör det vara.

Skitsnack. Menar du att metabolism förändras då man varit fet?

Spartansk
2012-06-27, 22:17
Skitsnack. Menar du att metabolism förändras då man varit fet?

Vet inte om det beror på metabolismen, men har läst på detta forum att det är så.

carloskar
2012-06-27, 22:19
Vet inte om det beror på metabolismen, men har läst på detta forum att det är så.

Då läste du nog mellan raderna :)

Ronn
2012-06-27, 23:28
Då läste du nog mellan raderna :)

Det pratas om att som tidigare fet har man större antal fettceller och att det påverkar hormonellt hur mycket av kaloriöverskott som kroppen gärna lagrar in som fett, se följande tråd för intressant läsning:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83893

Eddie Vedder
2012-06-28, 09:30
Vet inte om det beror på metabolismen, men har läst på detta forum att det är så.

Då ska man se upp med att säga rakt ut att det kommer ligga en i fatet mycket. Du har ju inte fel om att det sannolikt är en faktor som i det här fallet är negativt för trådskaparen men man gör nog klokt i att se upp lite med att skrämmas. :)

King Grub
2012-06-28, 09:35
25 år sedan jag var tjock. Effekterna sitter fortfarande i - större överätningar leder till i princip enbart fettökningar, på precis samma ställen som då. Den negativa påverkan av att ha varit kraftigt överviktig är inget som "går över".

carloskar
2012-06-28, 09:42
Det pratas om att som tidigare fet har man större antal fettceller och att det påverkar hormonellt hur mycket av kaloriöverskott som kroppen gärna lagrar in som fett, se följande tråd för intressant läsning:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83893

Har läst den förr. Feta har fler fettceller. Ta det med en nypa salt. Fler fettceller betyder inte att man har sämre förutsättningar för att bygga muskelmassa och hålla bra form än någon annan. Detta är en, ganska betydelselös, variabel av MÅNGA.

En påstående om att tidigare feta har svårt att bygga muskelmassa är befängt och sänker bara motivationen hos folk som försöker göra en livsstils-förändring.

Vi är många 100-tusentals som bevisat att det går. Det är inte ens svårt.

carloskar
2012-06-28, 09:46
25 år sedan jag var tjock. Effekterna sitter fortfarande i - större överätningar leder till i princip enbart fettökningar, på precis samma ställen som då. Den negativa påverkan av att ha varit kraftigt överviktig är inget som "går över".

Menar du att din överätning skulle leda dig till i princip bara muskelmassa om du aldrig varit fet?

Du skulle fått i princip bara fettökningar även då.

Eller?

King Grub
2012-06-28, 09:48
Nej, en person aldrig har varit överviktig och som överäter lägger på sig mycket mer fettfri massa av själva överätningen. Det är bevisade fakta sedan många årtionden, inte ens något som behöver diskuteras. Referenser med vidare referenser finns i länken i inlägg 18. Det handlar inte i huvudsak om "fler fettceller".

Styrketräning bygger muskler lika bra hos någon som varit överviktig, men det är just överätning som innebär mycket större och snabbare fettökningar.

Eddie Vedder
2012-06-28, 09:49
Vi är många 100-tusentals som bevisat att det går. Det är inte ens svårt.

Klart det går. Ingen har påstått något annat. Precis som att det naturligtvis går att få en riktigt bra massa på vegetarisk kost med 1 gram protein per kg kroppsvikt. Men det innebär ju inte att den kosten ger precis lika bra förutsättningar som om man ätit mer protein och från bättre källor. Det är verkligen inga befängda påståenden. Även om jag håller med om att man inte behöver göra en alltför stor grej av en enskild faktor.

carloskar
2012-06-28, 10:12
Okej Grub. Studien visar att överätning leder till större fettinlagring hos någon som tidigare varit fet.

Det är fortfarande b-s att sänka någons motivation med motiveringen:
Att bygga muskler som ex-tjockis är fruktansvärt mycket svårare än för en som aldrig varit fet.


Optimala förutsättningar i all ära. Det går dock inte att jämföra med motivation.
Utan motivation till träning kommer man ingen stans.

Även om studierna är sanna och riktiga så är det lätt att misstolka och läsa det som att ens träningskarriär är förstörd innan den ens börjat.

OneManArmy
2012-06-28, 10:16
MYCKET svårare får det att låta som det är omöjligt :P
Gäller bara att ha stenkoll på kosten om man varit fläskig.

Pretorian
2012-06-28, 10:58
är det lätt att misstolka och läsa det som att ens träningskarriär är förstörd innan den ens börjat.

Jag tror nog det är DU som misstolkar det så som du skriver.

Acidcrow
2012-06-28, 11:32
Jag trodde mest att det handlade om att falla in i gamla vanor. Att om man en gång varit överviktig, så är det lättare att hamna i samma ätmönster igen och trycka i sig allt för mycket. Att överätningen blir större hos ex tjockisar.

Hursomhelst, när jag nått min målvikt, vågar jag inte börja med någon riktig bulk, utan tänker runt balans, med ett överskott på träningsdagar och ett underskott på vilodagar. Börjar där, så får jag se om det behöver ändras på om resultat uteblir.

