handdator

Visa fullständig version : Benhinneinflammation - Nu får de fan va nog!


ps3fanswe
2012-06-26, 09:16
Jag tränar thaiboxning och löper lite.
Fick för 3 månadersedan benhinneinflammation.

Jag har vilat i 6-7 veckor. Där jag under den tiden gjort rehabövningar, stretchat, tåhävningar, omvända tåhävningar, haft benvärmare mm. Har varit på sophiahemmet. Ordnat formgjutna inlägg och köpt nya skor.

Läkarna å sjukgymnasterna sa att de borde bli bra efter denna tid.

Men nu så satte jag igång försiktigt men ändå som kommer nu lite smära tillbaka.

Jag orkar inte vila å vänta längre.

Jag kommer skippa löpningen helt då den är värst.

Någon som har erfarenhet av att träna bort en benhinneinflammation?

När jag la av å vilade så var smärtan inte jätte hemsk utan den va där å de ömmade.

FabianH
2012-06-26, 11:19
Testa att lägga på vitkålsblad runt benen innan du lägger dig. Den metoden har hjälpt vissa elit-utförsåkare som haft samma problem.

EeJay
2012-06-26, 12:34
Min erfarenhet utav medial traktionsperiostit var att jag fick operera bort den när jag efter typ 10 års besvär inte orkade hålla på längre. Blev tipptopp efter det.

ps3fanswe
2012-06-26, 13:08
hur länge efter operationen kan man träna igen?

jag ska till thailand om 1 månad å träna i 2 månader. Funderar på att bara köra på. Vill inte missa resan. Tror ni de kan bli bättre av värmen där`?

ChrisA
2012-06-26, 13:23
Hörde någonstans att man överanstränger benhinnorna när man springer och landar på hälarna då det blir en konstant spänning nästan hela tiden i tibialis anterior.

Kanske du kan prova att börja med korta sträckor och landa på mellanfoten och skippa hälkontakt.

EeJay
2012-06-26, 17:05
hur länge efter operationen kan man träna igen?

jag ska till thailand om 1 månad å träna i 2 månader. Funderar på att bara köra på. Vill inte missa resan. Tror ni de kan bli bättre av värmen där`?

10 dagar. Dock inte på någon intensitet som jag gissar att "2 månader träningsresa i thailand" innebär.

Jag är även, som ovanstående postare, övertygad om att löpsteget har mer med rehabiliteringen än inlägg och hokus pokus att göra. Jag skulle också rekommendera framfota löpning för att få nyttja kroppens eget dämpningssystem samt stärka muskulaturen.

Börja långsamt och kort bara!

Nadreas
2012-06-26, 19:31
Tung vadpress brukar vara det generellt bästa sättet att få bort klassisk benhinneinflammation.

Ego
2012-06-27, 06:10
Förmodligen har ni fortfarande inte fixat bakomliggande orsaker, lätt att det blir så när man kör utefter något "pre-gjord" program som alla med samma problem får.

ps3fanswe
2012-06-27, 07:11
Men vad kan man göra som jag inte gjort?

Dom ska röntga nu för att utesluta att de är en spricka.

Ego
2012-06-27, 09:07
Det är en ganska så öppen fråga, nummer ett så vet jag inte vad du har gjort och nummer två kan jag inte säga vad du bör göra eftersom jag inte vet hur din kropp är i funktion. Förmodligen så har du gjort fel övningar om det inte blivit bättre, inte svårare än så.