King Grub
2012-06-28, 11:33
Okej Grub. Studien visar att överätning leder till större fettinlagring hos någon som tidigare varit fet.

Det är fortfarande b-s att sänka någons motivation med motiveringen:


Optimala förutsättningar i all ära. Det går dock inte att jämföra med motivation.
Utan motivation till träning kommer man ingen stans.

Även om studierna är sanna och riktiga så är det lätt att misstolka och läsa det som att ens träningskarriär är förstörd innan den ens börjat.

Ja, styrketräningen har den muskeluppbyggande effekten man eftersträvar oavsett. Men man kan inte på samma sätt utnyttja regelbundna överätningar för att förstärka den effekten, då just överätningen bildar mest fett i stället för fettfri massa.

Talvathir
2012-06-28, 11:54
He, det här skulle man (jag) ju haft koll på för 10 år sedan... *facepalm*

sumialic
2012-06-28, 14:26
25 år sedan jag var tjock. Effekterna sitter fortfarande i - större överätningar leder till i princip enbart fettökningar, på precis samma ställen som då. Den negativa påverkan av att ha varit kraftigt överviktig är inget som "går över".

Vad räknas som tjock? Var pinnsmal hela livet sen när jag var 17 och började träna så bulkade jag på 2-3 år eller så upp mig 35 kg för att sedan efter det tappa 15-20. Har jag men från detta nu? Kommer jag alltså lägga på mig större mängd fett vid en överätning?

Morty
2012-06-28, 15:00
Det finns ju ingen som kan säga hur just du svarar på det, bara observationer om att när man tappat mycket fettvikt så lägger kroppen helst på sig fettvikt igen om det tillförs extra kalorier. Genom att styrketräna bra så ökar man chanserna att lägga på sig fettfri massa, sedan är ration mellan fett/fettfri massa olika mellan olika personer. Man gör vad man kan för att optimera, vad du gjort in the past är historia, tänk inte så mycket på det. Just lift.

Muskedunder
2012-06-28, 17:39
He, det här skulle man (jag) ju haft koll på för 10 år sedan... *facepalm*

Säger detsamma! Hade jag vetat att min övervikt skulle få permanenta konsekvenser hade jag nog varit betydligt mer försiktig...

Beelz
2012-06-28, 17:52
Vad räknas som tjock? Var pinnsmal hela livet sen när jag var 17 och började träna så bulkade jag på 2-3 år eller så upp mig 35 kg för att sedan efter det tappa 15-20. Har jag men från detta nu? Kommer jag alltså lägga på mig större mängd fett vid en överätning?

Tror jag läst en siffra på 20%+ BF om jag inte missminner mig :)

sumialic
2012-06-28, 18:04
Spelar det någon roll hur länge man var tjock eller har man passerat en viss gräns så är man fucked sen?

Gober
2012-06-28, 20:41
Sådana här ämnen blir alltid överdrivna på brädorna. Man får lätt intrycket, kanske särskilt för en som är nybörjare att det är kört om man varit lite fläskig.

Men visst är det som King Grub säger. Själv bulkade jag upp mig rejält när jag var 16 och började träna. Var sedan bulkad resten av tiden jag tränade dvs ca 4 år. Det var lite så det gick till på 90-talet, man skulle tokbulka och deffa var det ingen annan än de som tävlade som pallade med :D

Nåja därefter blev det ett väldigt långt uppehåll (där jag blev lika spinking och klen som innan jag började träna) och när jag sedan körde igång igen så 30åring märkte jag direkt att jag ökade väldigt snabbt i fett och på samma ställe som när jag bulkade som tonåring, dvs runt midjan. Så visst har det säkert gett mig sämre förutsättningar nu men bara man inte kör svinbulk så är det ingen större fara. Några hundra kcal i överskott från bra startläge går ju utmärkt.

Och angående hur bulkad jag var så handlade det om att jag hade lite mage och två goa lovehandles osv. Inte kraftigt överviktig men säkerligen över 20% och detta i ca 4år.

Muskedunder
2012-06-28, 21:06
Sådana här ämnen blir alltid överdrivna på brädorna. Man får lätt intrycket, kanske särskilt för en som är nybörjare att det är kört om man varit lite fläskig.


Fick nästan lite dåligt samvete efter att jag skapade tråden :D Jag hoppas jag inte avskräckte någon från att gå ner i vikt och börja gymma.
Av allt att döma är det enda som händer att den fettfria massan ökar lite långsammare och att man därför bör ligga på ett lite mindre överskott.

exevision
2012-07-02, 15:14
Spelar det någon roll hur länge man var tjock eller har man passerat en viss gräns så är man fucked sen?

Det har det säkert. Om man bulkar upp sig till 20% under en viktökning med drygt 1 kg i månaden och sedan deffar så liggar man ju inte så länge på 20%.
Och det påverkar nog väldigt lite. Sen är väll 20% i exemplet inte fetma direkt.
Men, det är ju bara vad jag tror.

Chrillee
2012-07-02, 21:05
25 år sedan jag var tjock. Effekterna sitter fortfarande i - större överätningar leder till i princip enbart fettökningar, på precis samma ställen som då. Den negativa påverkan av att ha varit kraftigt överviktig är inget som "går över".

Vad är det som gör att kroppen inte återgår till "default" så att säga?